Gå til innhold

Noen vil ha Friluftsfjorden..


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

"Horten Venstre vil opprette vernesone hvor ingen blir utelatt av å fiske, men setter krav til fiskeredskaper. Vi foreslår at handsnøre,stang og bruken av teiner skal være tillatt, men at lysfiske, bunntrål og all garnbruk skal forbys. Vi ønsker denne vernesonen opprettet fra Slagentangen til Larkollen og nordover, inklusiv Drammensfjorden. Noen vil nok si at dette er dramatiske tiltak, men at fisken forsvinner fra fjorden er nok mye mer dramatisk. Er det slik at fisken kommer tilbake i store mengder på grunn av tiltakene, så kan man jo revurdere å lette på restriksjonene."

Dette vil Vestfold Venstre gå inn for og vil også forsøke å få med seg resten av fylkespartiene rundt fjorden. Håpet er at de andre politiske partiene vil gi slipp på sin ødeleggende støtte til kapitalkreftene og heller vil dele godene på flest og ikke,som i dag, på færrest mulig.

Friluftsfjorden!

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor grensa skal gå har vi diskutert. Horten-Moss var naturlig men så ville vi ha med de grunne områdene vest for Bastøya hvor det var masse flatfisk for et par tiår siden og Naturvernforbundet i Horten vil verne området pga sukkertaren. Øst for Bastøya er det store dyp på ned mot 350 meter. Mange vil nok si at vi har gapt over et for stort område allerede, noen vil stoppe ved Drøbak. Men gi oss et område med strengt vern så kan man diskutere annet vern lenger ut. Styrelederne for Hvaler og Færder nasjonalparker skal ha møte med fiskeriministeren for å snakke om bedre vern under vann. Primært for hummeren men får den vern får også fisken vern. 

Kjenner en AP politiker som har forsøkt å snakke om vern og nei til lysfiske. Han prøver å finne noe mer fornuftig å jobbe for. Byråkrati og sterke organisasjoner er ikke lette å ha som fiende. Men det bør heller spore til fortsatt kamp.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenk hvis alle kunne spørre om hvorfor man bare skal fortsette med noe som har vist seg ikke å være bærekraftig. Man slår på bremsene når det blir for lite vilt eller fugl på land. Hvorfor ikke slå på bremsene når det ikke er fisk igjen i fjorden? Skriv gjerne i lokalavisene. Svar får du ikke men det leses av mange. Send en mail til partier. Send for eksempel en mail til guri@liberal.no i Oslo Venstre. Hun vet at vi finnes.. Kan nevne at jeg skrev til tidligere miljøvernminister Guri Fjellanger men hun svarte bare at nå satt hun i økonomiutvalget. Tror noen hun ville svart det samme hvis spørsmålet dreide seg om co2 eller oljeutvinning??

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget er godt det, men lar det seg gjennomføre? Har fisket i fjorden i snart femti i år og sett utviklinga. Filosoferte litt over på det på søndag når jeg var ute og så den store ærfugl flokken lå på sin faste plass og noen skarver. For noen år siden var det nærmest utenkelig. Måkene ? Så vel en. De "bevaringsverdige" laksegarnene med historiske røtter er selvfølgelig der.

Sjøørreten var i fordums dager noe som tilhørte Lærdalselva og tilhørende elver en kunne drømme om, mens vi fisket i fjorden fanget ål, torsk, sei, lyr hvitting  og satt fast  redskapen i tangen i blant. Så  ble det satt ut gullspång  ørret på  70 tallet og det er snart den eneste vi jakter på , resten har blitt sjeldnere og sjeldnere. 

Når det gjelder ørreten er jeg bekymret for alle som ender i ulovlige garn eller uhemmet dorging med ulovliglig redskap.

Brislingen som fiskerne dro fra vestlandet for å fange med lys  på høsten og  båtene lå ofte til kai ved idag Aker brygge, er vel historie det og.

Tidende har forandret seg ja, men fjorden har i hvertfall fått bedre vannkvalitet.

