Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

4,9 kg !!!!!! Dæven så svær ja, ble jo så sabla smått på mobilen da jeg endelig fikk opp bildet... Bare å grattulere Terje med årets fisk?!

 

Ble jo helt sjelven da du prata om den svære du hadde etter, Toggi.  Var selv ute i sør i vestfold og måtte på land litt seinere da jeg hadde en pen torpedo etter flua som stripet forbi beina, smalt igjen kjeften 2 ganger så vassføyka stod foran meg. Klarte å få en passe knute (rosett) på fortommen, og fingrene stokket seg i hissig forsøk på et fortomskifte. Rosa loppe i turbo fart, stripende, he he.

 

Fikk også en liten SØ på rosa loppe, mista 2 små SØ på grå/rød loppe og hadde sikkert 8 hugg.  Så en halvkilos SØ som gikk helt på grunna og vaka flere ganger med hele breisiden over i flott rullevak etter strandfluer mellom tangklasene.  Flere småvak, og glimt av blanksider, men lite følgefisk inn til beina.  Klart vann som rakkern, så de så sikkert meg før jeg så dem....  Moro som rakkern når det er liv innenfor kastehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4.9 kilo vi unner deg over alt på jord Toggi :D :D

FAntastisk stilig når gutta som er på tur hele tiden også hamrer inn svære rugger. Grattis!!

 

Og Imagos beskrivelser av liv gjør meg umiddelbart fiskesugen...igjen, for idag ble det bare en svær makrell, gøy nok men uten hopp (wow...rim jo) ;D

Det var vek ikke Toggi som fikk den  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Da var jeg på jobb:-P terje og jeg fisket sammen på dagtid. Da var det fisk der men dårlig bett. Han sa han ville fiske senere på dag og dro. Så tikket bilde av en svær sjø ørret på jobb. :) helt rått! Tas jo mega fisk daglig nå. Den tenker jeg satt Staffan. He he. Bare spøk! Veldig gøy at alle de andre ivrige rundt meg tar storfisk. Unner dem det mer enn meg selv:) og jeg tuller ikke når jeg sier sånt. Har hatt et fantastisk fiskerår selv med hav ab fangster utenom det vanlige. Men snart sitter den store. Jeg føler det på meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv flyt med sort wolly og mye flash. Det fungerer svært ofte:) hvis ikke bruker jeg litt store glimmerreker som gir en fin silhuett. Er det endel vind på natt så ville jeg prøvd et snøre som synker tregt gjerne med en tube variant. Det bruker jeg mye. Og skjer det null og Vaker mye så bruker jeg stripe fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Toggi skriver så er digre sorte som regel altid effektivt. Min favorittflue til natt er enten en sort zonker med flash kropp, eller en sort tube med kontrastfarger.

Men jeg har gått mer og mer over til at det er ett fett. Men stort er ofte lurt.

Jeg pleier å begynne nattfisket i nov-des. Den beste perioden er jan-feb. Gode dager da! Dårlige dager derimot er helt elendige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Dårlig dager er håpløst. Men let litt. Natt plasser leverer ofte mens andre steder aldri. Kan lete en hel fjord jeg etter fisk. Null! Så drar jeg til den ene lille nattplassen i fjorden som er en spot på natta. Der viser det seg å være meget bra. Langgrunt og mudder gjerne med noen "rev" er knall plasser. Fisker du i kulda og det er mørkt så er ofte strøm tingen;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir imponert av disse monstruøse sjøørretene! Virkelig sjelden vare i Mandalsområdet.

Uansett, på natta er det meget riktig det Toggi skriver, let og du finner.

Jeg legger til at om du ikke merker noe på relativt kort tid så prøv en annen plass.

Finner du godplassene kan du plukke de.

Et hot tips er å finne en smal passasje der det blir kraftig strøm, fisk på stigende vann.

Sjøørreten kan da bli stående som brunørreten i elver å plukke det som kommer.

Jeg har noen slike steder og de leverer bestandig.

Akkurat nå er det litt lite fiske, elvefisket er så intenst at jeg må få suget igang igjen.

Men når gytinga i bekkene er over så er det full rulle igjen.

Og da er det mye i mørket fisket foregår, milde netter med yr og lite vind.

Det er nesten høydepunktet i løpet av sesongen, det er så deilig å få fisk når alle andre sitter og ser på dvd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute ved 10 tiden i dag morges, rimet lå langs veien. Ofte bra tegn det, sjøørret fiske i kulda er ofte tingen hvertfall med sola tilstede. Utrolig klart vann og generell lav vannstand.

