Gå til innhold

Epic 888 fastglass erfaringer?


Anbefalte innlegg

Tror kanskje det er en gt125.

Du må ikke sammenligne glass-fast og grafitt-fast.

Den er rangert som en mid/medium med rask taper. Usikker hva taper betyr, men når jeg leser på nett blir raskheten beskrevet som "recovery speed".

Rett meg om jeg tar feil.

Recommended line weight: AFTMA #5

Length: 8'

Pieces: 3

Total length: 2,438mm

ERN: (Unwrapped): 4.8

ELN: 5

Optimal Grain Window: 130 - 155 Grains

Action: Progressive / Mid Flex / Medium

Taper: Fast

Blank Weight: 53g

Butt Diameter: 10.28mm

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som gt nei... Er jo ett orange snøre han kaster med. SLX?

Either way, det er distanser jeg bare kan drømme om :)

Leser flere plasser at det er ei "fast rod", og lurer på hva de mener... Vil jo ha rolige greier, ikke noe raskere enn min Fario 8'6" #5 :/

Som Øyvind sier,må man ikke sammenlikne med termer fra grafittstenger.

Rask,i glassfibersammenheng er noe ganske annet. Ved elven i sommer brukte jeg min 476 endel,og traff på en av elitekasterne i norsk sammenheng. Han kjente på stanga,og utbrøt at "dette er ikke noe slaskete gamle glassfibergreier,nei" Han var imponert over hvor raskt den responderte og recovery etc...

Når man venner seg til rytmen og timingen,er den en ren nytelse å kaste med,og som jeg har skrevet før,kaster man så langt man trenger i de fleste situasjoner <<l samtidig som man koser seg :D

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke bestilt stang, rett og slett fordi jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg kanskje skal gå for en 6er. Har lyst å kutte ned stangparken, og kun ha EI stang til både sjøørret, smålaks og ørret. Så vurderer ei serie rapid 686 evnt en epic 686. Men lurer på om 6er kan bli litt grovt til ørretfisket. Eller er disse så dype og følsomme at det går an å fiske med tørrfluer med en 6er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke bestilt stang, rett og slett fordi jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg kanskje skal gå for en 6er. Har lyst å kutte ned stangparken, og kun ha EI stang til både sjøørret, smålaks og ørret. Så vurderer ei serie rapid 686 evnt en epic 686. Men lurer på om 6er kan bli litt grovt til ørretfisket. Eller er disse så dype og følsomme at det går an å fiske med tørrfluer med en 6er?

Da jeg vokste opp hadde jeg kun en #7 stang, Hardy Jet 8`6". Fisket mygg med den, black gnat krok 16. Har kjøpt Epic 868, mest for moro skyld. Tror ikke jeg kvitter meg med #3 eller #5 stanga av den grunn.

Å ha kun en #6 stang blir som å gå med gummistøvler hele året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frode.

Jeg vurderer å bestille en Epic 888 selv. Har to fra før - 580 og 686, begge er helt rå. Har konvertert helt til disse stengene.

Byggesettet Epic leverer er veldig greit å sette sammen også.

Gard

Først etter jeg bestilte 686...., har lest om stengene. Gjorde som jentene, gikk for fargen! Er din oppfatning at 580 er nesten som #6? Er 686 #6, men "mykere" enn 580?

Har forstått det slik at 476 og 580 er stivere/raskere enn 480 og 686. 480 beskrives...., betydelig "mykere" enn 580.

Er nysgjerrig på 480. Noen som har prøvd den?

Aa sannelig fikk jeg på mail tilbud, pre-order, på 376 med nydelig håndtak og snellefeste!

Har ikke funnet omtale om den. Noen som sender eventuelt link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp hadde jeg kun en #7 stang, Hardy Jet 8`6". Fisket mygg med den, black gnat krok 16. Har kjøpt Epic 868, mest for moro skyld. Tror ikke jeg kvitter meg med #3 eller #5 stanga av den grunn.

Å ha kun en #6 stang blir som å gå med gummistøvler hele året!

Tror kanskje da at en 686 fra enten epic eller seele kan være en bra allroundstang.

Noe spesielt jeg burde tenke på da med tanke på at denne skal brukes i både saltvann og ferskvann. Med tanke på rust og slikt... Vurderer å ha en liten fightingbutt på den, muligens også full Wells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

..... Grønn 686 med sølv feste kommer ......

 

Lille julaften i dag. Melding i går kveld at pakken er i Oslo, titter på mobil/venter på melding fra KIWI

 

Ut fra Jaren kl. 0843, bare å reise hjem.

 

GOD HELG

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først etter jeg bestilte 686...., har lest om stengene. Gjorde som jentene, gikk for fargen! Er din oppfatning at 580 er nesten som #6? Er 686 #6, men "mykere" enn 580?

