Gå til innhold

Fiskevotter?


Olav Haug

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg greia med fiskehansker/fingervotter til ørretfiske?? Er du hjernekirurg eller verdensberømt pianist med spesialforsikra fingre, så skjønner jeg kanskje ;)

:D Jeg skal gi deg et seriøst svar: 

 

- Fingerhansker dynket i myggmiddel er klart beste middelet mot stikk. Caps/lue dynket i myggmiddel likeså. Du får få stikk med hansker dynket i (rett) myggmiddel. OG det er jo greit?  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig med THJ. Klesstoff mellom håndflate og håndtak/kork utgår... Ja, du skulle lukta på capsen min du André, godt innarbeida gjennom flere år ;) Det er en selvfølge at ett av våre viktigste redskap, som jo capsen er, blir innsausa og litt slapp i fisken med tida. Men det gjør ikke noe, så lenge den funker mot myggen og sola.
Nei, henda smøres eller sprayes ved behov...

Når det kommer til kulde, så sørger man for å ikke lide av veskemangel, samtidig som man som er godt kledd. Gamle forfrysningsskader er en habil unnskyldning ;D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang her inne var det en lege/kiururg som sa at han brukte det av hensyn til jobben. Det forstår jeg.

 

Jeg skjønner også argumentet om myggmiddel. 80% deet bør vel helst ikke direkte på huden?

 

Airflo sin Ridge-coating gnager hull i pekefingeren min, så for visse snøret har det også noe for seg. Åpent sår i pekefingeren og masse saltvann. Det er oppskriften på en dårlig dag.

 

Ellers blir det litt som hansker på treningssentre - de bør helst matche håndveska.... <<l

Endret av Knut R. S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker heller ikke hansker når jeg fisker, men har med et par gode H/H votter som jeg tar på i pauser.

 

Men på fiskefilmer fra NZ og tropisk fiske har jeg sett at en del trer på en hanske når de lander fisken. Er dette for å skåne fisken ved catch&release? Eller er det for å få bedre grep? I fåfall kan jeg ikke skjønne at dette kan skåne fiskens slimlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker de samme hanskene som Dryhunter linker til over her, når det er mygg/myggmiddel som er tema. Veldig tynne og fine. De tropehanskene synes jeg ikke gir noe mindre følsomhet, og jeg tror ikke de gir noe større skade på slimlaget til fisken enn bare hender. Kanskje heller tvert i mot. Det er mykt stoff i dem, i motsetning til grove fingre. Det er uansett en fordel å bløte hendene automatisk før man tar i ørreten, tror jeg. 

 

Jeg har nevnt noen typer i slutten av denne artikkelen her, som stod i Alt om Fiske i 2014: http://www.thetroutbum.com/images/stories/PDF/14_no_aof_06_fiskekler_og_fiskever_6023.pdf

 

Som hansker for kaldt vær, fant jeg et par nye favoritter fra Patagonia som jeg brukte hele 2014. Alt for dyre da, men kjempegode: http://www.patagonia.com/eu/enNO/product/shelled-insulator-fingerless-gloves?p=89715-0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du stapper henda i vannet og tar i fisken med hansker, dynka i myggmiddel? :) Nekter forresten å tru at bløt håndflatehud er en hardere påkjenning for slimlaget til fisken enn nesten hvilket som helst tekstil.

Vi ser jo dumme ut fra før, med cheastpacks og hipbags, lanyards og linekurv, tettsittende vadere og annet jåleri... Nei, her gjelder det å ikke la seg lure til å bruke enda flere unødvendige og teite snurrepipperier ;)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv samme hansker som er linket til over her (av dryhunter). Fisker mye med streamer og da er jeg nødt til å ha beskyttelse over minst en finger. Finnes selvsagt andre muligheter enn hansker, men synes det funker veldig greit. 

Endret av FlySo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev jo jeg, så det er ikke sånn at jeg mener det er slik for alle, bare for å ha sagt det :). For meg er det enkelt og greit fordi jeg til slutt ender opp med kutt. Mulig jeg har veldig tynn/skjør hud, men sånn var det hvert fall for meg før jeg begynte med noe beskyttelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl har jeg aldri opplevd nevnte plager med flueline, men begynner du med beskyttelse(hansker), så blir du ihvertfall aldri ferdig med det heller? Ting må som regel herdes litt for å bli sterkere. Reint hypotetisk så trur jeg at litt teip måtte blitt løsninga for meg i et slik tilfelle ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl har jeg aldri opplevd nevnte plager med flueline, men begynner du med beskyttelse(hansker), så blir du ihvertfall aldri ferdig med det heller? Ting må som regel herdes litt for å bli sterkere. Reint hypotetisk så trur jeg at litt teip måtte blitt løsninga for meg i et slik tilfelle ;)

 

Teip var det jeg først begynte med også og det var nok det, men prøvde disse hanskene og synes det fungerer bra. Så funker det knall som AndréB sier å dynke de med myggmiddel. Så det er jo en kombinasjon, men først og fremst bruker jeg det av førstnevnte grunn. Fisker jeg med annet enn streamer bruker jeg som regel ikke hansker. 

Endret av FlySo
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev jo jeg, så det er ikke sånn at jeg mener det er slik for alle, bare for å ha sagt det :). For meg er det enkelt og greit fordi jeg til slutt ender opp med kutt. Mulig jeg har veldig tynn/skjør hud, men sånn var det hvert fall for meg før jeg begynte med noe beskyttelse.

Lurte bare på årsaken til at du bruker det.

Jeg har selv aldri hatt noen problemer med det, og jeg drar noen kilometer med snøre over fingrene på hver tur. Dessverre langt fra ofte nok...

Fingrene får bare lære seg å tåle den påkjenningen det er. Entn det er kulde, snøre, kroker eller fisketenner.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...