Gå til innhold

Hvor Rask Er Stanga Di?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Har du noen ide om raskheten til Heliosen?

Lurer bare på om disse verdiene er notert noe sted. Ser noen få har begynt å skrive inn disse verdiene også.

Det er veldig nyttig mtp å finne blanks som vil gi en type stang jeg liker. Jo mer info, jo lettere å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er deg selv lik, Tom. Det kan ikke hende at vi har peiling selv om vi ikke har samme interesse for tallknusing i fluefiske som du har? Jeg svarer ikke på spørsmål fra en som aldri svarer på de han selv får.

Endret av 1337
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er deg selv lik, Tom. Det kan ikke hende at vi har peiling selv om vi ikke har samme interesse for tallknusing i fluefiske som du har? Jeg svarer ikke på spørsmål fra en som aldri svarer på de han selv får.

Som vanlig klarer du å rote dette til.

Det jeg spør om er om du har peiling på hvor rask stanga di er?

Hvis du ikke har det så bare si det.Det er ikke noe galt i det.Det er bare det jeg spør om.

Plutselig så skal du få dette enkle spørsmålet til å spenne over hele fluefiskets verdier og opplevelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen ide om raskheten til Heliosen?

Lurer bare på om disse verdiene er notert noe sted. Ser noen få har begynt å skrive inn disse verdiene også.

Det er veldig nyttig mtp å finne blanks som vil gi en type stang jeg liker. Jo mer info, jo lettere å velge.

Har desverre ikke noen data.

Og så klart enig med deg i at jo flere data,desto lettere å velge.

Vi kunne målt den kule stanga di ved anledning også vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å dele noen data selv Tom?

Du starter nok en tråd om noe som interesserer deg spesielt, men bidrar ikke til trådkvaliteten på noen måte..

Hvorfor ender samtlige tråder du starter om dette temaet på samme måten? Har du tenkt noe på det?

Jeg har sagt dette til deg før, og skal gjøre det igjen. Du har høy faglig kompetanse rundt dette. Kanskje du hadde fått mer oppmerksomhet og kred, om du brukte dette til å opplyse oss andre, som et alternativ til å holde slike tråder ved kunstig liv. Men når du til en hver tid, skal gjøre dette til en litt mystisk greie, som man må finne ut av selv, så forblir det uinteressant for de fleste av oss, som ikke deler denne entusiasmen. 

Etter å ha sett de fleste sin tilnærming av dette temaet. Tror du selv at dette er noe å holde liv i, om man ikke selv er i stand til å gjøre det interessant? Kanskje du hadde etablert noen flere disipler til dette, om du innviterte til en innformasjon du besitter og ikke bare starter tråder som stilles som spørsmål. Kan fort være ganske vesentlig, så lenge svarene du får stort sett forfektes likevel....

 

Ronny.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å dele noen data selv Tom?

Du starter nok en tråd om noe som interesserer deg spesielt, men bidrar ikke til trådkvaliteten på noen måte..

Hvorfor ender samtlige tråder du starter om dette temaet på samme måten? Har du tenkt noe på det?

Jeg har sagt dette til deg før, og skal gjøre det igjen. Du har høy faglig kompetanse rundt dette. Kanskje du hadde fått mer oppmerksomhet og kred, om du brukte dette til å opplyse oss andre, som et alternativ til å holde slike tråder ved kunstig liv. Men når du til en hver tid, skal gjøre dette til en litt mystisk greie, som man må finne ut av selv, så forblir det uinteressant for de fleste av oss, som ikke deler denne entusiasmen. 

Etter å ha sett de fleste sin tilnærming av dette temaet. Tror du selv at dette er noe å holde liv i, om man ikke selv er i stand til å gjøre det interessant? Kanskje du hadde etablert noen flere disipler til dette, om du innviterte til en innformasjon du besitter og ikke bare starter tråder som stilles som spørsmål. Kan fort være ganske vesentlig, så lenge svarene du får stort sett forfektes likevel....

 

Ronny.

Hvis du hadde tatt deg tid til å undersøke om det forligger frekvens målinger av stenger på nettet så ville du funnet noen.Også av meg.På SL Rod Database for min del.

Det rare er at det til enhver tid er akkurat de samme folka som skal arrestere meg.

Gang på gang.Tenkt over det eller?

Det opprinnelige spørsmålet i denne tråden er lattelig enkelt.

Enten så har du peiling eller så har du ikke.

