Gå til innhold

Valg av stang.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Jeg kommer også til å merke den stangen jeg bygger nå til klasse 6. Den er kjøpt som en sekser selv om blanksen er merket klasse fem fra fabrikk,

og når den er custombygget så blir det opp til meg hva som blir stående på den.

Hadde jeg kjøpt den som en klasse fem, så hadde jeg blitt skuffet, for da hadde den ikke vært hva jeg hadde forventet meg ut fra tallet.

Ikke lett å kjøpe blanks uten å ha noe å forholde seg til utover fabrikkens subjektive vurdering av klasse.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Its fast action incorporates a built in sweet spot, making the ONE rod the ideal choice for experienced and aspiring casters alike." og en pris på 6399,- er lett å unngå hvis man skal ha sin første stang. Lett å unngå også om man bruker tynne fortommer og liker dype stenger. Tallet 5 stemmer for de som vil ha en kjapp stang for lange kast med long belly snøre. Eller ganske enkelt liker kjappe stenger. Det vet man først når man har fisket og kastet en stund. Så enkelt, men tydeligvis så vanskelig for enkelte.

Ikke bare personlighet, Tom. Også behov. Og tar man seg tid til å lese litt om hva ei stang er laget for så burde det ikke være så vanskelig å plukke ut til en erfaren heller.

Så du mener at vi skal foholde oss mer til teksten mer enn tallet på stanga altså?

Det er ikke lettå ungå i det hele tatt.

Hvorfor dukker det opp folk på kastekursene med feil oppsett da tror du?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint lite.

http://rodbuildersupplies.com/Pacific%20Bay%20Blanks.pdf

Heldigvis legger de ved en god del tall som forteller meg en del om stengene, bl.a at femmeren er en litt over spot on sekser.

Derfor vet jeg nok om den til å vite at femmeren antagelig vil gjøre en god jobb for meg som en sekser.

Akkurat THJ.

Så enkelt er det.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, THJ! Er enig med deg der. Litt rart at eneste beskrivelsen passer på alt fra 9 fot 4 til 15 fot 10. Da er man avhengig av masse tall ja. Og da må man vite hva slags tall man vil ha. Det er ikke lett for en nybegynner.

Endret av 1337
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at vi skal foholde oss mer til teksten mer enn tallet på stanga altså?

Det er ikke lettå ungå i det hele tatt.

Hvorfor dukker det opp folk på kastekursene med feil oppsett da tror du?

 

Tom.

 

Handlet etter anbefaling på nettet? Ebay? FFS? Eller i en butikk med manglende kunnskap hos selger? Mange har vel bare arva eller fått noe også.

Tallet sammen med beskrivelse pleier å fungere helt greit for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, THJ! Er enig med deg der. Litt rart at eneste beskrivelsen passer på alt fra 9 fot 4 til 15 fot 10. Da er man avhengig av masse tall ja.

Det er en kjempefordel, spesielt på blanks, det gjør det veldig mye lettere å orientere seg.

Jeg mener fabrikkstengene hadde hatt godt av å ha litt mer info også. Hadde gjort valgene mye enklere.

Da hadde man hatt en pekepinn på hva man kan forvente om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel på tide du kommer med svar. Du forlanger alltid av andre, men det er nesten umulig få noen fra deg. Jeg har forresten svart godt nok for den som leser uten protestereravprinsippbrillene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i forhold til det du sier til slutt, er min påstand, at en 5`er stang, som har ERN på over 6 ikke er en 5`er stang! Punkt slutt!!

Så for meg ville en slik stang være helt uinteressant.

Når jeg er ute etter en stang, så vet jeg i forkant hvilken lineklasse jeg ønsker å ha og vil bruke. 

Da ville jeg og mange med meg, sette pris på at stenger var riktig merket fra fabrikk. Med litt +/-, ja for all del, men både 1 og 2 lineklasser feil...?

Jeg testet som nevnt Sage One i klasse 4, og fant fort ut, at jeg måtte på 3`er stanga, for å ha glede av 4`er liner (for meg og min stil)

Da fungerte den upåklagelig, men ikke magisk. 

Med det utvalget man har i gode stenger nå, trengte jeg ikke lete lenge, før jeg hadde flere gode alternativer, som var merket vesentlig mer riktig, og som appelerte mer til hva jeg var ute etter.

 

Jeg forstår hva du mener Tom, men jeg forventer at en produsent, er i stand til å gjøre slike merkinger så presist som mulig, for at vi konsumere, skal kunne finne det vi er ute etter, så enkelt som mulig. Også finnes selvfølgelig ytterpunktene, men de kan vi vel styre unna?

Endret av Itte hackel
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syvert spør heller ikke etter skostørrelse i skobutikken, og han ser aldri på værmeldinga.  Han sliter med telefonbruk, da han tviholder på at faktorenes rekkefølge er likegyldig, og han aner ikke hvor stor fisk han har fått da han nekter å definere fisk ut i fra vekt.  At han sliter litt med stangklassifisering er ikke til å undres over.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor velger dere 5wt eller hva det måtte være av stang?

Når jeg velger meg en 6wt så er det fordi den er meget godt egnet

Til å mestre et 6# snøre.... Fortsatt kasteren som utøver det da men..

Et femmer snøre blir for lett uansett stang der jeg bruker 6wt, blåser bort.

Feite fluer trives bedre på også.. Blåser det ikke så mye og det er snakk om

Mye mindre fluer så tar jeg frem 4wt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger klasse ut fra hva jeg ønsker å bruke stangen til, hvilket snøre jeg vil kaste med blant annet.

Men det er veldig ofte jeg må velge en stang hvor det står et annet tall fra fabrikkens side for å få den stangen jeg ønsker, da tallet som står på er produsentens subjektive vurdering av hvilket snøre den kaster best med.

Kjøper du en stang i dag som det står et femtall på, så kan man ende opp med en stang som faktisk er både klasse 6 og syv, objektivt målt.

 

Det er ikke uten grunn at mange ønsker en objektiv måling/merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger klasse ut fra hva jeg ønsker å bruke stangen til, hvilket snøre jeg vil kaste med blant annet.

Men det er veldig ofte jeg må velge en stang hvor det står et annet tall fra fabrikkens side for å få den stangen jeg ønsker, da tallet som står på er produsentens subjektive vurdering av hvilket snøre den kaster best med.

Kjøper du en stang i dag som det står et femtall på, så kan man ende opp med en stang som faktisk er både klasse 6 og syv, objektivt målt.

 

Det er ikke uten grunn at mange ønsker en objektiv måling/merking.

 

Jeg har aldri vært borti at en stang som er merket #5 er en typisk #7.  At man kan bruke en femmerstang med firer- og sekser-snører, ja, men det er også helt greit.  Flere av de eldre stengene jeg har er merket fra-til (#5-#6).  Det er ryddig.  Det betyr imidlertid ikke at et enkelt tall ikke har betydning.  Jeg nevnte sko lenger opp - alle vet at ulike skoprodusenter har ulike størrelser.  Noen har trange størrelser, andre romslige, men igjen - det betyr ikke at skostørrelse bare er tull.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fario 8'6" #5 har en ERN på 4,5. Vil dette si at denne egentlig er en 4'er? Og at denne takler snører i klasse 3-4-5 ?

 

Ja det kan du godt si at den er. Jeg ville i hvert fall kalt den det. Men om den takler 3-4-5 snører, det er godt mulig den også tåler flere,

men det har litt med preferanser å gjøre. De aller fleste tåler i hvert fall en klasse opp og en klasse ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...