Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd slike sverminger flere ganger, og det kan være moro det. Ikke nødvendigvis fordi du får så mye fisk, men fordi det er mye aktivitet. Er lett å drukne i mengden ved store sverminger av det meste. Jeg fisker mye med børstemark på våren og får godt med fisk, rett og slett fordi det er mye børstemark ute å svømmer nå, uavhengig av sverminger. Vil tro de fleste som fisker i sjøen på denne tiden ser endel mark som er ute å svømmer.

Dessuten er denne sammenhengen med fullmåne i stor grad overdrevet. Er nok temperatur og mange andre faktorer inne i bildet og tidspunkter varierer mye fra sted til sted.

Har en bukt der jeg har kommet over sverming av en liten hyperaktiv børstemark på samme dato 4 år på rad. Denne skjer ved sankthans og varer 3-4 dager. Ganske gøy, men drit vanskelig å få fisk.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he reaksjoner både enige og uenige.......

Jeg har selvfølgelig opplevd å se endel børstemak og får fiske på imitasjoner av krypene, men det er meget overdrevet fenomen. At det er viktig mat er logisk, men å fiske med imitasjoner av børstemark er som regel ikke spesielt effektivt. En annen type flue fisker ofte bedre, rett og slett fordi en imitsjon kun blir en imitasjon, å etterligne markens bevegelser er ikke helt enkelt. Sjøørreten tar den ser, om det er tobis sild eller børstemark det driter den i.

Jeg fikk forresten 10 sjøørret i dag, de fulgte etter børstemarkimitasjonen uten å ta den....Sildefluer og superfluer kastet de seg over.

Største i dag er rundt 1,5kg.. :)

De som ønsker å spekulere i månefaser og paralelle ktivitetstopper  på børstemarken får gjøre det, jeg fisker etter forholdene og tar en sverming som en eventuell bonus.

Det er dessverre blitt en mystifisering av denne børstemarken som gjør at andre og viktigere imitasjonsforbilder havner i skyggen. Rart at tobisimitasjoner alltid funker eller.....Jeg dikter ikke opp noe for å være sær, det er basert på ekstremt mange sjøørretturer og som dere sikkert har lagt merke til så har jeg jo etter høst og vinterdvalen levert ganske bra i det siste. Jeg innrømmer at å få fisk på børstemarkimitasjon er kult! Og jeg vet at noen har opplevd å komme over ekstreme situsjoner med knallfiske. Husk bare det ikke er trenden, trenden er å kaste og å lete etter fisken. Hjelper ikke å stole på myter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur idag med Toggi & Bjorni på et par plasser som Toggi tok oss med til. Første plassen var helt dødt tror Toggi hadde en etter før vi dro til neste lureplass der fikk æ 2stk og mista fire. Bjorni mista en og fikk en. Hørte Toggi fikk Torsk der etter at vi dro. Æ skulle møte Toggi en plass senere og kom først og fikk to små Torsk og en kilos sjøørret som blir middag i morgen ;D

Takk for turen gutter det var godt å komme ut igjen selv om været ikke var det beste.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur idag med Toggi & Bjorni på et par plasser som Toggi tok oss med til. Første plassen var helt dødt tror Toggi hadde en etter før vi dro til neste lureplass der fikk æ 2stk og mista fire. Bjorni mista en og fikk en. Hørte Toggi fikk Torsk der etter at vi dro. Æ skulle møte Toggi en plass senere og kom først og fikk to små Torsk og en kilos sjøørret som blir middag i morgen ;D

Takk for turen gutter det var godt å komme ut igjen selv om været ikke var det beste.  :)

Takk for sist Finnen ;D

Grattis med fisk!

Gjør seg etter en kald vinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for turen! Ble 3 torsk for min del. Klokka 0008 steg pulsen i natt. Kom inn en stim med SØ på blikk forhold. Jeg satte på børsteimitasjon fra Lasse 19 som var av eneste interesse.

4 vak og 4 bomstopp, men ingen satt! ???

Når jeg så på flua etterpå var den blitt ødelagt i front, det tyder jo på at fisken har tatt den fra side front. Ja ja, pulsen steg noen hakk!! Virket som fisk av OK str.

Ikke lenge før tok jo Finnen en vakker SØ på kiloen. Og i tillegg fikk Bjorni årets første.

