Gå til innhold

Hmmm, skeptisk.


Anbefalte innlegg

Hva du vet om min erfaring Ørreten lurer jeg på. Du vet da ingen ting om hvor lenge jeg har fiska? Hvor lenge jeg har fiska med flue? Hvor min erfaring kommer fra osv? Det eneste som har kommet fram her er vel hvor lenge jeg har bodd her oppe i dalen?

Jeg har absolutt ikke problemer med at folk mener noe annet en meg,men når det sitter en bak et skjult navn å mener han ut i fra bilder kan fortelle meg hvor mye erfaring jeg har og at jeg måler og veier fisken feil da begynner jeg å få litt sureoppstøt av hele opplegget....

Oppfordrer deg igjen til å holde deg til saken, - Hemsil og spredt forekomst av slanke ørreter innimellom mange flotte ørreter. Samt i senere tid også vært litt diskusjon omkring settefiskproblematikk.

Du burde holde deg unna forum på Internett hvis du har problemer med folk med nick og om du får sure oppstøt av folk med andre meninger enn deg.

"Olekrs" kan også forøvrig være hvem som helst.

Endret av Ørreten
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du holde deg unna forum på Internett hvis du har problemer med folk med nick.

"Olekrs" kan også forøvrig være hvem som helst.

Nå har vel jeg signert med fullt navn opp til flere ganger her så det skal du slippe å bekymre deg over.... syns heller du kan svare på dette med min erfaring osv jeg....

Endret av OleKrS
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel jeg signert med fullt navn opp til flere ganger her så det skal du slippe å bekymre deg over.... syns heller du kan svare på dette med min erfaring osv jeg....

Det skinner litt igjennom for å si det sånn. Du kommer med lite konkret bortsett fra dine personangrep og data fra din upålitelige fiskevekt og dårlige vurderingsevne av slank/normalkondisjonert ørret. Endret av Ørreten
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysgjerrig, Aurevilli; Er ørreten på øverste bildet hemsil-fisk ?

Har aldri sett en ørret med så få prikker der tidligere, derfor jeg lurer . . .

Ligner mer på disse stusselige rena-ørretene ;-)

Jepp -Lars-. Tatt på øvre deler, syntes også denne var spesiell. Men noen som mente dette var en settefisk. i så fall, hva gjør dette til en settefisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for din deltagelse i denne debatten Ørreten og beklager om du ikke klarer å se at jeg har holdt meg til sak? Du drar fram noen bilder jeg har lagt ut og sår dine tvil rundt disse. Jeg velger å svare for de bildene dokumentere lengde,vekt og k-faktor på de. Er ikke det å holde seg til sak? Mener du det er mere å holde seg til sak å synse om min erfaring,kunnskap osv?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det er mere å holde seg til sak å synse om min erfaring,kunnskap osv?

Jeg syntes dette med erfaringsgrunnlag hadde en god relevans til diskusjonen om det å vurdere slank fisk, så jeg vil svare ja på det i motsetning til beskyldningene om agenda osv. som har kommet trillende fra dalen siden problematikken ble belyst.

Endret av Ørreten
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli ganske gøy og interessant  

Jeg var i forrige uke oppe på loftet og hentet ned en særoppgave jeg skrev som 12 åring : Ferskvannsfiske og ørretens biotop he he he 

25 sider A 4 ark .Det har ikke skjedd siden for å si det sånn

Der fant jeg mye som ble gravd opp i et bibliotek og ikke på nett. 

Morsomt med denne ryggfinna på ørreten :) Betydning av den ikke minst, eller ikke ;) 

Min erfaring når det gjelder settefisk reff tidligere innlegg så dreier det seg for det meste om stillevann. 

Der strekker min erfaring seg til et stort bildearkiv at det nesten 99% prosent kan gjennkjennes på ryggfinne og dens tistand. 

Erfaring om settefisk i elv har jeg ikke bortsett fra den sagomsuste klipte fettfinna.

