Jump to content

Bloke #4 x 4

Recommended Posts

Da er 4 emner/kit fra Bloke bestilt i klasse 4. 11ft , 9 ft, 8,6ft xl50  og 1st 9,6 ft xgnp eller hva den het🤪

Venter på at de skal dukke opp en av dagene.

Edited by Tørrflua
  • Like 4

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Kjøpte med Line fra Bloke. Dette er ei rød Line med et hvitt felt på ca 1,5m som markerer overgang mellom klump og runningline.  Samme Line på begge stenger.

Min opplevelse av disse to stenger etter å ha prøve kastet et par ganger:

xl50 9fot #4. Synes denne hadde mye kraft i seg og man kunne holde en god del runningline utenfor toppring uten at det ble problemer med å holde kontroll på kastet. Og denne stanga hadde mye å gi. En langkastende sak detta. Går man for lengde er dette en stang å vurdere.

xl50 8,6fot #4. Denne stanga var mere finslepen om man kan kalle en stang det da. Denne stanga holdt Lina godt i lufta men den likte ikke at det var mye runningline utenfor toppring. Men ellers en lett kastet stang med nok ressurser til lange og presise kast. Dette er ei stang man kan kose seg med og kaste hele dagen uten anstrengelser.

• Like 2

• 3 weeks later...

En liten sak jeg har gjort forskjell fra Epic er at jeg tok ut ryggen på emnene slik som de gjør på Bloke. Dvs at det vippepunktet der stanga ønsker å hoppe rundt er ryggen. Testet dette på de 2 stengene og det funker det også. Finnes video på youtub om min forklaring var noe kort.

Noen andre som har testet dette eller har tanker kring fastsetting av rygg/ringer ?

Bygge på ryggen eller 180 grader på den, eller på retteste side,  er vel en diskusjon som kommer til å foregå inn i evigheten. Jeg var slavisk til å følge det med ryggen. Spurte en amerikansk en amerikansk produsent hva de gjorde? Svaret kort fortalt : Det er bare dere som gjør det. De satte tingene på den siden av emnet som er rettest. I dag  så finner jeg ryggen først, setter sammen delene etter det og justerer slik at stanga blir rettest mulig.    Blir det en liten bøy oppover f.eks  setter jeg ringene  på motsatt  side, slik at den ferdige  stanga ferdig  blir tilnærmet rett, grunnet vekten av ringene. De som er tilhenger av denne metoden mener vekten av snøret  og  dets plan under kasting og kjøring av fisk bestemmer hvordan stanga bøyer seg , og ikke ryggen.  En annen sak er at hvis du setter delene sammen etter å ha funnet ryggen på hver del og og prøver å finne ryggen på den sammensatte stanga, havner ryggen oftest et annet sted, i forhold hva de seksjonen hver for seg viser.  Men som sagt  dette er som å diskutere religion. PS  jeg bygde to identiske stenger: En på ryggen og en  på retteste side med ringene. Vet egentlig ikke om forskjellen  var merkbar. Der jeg merket forskjell var når jeg bygde  to like stenger,  ei med lettere ringer  og kortere surringer en den andre, lettere vs tyngre toppring osv, der var forskjellen  merkbar i favør til den som var lettest rigget.

Edited by Terje Bendiksby
  • Like 1

Jeg finner alltid ryggen, for å så som oftest ha ringene på den, unntatt andre delen (nedenfra), siden jeg liker fullflex og monterer den 90 grader til siden. Om det har noe å si, aner ikke. 🙂

Edited by Bounce
  • Like 1

Det viktigste er at du er fornøyd og  trives med stanga.  En annen gang jeg fikk en aha opplevelse, jeg bygde ei stang med keramiske  enbente titanium ringer og jeg lot  han som konstruerte stangserien prøve den opp mot den fabrikkbygde. Min kastekunnskaper når han til knærne. Han bemerket så forskjellig, skulle ikke tro det er samme emne. Det er vel det som er gleden ved å bygge selv, du kan tilpsse den slik du vil ha  stanga.

• Like 1

• Create New...