Gå til innhold

Fortvilet!


bkgjerdrum

Anbefalte innlegg

Nå har jeg värt i ynglinsvannet mitt 4 ganger og ikke fått en dritt! :evil:

Det har ikke hendt för at jeg ikke har fått fisk i dette vannet.

Masse mygg, biller, spindlar og maur er det i vannet, men utroli lite vak.

Det er sikkert 3 uker siden isen gikk og det skulle värt kjempe forhold nå.

Kan jo også si at det har blåst ganske mye men det har heller ikke värt no problem för. Hva sker? er det noen som har oplevet det samme i år. Kan det ha med den lange vinteren å gjöre? Legger ved noen bilder på vannet.

post-591-13949846486128_thumb.jpg

post-591-13949846486783_thumb.jpg

post-591-13949846487383_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært litt tregt på bjørkelangen også, men det har vaket litt. var ute en tur i går og jeg syns det var dårlig aktivitet til å være så mye mygg på vannet, men det kom et skikkelig vindpust som blåste en del maur på vannet og da tok fisken helt av i en halvtime før det ble stille igjen. så mitt tips er , grav opp en maur tue og ha opp i en pose og legg den ut på vannet :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Her hos meg har det faktisk vert best fra 10.00 til 13-14.00 tiden.

Var på ein liten kvelds tur her ein dag, og da var det mykje mygg på vatnet, men forbausende lite vak.

Men det var nok til å få nokre fisker, så eg kan ikkje klage.

 

Det løsner HEILT sikkert snart skal du se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Muligens for kaldt i vannet ennå. Nymfe er tingen' date=' men det er dønn kjedelig å blindfiske med nymfe i skogsvann.[/quote']

:?: :?: :?:

Det er ihvertfall dønn kjedelig å ikke fiske :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig' date=' det absolutt kjedeligste er å sitte hjemme i stua og irritere seg over vaka som uteblir....da blindfisker jeg heller tørt.

Nymfe?.....å fyssjameg.. #-o

:D[/quote']

 

Blindfiske tørt er enda mer "meningsløst". Det er det samme som å si "dette har jeg ihvertfall ikke noe greie på". laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Min erfaring er at hvis du kjenner vannet under slike forhold, så får du ihvertfall én fisk. Men det kan gå noen timer før den tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindfiske tørt er enda mer "meningsløst". Det er det samme som å si "dette har jeg ihvertfall ikke noe greie på". laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Min erfaring er at hvis du kjenner vannet under slike forhold' date=' så får du ihvertfall én fisk. Men det kan gå noen timer før den tar.[/quote']

 

Jeg regner egentlig alt fiske der man ikke ser fisken i form av vak eller andre avslørende detajer for blindfiske. Så kan man drive et mer eller mindre kvalifisert blindfiske ettersom man besitter generell eller lokal kunnskap om ørretens valg av standplasser under ulike forhold osv.

 

Man skal forsåvidt ikke kimse av blindfiske med tørrflue. I mine øyne kan dette enkelte ganger være vel så effektivt som nymfe, særlig relativt tidlig på sesongen eller i pauser mellom maursverminger der det er liten eller ingen vakaktivitet. Ikke det at jeg har noe mot nymfe altså...bare nevner det.

 

Er det forresten Mel Krieger som har gitt deg sitt ja ? I såfall må jeg få gratulere ;)

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg har opplevd det samme selv et par ganger. Isen går, myggen klekker, noen maur og til og med noen humler har kravlet, limt fast i vannfilmen over hele vannet uten å bli oppdaget. En halvtime etter oppdaget jeg at vannet var fullt av frosk. AHA!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Bedre at flua ligger der å flyter, enn at den drukner i hvertfall.....

Drukner den, er det jo bare juks.......... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje!

 

Enig' date=' det absolutt kjedeligste er å sitte hjemme i stua og irritere seg over vaka som uteblir....da blindfisker jeg heller tørt.

Nymfe?.....å fyssjameg.. #-o

:D[/quote']

 

Blindfiske tørt er enda mer "meningsløst". Det er det samme som å si "dette har jeg ihvertfall ikke noe greie på". laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Min erfaring er at hvis du kjenner vannet under slike forhold, så får du ihvertfall én fisk. Men det kan gå noen timer før den tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig' date=' det absolutt kjedeligste er å sitte hjemme i stua og irritere seg over vaka som uteblir....da blindfisker jeg heller tørt.

Nymfe?.....å fyssjameg.. #-o

:D[/quote']

 

Blindfiske tørt er enda mer "meningsløst". Det er det samme som å si "dette har jeg ihvertfall ikke noe greie på". laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Min erfaring er at hvis du kjenner vannet under slike forhold, så får du ihvertfall én fisk. Men det kan gå noen timer før den tar.

 

Uttrykket "blindfiske tørt" ble egentlig litt feil, man vet selvfølgelig hvor fisken står. :D Fiske med nymfe blir mye likt som sluk eller duppfiske synes jeg, avhengig av om man bruker nappindikator eller ikke. OG SÅNT TULL HAR MAN VEL SLUTTET MED? laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Det er ikkje det at eg har noko imot folk som fisker med sluk elle makk, dei må få drive med det dei vil.

