RolvS Posted October 26, 2018 Report Posted October 26, 2018 Jeg har veldig lyst på en lett tohånds - typ switch - i affta klasse fem[1] uten å måtte bruke for mye penger på det (albue og håndledd er «sykemeldt», men å svinge en streamer med en tohånds skal jeg få til... ) Jeg har kjent litt på LPXe i #6, men det syns jeg blir litt for kraftige saker i forhold til hva jeg ser for meg (og jeg har bare ikke sansen for forlengertrikset.) såh - da har valget falt på å snekre stang hjemme. Jeg skal bestille en Bloke XL50 Switch. But... Femmer eller sekser? Det er en ganske wide range av vekter for en #6 i AFFTA-standarden så jeg er litt i villrede. Noen som har testa switch modellen? Eller kan si noe om typiske XL50-blanks generelt? [1] https://www.affta.org/wp-content/uploads/2012/01/spey_line_weights.pdf
Terje Bendiksby Posted October 26, 2018 Report Posted October 26, 2018 XL blanks er generelt veldig gode. Har bygd en switch femmer selv (Beulah). Det merkelig at når jeg kaster med enhånds så er det veldig bra femmer/ sekser , men som switch er 280 grain line som gjelder. Jeg kan ikke forklare det på noen annen måte enn at kraftbruken blir helt annen med enhånds. Jeg har også to ti fot surf fluestenger som også er en form for switch stang, men mer beregnet for overhodekast og det akkurat samme fenomenet der. To hender-tyngre snøre. 1
Truls Posted October 26, 2018 Report Posted October 26, 2018 Jeg har bygget flere stenger i xl50 serien, (dog kun enhåndsvarianter) og ser man bort i fra de lettere klassene, så takler de veldig godt en snøreklasse opp, samtidig vil jeg si at det kjennes som følsomheten tilsvarer klassen som stanga er i. Kvalitetsmessig så får man veldig mye for pengene hos bloke, og han har god service (han er bare ikke verdens beste til å svare på mail i perioder. Ring i stedet om man ikke får svar...) Generelt for de jeg har prøvd så vil jeg si at f.eks femmeren er en litt kraftig femmer som lett takler et seksersnøre. Samme i klasse seks. Og syv 1
RolvS Posted October 27, 2018 Author Report Posted October 27, 2018 Stang bestilt. Skal se om jeg får lagd noen bilder etterhvert.
Truls Posted October 27, 2018 Report Posted October 27, 2018 Kult at du skal i gang, er det lov å håpe på noen bilder underveis tro...
RolvS Posted November 10, 2018 Author Report Posted November 10, 2018 Tingene er i hus! Guides, grips og stangemner for en 7’6’’ #4 og 11’ #5 switch fra Bloke. Han sendte med to trådspoler, det tror jeg ikke sto noe sted. Vi får se, jeg er ikke så prippen på utseendet, det er hvordan tingene kjennes ut som teller - så det kan godt bli de farvene på til slutt - selv om det å finne «riktig» tråd vel er en del av morroa... 3
Terje Bendiksby Posted November 10, 2018 Report Posted November 10, 2018 (edited) Det blir spennende å se hvordan de blir. Apropos tråden fra Bloke. Den er litt uvanlig i forhold til hva jeg er vant med, men slett ikke dårlig Med epoxy uten cp går de mot sort. Edited November 10, 2018 by Terje Bendiksby 1
RolvS Posted January 20, 2019 Author Report Posted January 20, 2019 Nesten alle surringene på XLSG gjort. Skal lime tiptoppen nå, så blir det surring i toppen og epoxy ila uka! Blir ingen nærbilder av surringer her folkens. Det ser ikke så galt ut på lang avstand! 2
Tørrflua Posted January 20, 2019 Report Posted January 20, 2019 (edited) Nysgjerrig på den switchen, mulig å få den i 4# ? Eller blir det litt pinglete. Tenker jeg må skaffe/bygge ei stang som kan brukes når baksleng er umulig. Edited January 20, 2019 by Tørrflua
RolvS Posted January 24, 2019 Author Report Posted January 24, 2019 (edited) @Tørrflua Jeg er og veldig spent på hvordan den er! Jeg spurte Mr. Bloke hva han la i klassifiseringen, og sa at den var bygd etter AFFTA-klassifisering for korte spey klumper. Jeg tolket ham dit hen at han mente denne tabellen: https://www.affta.org/wp-content/uploads/2012/01/spey_line_weights.pdf Den går ikke lavere enn seks, men en femmer skal vel da bære en 200grains kort klump. Det er dog lite syns jeg - det er ca tilsvarende som vekta på klumpen til GL Presentation i #5. Vi får se! Jeg har litt forskjellig å teste med - jeg håper den blir godvenner med en 250grains skagit-klump jeg har liggende... Ellers er jeg klar til å lakke XLSG’en. Jeg har skrudd sammen to squashballer og bruker stangen fra et dørhåndtak sammen med grillrotisseriet mitt for tørking. Grilles ikke mye kylling på vinteren likevell! Edited January 24, 2019 by RolvS 2 1
RolvS Posted January 27, 2019 Author Report Posted January 27, 2019 Blir mindre tid til fluesurring når man driver med dette... Lakkering in progress! 1
RolvS Posted January 27, 2019 Author Report Posted January 27, 2019 Tørka ikke på et øyeblikk den lakken... @Truls - du hadde brukt lakken som ble sendt med Bloke-stengene. Hva er din erfaring med tørketid? (Fem timer og fortsatt sticky her... kall meg utolmodig!
