Gå til innhold

Korkers med utskiftbare såler


Anbefalte innlegg

Tror jeg kommer til å ta sjansen på Guide modellen jeg også, selv om det er en del usikkerhetsmomenter med å kjøpe usett/uprøvd, og jeg tviler på om jeg vil ha mye bruk for de utskiftbare sålene... Korkers nevner forresten i reklamematerialet at "The Guide boots are extremely light weight" uten noen form for kvantifisering, men på bilder ser de derimot ikke spesielt lett ut. Hvordan ville du karakterisert vekten, eller har du evt. vegd dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Joda, de er meget lette, og jeg tipper de ikke trekker mye vann heller.

 

"2.4 lb pr pair" ifølge http://www.worleybuggerflyco.com/Boots/Korkers/Korkers_Guide_Wading_Boot.htm

 

Til sammenligning veier Simms G3 bootsa 66 oz ifølge simms selv, altså over 4 lb, men nå blir de heller ikke markedsført som light weight. L2 veier 3.3 lb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er de i hvert fall en god del lettere enn de ser ut til å være, så da gjenstår det bare å bestemme seg for størrelse... Basert på det som er postet i denne tråden må jeg antagelig opp i 12, selv om det høres UHYRLIG stort ut (11,5 hadde sikkert vært perfekt :-\).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de er meget lette, og jeg tipper de ikke trekker mye vann heller.

 

"2.4 lb pr pair" ifølge http://www.worleybuggerflyco.com/Boots/Korkers/Korkers_Guide_Wading_Boot.htm

 

Til sammenligning veier Simms G3 bootsa 66 oz ifølge simms selv, altså over 4 lb, men nå blir de heller ikke markedsført som light weight. L2 veier 3.3 lb..

 

Etter et par år med svært mye bruk, så har sålene begynt å glippe av et par ganger, da ved vading på "mudderbunn".... Så, jeg regner med at jeg kjøper et par av den nye typen....

Er det store forskjeller på "låsesystemet" for sålen på den nye modellen i forhold til den gamle som jeg har ?....

Når det gjelder størrelse og passform, er den lik i forhold til den gamle modellen?

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig stor forskjell på det nye og det gamle låsesystemet vil jeg si. Har brukt det i ett år nå, uten problemer.

Borrelåssytemet er byttet ut med en krok som ikke glipper, sålen festes inn på flere punkter med langt hardere gummi.

 

Når det gjelder passform er nok denne endret noe. Jeg bruker str.12 på de nye, noe som ble for stort til meg på den gamle. Tror nok dette først og fremst skyldes at den gamle modellen var mer romstor. Jeg solgte et par av StreamBorn skoene til en kompis av meg med fotproblemer. (Vedkommende kan f.eks ikke bruke alle typer vadesko, og heller ikke høye fjellsko) Han bruker disse på jakt! I følge ham noe av det beste han har prøvd av fottøy. StreamBorn som jeg bruker føles langt mer ergonomisk enn den gamle toppmodellen fra Korkers. Guide modellen som omtales her har stort sett samme fasong som StreamBorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Da er de nye Korkers Guide prøvd i to dager, og jeg tror det var et lykkelig valg.  Som nevnt tidligere i tråden er det svært stor forskjell på festingen av sålen på denne modellen sammenlignet med forrige modell.  Lettere, smart lissesystem, og litt trangere i lesten.. Kan ikke tenke meg at det er mulig å få disse sålene til å falle av under bruk.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er også veldig fornøyd med Korkers Guide etter de første par turene! Sålen bygger god del mer enn hva jeg var vandt med tidligere, men etter litt tilvenning har jeg kunnet nyte den lave vekten og gode komforten fullt ut :) I tillegg til å være funksjonelt strammer BOA-systemet skoen veldig sikkert og godt over hele fotbladet og rundt ankel/legg uten å skape presspunkter eller hemme bevegelighet i ankelleddet. Det er så klart for tidlig å si noe om byggekvalitet og holdbarhet, men mitt par hadde i hvert fall ingen synlige feil/materielle svakheter ved ankomst. Filten kunne kanskje vært noe tettere/fastere for økt slitestyrke - Korkers ønsker vel å maksimere salg av de utskiftbare sålene, og forholdsvis løs filt har muligens også bedre grep - men for min del er ikke dette noe stort problem da jeg uansett kommer til å gå til anskaffelse av Aquastealthsåler til bruk i terreng/på underlag som sliter mye på filten nå når jeg har fått bekreftet at jeg har rett størrelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bumper denne da jeg vurderer Korkers guide. Jeg har brede føtter og bruker vanligvis 43 og noen ganger 44 i joggesko (små størrelser).

 

Dere som kjøpte Korkers med det nye sålesystemet - er dere fortsatt fornøyd nå litt ut i sesongen? Bør jeg kjøpe str. 12 (eller er det noen butikker i osloområdet som har Korkers?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat rukket å bruke Korkers Guide på Hardangervidda.....mye vandring...og hvilken nytelse.