Det finnes et hav av informasjon på nettet som alle,absolutt alle har tilgjengelighet til.

Bruk egen tid på det.

Endret av Tom Syversen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del målte det aldri helt nøye,men vil nok anta at det var 20m eller 20m pluss.

Ta det dog med en klype salt,men Nielsen mener at han kastet 30m med kosteskaftet.

Nielsen er en fyr som ikke har for vane å overdrive hva angår lengder,så når Nielsen

sier at han har kastet 30m med kosteskaftet så tror jeg på det.

Det skal nevnes at han hadde i følge ham selv et dobbeltrekk uten like.

Et lite sidestykke i denne sammenheng er å kaste med bare backing.

16lb backing krever sin mann.

Blir litt OT,men dog på den annen side,hensikten med tråden er kankje akkurat dette?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeen... Hvor stivt er og raskt er et kosteskaft? Det finnes jo utallige leverandører og forskjellige utgaver der ute. Det på hytta ved sjøen er feks stivere enn både det jeg har hjemme og ikke minst kosteskaftet vi har på hytta på fjellet, for å ikke snakke om skaftet av aluminium som ikke er påmontert kost, som står nede i naustet. Skjønner ikke noe jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he...

Selv ville jeg ha gjettet på ERN over 50 og NF langt under 2.Kankje også 1 avhengig av lengden.

Som jeg tidligere har sagt,antageligvis så knekker kosteskaftet før du i det hele tatt klarer

å måle det etter CCS normen,så du vil egentlig ikke få noen som helst fornuftige målinger i det

hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeen... Hvor stivt er og raskt er et kosteskaft? Det finnes jo utallige leverandører og forskjellige utgaver der ute. Det på hytta ved sjøen er feks stivere enn både det jeg har hjemme og ikke minst kosteskaftet vi har på hytta på fjellet, for å ikke snakke om skaftet av aluminium som ikke er påmontert kost, som står nede i naustet. Skjønner ikke noe jeg...

Det er veldig stivt,men ikke særlig raskt.Det kommer av at det er for tungt,altfor tungt.

Så det ene kosteskaftet opp mot det andre blir ikke så stor forskjell egentlig.

En liten korreksjon,når du snakker om Alu tuber så er nok de lettere,men du kunne jo prøve en

CCS test.Tviler ikke på total kolaps ved bøyning der før du kommer halvveis? :)

Hvor stiv og rask er alle fluestenger?

Bare vent,den første av stangleverandørene som  klarer å minimalisrere vekt er de som 

også vil bli lagt merke til i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Hvor rask en stang er kommer an på personen som kaster med den.

Tall er greit men har ikke noe spesielt å si egentlig.

En som har en rolig bevegelse vil oppfatte de fleste stenger som raske

Fordi de reagerer raskere enn teknikken. De som har raske bevegelser

Oppfatter de fleste stenger som spagetti...

Det å kunne mestre stanga er noe helt annet. Alle mestrer ikke alle og

Vil heller ikke forandre teknikk for å gjøre det, og det er bra.

PS! Jeg får TCX'n til å bøye seg helt ned til korken.....

Geir

Endret av GeirP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommende vil det alltid være kombinasjonen av stang og snøre som er relevant å vurdere.  Stanga alene utgjøre kun en del av det totale kasteredskapet, hvor snøret utgjør den andre delen.  Det er den samlede opplevelsen som betyr noe, og den påvirker man gjennom å finne kombinasjoner som oppfattes gode - for den enkelte kaster.  Alle moderne carbonstenger må i stor grad betegnes som raske.  At noen kan være raskere enn andre kan så være, men det har i praksis lite å si da det er snørevalget og kastestilen som i vesentlig grad vil påvirke opplevelsen.  Jeg har ikke noe tall på hvor raske mine stenger er, men dersom jeg nevner hvilke jeg benytter mest kan jo kanskje Tom si noe om det finnes noen likhetstrekk som tilsier at jeg har noen preferanser hva raskhet angår:  Sage Method, Hardy Zenith, Orvis Helios 1 MID, Orvis Helios 2 MID, LTS X1, Sage ZXL.  Dersom jeg skulle gjette ville jeg tenkt at de 2 sistnevnte skiller seg noe fra de første ved at de er mindre raske.  Jeg sier mindre raske, fordi jeg oppfatter at eksempelvis ZXL'en fremdeles er en rask stang.

 

Dersom du har noen tall på disse ville det jo vært artig å se hvordan det stemte.  Kan du fremskaffe det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...