Truls Posted January 27, 2019 Report Posted January 27, 2019 Jeg lakkerte på ettermiddagen, lot den stå og surre til godt utpå kvelden, da var den sticky men rant ikke lenger på noen måte. Tørr på morgenen etter. Ganske normal tørketid det egentlig. Jeg tynner litt ut også, noe som gjør prosessen tregere. 1
RolvS Posted January 27, 2019 Author Report Posted January 27, 2019 Jau, den begynner å ligne nå. Lakket i dag-tidlig-ish. Syns den frtsatt var vel sticky sånn i firetida. Men nå begynner det å se greit ut. Strøk nummer to så er den jaggu i boks! Lærerikt dette Lettere å bygge nummer to og tre og når man har gjort det en gang...
Truls Posted January 27, 2019 Report Posted January 27, 2019 1 time siden, RolvS skrev: Lettere å bygge nummer to og tre og når man har gjort det en gang... Hehe, var akkurat det jeg fant ut også. Blir fort noen prosjekter når man først er i gang 1
RolvS Posted February 3, 2019 Author Report Posted February 3, 2019 (edited) Bloke XLSG done! Jeg er veldig spent på hvordan den blir å fiske med. Har ikke prøvekastet enda - det er pussig hvor lite viktig det er å komme seg ut og vifte med fluestanga på plena om dagen... (muligens væravhengig...) Det er mye småting å ta med seg til neste bygg. For eksempel justering av trådspoleholder for helt jevn trådmating, og at tørkepatentet mitt har litt drift så jeg risikerer at stanga rett og slett faller av (det skjedde en gang ) Her er ett par bilder. Til slutt et par spørsmål til ekspertene. Å komme over «tåa» til snøreføreren var en utfordring, og det ble en glippe i vindingene akkurat der. Forslag til hvordan fikse det? Det er mye andre forbedringer her for framtiden hva lakk og surringer anngår selvsagt. Men det er kanskje ting det er mer mulig å forske seg fram til. Endelig kan jeg starte på switch-stanga! Edited February 3, 2019 by RolvS 4
Truls Posted February 3, 2019 Report Posted February 3, 2019 Gratulerer med ferdig prosjekt. Ser da veldig lovende ut dette! Synes du bør være stolt av resultatet du har fått til. Før jeg kjøpte meg tilpasset maskin, så brukte jeg en trådholder til fluebindinga for å holde press på tråden. Når det kommer til foten på ringene, så er det på veldig mange ringer nødvendig å file de ned, slik at de blir mye spissere enn de kommer fra fabrikken. Jeg bruker en dremel til dette. Snakebrand universal snakeringer er veldig behagelige å bruke da de ikke trenger filing. Jeg pleier også å gå over surringene og presse de sammen om nødvendig. Man kan også jevne de ut om man drar en gjenstand som ikke er alt for skarp over tråden. Drar man den frem og tilbake så kan man få jevnet ut eventuelle glipper. Må litt teknikk til. 1
Bounce Posted February 3, 2019 Report Posted February 3, 2019 (edited) Jeg kommer over tåa slikt at jeg, akkurat før jeg kommer til foten, flytter tråden bittelitt videre over foten. Da lager jeg 5-6 runder på foten som jeg da presser ned tåa sammen. De dekker tåa uten glippe. Spissere fot hjelper. Edited February 3, 2019 by Bounce 1
RolvS Posted February 4, 2019 Author Report Posted February 4, 2019 20 hours ago, Truls said: dremel I dette tilfellet er ringene med sort emalje. Er det mulig å «male» over med svart før surring, såmzet blanke ikke skinner igjennom?
Terje Bendiksby Posted February 4, 2019 Report Posted February 4, 2019 Både ja og nei. Epoxy har mange ganger evnen til å løse opp en ev tusjing av det blank metallet. Resultatet en svart flekk på surringa. Eventuelt å forsegle det du maler på med color preserver vil avhjelpe men ikke alltid 100 prosent idiotsikkert. 1
RolvS Posted February 4, 2019 Author Report Posted February 4, 2019 (edited) 37 minutes ago, Terje Bendiksby said: ikke alltid 100 prosent idiotsikkert. Ok. Det idiotsikre er altså å kjøpe ringer uten (farget) emalje. Tnx! Edited February 4, 2019 by RolvS
Truls Posted February 4, 2019 Report Posted February 4, 2019 I de tilfellene jeg har brukt sorte ringer, så har det vært på en mørk klinge og med mørke surringer. Da har jeg tusjet over med en sort tusj og det har fungert fint (letraset marker) men som terje sier så kan det løse opp. Dette går det jo an å teste på forhånd ved å prøve tusjen med epoxy over og se om det løser seg opp. Jeg skal snart lage en orange glassfiber med sorte ringer og helt klare gjennomsiktige silkewraps, da er det nok spraylakk og testing først som gjelder. 1
Truls Posted February 4, 2019 Report Posted February 4, 2019 (edited) Mørke ringer på lys eller farget klinge med silkesurringer kan være stilig! Edited February 4, 2019 by Truls 4
Recommended Posts