Mitt første inntrykk er som alle de gode erfaringene jeg leser fra dem som har brukt dem lenge.

Dette er behagelige saker :) Og funksjonelle med det utskiftsbare systemet...synest faktisk filtsålene var gode å tråkke rundt med også...sikker grunnet gummikanten rundt hele skoen...veldig smart Korkers ;D

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her er en liten oppdatering med mine erfaringer etter at første sesongen med Korkers Guide i all hovedsak er over for min del (helvetes studier >:().

 

Kort og godt er de rett og slett fenomenale - og jeg tviler på at jeg kunne vært mer fornøyd med kjøpet! Etter en liten etterstramming sitter de som støpt på foten, og kombinert med den lave vekten og gode bevegeligheten er de som andre har nevnt tidligere en fryd å gå med, både til lands og til vanns. Det er fortsatt for tidlig å si noe om kvalitet og holdbarhet, men problemet med løse såler fra OmniTrax V1 ser definitivt ut til å være løst.

 

Dersom du hovedsaklig vader på grov rullesteinbunn er jeg derimot ikke like sikker på om jeg vil anbefale dem. Man bør i hvert fall passe seg for og glemme at det er en gummikanten med minimalt grep rundt filt-/aquastealthsålen. På den annen side kan det være at jeg har hatt en uvane der jeg vadet med tyngdepunktet for(holdsvis) langt bak på foten, og uansett ser det etter hvert (et fall eller to) ut til å bli en refleks og "ta seg for" med hel fot istedenfor hælen dersom man skulle miste fotfestet i elva... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten oppdatering med mine erfaringer etter at første sesongen med Korkers Guide i all hovedsak er over for min del (helvetes studier >:().

 

Dersom du hovedsaklig vader på grov rullesteinbunn er jeg derimot ikke like sikker på om jeg vil anbefale dem. Man bør i hvert fall passe seg for og glemme at det er en gummikanten med minimalt grep rundt filt-/aquastealthsålen. På den annen side kan det være at jeg har hatt en uvane der jeg vadet med tyngdepunktet for(holdsvis) langt bak på foten, og uansett ser det etter hvert (et fall eller to) ut til å bli en refleks og "ta seg for" med hel fot istedenfor hælen dersom man skulle miste fotfestet i elva... :P

 

forstår hva du mener, men det er en liten vane å trå litt "flatt" for å unngå å gli på gummien. Har vadet en del i på grov steinbunn, og det har gått greit.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Til neste år bytter Korkers ut Aquastealth med en ny og forbedret gummisåle de kaller Clingon (?) Sticky Rubber Sole. Mulig det bare er selgeren/representanten fra Korkers som gjør en dårlig jobb i denne videoen, men må innrømme at Simms' nye Vibram StreamThread gummisåle høres mye mer spennende ut...

 

http://link.brightcove.com/services/link/bcpid1184834014/bclid1184759198/bctid1830093911

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk funnet at den "gummikanten" rundt skoen hjelper meg når f.eks. filt sålen er på.

Da blir det enda bedre grep når trasking på land......og fremdeles meget bra i elva.

Oppsumeringsmessig kan jeg vel bare si meg meget, meget fornøyd med Korkers...resten av passform på sko og oppbygning gjør at jeg føler meg fleksibel og godt støttet uten at det er stivt.

Well done Korkers :D

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk funnet at den "gummikanten" rundt skoen hjelper meg når f.eks. filt sålen er på.

Da blir det enda bedre grep når trasking på land......og fremdeles meget bra i elva.

 

Gummikanten er definitivt ikke et stort problem i det våte element heller - det er bare snakk om litt tilvenning - men personlig tror jeg det perfekte kompromiss hadde vært aquastealth, clingon (?) e.l. i gummikanten. Ja, kanten ville kanskje blitt noe mer utsatt for slitasje med en mykere gummiblanding, men det er i tilfelle en pris jeg hadde betalt uten å blunke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par kjempebillige og KJEMPESLITTE vadesko nå som jeg har tenkt til å bytte ut etter hvert.

De er tunge som bly og det hadde vært digg å hatt et par som ikke er så tunge, spess i våt tilstand.

Burde jeg vente til neste år da det nye materialet clingon kommer ut?

 

Og ang. str. så bruker jeg bare sko som har "Ecco-passform", dvs. jeg kan ikke ha sko som skiskoa til Alfa hvis det forklarte litt for noen. Bruker 44 i Ecco joggesko og 44 i Ecco fjellstøvel. Bruker Simms G4 Pro LongLarge med 44-46 skostr. vadesokk.

Ville en Korkers Guide i str. 12 passe for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par kjempebillige og KJEMPESLITTE vadesko nå som jeg har tenkt til å bytte ut etter hvert.

De er tunge som bly og det hadde vært digg å hatt et par som ikke er så tunge, spess i våt tilstand.

Burde jeg vente til neste år da det nye materialet clingon kommer ut?

