Gå til innhold

Korkers med utskiftbare såler


Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Har brukt Korkers siden 2005 jeg Nico, så ingen ting å bekymre seg over.

Stilig sko Øyvind! Må ha meg et par sånne sjæl. Men sikler på Darkness utgaven:

Kanskje jeg må kjøpe et par ekstrasåler å lime på mine 3 år gamle Rivershed:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ser utvilsom gode ut disse Korkers.

Hvordan erfaringer har dere med denne snøringen/strammingen? (orker ikke lese hele tråden. For alt jeg veit står dette inne her ett eller annet sted).

Har dårlig erfaring med slike "skolisser" fra barnesko jeg har kjøpt til barna. Ikke fikk jeg løsnet ordentlig opp og ikke fikk jeg strammet ordentlig. Til tross for at dette var sko av kvalitetsmerke...

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian, det er akkurat motsatt erfaring av det jeg har med Boa systemet. De strammer mye jevnere langs hele foten. Pluss at de åpnes helt og er dermed lettere å komme ut og inn av. De er også lette å etterstramme. Genialt spør du meg. 

Høres topp ut Tmags  :D

Misstenker at det rett og slett er "snøreførerne" på skoene til barna som er drit dårlig gjennomtenkt. Dvs. man får jo skrudd på hjulet, men vaieren henger igjen i "førerne". Klarer knapt å dra vaieren frem og tilbake hvis man tar tak i den på hver side av en "fører" (håper det var forståelig).

Regnet egentlig med at dette ikke gjaldt korker. For på bildet ser det ut som at de "slangene" på sidene gjør at vaieren glir lett. Men måtte spørre læll  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Etter tre lange sesonger er Guideskoa klare for dynga. Meget gode, og ikke minst lette, sko. Nylig har sømmene begynt å gå opp, mest sannsynlig etter en litt hard tørkerunde på varmekablene (anbefales ikke). Så nå har jeg bestilt Korkers Chrome fra Caddisflyshop.

Blir spennende å høre rapport! Ser at det reklameres med "True Fit sizing" for de nye modellene. Har du funnet noen informasjon om hvor store utslag dette gir i forhold til størrelsen på Guide?

Kan bekrefte at størrelsene ikke er de samme som for den forrige modellen (guide). Disse er MYE større i størrelsene. 1 kanskje 2 eller 3 europeiske str større. Jeg bruker 42-42,5 i sko, men de forrige i 45, og det var passe med en ullsokk og neoprene. Disse er halvmetern lange. Til salgs her http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=18917.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 2 uker senere...

jepp. De nye er vel ganske like bortsett fra at man ikke trenger en tool for å bytte sålene.

Faktisk veldig forskjellige. Til og med nytt sålesystem. Men Guide skoene er fine de. Bare IKKE bruk dem i saltvann!

Og husk og ta av sålene etter hver tur! Og skyll vekk sand og skit under skoen. Da holder de lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skyller de godt i ferskvann når man kommer hjem skal det sikkert gå greit. Av og til smøre boa systemet også gjerne?

Leste et eller annet sted, kanskje her på forumet, at boa systemet ikke skal smøres, da det vil dra sand/smuss inn i systemet. Jeg har hatt mine i 3-4 sesonger og har aldri smurt boa, har ikke hatt av sålene og de fungerer fortsatt upåklagelig. Men jeg har ikke bruk de i saltvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver og en får gjøre som de vil...

Skoene som kom inn for reklamasjon var skylt i ferskvann etter hver tur. Boa systemet liker heller ikke saltvann.

Sålene skal fjernes, da det bygger seg opp sand og smuss mellom såle og sko. Les instruksjonen på skoene.

Jeg har hatt Guide siden de kom på markedet og var også agent for merket i flere år. Disse sålene sitter bedre enn de første modellene, men jeg har opplevd én gang at den ene løsnet. Det var etter slurv fra min side (ikke tatt av og renset dagen før). Sålene vil løsne i kantene, men det har ingen praktisk betydning. Dvs så lenge det renses under hver gang.

De nye skoene har langt færre sømmer og et helt nytt sålesystem som dekker hele feltet under foten.

Det er også lurt å kjøpe reserve wire for Boa systemet. Ikke kjekt å være midt inne på vidda hvis wiren skulle ryke. Kroken til gravel guardsen kan også slite på wiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver og en får gjøre som de vil...

Skoene som kom inn for reklamasjon var skylt i ferskvann etter hver tur. Boa systemet liker heller ikke saltvann.

Sålene skal fjernes, da det bygger seg opp sand og smuss mellom såle og sko. Les instruksjonen på skoene.

Jeg har hatt Guide siden de kom på markedet og var også agent for merket i flere år. Disse sålene sitter bedre enn de første modellene, men jeg har opplevd én gang at den ene løsnet. Det var etter slurv fra min side (ikke tatt av og renset dagen før). Sålene vil løsne i kantene, men det har ingen praktisk betydning. Dvs så lenge det renses under hver gang.

De nye skoene har langt færre sømmer og et helt nytt sålesystem som dekker hele feltet under foten.

Det er også lurt å kjøpe reserve wire for Boa systemet. Ikke kjekt å være midt inne på vidda hvis wiren skulle ryke. Kroken til gravel guardsen kan også slite på wiren.

Ok. Så din konklusjon er at dette er gode sko men krever litt vedlikehold og litt "reservedeler"?

Moby sin konklusjon er at de fungerer bra uten vedlikehold men han har ikke hatt de i saltvann.

Er det noen andre her som har erfaring med disse over litt lang tid? Da mener jeg litt lang tid i forskjellige forhold.

Ikke at du har brukt dem i 14 dager. Noen skriver løp og kjøp etter første fisketuren.....

Jeg må ha nye i år tenker jeg. Simms har jo bare moon-boots og patagonia holder ikke mål dessverre for disse er veldig fine. Men det hjelper ikke noe når de bare går i stykker.

Derfor så maser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den konklusjonen stemmer greit, Frode.

Som sagt er de nye skoene enda bedre. For de som fisker mye, ihvertfall av de jeg kjenner av guider osv. så er problemet at sålen slites fortere enn selve skoen. Det er jo et minimalt problem så lenge sålen kan byttes ut med noen enkle håndgrep.

Jeg har et par nye Chrome men siden de gamle funker fortsatt så har de blitt stående i snart et år nå.

Her fra en som har begge: http://provenpatterns.blogspot.com/2011/01/korkers-chrome-review.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...