Endret av bendik58
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yttergrensen er en linje mellom Larkollen og Slagentangen. Alt innenfor, også Drammensfjorden, er med. De aller fleste sier at ideen er flott men tror dessverre at den ikke lar seg gjennomføre. Det kan man si fordi man virkelig mener det, eller for å slippe å engasjere seg. Jeg er gammel sekstiåtter og tror at glimrende ideer lar seg gjennomføre. Tar jeg feil har jeg i det minste gjort et ærlig forsøk og igjen ligger kanskje noe andre kan ta opp senere. Ideen ble luftet på syttitallet men da innenfor Drøbak, og marine verneområde er ikke en ny ting. Men vi mener vi har verdens beste forvaltning, og viser til Barentshavet. Jeg kjenner en AP politiker som har forsøkt å jobbe for en helt annen forvaltning av fjorden. Han har nå gitt opp og prøver å finne på noe fornuftig å gjøre. Han møtte en taus vegg. Ingenting er mer frustrerende. Jeg er så gammel at jeg ikke har tenkt å se meg om etter noe nytt. Skrev et innlegg på FB siden til Hurum Venstre og syntes det ble så bra at jeg la det inn på FB sidene til alle fylkeslagene (ikke Vestfold) rundt fjorden. Håper noen vil kommentere det. Har skrevet noe jeg håper kommer inn i avisa man gir ut i forbindelse med fiskekonkurransen den 22 aug. Skal også lage en flyers hvis jeg får hjelp med det.

En ting er sikkert gjør man ingenting skjer det ikke noe. Det er en masse folk som etterhvert snakker om vern. Det er bra. 

God helg og skitt fiske..

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske ufrivillig på FB. Det var en Mossing som opprettet siden, og han er faktisk en av få som har forsvunnet fra siden. 

Oslofjorden kan også brukes som matfat, men det er det ingen som bryr seg med. Selv etter at stedbunden fisk stort sett har vært borte i ti år gjøres ingenting for å få på plass noe i nærheten av bærekraft. Man godtar at slik skal det være for så langt tilbake som man kan huske har nye generasjoner blitt fortalt at det var mye mer fisk da far, og bestefar og....var unge. Vi liker at alt skal være som det er,og kaller kollapsen i fiskebestandene for en del av utviklingen. Vi stiller ikke spørsmål om alt kunne vært , som dengang vi gikk ned til fjorden og fra land eller båt skaffet oss rimelig (vi regner ikke på utgiftene) og ikke minst kortreist mat. Vi er noen som ikke godtar at ingenting gjøres og vi jobber for et stort marint verneområde i deler av Oslofjorden pluss Drammensfjorden. Vi kaller området for Friluftsfjorden hvor man skal fiske med stang eller håndsnøre i tillegg til teiner. Venstre i Horten har fått med seg Vestfold Venstre og sammen vil vi prøve å påvirke de andre fylkeslagene til en dugnad for fjorden. Vi lager verneområder, og nasjonalparker på land også der det finnes private eiere. Vi greier ikke det samme i havet hvor staten eier grunnen og ressursene tilhører fellesskapet. Dette er en miljøsak ingen vil ta i selv om vi vet at det biologiske mangfoldet mange steder i havet er rikere enn på land og selv om artene i havet er mer avhengig av hverandre enn artene på land er. Man er bekymret over Stillehavsøstersen som brer seg i fjorden og kan utkonkurrere andre arter. Det hadde ikke skjedd i et slikt omfang og så fort hvis fjorden hadde hatt bærekraftige bestander av predatorfisk. De har vi bevisst fjernet og vi gjør ingenting for å få dem tilbake. Vi kan gjerne kalle oss selv for miljøsvin.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag Lørdag er det omvisning på Lansøya og da kan man se og høre om hvor bra det skal bli der om bare noen få år. Det må da finnes andre både med kunnskap og erfaring som kan ta imot dette. Men det skal vel koste minst mulig. Langøya kan bli en perle i Friluftsfjorden. 

Endret av sarepta
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser på de elendige resultatene fra dagens store fiskekonkurranse i Oslo skulle man kanskje tro det var noe som tente folk til å jobbe for en bedre fjord, men jeg tror dessverre de fleste slår seg til ro med at slik skal det være. Ikke noe vi får gjort noe med. De har rett for så lenge vi ikke tror noe kan gjøres blir det slik og man kan si "Hva var det jeg sa!"

Friluftsfjorden! 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Vet ikke helt om jeg skal le eller gråte når jeg leser nyheter om rekord i antallet beslaglagte garn.

Er man flinkere til å avsløre de, eller blir det mer ulovlig satte garn??

Trist lesing på ulovligegarn. Det er nok en beskjeden andel som oppdages og rapporteres dessverre.

post-2542-0-80766200-1461096061_thumb.png

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro det var en menneskerett å sette garn. Noen settes bevisst ulovlig andre ulovlig pga et ganske innfløkt regelverk. Alle som fisker i havet og som mener dette er en uting bør protestere. Men så lenge nesten alle gir F.. skjer ingenting. Vi som fisker i Oslo-og Drammensfjorden bør absolutt protestere. "Det hjelper ikke" vil de fleste si. Kanskje det hjelper bedre enn ikke å gjøre noe? 

Friluftsfjorden!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...