Gå til innhold

Korkers med utskiftbare såler


Anbefalte innlegg

)Kan anbefale dette konseptet med utskiftbare såler som Korkers har.

Hr brukt mine på 7 dagsturer nå, det er ganske så glimrende! laugh.png' alt=':lol:'>

 

Filt-såler på lengre traske-turer ned til elva og opp igjen er ikke så digg, så det å kunne skifte til "vanlige" gummi-såler får transport-etappene er mye mer behagelig!

 

MEN - ikke prøv de gummi-sålene i vannet "bare en liten tur for å kaste på den fisken der". Skift til filt med en gang du skal ut på runde steiner, ellers går du bare på snørra så blodet spruter. Det gjorde jeg.... :roll:

 

Men siden de også har Aquastealth-såler til salgs løser det seg så snart jeg får kjøpt dem! Takker til folka som fant opp dette!

 

(Nei, de er ikke dyrere enn vanlige sko - De er dessuten på salg for tida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Hermansen

Jeg vil fraråde folk å bruke korkers, fungerer glimrende første mnd så starter sålene å dette av og tro meg det er livsfarlig.

 

Og når de først begynner å løsne så løsner de bare oftere og oftere. Da blir de både livsfarlige og ett seriøst irritasjonsmoment.

 

Men konseptet er genialt bare de hadde funnet en kurrant måte å løse festingen av sålene på. Skoene er knallgode å gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, jeg er bare fornøyd med mine.. Har brukt korkers i to hele sesonger, og det har blitt del lange turer, trasking i både myr og fjell, samt mye vading. Enkelt å skifte såler og gode å gå i ( i forhold til andre vadesko jeg har brukt).

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker. Jeg kjøpte Korkers våren for to år siden og var veldig godt fornøyd både med komfort og sålesystemet - som aldri ga noen problemer på de skoene. På grunn av en ødelagt søm fikk jeg bytte skoene tidlig på sesongen i år, og de nye skoene hadde en litt annen og enklere måte å feste sålene på. Etter noen ukers bruk opplevde jeg det samme som Hermansen (og det er IKKE gøy å gå på trynet i en elveforbygning fordi sålen henger fast mellom steinene), så nå bruker jeg Simms. Jeg forstår ikke hvorfor Korkers endret festemekanismen til noe dårligere, for ellers er jo skoene veldig gode å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed om å være veldig nøye med å trykke hele sålen til skoen, til jeg hørte at den "klikket" seg skikkelig fast midt på, ikke bare stikke sålen i sporet foran, og reime de i bakkant.. Men, det er vel som med alle produkter at det er ulike erfaringer.. Jeg var skeptisk da jeg kjøpte dem, om sålene ble sittende, og jeg er veldig fornøyd. Både kona og andre fiskekompiser bruker skoene, og har samme erfaring.

 

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed om å være veldig nøye med å trykke hele sålen til skoen' date=' til jeg hørte at den "klikket" seg skikkelig fast midt på, ikke bare stikke sålen i sporet foran, og reime de i bakkant.. Men, det er vel som med alle produkter at det er ulike erfaringer.. Jeg var skeptisk da jeg kjøpte dem, om sålene ble sittende, og jeg er veldig fornøyd. Både kona og andre fiskekompiser bruker skoene, og har samme erfaring.

 

 

Morten[/quote']

 

Det er jo godt, og det er mulig jeg burde ha gitt dem enda en sjanse - men jeg blir fort skeptisk når jeg har dårlige erfaringer slik.

På de første skoene jeg kjøpte - hvor sålene altså satt som støpt hele tiden - var det en slags grov "borrelås"-liknende innretning midt under skoene, som nok hjalp til med å stabilisere det hele. Denne var borte på skoene jeg fikk i år. I tillegg var det som om gummikanten rundt, som man altså skal klikke sålen inn i, ble slappere etter kort tids bruk slik at det faktisk ikke var noe å klikke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bumper denne gamle tråden.. Jeg sikler litt på Korkers Guide bootsa, men siden det ikke er noen som selger de i Norge (eller?) blir det jo å bestille fra over dammen. Hvordan er de i størrelsene, store eller små? Noen som kan fortelle hvilken Korkers str de har og hvordan det matcher med vanlige skostørrelsene. Jeg bruker vanligvis rundt 42/42.5 og vurderer derfor str 10 siden de anbefaler å gå en str opp for plass til vadere osv. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut med 10 til deg. Jeg bruker normalt 43/44 i støvler og har Korkers str. 11

 

Veldig godt fornøyd etter tre sesonger - sommer og vinter. Bruker nesten bare Aquastealth sålene, med unntak ved elvefiske, der filten sitter bedre på glatte stener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har disse skoa. Filtsåla fallt av å ble borte etter ett par dager. Skuffende :-[

Virker som om borrelås systemet er svakt og blir enda svakere hvis det kommer litt skitt og lort på borrelåsen noe det garantert gjør.

Jeg anbefaler ikke disse skoa, de holder ikke mål.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er det gamle systemet de fleste fortsatt har, og "utgåtte" modeller. Korkers har forbedret sålesystemet kraftig, og problemet med såler som faller av er løst.

Bør også legge til at mine "Outfitters" nå er inne i fjerde sesong. Aquastealth sålene har løsnet 4-5 ganger, og gummisålene likeså. Filtsålene har holdt seg på plass. Men som sagt er systemet nå forbedret og nye modeller har blitt introdusert: http://korkers.com/water.php

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt den nye modellen (Streamborn) sist sesong. Meget godt fornøyd med disse. Virker som de fleste områder er forbedret. Dette være seg både vekt, passform og selvfølgelig sålesystemet. Det kreves noe mer "makt" ved sålebytte, men til gjengjeld sitter de nok langt bedre enn den gamle utgaven. Så vidt meg bekjent er det ingen norsk importør for øyeblikket....? Synd, da de nye modellene er svær lekre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne gamle tråden.. Jeg sikler litt på Korkers Guide bootsa, men siden det ikke er noen som selger de i Norge (eller?) blir det jo å bestille fra over dammen. Hvordan er de i størrelsene, store eller små? Noen som kan fortelle hvilken Korkers str de har og hvordan det matcher med vanlige skostørrelsene. Jeg bruker vanligvis rundt 42/42.5 og vurderer derfor str 10 siden de anbefaler å gå en str opp for plass til vadere osv. Hva tror dere?

 

anbefaler å tenke litt "stort" vedr. størrelse. Har den gamle typen, altså outfitters, og jeg kjøpte det første paret litt for små.. Er en ren 43 i str og bruker 11.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvordan funker lissesystemet på desse?

 

Dette er et system som er godt kjent fra bla. snowboardmiljøet. Systemet kalles Boa Closure System og du kan lese litt mer om det her. Aldri mer sølete lisser som alltid skal hekte seg borti noe. Eller ryke akkurat når du er kommet frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ser ut som det kan bli et problem å få festet hempa på vadebuksas grusbeskyttere på disse skoene ?

Hvorfor det? De hektes jo i lissene på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fant en sjappe som hadde 30% discount (closeout salg) på den nye Korkers Guide modellen, og bestilte str 11 til $111.95, satt ned fra $159.95. Mulig de dukker opp under 'Selges' hvis det viser seg at de er alt for store.. Tøff sko ihvertfall. Og aldri mer lisser som ryker.  8)

 

http://korkers.com/photos/product/large/c38a256491aef4577928387159ed9c9.jpg

 

http://korkers.com/product.php?recKey=38

 

Fornøyd med kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...