Her kommer jo litt ryggfinnens betydning i stillevann kontra elv også inn i bildet. Kanskje derfor det er "litt" lettere å gjennkjenne dette i vann. 

I all denne krangelen så kommer det jo noe godt frem også. Engasjement

Jeg synes dette er skikkelig gøy å følge med på og jeg lærer litt på veien også.  

Den fisken til Sweed var meget fin (nice) og den hvite prikken (feltet) på ryggfinnen finner jeg i mange gamle bilder. Desverre så er de lagret fra gammel tid, og eventuel forstøring ser ut som Minecraft (spillet) :)

Om dette er unikt for hemsil vet jeg ikke , men fått mange med den genetiske herligheten :)

Den flotte fåprikka fisken Aurivilli har jeg ingen formening om, bortsett fra at det blandt utallige (sorry) prikkfanter dukker opp en og annen uten prikker fra så vidt jeg vet samme stamfisk hmmmmm...............

Når det gjelder denne ryggfinna så hender det ofte at det blandes inn villfisk der jeg har kultivert, og de gjennkjennes umiddelbart på at de ofte står rett opp som et morrabrød. Ja jeg kan skille vill fra sett der jeg selv har kultivert. 

Noen ganger så er det tvilstilfeller hvor alt stemmer , men ......... 

Jeg synes dette er skitgøy og underveis så lærer jeg noe hver eneste gang :)  

Når det gjelder å gjette cm og vekt gir jeg opp på bilder.

 

 

Liker svaret ditt Robban, man tipper ikke vekt, cm eller betviler noens K-faktor ut i fra bilder! Når man gjør sånn er man langt over BEZZERWIZZER nivå!

 

Jeg må jo også være litt barnehage, men bare siden det er fredag og rødvinen setter sine spor!

 

Unnskyldninger? ????

Du har store problemer med at andre har andre meninger enn deg Olekrs selv om du har et ganske tynt erfaringsgrunnlag. Lar deg få stå ved det, og la deg mene ditt som jeg også skrev lenger opp. Det er rart at det skal være så vanskelig å diskutere fisker fra en fiskeelv, og kunne belyse utfordringer ved fiskereglene, fisketrykket og forvaltningen.

Og det er trist at en håndfull mennesker hele tiden prøver å distrahere og hindre for en konstruktiv debatt.

Hvordan kan man få til konstruktive debatter når det fremkommer tvil om noens fiskebilder? Du sår tvil om både cm, vekt og K-faktor! Dette begynner å synke lavt!

 

Men morro med debatt <<l

Endret av Aurevilli
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes dette med erfaringsgrunnlag hadde en god relevans til diskusjonen om det å vurdere slank fisk, så jeg vil svare ja på det i motsetning til beskyldningene om agenda osv. som har kommet trillende fra dalen siden problematikken ble belyst.

Men du vet jo fortsatt ingen ting om mitt erfaringsgrunnlag! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan kan man få til konstruktive debatter når det fremkommer tvil om noens fiskebilder? Du sår tvil om både cm, vekt og K-faktor! Dette begynner å synke lavt!

 

 

 

Jeg syntes ikke det er å synke så langt å inneha en mening om en ørret er slank eller ikke. Ingen grunn til å ta det personlig, det er bare en fisk. ;-) Dessuten fulgte jeg bare vedkommendes oppfordringer. Så det står jeg helt inne for. Det er jo også en del flere enn meg som betviler dette  i tråden :-)

 

Det er fint å få avdekket mye slank fisk i denne tråden så langt, i tillegg til settefisk som ikke er fettfinneklippet. Takk for dokumentasjonen. :-)

Endret av Ørreten
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der kommer det alkosprørsmålet inn igjen. Er det mulig sier jeg , er det mulig...... 
Ja jeg tipper ikke vekt fordi det er dødsvanskelig å gjette utifra bilder. Trur setningen min og måten jeg skrev det på ikke tilsier noe annet enn at jeg synes det er vanskelig. Dette har ingen ting med   BEZZERWIZZER nivå å gjøre. Hvor i innlegget mitt ga jeg utrykk for dette ? ?
Men hvis det er måten å føre debatten på som igjen ikke overasker så må du gjerne slenge ut fler gode stikk.   