Har forstått det slik at 476 og 580 er stivere/raskere enn 480 og 686. 480 beskrives...., betydelig "mykere" enn 580.

Er nysgjerrig på 480. Noen som har prøvd den?

Aa sannelig fikk jeg på mail tilbud, pre-order, på 376 med nydelig håndtak og snellefeste!

Har ikke funnet omtale om den. Noen som sender eventuelt link?

 

 

Hei hansjr.

 

La meg bare først si at mitt ordforråd er kjemisk renset for begreper som toppaksjon, rask kontra treg bunndel samt ERN i ulike skala.

 

At de ulike Epic stengene kan oppleves "raske/stivere" kontra "trege/mykere" mot hverandre stemmer vel opp mot det jeg har lest på nettet, men dessverre ikke selv har erfart.

Det eneste jeg kan gå god for, ut i fra mine egne empiriske undersøkelser, er at Epic 580 og 686 er totalt annerledes å både kaste og fiske med sammenlignet med type karbon i samme klasser - uavhengig av om karbonstengene er klassifisert som raske eller trege.

Epic fast glass, og selvfølgelig andre moderne glassfiberstenger, er annerledes enn karbon. 

 

Så tilbake til spørsmålet ditt - om jeg opplever 580 og 686 som ulike? Jepsi pepsi mr, det gjør jeg.

 

Har fisket med 686 i to sesonger nå - dette er en helt fantastisk stang. Jeg har brukt den etter sjøørreten i Oslofjorden, på Bornholm ( ikke med med den værste vinden da....) samt Rena og andre elver med litt størrelse.

Stangen er betydelig kraftigere enn lillebror samt at den ekstra lengden er til din fordel når du står med vann til langt over midjen.

686èn kaster både ett #6 og #7 snøre og du kan virkelig kjøre grov fisk her.

 

Tørrfluefiske etter ørret i elv står mitt hjerte aller nærmest, og med 580`en har jeg hatt det ekstra moro dette året. Her har jeg kjørt 300 grammere i marka, tunge harr-rugger i østlandets østlige elver, 3 kg`s ørret i kraftig elv samt dusinvis av vriene prikkefanter på blikkstille tørrfluestrekk.

Stangen er en nytelse å fiske med. 

Savner jeg den ekstra foten som jeg er vant med opp i mot min gamle sage slt 590 og 490? Ikke egentlig. 8 fot funker bra i de fleste tilfeller.

 

Dersom jeg måtte velge mellom de to hadde jeg klart gått for 580 til mitt feminine tørrfluefiske etter ørret. Måtte jeg gått for et mer allsidig valg hadde 686 blitt min bane.

 

Om du går for Epic, en Seele eller en annen moderne glassfiber tror jeg faktisk ikke spiller noen stor rolle. Hovedsaken her går på om emnet er rullet på S-glass (mer moderne raskere glassfiber ) eller E-glass ( mer tradisjonell glassfibere, roligere askjon ).

 

Morsomt at du selv sier at du gjorde som jentene - gikk for fargen! Det estetiske perspektivet spiller selvsagt en stor rolle her - her handler det om å være trygg på sin egen seksualitet :)

 

Gard

 

ps - sjekk ut http://fiberglassflyrodders.com/forum/ , her ligger det en haug med rapporter om ulike glassfiberstenger

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung, ser fram til den dagen jeg klarer å legge ut bilder. Men til våren, en dag du er i Oslo nord, kanskje vi kan møtes på Steinbruvannet med grønne stenger og termos!

 

Er enig med deg Gard ang. lengde. Har en Helios 7`9" # 5 som har blitt favoritten i Nordmarka.

Har nylig solgt 2 stk. # 4  9` stenger fordi de ble "overflødige".

Gleder meg til å få Epic 686 ferdig. Hentet på KIWI i går kveld, spørs om jeg klarer å vente helt til påsken med montasjen.

Endret av hansjr
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vurderer å gå gi gang med en Epic 686.

Det vil si, det er vel bare et tidsspørsmål før jeg bestiller om jeg kjenner meg selv rett...

Noen som har lyst til å si noe om disse?

Tenker på klassifisering, osv. Tenker å bruke de til sjøørreten faktisk, men vil ikke ha en stang som helst vil ha en snøreklasse opp.

Vil gjerne ha en lett sekser for klassen.

Kunne vært artig å prøve... Er vel ikke mange slike på kysten vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Truls!

