Gå til innhold

Min Aurivilli favoritt - steg for steg


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Her kommer smeltelim Aurivilli steg for steg.

Husk følgende:

- Når du legger på dråpen med smeltelim så tar du å fukter fingeren og gir et lett trykk oppå smeltelimet. Når dette er gjort må du hackle fort før smeltelimet blir helt hardt.

- Legg press på når du hackler og hold gjerne vingene litt opp med fingrene.

- Ikke bli fortvilet hvis du mister hacklet, det stopper av seg selv.

- Når du er ferdig kan du ta en saks/nål og varme opp den liit og trykkke ned på limet for å få den til å feste seg enda bedre.

- Skulle du være ute ved elva og du kommer over et spinner fall, og du ikke har spent spinner i boksen, så kan denne flua gjøres om til en spent spinner veldig fort. Da trenger du å ha en liten bit smeltelim tilgjengelig samt en lighter og du legger en ny dråpe over den gamle og presser hardt ned og vips så har du en spent spinner.

- Når flua er helt ferdig tar du fluebindingslakk eller en dråpe superlim og forsterker flua på undersiden over bindetråden. Da få thorax en liten glans som i følge opphavsmannen er en liten trigger.

 

- Når du starter med å lage chenille bakkropp, bruk en chenille som lar seg smelte med lighter og dra chenillen raskt gjennom flammen, og forsøk å forme den litt med fingrene. Lag gjerne en liten bøy på kroppen så den peker litt oppover.

 

Husk også at vingene skal være forholdsvis lange!!!!!!!!

 

Håper alt dette var forståelig.

 

Terje!

 

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

[attachimg=6]

[attachimg=7]

[attachimg=8]

[attachimg=9]

[attachimg=10]

[attachimg=11]

[attachimg=12]

[attachimg=13]

[attachimg=14]

[attachimg=15]

[attachimg=16]

post-0-13949846959565_thumb.jpg

post-0-13949846960034_thumb.jpg

post-0-13949846960526_thumb.jpg

post-0-13949846961013_thumb.jpg

post-0-13949846961494_thumb.jpg

post-0-13949846961983_thumb.jpg

post-0-13949846962363_thumb.jpg

post-0-13949846963552_thumb.jpg

post-0-13949846964405_thumb.jpg

post-0-13949846964973_thumb.jpg

post-0-13949846965574_thumb.jpg

post-0-13949846966084_thumb.jpg

post-0-13949846966695_thumb.jpg

post-0-13949846967173_thumb.jpg

post-0-13949846967661_thumb.jpg

post-0-13949846968143_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Hvilken tråd/tykkelse bruker du?????

Ser ut som du kunne fortøyd en båt med den der' date='........ :shock:[/quote']

 

Du får sagt det du Lars laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Den tråden du ser på bildet er en vanlig uni tread 6/0, men når man tar bildene med makro kloss innpå flua ser det ut som kraftig ankertau.

Forøvrig bruker jeg stort sett kun serafil tråd, men jeg må nok skaffe meg ny forsyninger først.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Kult at du legger ut bindebeskrivelse! Hvor får man tak i smeltelim' date=' kan jeg evt. bruke lynlim?[/quote']

 

Hei Aleksander!

Tror ikke dette fungerer med lynlim, da det vil tørke for fort. Smeltelim holder seg mykt en kort stund, men lenge nok til at du får hacklet på riktig måte.

Når det gjelder hvor man får tak i dette ville jeg forsøkt, Binders eller andre som selge alt innen skolemateriell, eventuellt Maxbo ol.

Kansje er det andre her inne som vet hvor man kan skaffe dette.

Selv har jeg såpass mange så jeg klarer meg lenge, disse smeltelim stengene holder i evigheter med tanke på fluebinding.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at du legger ut bindebeskrivelse! Hvor får man tak i smeltelim' date=' kan jeg evt. bruke lynlim?[/quote']

 

Hei Aleksander!

