Gå til innhold

Sortering av CDC?


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg gjør det samme som deg. Hvis jeg trenger de største fjæra må alt innholdet ut på pulten og sorteres. Mens jeg prøver å unngå de største bevegelsene eller å nyse, legger jeg de jeg kan bruke i en egen haug. Bruker en rund pinsett til dette. Så er det tilbake med resten i posen og ny runde neste gang jeg skal binde.

Kanskje man skulle delt opp bulk-pakka inn i mindre poser sortert på størrelse/kvalitet? Blir et stort antall poser etterhvert da men. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på tilnærming no1: Ta ut en bunt cdc  når j skal binde fra bulk-posen, sorter i «stor, små,large» og pakk bort det j ikke skal bruke nå. Utfordringa er vel litt å greie å følge systemet uten å endre det til bulk-posen er tom… :)

Som du sier @Jarle TL, kan fort bli mye om man skal sortere på fx størelse og kvalitet - seks til ni «kategorier» rimelig raskt. Kjenner raskt at jeg kanskje vil endre til «ving/post, hackle, søppel» - vi får se… :)

@Runar Dankel - er du ikke redd for å nyse når du sitter med de der boksene?

989605D0-5575-4851-880E-4C6701B11169.thumb.jpeg.94056cb1fe8a7d6bae1dd705bc741c20.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (39 minutter siden):

Hva gjør du etter å ha kjøpt en pose cdc?

Jeg tror jeg trenger en bedre tilnærming. Jeg sitter og graver i bulk-posen til jeg finner de fjøra jeg trenger uten no særlig systematikk. Hva gjør dere?

Jeg er veldig dust på dette. Noen ganger romsterer jeg til jeg finner nok fjær til feks 3 CDC-myggen og binder dem på rappen, men stort sett romsterer jeg for hver enkelt flue jeg skal binde. Tar en bønsj ut, plukker ut et par, legger tilbake en bønsj, minus et par som drar hit og dit - på gulvet, taket og jeg vet ikke hva.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 zip-lock poser på pulten.

1: Store fine vingefjør til vulgata og danica og evt store vårfluer.
2: Perfekte fjør til parachutes krok 12-14.

Ta ut en neve med cdc og ser jeg noen som passer i de 2 over så går de rett dit. Ikke bruk finere fjør enn du må er et bra slagord.
På shuttlecocks, comparas... da bruker jeg opp mye dårlig. Tar 2 bra fjør og 2 ikke fullt så bra for å lage en compara. Legger de lagvis: Bra-Dårlig-Dårlig-Bra. Normalt så ender dette opp med at jeg får bra fjør på kantene og litt mindre bra midt på... passer fint for da blir ikke vingen så "fjonete"...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Rune Stokkebekk said:

2 zip-lock poser

Hvor plukker du cdc-mygg fjøra fra da? 🙃

edit: bulk-posen seff. Så du sorterer ut tinga du vil ha for spesifikke ting underveis.

Endret av RolvS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (11 timer siden):

Hvor plukker du cdc-mygg fjøra fra da? 🙃

edit: bulk-posen seff. Så du sorterer ut tinga du vil ha for spesifikke ting underveis.

Cdc myggen den bør egentlig lages av fine fjør, typ litt store som de jeg bruker til vulgata. Men går fint med flere små også, bare bruk midtdelen av fjøra og napp vekk de myke nederst. Det jeg har nevnt over med sortering gjelder naturbrun og grå fjør fra villfugl som jeg bruker mest.

Cdc mygg er så viktig at den binder jeg mange av når jeg først setter igang. Tar ut mye fjør og legger på et hvitt papir og sorterer og stabler cdc flue for flue til jeg har nok til en solig batch. Her er en ny boks jeg bandt opp fra scratch før jul. Skulle holde ei stønn håper jeg.

bilde.png

  • Lik 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...