Ps drikker øl og svært få da det er jobb i morra. Men det er en dag imorra hvor du kan hive deg på det argumentet.......... 



Det det er liten tvil om er at fiskene til Olekrs på instagram holder ganske annen niva enn de du la ut. 
Det ser bare bezzerwizzer meg eller ? 

Endret av Robban
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man få til konstruktive debatter når det fremkommer tvil om noens fiskebilder? Du sår tvil om både cm, vekt og K-faktor! Dette begynner å synke lavt!

<l

Synes det er langt mer innafor å ha meninger om noen fiskebilder, enn å gå på person, og beskylde noen for å ha en agenda, personlige motiver for å sverte osv....

Men jeg er enig i at debatten dessverre er på et lavt nivå.

Hva kan gjøres bedre i elver med mye folk, og hvilke utfordringer står disse ovenfor??

Litt mer interessant å lese om synes jeg.

Endret av THJ
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der kommer det alkosprørsmålet inn igjen. Er det mulig sier jeg , er det mulig......

Ja jeg tipper ikke vekt fordi det er dødsvanskelig å gjette utifra bilder. Trur setningen min og måten jeg skrev det på ikke tilsier noe annet enn at jeg synes det er vanskelig. Dette har ingen ting med BEZZERWIZZER nivå å gjøre. Hvor i innlegget mitt ga jeg utrykk for dette ? ?

Men hvis det er måten å føre debatten på som igjen ikke overasker så må du gjerne slenge ut fler gode stikk.

Ps drikker øl og svært få da det er jobb i morra. Men det er en dag imorra hvor du kan hive deg på det argumentet..........

Det det er liten tvil om er at fiskene til Olekrs på instagram holder ganske annen niva enn de du la ut.

Det ser bare bezzerwizzer meg eller ?

Jeg tror Aurevilli støtter deg i at man ikke tipper ut i fra bilder.... Sånn tolker jeg det hvertfall! Klarer ikke å lese det som kritikk rettet mot deg! Endret av OleKrS
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da må jeg bare beklage, sorry. Jeg leste det annerledes, men sånn er nettet og det skrevne ord,  og da beklager jeg virkelig . 
Beklager. Man leser ofte det man vill høre og/eller forventer i en tilspisset situasjon he he he . Tilspisset som i angrep/engasjert posisjon :)

Er noen andre som har dratt inn det rødvinskortet gjentatte ganger, og da er pigga ute : ) :) sorry   :)

Ps : Flau . ser det nå :)

Endret av Robban
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da må jeg bare beklage, sorry. Jeg leste det annerledes, men sånn er nettet og det skrevne ord,  og da beklager jeg virkelig . 

Beklager. Man leser ofte det man vill høre og/eller forventer i en tilspisset situasjon he he he . Tilspisset som i angrep/engasjert posisjon :)

Er noen andre som har dratt inn det rødvinskortet gjentatte ganger, og da er pigga ute : ) :) sorry  :)

Det er lov å ta/tolke feil, men ekte og fornuftige fiskere innrømmer og beklager! ;)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der kommer det alkosprørsmålet inn igjen. Er det mulig sier jeg , er det mulig...... 

Ja jeg tipper ikke vekt fordi det er dødsvanskelig å gjette utifra bilder. Trur setningen min og måten jeg skrev det på ikke tilsier noe annet enn at jeg synes det er vanskelig. Dette har ingen ting med   BEZZERWIZZER nivå å gjøre. Hvor i innlegget mitt ga jeg utrykk for dette ? ?

Men hvis det er måten å føre debatten på som igjen ikke overasker så må du gjerne slenge ut fler gode stikk.   