Tror ikke dette fungerer med lynlim, da det vil tørke for fort. Smeltelim holder seg mykt en kort stund, men lenge nok til at du får hacklet på riktig måte.

Når det gjelder hvor man får tak i dette ville jeg forsøkt, Binders eller andre som selge alt innen skolemateriell, eventuellt Maxbo ol.

Kansje er det andre her inne som vet hvor man kan skaffe dette.

Selv har jeg såpass mange så jeg klarer meg lenge, disse smeltelim stengene holder i evigheter med tanke på fluebinding.

 

Terje!

 

Hallo!

 

Ja denne viste du meg på en tur i sommer Terje ;) Og helt klart et mønster som jeg skal sjekke ut til neste sesong :) Har bundet noen varianter, og jeg har brukt lynlim på mine da jeg ikke har hatt smeltelin for hånden. Jeg personlig tror ikke at det er hackelet og smeltelimet som er kluet her, men vingene (v-form) og lengden på disse. Selv om smeltelimet også skal illudere luftboble.

 

Har brukt v-form på vanlige fallskjerm døgnfluer med stort hell der hvor en med enkelvinge har blitt refusert. Mulig det er flaks :) men jeg velger å tro at vingene var triggeren som utløste fiskens interesse.

 

Uansett en enkel og genial flue :D

 

12675_s.jpg

 

12674_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tråd/tykkelse bruker du?????

Ser ut som du kunne fortøyd en båt med den der' date='........ :shock:[/quote']

 

Du får sagt det du Lars laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Den tråden du ser på bildet er en vanlig uni tread 6/0, men når man tar bildene med makro kloss innpå flua ser det ut som kraftig ankertau.

Forøvrig bruker jeg stort sett kun serafil tråd, men jeg må nok skaffe meg ny forsyninger først.

 

Terje!

 

Hehe...

Ja men 6/0 er jo ikke bare noe som ser tykt ut på macrobilda, men du kunne faktisk brukt det som slepetau!!! ;)

Tror den flua hadde sett/fungert bedre med tynn tråd med litt dubbing på....

Men det er jo bare min mening da.....

Men om jeg ikke liker så mye matrialene som er brukt..... :roll:

Så liker jeg faktisk mønsteret! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Hvilken tråd/tykkelse bruker du?????

Ser ut som du kunne fortøyd en båt med den der' date='........ :shock:[/quote']

 

Du får sagt det du Lars laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Den tråden du ser på bildet er en vanlig uni tread 6/0, men når man tar bildene med makro kloss innpå flua ser det ut som kraftig ankertau.

Forøvrig bruker jeg stort sett kun serafil tråd, men jeg må nok skaffe meg ny forsyninger først.

 

Terje!

 

Hehe...

Ja men 6/0 er jo ikke bare noe som ser tykt ut på macrobilda, men du kunne faktisk brukt det som slepetau!!! ;)

Tror den flua hadde sett/fungert bedre med tynn tråd med litt dubbing på....

Men det er jo bare min mening da.....

Men om jeg ikke liker så mye matrialene som er brukt..... :roll:

Så liker jeg faktisk mønsteret! 8)

 

Jeg hadde også mine tvil, helt til jeg testa flua under praktisk fiske......

Prøv`n du Lars, så kan du heller være kritisk etterpå!!! :? :?

 

Jeg bruker vanligvis tynnere tråd, dette var desverre kun det jeg hadde for hånden for tiden, noe jeg poengterte i innlegget før steg for steg innlegget. Det handlet kun om å vise teknikken.............

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tråd/tykkelse bruker du?????

Ser ut som du kunne fortøyd en båt med den der' date='........ :shock:[/quote']

 

Du får sagt det du Lars laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Den tråden du ser på bildet er en vanlig uni tread 6/0, men når man tar bildene med makro kloss innpå flua ser det ut som kraftig ankertau.

