Gå til innhold

Fiske etter flom.


Anbefalte innlegg

Hei godfolk, jeg har tenkt meg å sjekke ut Begna nedenfor Valdres i slutten av neste uke. Men ser det skal bli skikkelig drittvær i starten av uka.

Det blir sikkert flom og greier de dagene, men jeg er litt for uerfaren til å vite hvordan dette vil påvirke fisket i dagene etterpå. Kan det bli bra eller ville dere dratt litt sørover i stedet? Jeg bor i Oslo og er villig til å kjøre 2-3 timer, tar med telt og skal overnatte et par dager.

IMG_0192.webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte ned på Nordisk og fikk svar på dette. Begna var visst en skikkelig dårlig ide denne uken. Ble anbefalt å komme meg litt høyere i fjellet til småelver om jeg absolutt måtte fiske ørret i elv nå. Da vanker det nok en signifikant lengre kjøretur, til nærmere dovre. Men er bare nødt å fiske når jeg kan som småbarnsfar.

Har på følelsen at denne turen blir enten helt super, eller helt håpløs, ingen mellomting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No guts No glory 😁

Det ser ut til å komme mye vann de neste par dagene og da blir det fort veldig grumsete vann og stigende elv er sjelden bra til andre slag enn brunørret i hvert fall. Da er det bedre når vannet klarner opp, stabiliserer seg og er på vei ned igjen. 

Men den som sitter hjemme fanger i hvert fall ingenting. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Truls said:

No guts No glory 😁

Det ser ut til å komme mye vann de neste par dagene og da blir det fort veldig grumsete vann og stigende elv er sjelden bra til andre slag enn brunørret i hvert fall. Da er det bedre når vannet klarner opp, stabiliserer seg og er på vei ned igjen. 

Men den som sitter hjemme fanger i hvert fall ingenting. 

Hvor mange dager etter sånn turboregn pleier det å ta før vannet stabiliseres og synker litt? Det har kanskje litt å si hvor høyt i vassdraget man er?

Faen ass, har kun fått en fisketur i år pga. flytting og oppussing med to småunger og ny jobb. JEG ER SÅ SINNSYKT KLAR! Holder på å implodere, jeg tar med #8 stanga om jeg må 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det håpløst og farlig. Vannet i elvene stiger nok en en tre fire dager  etter regnet gir seg.  Nå har det regnet mye og de naturlige bufferne er fylt opp. Litt avhengig om vassdraget er regulert, da kan det stige fort,  slipper de ut vann fra demningen.  Utålmodigheten deler du med flere. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testicular Momentum skrev (1 time siden):

Hvor mange dager etter sånn turboregn pleier det å ta før vannet stabiliseres og synker litt? Det har kanskje litt å si hvor høyt i vassdraget man er?

Faen ass, har kun fått en fisketur i år pga. flytting og oppussing med to småunger og ny jobb. JEG ER SÅ SINNSYKT KLAR! Holder på å implodere, jeg tar med #8 stanga om jeg må 😭

Det kommer jo litt an på mengde regn, hvor lenge det fortsetter og hvor elva har nedslagsområde. 

3-4 dager som Terje sier er nok rett de fleste steder så holder det seg stabilt før det begynner å synke igjen. De fleste elver i sørøst blir påvirket av dette med noen dager dødtid som resultat. 

Må du fiske i elv da? Evt så er det vel mye skogsvann, sjø, eller innsjøer med andre arter eller noe. Det er alltid noe som kan fiskes med flue. Kjipeste perioden er ofte i midten av januar til starten av mars pga kulde.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg å kjøre opp i fjellet nord for Dombås og fiske i de øvre delene av nedbørsfeltet. Der er det både gode vann, og småelv i mellom. Så jeg har litt å velge i. Om det blir ræva så får jeg i det minste øvd meg. Også blir det fredag til søndag i stedet.

Endret av Testicular Momentum
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ble ikke noe fisk på meg den helga. Bare ett take hvor jeg hadde alt for mye slækk i lina for tilslag.

Men trur dere ikke at den vaket som bare faen i Gudbrandsdalslågen der det tidligere hadde vert jorder når jeg kjørte hjem på søndagen. Men det var ikke forgjeves, da jeg har funnet mange nye spots jeg kunne tenke meg å utforske senere ❤️

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...