 

jeg holder på å bygge en 686 nå og jeg har planlagt å bruke til den SØ! Jeg har ikke kastet med den enda, men har prøvekasta vanntur sin og den er rå! :-)

 

Her er infoen fra swift:

Recommended line weight: AFTMA #6
Length: 8'6"
Pieces: 3  
Total length: 2,580mm
ERN: (Unwrapped): 5.6
ELN: 6
Optimal Grain Window: 140 - 175 Grains
Effective Line Range: AFTMA 5 / 6 / 7
Action: Progressive / Mid Flex / Medium Fast
Taper: Fast
AA: (Action Angle): 68° (Fast)Blank Weight: 63g
Diameter at winding check (250mm from butt. Shaft diameter = 9.70mm)
Butt Diameter (widest point): 10.87mm

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info!

Fant den like etter at jeg hadde postet også...

Tallene ser jo bra ut, og håper flere vil legge igjen en kommentar!

 

Aldri bygget glass tidligere, men der er det jo litt mer som er "lov" om man kan si det slik.

hadde vært veldig artig om noen ville lagt ut noen bilder av sine, eller enda bedre, laget en byggetråd!

 

Det ønsker jeg meg om man får sidene oppe og går lenger enn tirsdagen...

 

Hvilke farger er det folket har valgt? Er uenig med meg selv...

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte stenger! Herlig bøyningskurve på de :-)

Likte snellefestet på salsaen, er det et feste fra Lemke? Stilig er det i hvert fall.

Byggene ser forøvrig meget bra ut!

 

Jeg liker egentlig alle fargene, de er særegne på hver sin måte. Er egentlig bare mokka/brun som er utelukket foreløpig.

Tenkte litt på salsa eller nude jeg også, men det er jo de mest brukte... Så usikker på om jeg velger en av de av den grunn.

Men vi får se, er mange ideer jeg skal innom før valget tas.

 

Tenker i hvert fall surringer i en kombinasjon av nylon og silke sånn foreløpig, med helt gjennomsiktig silke, og noen turns med nylon.

Men work in progress, så det kan fort endre seg.

Gøy å slå seg litt løs når man bygger!

 

Veldig gøy, lærerikt og givende er det å bygge, det er sikkert!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snellefestet var stilig! Om de skriver 8wt, så trenger ikke det bety så mye.

Jeg har hatt en haug planer og ideer, og røyk nettopp på en 686 i salsa.

Og nå som det er bekreftet at forumet ikke legges ned, skal vi starte noen byggetråder igjen?

Jeg har i hvert fall blitt motivert til å bidra litt på forumet igjen.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

post-2498-0-32377300-1454756325_thumb.jpg

 

Bestilte et Epic 888 byggesett fra Swiftflyfishing før jul. Var veldig spent på denne stangen da denne er litt kraftigere enn det jeg vanligvis fisker med av glassfiber.

Dette er det andre settet jeg monterer fra Swift så jeg er langt fra å anse meg selv som en stangbygger - ligger nå under tittel "stangmontør....".

Igjen fulgte jeg produsentens anbefaling til punkt og prikke, og da går det veldig greit. Har man satt sammen et modellfly eller lignende i barndommen så får man til dette også.

 

Prøvde meg frem med litt ulike farger på surringer, men landet som sist på "less is more" filosofien. Jeg er stor tilhenger av gjennomsiktige surringer på disse fargerike emnene.

 

post-2498-0-65353900-1454757651_thumb.png 

 

Enkelt og greit.....

 

post-2498-0-00714100-1454757677_thumb.png

 

Kjørte tre tynne lag med epoxy - første blandingen med sprit for at surringene skal bli gjennomsiktige.

 

post-2498-0-25831500-1454757802_thumb.jpg

 

Ferdig og klar til testing i saltvann. Måtte ta en tur innom vekten og ferdig stang landet på 160 gram, til sammenligning veier en Sage salt 113, 39 gram......vi snakker altså 47 gram forskjell.

 

post-2498-0-27007500-1454758337_thumb.jpg

 

Stangen fikk sin debut for en uke siden på en ikke ukjent plass i Askerskjærgården. Parret med en Sage snelle og et Airflo Ridge Clear #7/8 intermediate snøre så ble dette god stemning.

 

post-2498-0-84863700-1454758695_thumb.jpg

 

Lenge siden jeg har kost meg sånn ved sjøfiske - kastingen gikk som en drøm, og selv om jeg ikke hadde utfordringer i form av vind den dagen så aner jeg konturen av et godt fremtidig forhold til denne stangen.

 

At turen genererte årets første fisk gjorde heller ingenting....

 

post-2498-0-73696600-1454758848_thumb.jpg

 

Jeg gleder meg til å teste stangen under litt tøffere forhold.

 

post-2498-0-70888700-1454758893_thumb.jpg

 

Har bestilt en blank til et nytt prosjekt og skal da begi meg ut på mitt første byggeprosjekt der delene ikke er skreddersydd sammen i forkant......spennende!

 

Gard

 

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...