 

Det som er tingen er at eg synest det er så vanvittig morro å fiske med TØRRFLUE at eg ikkje bruker eit sekund på slukfiske.

 

Å vist fisken ikkje vaker så blir eg VELDIG fort lei av å fiske med nymfe eller våtflue.Stå og kaste og kaste uten at eg ser eller oppserverer ein eineste fisk.

Det er og derfor SØfiske er møkka gørr i sjøen :D:D (hehe den der får eg sikkert god respons på :D )

Når eg fisker SØ så roter det seg til i hodet mitt.Eg tenker:Ok, eg har 15 fluer........fisker eg nå med den eineste flua fisken ikkje vil ha?

Og då¨kommer tanke nr 2:Ok, eg kaster 25-30 meter........havet er STORT.......er det nå 100mil til nermeste SØ? :)

Så går eg heim etter 1 time og tror at SØ ikkje finnes i Norge.

Litt av det samme skjedde før når eg fiske blindt etter ørret i stille vann med nymfe.

Dette er hovudgrunnen til at eg fisker berre på fiske eg ser, eller fisk som vaker-

Kan hende eg er mongo, men eg har det iallefall SUPERT som fluefisker.

 

Vist eg er i ei elv og ser /spotter fisk med øynene, og den spiser nymfer, ja da kan eg lett fiske med nymfe.

Det er jo entomologisk riktig og, iogmed at fisken tar vått der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd dette,og i ren desperasjon gikk jeg over til en ufortynget fasan-tail med passe mye hakcle,og fisket den rett under overflata.Det resulterte i "undervannsvak" og bølger på overflata.Ganske spennende ,det og,men det slår ikke tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hva med å sette seg ned ved vannkanten, fyre opp multifuel, koke seg en god kaffe, høre på småfugla, og tenke at "ja ja, det er jammen godt å være ute"?

 

Da får man nye krefter, og neste gang man er ute, har man glemt at det ikke vaka sist man var på tur!

 

Der sa du det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette seg ned ved vannkanten' date=' fyre opp multifuel, koke seg en god kaffe, høre på småfugla, og tenke at "ja ja, det er jammen godt å være ute"?

 

Da får man nye krefter, og neste gang man er ute, har man glemt at det ikke vaka sist man var på tur![/quote']

 

Du traff blink der, er ikke alltid det blir så mange kast.

 

For å komme tilbake til temaet....det har faktisk ikke vært så verst med vak her nede i Østfold, dette til tross for tilsynelatende lite synlig klekking. Iår lar jeg 17.mai-toget gå uten min hjelp og parkerer heller rumpa ved et koselig tjern. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta meg en tur til go vannet i dag og pröve igjen.

Har tilogmed ikke lykkes etter reinbua i glavsfjorden og her er det så in i he____e mye reinbue #-o .

Nymfer har jeg prövd i alle varianter Thore :)

Hare öra pleier og väre helt konge der oppe.

Skal en liten tur til röye vannet i dag og.

skal se o det er no aktivitet. Skal ta noen bilder. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke vaker i stille vann, så er det svært skjeldent jeg fisker med små nymfer...

Er den visuelle delen av fluefisket borte og tolmodigheten ang overflatefiske slutt, så tar jeg like godt frem en kraftigere stang og fisker dypt med stremere, igler eller vann-nymfer e.l. Dette får man ofte større fisk på også...

 

Men hva gjør man så hvis fisken uteblir? Som Sven-Kåre sier; slappe av, drikke kaffe, krype rundt i lyngen for å ta innsektbilder, drive kastetrening etc etc.

Av og til er jeg faktisk glad fisket var dårlig, slik at jeg endelig fik TID til å ta fine innsektbilder... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg reagerte litt på ein komentar om at blindfiske me tørt e meiningsløst å at en ikkje har peiling, føle meg ikkje enige, e sjøl nybegynner men det slo aldri feil. For et par uker siden da det var mindre liv i et vann der eg pleie å fiska så va d som at fisken "våkna" når d landa et par fluer på vannet når d va tydelig dødt me vak. Ingen som tar skade av å trene litt.

 

Men eg nybegynner, ta d me litt salt i ei klypa.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tmags,

Blindfiske tørt er enda mer "meningsløst". Det er det samme som å si "dette har jeg ihvertfall ikke noe greie på".

 

Min erfaring er at hvis du kjenner vannet under slike forhold, så får du ihvertfall én fisk. Men det kan gå noen timer før den tar.

Er slettes ikke enig i det første utsagnet. Det finnes plasser i et vann hvor du like gjerne tar fisk på tørrflue som nymfe. Også finnes det også vann hvor tørrflue fungerer minst like bra som nymfe når det ikke skjer noe. Det finnes en del landinsekter som trives på visse plasser fremfor andre. Oppsøker man de rette stedene ut i fra vindforhold og retning kan man ha meget godt tørrfluefiske selv om det ikke vaker. Det ligger faktisk en del viten her også som gir fisk, ikke bare tilfeldigheter.

 

Vannet som BK har satt inn bilder av minner mye om noen vann som jeg fisker i. ganske næringsfattig, "kjedelig" bunn og liten artsvariasjon. Mer streamer enn nymfevann. Er det dypt det vannet? Ser slik ut.. Typisk vårflue og myggvann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...