 

Og ang. str. så bruker jeg bare sko som har "Ecco-passform", dvs. jeg kan ikke ha sko som skiskoa til Alfa hvis det forklarte litt for noen. Bruker 44 i Ecco joggesko og 44 i Ecco fjellstøvel. Bruker Simms G4 Pro LongLarge med 44-46 skostr. vadesokk.

Ville en Korkers Guide i str. 12 passe for meg?

 

Nå er jo Ecco ikke de smaleste i lesten.  Jeg er en str 43 i Ecco ( den gang jeg brukte det), og bruker 12 i Korkers

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par kjempebillige og KJEMPESLITTE vadesko nå som jeg har tenkt til å bytte ut etter hvert.

De er tunge som bly og det hadde vært digg å hatt et par som ikke er så tunge, spess i våt tilstand.

Burde jeg vente til neste år da det nye materialet clingon kommer ut?

 

Og ang. str. så bruker jeg bare sko som har "Ecco-passform", dvs. jeg kan ikke ha sko som skiskoa til Alfa hvis det forklarte litt for noen. Bruker 44 i Ecco joggesko og 44 i Ecco fjellstøvel. Bruker Simms G4 Pro LongLarge med 44-46 skostr. vadesokk.

Ville en Korkers Guide i str. 12 passe for meg?

 

Nå er jo Ecco ikke de smaleste i lesten.  Jeg er en str 43 i Ecco ( den gang jeg brukte det), og bruker 12 i Korkers

 

Morten

 

Hvordan sitter vadeskoa da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par kjempebillige og KJEMPESLITTE vadesko nå som jeg har tenkt til å bytte ut etter hvert.

De er tunge som bly og det hadde vært digg å hatt et par som ikke er så tunge, spess i våt tilstand.

Burde jeg vente til neste år da det nye materialet clingon kommer ut?

 

Og ang. str. så bruker jeg bare sko som har "Ecco-passform", dvs. jeg kan ikke ha sko som skiskoa til Alfa hvis det forklarte litt for noen. Bruker 44 i Ecco joggesko og 44 i Ecco fjellstøvel. Bruker Simms G4 Pro LongLarge med 44-46 skostr. vadesokk.

Ville en Korkers Guide i str. 12 passe for meg?

 

Nå er jo Ecco ikke de smaleste i lesten.  Jeg er en str 43 i Ecco ( den gang jeg brukte det), og bruker 12 i Korkers

 

Morten

 

Hvordan sitter vadeskoa da?

 

Hva mener du med "hvordan de sitter"?.. lengde , bredde, hæl og ankelstøtte?...  Skoene har en svært bra patent for å stramme snøringen, slik at skoene "sitter"  tett på foten.  Jeg har ingen bred fot, og de passer meg også . Mulig at str 12 kan passe str 44, men jeg er litt usikker. Som str 43 var lengden på str 11 noen milimeter for kort for meg.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par kjempebillige og KJEMPESLITTE vadesko nå som jeg har tenkt til å bytte ut etter hvert.

De er tunge som bly og det hadde vært digg å hatt et par som ikke er så tunge, spess i våt tilstand.

Burde jeg vente til neste år da det nye materialet clingon kommer ut?

 

Og ang. str. så bruker jeg bare sko som har "Ecco-passform", dvs. jeg kan ikke ha sko som skiskoa til Alfa hvis det forklarte litt for noen. Bruker 44 i Ecco joggesko og 44 i Ecco fjellstøvel. Bruker Simms G4 Pro LongLarge med 44-46 skostr. vadesokk.

Ville en Korkers Guide i str. 12 passe for meg?

 

Nå er jo Ecco ikke de smaleste i lesten.  Jeg er en str 43 i Ecco ( den gang jeg brukte det), og bruker 12 i Korkers

 

Morten

 

Hvordan sitter vadeskoa da?

 

Hva mener du med "hvordan de sitter"?.. lengde , bredde, hæl og ankelstøtte?...  Skoene har en svært bra patent for å stramme snøringen, slik at skoene "sitter"  tett på foten.  Jeg har ingen bred fot, og de passer meg også . Mulig at str 12 kan passe str 44, men jeg er litt usikker. Som str 43 var lengden på str 11 noen milimeter for kort for meg.

 

Morten

 

Ok, jeg fikk vite det jeg ville da du sa at str. 11 ble et par millimeter for korte for deg og at du derfor gikk opp til str. 12. Da passer nok den str. meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par kjempebillige og KJEMPESLITTE vadesko nå som jeg har tenkt til å bytte ut etter hvert.

De er tunge som bly og det hadde vært digg å hatt et par som ikke er så tunge, spess i våt tilstand.

Burde jeg vente til neste år da det nye materialet clingon kommer ut?

 

Med Korkers sitt konsept med utbyttbare såler er det ingen grunn til å vente, så kan du eventuelt kjøpe de nye gummisålene, som i følge MidCurrent heter Kling-On, når de blir tilgjengelige i midten av mars :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...