Forøvrig bruker jeg stort sett kun serafil tråd, men jeg må nok skaffe meg ny forsyninger først.

 

Terje!

 

Hehe...

Ja men 6/0 er jo ikke bare noe som ser tykt ut på macrobilda, men du kunne faktisk brukt det som slepetau!!! ;)

Tror den flua hadde sett/fungert bedre med tynn tråd med litt dubbing på....

Men det er jo bare min mening da.....

Men om jeg ikke liker så mye matrialene som er brukt..... :roll:

Så liker jeg faktisk mønsteret! 8)

 

Jeg hadde også mine tvil, helt til jeg testa flua under praktisk fiske......

Prøv`n du Lars, så kan du heller være kritisk etterpå!!! :? :?

 

Jeg bruker vanligvis tynnere tråd, dette var desverre kun det jeg hadde for hånden for tiden, noe jeg poengterte i innlegget før steg for steg innlegget. Det handlet kun om å vise teknikken.............

 

Terje!

 

Joa, skal prøve mønsteret men bytter nok noen av materialene her....

Hm... Har ikke tid til å følge alle innlegga her.... da hadde jeg nok sett det at dette var bare for å beskrive oppbygginga... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Hallo!

 

Ja denne viste du meg på en tur i sommer Terje Og helt klart et mønster som jeg skal sjekke ut til neste sesong Har bundet noen varianter, og jeg har brukt lynlim på mine da jeg ikke har hatt smeltelin for hånden. Jeg personlig tror ikke at det er hackelet og smeltelimet som er kluet her, men vingene (v-form) og lengden på disse. Selv om smeltelimet også skal illudere luftboble.

 

Har brukt v-form på vanlige fallskjerm døgnfluer med stort hell der hvor en med enkelvinge har blitt refusert. Mulig det er flaks men jeg velger å tro at vingene var triggeren som utløste fiskens interesse.

 

Uansett en enkel og genial flue

 

Hei Jan Erik!

Hacklet og smeltelimet er faktisk litt av cluet for å binde flua på denne måten, i tillegg tror jeg faktisk at materialvalget har noe å si. Tror til og med at den lettdressede flua er noe av årsaken til at den fungerer så utrolig godt. I tilegg er det som du sier et viktig poeng med vingene som står i vifteform. Avtrykket flua danner på vannet har nok også noe å si i denne sammenhengen. Denne flua er egentlig ekstremt lettdresset noe jeg tror kan gjøre susen.

 

Det er vel til syvende og sist et spørsmål om å ha flere varianter av diverse imitasjoner av døgnfluer i boksen.

 

PREKAS!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at du legger ut bindebeskrivelse! Hvor får man tak i smeltelim' date=' kan jeg evt. bruke lynlim?[/quote']

 

Hei Aleksander!

Tror ikke dette fungerer med lynlim, da det vil tørke for fort. Smeltelim holder seg mykt en kort stund, men lenge nok til at du får hacklet på riktig måte.

Når det gjelder hvor man får tak i dette ville jeg forsøkt, Binders eller andre som selge alt innen skolemateriell, eventuellt Maxbo ol.

Kansje er det andre her inne som vet hvor man kan skaffe dette.

Selv har jeg såpass mange så jeg klarer meg lenge, disse smeltelim stengene holder i evigheter med tanke på fluebinding.

 

Terje!

 

Det har du helt rett i :) Prøvde meg med lynlim men det tørket altfor fort, dessuten trakk det bare opp i vingen. Lagde en variant hvor jeg surret hackel og skilte vingen med en dråpe lynlim etterpå, men her blir jo hackel veldig skjørt. Skal se etter smeltelim, er nok det som er tingen her ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan Lindstrøm har vel en variant av denne med cdc i stedet for hackle. (Så den i Pål Krogvolds bok '96 sterke fluer som flyter' da jeg var og smugleste i bokhandelen i dag.) Da trenger man vel ikke bruke lim, men kan kanskje surre cdc-løkka i åttetall for å splitte vingene. Har ikke prøvd, men ser for mat det kan funke.