For min egen del var det 2 hugg, 4 SØ etter på børstis dagtid med mega rakse inntrekk  og 4 solide hugg akkurat i det fisken ville spise. Nå skal jeg nok fiske børstis med et par kroker fremover :P :P

Takk for turen gutter! :) Gøy at alle unntatt en fikk sjøørret. Så flere vak nå i natt, men gjerne langt ut.

Sprut og jagevak. Stang ut idag for meg, burde hatt 2-4 SØ mener nu jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig tid til litt fiske i dag :)

Flyttet et møte til etter lunsj, så var det bare å sette av morgenen/formiddagen til fiske. Jeg tok turen til Kjobangen der sola tittet gjennom når jeg kastet første kast rundt 08:30. For en flott måte å starte dagen på! Det var dødt i en times tid, så kom noen spredte vak utenfor rekkevidde.

Seff dukket det opp et par slukfiskere etter hvert. Disse dro i land flere småtasser som tok langt ut. Etter en del *%**#!! fikk jeg nok av slukfiskerne og dro på jobb.  >:( >:(

Skal forsøke igjen i morgen ettermiddag for å se om fisken biter innenfor kasterekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Blir jo svimmel av å lese disse rapportene folkens, stå på. Ingenting som skjer her oppe i vesterålen enda...

Finn et sted med brakkvann. det er der de oppholder seg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tur på Heistad siden av Frier-Helt dødt frem til ca kvarteret før jobb. Ett neste vak, la ut en wolly worm i vak.

Tok med en gang, liten tass men dog så godt for de litt høye skuldrene jeg fikk etter i natt :P :P

Gleder meg til det blir bedre fremover. Ikke tatt av, men måke kaos lengre inn ved HYDRO bidrar til håp.

Tror det løsner i morgen hvis sola kan varme litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo svimmel av å lese disse rapportene folkens, stå på. Ingenting som skjer her oppe i vesterålen enda...

Finn et sted med brakkvann. det er der de oppholder seg nå!

har vært flere forskjellige plasser staffan, intet hell så langt. Skal sies at mange plaser er fortsatt gjeniset så det er jo bare et spøsmål om tid egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ute en tur idag

liten bris og litt brunt vann. såg to børstiser, så jeg startet med det på fortommen. ikke en skit.....

[attachimg=1]

byttet til CC model T, ingenting.....

byttet til orange reke, lugg. nice

neste kast sitter den

[attachimg=2]

får en til, mister 1, 3 etter flue helt til beina og 5 lugg. helt syyyyyyyyyyyyykt hvor forsiktig fisken tok idag. og med den strømmen som var i vannet + iskalde fingre, var det nesten umulig å kjenne den ta før det var forsent.....

fikk også to torsk, den ene var så snill til å vise meg hva den hadde spist. børstis, kutling og et eller annet små krepsdyr

[attachimg=3]

[attachimg=4]

post-2543-13949876223055_thumb.jpg

post-2543-13949876223529_thumb.jpg

post-2543-13949876224138_thumb.jpg

post-2543-13949876226946_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo svimmel av å lese disse rapportene folkens, stå på. Ingenting som skjer her oppe i vesterålen enda...

Finn et sted med brakkvann. det er der de oppholder seg nå!

har vært flere forskjellige plasser staffan, intet hell så langt. Skal sies at mange plaser er fortsatt gjeniset så det er jo bare et spøsmål om tid egentlig.

Sjekk ut gåsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observerte børstiser på 3 ganske forskjellige steder idag,hvite,gronnbrune og rødbrune på hver sin plass,kompis Lars tok 8 stk,jeg hadde 5 i håven,mye smått...men Lars hadde 2 kilosfisker :)i tillegg mye småtorsk og sild på rundt 300gram(massevis)like før det virkelig tar av med børstisene nå,og forhåpentligvis større fisk innover kilene... ::)Mvh Pistus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en liten kveldsøkt i går. Blei 3 stk, 6 hg, 7 hg og en på litt over kiloen.

De to største blei med hjem, for å få litt goodwill i heimen (kan være taktisk lurt på denna tida av året).

Den største hadde masse børstis i kjeften.

Alle tok på oliven marabou wolly bugger med kobber ribbing (ca 4cm lange).

Den på 7 hg tok ved første forsøk med å ha stanga under armen med inntrekk med begge henda.

Mista en, ca 7hg.

Finfin 2 timers økt i mørkninga.

post-2733-13949876228651_thumb.jpg

post-2733-13949876229377_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...