Ps drikker øl og svært få da det er jobb i morra. Men det er en dag imorra hvor du kan hive deg på det argumentet.......... 

Det det er liten tvil om er at fiskene til Olekrs på instagram holder ganske annen niva enn de du la ut. 

Det ser bare bezzerwizzer meg eller ? 

Beklager dersom dette ble tolket feil. Jeg tenker ikke på deg som BEZZERWIZZER! Det med rødvinen er bare at normalt ville jeg holdt meg for god for kommentarer, men med to glass rød vin, ikke helgefylla, kommer det ord på løpende bånd.......

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da må jeg bare beklage, sorry. Jeg leste det annerledes, men sånn er nettet og det skrevne ord,  og da beklager jeg virkelig . 

Beklager. Man leser ofte det man vill høre og/eller forventer i en tilspisset situasjon he he he . Tilspisset som i angrep/engasjert posisjon :)

Er noen andre som har dratt inn det rødvinskortet gjentatte ganger, og da er pigga ute : ) :) sorry   :)

Jeg legger nå mitt 10 innlegg på dette forum. Var ikke klar over at flere brukte det kortet  :)

 

Håper ikke jeg legger inn noen på ei flaske ;)  :D

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart ikke OleKrS blir sint på Aurevilli også. Men det er kanskje fordi han er enig når han nicker.

Hvorfor bruke energi på å krangle om noe som er så tydelig og logisk? Er det ikke bedre å finne ut hva som kan sikre fremtiden? Enten det er bra nok nå eller ikke. Det blir i alle fall ikke bedre i fremtiden dersom både logikk og fakta blir avfeid som tull og det som verre er. Ikke like bra heller. Slik det er nå så ligger ballen stille mens spillerne krangler. Blir ikke mål av slikt.

Endret av 1337
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Aurevilli.

Om jeg tørr å tippe nøyaktig k-faktor utifra bildene dine? Ja det tør jeg, men det vil ikke bli nøyaktig og helt umulig når du trøkker fisken opp i kameraet på den måten og gir et galt bilde av virkeligheten. Det ser ut som du forsøker å gi inntrykk av at fisken nederst er i bedre hold enn den egentlig er. Men det er stort sett lett å se generelt om en ørret er slank eller ikke . At du nå presterer å vri denne debatten til om man tør eller ikke kommentere innlegg sier mye om hvor dere står hen og hva som er viktig for dere i denne saken.

Allikevel er det slik at jeg utifra bildene til OleKrs klarer til en ganske god grad å se om ørreten er i normal K-faktor eller ikke da det er tydelig å se at flere av disse ørretene er slanke, da vinkelen på bildet er ganske tydelig rett fra siden. Det er tydelig å se at disse fiskene er uthula og tynne. At han faktisk presterer å legge frem at disse ørretene hadde en k-faktor på 1,1 og skulle være i godt hold er etter min mening problematisk ut ifra mitt synspunkt.

Du viser også at du har veldig lite kunnskap om problemstillingen. Hvor jeg har påstått at fiskene til OleKrs er settefisker? Jeg har bare poengtert at det var slanke fisker, årsaken har jeg ikke sagt noe om. Jeg foreslår at dere hemsilabanden kan slutte med å angripe hver eneste som ytrer bekymring for en del slanke fisker i elva.

At det er lett å manipulere bilder med vinkeltriks osv. slik at fisken fremstår anderledes enn i virkeligheten du har gjort er ikke til å komme bortifra, men jeg mener at dette ikke er tilfellet fra de bildene som jeg plukket ut fra OleKrs instagram konto.

Du sier du har fisket i Hemsil siden 2010, og at du bare har fått 1 stk. slank fisk? Hvor mange kilosørreter har det blitt da, hvilket grunnlag har du for å si at alt er såre vel i Hemsil?

Jeg har vel fått flest fisk over kiloen i Hemsil.