 

Uansett synes jeg den flua der ser utrolig bra ut Terje, og skal nok skaffe meg noe smeltelim og lage noen eksemplarer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Staffan Lindstrøm har vel en variant av denne med cdc i stedet for hackle. (Så den i Pål Krogvolds bok '96 sterke fluer som flyter' da jeg var og smugleste i bokhandelen i dag.) Da trenger man vel ikke bruke lim' date=' men kan kanskje surre cdc-løkka i åttetall for å splitte vingene. Har ikke prøvd, men ser for mat det kan funke.

 

Uansett synes jeg den flua der ser utrolig bra ut Terje, og skal nok skaffe meg noe smeltelim og lage noen eksemplarer selv.[/quote']

 

Du har helt rett Øyvind. Den kan i høyeste grad lages omtrent på samme måte med CDC og det funker som bare det.

Takker for postitiv tilbakemelding, det gjør godt!!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ ...snip...]

Jeg personlig tror ikke at det er hackelet og smeltelimet som er kluet her' date=' men vingene (v-form) og lengden på disse. Selv om smeltelimet også skal illudere luftboble.

 

Har brukt v-form på vanlige fallskjerm døgnfluer med stort hell der hvor en med enkelvinge har blitt refusert. Mulig det er flaks :) men jeg velger å tro at vingene var triggeren som utløste fiskens interesse.

 

Uansett en enkel og genial flue :D

[...snip...']

 

Husker en artikkel av John Goddard i "Fly fishing and fly tying" om en ny flue han hadde lagd (husker ikke hva han kalte den), men det var en klekker variant, ala Klinkhammer varianten til Lennart Bergquist.

Mener å huske han gjorde et stort nummer av at han splitta vingen i v-form, og at det virkelig gjorde susen på mønsteret. Så det er flere som mener som deg "Fluefisker'n" :)

 

Må binde noe sånt i løpet av vintern ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Hei,

 

Aurivilli blir dratt fram som døgnflua som skal imiteres her. Er mønsteret like godt til å imitere andre arter?

 

Har brukt denne varianten i sommer på Ignita, Rhodani, Sulphurea, Marginata. Funker like bra på alle.

Det er bare å tilpasse chenille biten samt vinger og hackle etter størelsen på flua.

 

Lykke til! :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nok noen varianter av denne i vinter. Morsom flue å binde. Regnet vel egentlig med at den fungerer på tvers av flere arter, men når det gjelder døgnfluer har jeg inntrykk av at mange har litt sære meninger på hva som fungerer ;)

 

Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Da blir det nok noen varianter av denne i vinter. Morsom flue å binde. Regnet vel egentlig med at den fungerer på tvers av flere arter, men når det gjelder døgnfluer har jeg inntrykk av at mange har litt sære meninger på hva som fungerer ;)

 

Takker

 

Ikke heng deg opp i hva andre bruker, heggern. :)

Prøv litt forskjellige varianter å finn ut hvilke fluer som funker best for deg. :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært litt skeptisk til det smeltelimgreiene. Vil liksom helst binde fluer jeg da, men Terje har drevet så mye markedsføring her at jeg har bestemt meg for å prøve. Være litt utradisjonell for en gangs skyld. Kan jo ikke skade å binde opp 10 stk smeltelimavrivilli til neste sesong!

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har også vært litt skeptisk til det smeltelimgreiene. Vil liksom helst binde fluer jeg da, men Terje har drevet så mye markedsføring her at jeg har bestemt meg for å prøve. Være litt utradisjonell for en gangs skyld. Kan jo ikke skade å binde opp 10 stk smeltelimavrivilli til neste sesong!

 

Jørn

 

Nei, det kan da ikke skade det, Jørn :) :)

I værste fall funker de ikke, å da kan du jo bare gå tilbake til det du vet funker ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
×
×
  • Opprett ny...