 

Noen få vak og rimelig blikk. Litt nordadrag gjorde fisket svært vrient. Var såvidt de gadd å følge.

 

Prøvde den vante rosa reka med både coastal og streamline. Bare etter, gikk over til sort wollybugger.

Da røsket det godt.

 

Vinden snudde fra lett nordadrag til sørvest. Ga aldri opp-tilbake til rosa reke med coastal.

Trege trekk med 3 innlagte stoppper også forsvinner lina :P

Det er når man minst venter fisk man gleder seg mest. En fin blankis på ca 5 hg.

 

Halvtimen etter smeller det til da på streamline klump og den vante bjorni reka. Kilos, kanskje 1,1 kilo sprek som fy...

 

Så det var det med å aldri gi seg, ha trua sammma pokkern hvor kjedelig de timene før kan være.

Sola varmet og det samme gjorde fisket tilslutt. Eidangerfjorden ja, favorittfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som drev å gratulerte Toggi igår pr sms....he-he

Grattis til Terje..vanvittig fisk. :)

 

 

Ja, jeg tenkte: "Nå har det rabla for`n" ;D ;D

 

Kan vel tenke meg det går litt rundt for`n Stig, når han driver den "dorginga" etter makrell, padler vel rundt og rundt og rundt og rundt og.....Sikkert bare "fiskefeber" som han skriver. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som drev å gratulerte Toggi igår pr sms....he-he

Grattis til Terje..vanvittig fisk. :)

 

 

Ja, jeg tenkte: "Nå har det rabla for`n" ;D ;D

 

Kan vel tenke meg det går litt rundt for`n Stig, når han driver den "dorginga" etter makrell, padler vel rundt og rundt og rundt og rundt og.....Sikkert bare "fiskefeber" som han skriver. :-\

 

fiskefeber, ja...dorg=matauk...slikt driver jeg rett og slett ikke med ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ute i vinter været, føles slik hvertfall. Veldig lavt og klart vann. Trodde jeg skulle bomme idag til solen viste seg og den fæle vinden roet seg i 5 min. Først en blank sak så en brun større sak. Det er herlig når man lykkes til slutt. Mudder og litt sol blir sjeldent feit. Rosa reke igjen;) tror det kan bli mer nå. Anders M dukket opp. Tatt en fin en i vestfold. Konge det! Nå skal vi fiske litt videre. Jakten på sjø ørret ender aldri opp i min verden. Lei for en dag, og like sulten dagen etter. 3 rykk og stopp på ca 2 sek. Begge tok i 2 sek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en lang fiskedag i dag.  Startet med å teste ut de stedene som ga resultater forrige helg, men det gikk tregt.  Nordavind, men ellers fint ute.  Vandret litt rundt, og med ett var det en SØ som gikk høyt av vannet ut for en liten holme som muligens var vadbar.  Har aldri vært på den før, men ga den et forsøk.  Det endte nesten med full vader, for på det dypeste ga bunnen etter slik at jeg fikk 30 cm. ekstra dybde, og vannet var faretruende nært toppen av min Vision.  Uansett - det gikk bra, og på første kastet satt en fin blank på ca. halvkiloen.  En svale gjør ingen sommer, og på neste kastet satt kameraten - en 800 grammer - dog noe brun.  Jeg trodde den var større, for den ga en virkelig god fight.  Deretter var det dødt.  Jeg trøblet meg inn til fastlandet igjen, og fortsatte fisket på flere steder - uten hell.  På ettermiddagen forsøkte jeg et et nytt sted, dvs. på en strand hvor marbakken var ganske brutal bratt. Vaderen ble igjen utsatt for nesten-ulykke. Jeg gikk langs "kanten", og fisket parallelt med marbakken.  Med ett smalt det til igjen, dvs. det gjorde det egentlig ikke, for det strammet seg sakte og sikkert - omtrent som å huke en vannlilje, og det tok et par sekunder før jeg skjønte det var fisk.  Nok en blank en - denne gangen på over kiloen.  3 SØ etter en lang dags fiske er ikke all verden, men jeg er fornøyd.  Samme fortom og flue (jeg har ikke skiftet) har nå landet 12 SØ på 2 helger, med en totalvekt nær 10 kilo.  Det er ikke så galt. Jeg må også legge til at jeg har mistet et par, og den ene var ganske lei.  Jeg er ganske sikker på at det ville vært ny rekord dersom den hadde kommet opp.  Rekorden er fremdeles på trøtte 1,8 - noe jeg finner urettferdig tatt i betraktning at jeg har landet en anselig mengde SØ. Neste gang sitter den.  Kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...