Du må gjerne betvile mitt grunnlag som mener at det ikke er så ille i hemsil som trådstarter bekymrer seg om. Men jeg har 5 år i Hemsil uten å få skadet fisk, så slank fisk som trådstarer legger ut eller settefisk.

Men som jeg skrev i et tidligere innlegg, nr #90 ett eller annet, jeg er folkesjy og fisker der det er lite folk. Kanskje derfor jeg ikke har fått de opplevelsene som trådstarter!? Kanskje fordi fiskepresset der ikke er så høyt som de mer populære plassene i elva?!

Jeg er ingen spesialist i å bedømme hva som er settefisk, faktisk helt nytt for meg at man kan si bastant at settefisk er fisk med slitt halefinne.

 

Men dette med settefisk og stedegen art, er ikke dette en fellesnevner for mange vassdrag i Norge? Eller er det jeg som ikke følger med i timene? Er det ikke bedre å heller komme med løsningsforslag en å rakke ned på fremgangsmåten? Altså hvordan gjøre tiltak nå?

Det er garantert lagt mye arbeid og energi i å få elva tilbake fra det den var på 80 tallet?! Er det ingen rom for en klapp på skulderen for dette?

 

Også dette med kortpriser. Hvorfor klage over kortpriser? Hadde ikke dere tatt dere betalt for et produkt dersom dere kunne? Hadde dere senket prisene dersom dere så det ble tatt noen tynne fisker?

Har man muligheten til å ta seg betalt for et produkt, så gjør man det! Slik fungerer det bare. Dersom prisene i Hemsil hadde blitt halvert, da hadde hvertfall elva blitt vadet sønder å sammen. Fisket i stykker osv....

 

For min del kommer jeg til å fortsette mitt fiske i Hemsil da dette for meg fortsatt fungerer. Som sagt tidligere, jeg tror ikke folkene som styrer, kultiverer med elva ikke er dyktige nok til å se faresignalene før det er for seint. Det er de som har fått elva opp i god stand. De er for stolte til å la elva råtne p.g.a inntekter. De fisker jo alle i elva selv og er derfor mer en godt nok rustet til å gjøre tiltak og det gjøres også tiltak, årlig etter hva jeg blir fortalt av folk i dalen.

 

 

Kjetil Bjørnerud

Endret av Aurevilli
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære sambygding som jeg ikke skal nevne navn på nå siden du blir så sint når det kommer frem hvem du er!

Hvorfor skal jeg bli sint på han? Har han sagt noe jeg burde reagere på? Kan ikke se det... Utdyp gjerne!

 

Sambygding du liksom. Hold deg til saken og ikke tro på ting du ikke vet. Du blir jo sint på de som skjuler seg bak nick. Så hvorfor er det da plutselig greit når han eller hun er enig med deg? Kan jo hende Aurevilli farer med tull også da. Du risikerer å støtte noen som ikke snakker mer sant enn andre med nick. Jeg tror ikke han farer med tull. Så det var ikke det jeg reagerte på. Men nå ga han seg også til kjenne så da er den saken ute av verden. Forskjellsbehandlingen er likevel tydelig. Hvorfor må du gjerne utdype.

Ellers er det på tide å ta en kaffe og se på fremtiden, er det ikke?

Endret av 1337
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det du sier der som gjør meg mest skeptisk, noen kaller et stykke natur for 'sitt produkt'.

Og selger det....

Da blir jeg skeptisk!

Truls

Du føler ikke at du ikke henger litt etter når du har den holdninga der???

Har man eierskap til noe så kan man vel strengt talt kalle det for sitt og da gjerne omsette det??

Håvard

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du føler ikke at du ikke henger litt etter når du har den holdninga der???

Har man eierskap til noe så kan man vel strengt talt kalle det for sitt og da gjerne omsette det??

Håvard

Hvorfor skulle jeg det?

Og hvorfor skal jeg ikke kunne mene det?

Ta en titt på hvordan mennesket stort sett forvalter ressursene sine...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...