Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

DN sa dem ville gå inn for å stramme inn på fisket etter SØ, og sier: det gjør vi ved å frede SØ fra vetsagder til Nordtrøndelag fra 1 mars til 31 mai. den formuleringa tyder vel på at det allerede er vedtatt?

eneste jeg vet om her i tr.heim, er at de har fredet sø i visse områder i nærheten av elver. MEN det er ikke forbut å fiske i disse områdene, etter annen saltvannsfisk....

så jeg kontaktet de smartingene som tillot dette her, og de sa at de har egentlig ikke noe måte å sørge for at folk ikke tar sø i disse områdene..... med andre ord en halvhjertet forsøk på fredning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DN sa dem ville gå inn for å stramme inn på fisket etter SØ, og sier: det gjør vi ved å frede SØ fra vetsagder til Nordtrøndelag fra 1 mars til 31 mai. den formuleringa tyder vel på at det allerede er vedtatt?

Enig i at det høres slik ut, men forslaget må først få tilslutning i Miljøverndepartementet.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å stramme inn i Vest-Agder? Jeg kan ikke si at jeg har merket videre generell nedgang hos sjøørreten. Laksen har fortrengt sjøørret i de større elvene - ja, men mindre bekker produserer relativt bra. Øst for Lindesnes har vi ett oppdrettsanlegg i Høvåg, hvor Mattilsynet etter inside-info sier at lakselusproblematikken så og si er fraværende pga. lav saltgehalt i sjøen. Sannsynligvis er situasjonen annerledes ved Hidra utenfor Flekkefjord, hvor Marine Harvest har anlegg. Men å innlemme hele Vest-Agder i fredningstiden pga. en evt. situasjon i Flekkefjord er i så fall rimelig drøyt.

Da er det bedre at vi overlater Flekkefjord til Rogaland fylke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også dette virker særdeles merkelig.

flødevigen, har vell just godt og og sagt at bestanden av sø ikke har vært større på mange år :rolleyes:

merkelig at de da skal ta med vest agder i denne sammenheng!

men blir det slik, er det vell ikke den letteste kystlinjen og sørge for at dette blir håndhevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker pistus... var litt mer engasjerte fiskere her:)

Nå reiser man jo til bornholm imorra,så jeg får stå over økta i helga.. Men neste søndag ,skal jeg nok klare en tur.

Regner med at ting har forandra seg bra her på en uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen negativ følgeeffekt av slike tiltak slik jeg ser det er at man mister kanskje det viktigste oppsynet i forhold til garnfiske og andre ulovlige fangstmetoder. Det er tross alt en ikke ubetydelig effekt av sjøørretfiskerenes tilstedeværelse. I tillegg er det jo slik at fredninger lett kan føre til at mange vanlige folk mister forvaltningsmessig fokus og engasjement knyttet til sjøørreten siden den ikke er aktuell som fangstobjekt og den kan dermed bli dobbelt skadelidende.

Må innrømme at jeg har liten tro på slike tiltak rettet mot sjøørreten som jo kun kan fiskes lovlig på sportsfiskeutstyr.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter blir jeg forbannet, det er utrolig mye sjøørret her nede selv om laksen har dominans i elvene. Smolttettheten langs mine strender er enorm på vårparten. Det som burde bekjempes er sommerhyttefolkets garnfiske.......

Jeg er ute hver dag hele året enten i bekker elva eller langs kysten, det er tragisk at vest agder skal innlemmes i vestlandets situasjon. Får vondt i magen av å tenke på konsekvensen blant fiskeentusiaster om dette blir vedtatt. Jeg kommer ikke til å følge den bestemmelsen. I natt kunne jeg tatt 30 om jeg hadde giddet, det er mye sjøørret, lite lus og gode gytebekker. Eneste forandring er denne laksen.

Den skal tilbakeføres på bekostning av den arten som faktisk er opprinnelig..............idiots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ute idag med Arne her inne, hyggelig bekjentskap. Idag blåste det såpass mye at fisken viste seg ved kun en anledning i form av noen vakre ringer. La ut børstemarken min midt i vak på et 8 meters kast. Tre drag og  stram line. En nyyydelig følelse hver gang det strammer seg opp. Blir aldri lei det.

Arne hadde ett lugg og en etter tidligere på dagen. Rett etter han dro hadde jeg en fisk ala halvannen etter, og ett forsiktig hugg deretter.

Iskald vind gjorde noe med bettet idag dessverre. Men fast fisk i skurming reddet freddan  :P

Brukte clear snøre og børstis i oliven. Takk for turen Arne, i morgen tar du den :) :)

post-1259-13949875888554_thumb.jpg

post-1259-13949875889749_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første turen i år ble unnagjort i går i Bergen. Skikkelig drittvær med mye regn og vind. Dro ned til fjorden i 18-tiden. Mindre enn 5 minutter etter jeg kom ned så jeg vak, lovet bra..Prøvde noen kast fra land, men kjente ikke noe. Vaket noen flere utenfor kastehold fra land, så jeg vadet forsiktig ut. Hadde rigget opp stangen med 2 fluer, en grå reke og en liten marflo-imitasjon. Etter et par kast smalt det til..Gjett om det var herlig!Kun ca 4-500 gram, men steik så godt det var! Det fortsatte med et fantastisk fiske, hadde fisk etter på omtrent hvert tredje kast. Fikk et par til på omtrent samme str, men så plutselig kjennes det ut som det er noe betydelig større på...Ser fisken, men kan ikke fatte at det skal være så tungt..Kjører den inn, og oppdager at det er fisk på begge fluene ;D Første gangen det har skjedd for min del med sjøørrett. Måtte gi meg etter et par timer, da vinden ble for kraftig. 6 stk ble det totalt. Godt fornøyd kan man si :D Tror nok jeg må prøve igjen i dag..Lover bra for resten av sesongen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første turen i år ble unnagjort i går i Bergen. Skikkelig drittvær med mye regn og vind. Dro ned til fjorden i 18-tiden. Mindre enn 5 minutter etter jeg kom ned så jeg vak, lovet bra..Prøvde noen kast fra land, men kjente ikke noe. Vaket noen flere utenfor kastehold fra land, så jeg vadet forsiktig ut. Hadde rigget opp stangen med 2 fluer, en grå reke og en liten marflo-imitasjon. Etter et par kast smalt det til..Gjett om det var herlig!Kun ca 4-500 gram, men steik så godt det var! Det fortsatte med et fantastisk fiske, hadde fisk etter på omtrent hvert tredje kast. Fikk et par til på omtrent samme str, men så plutselig kjennes det ut som det er noe betydelig større på...Ser fisken, men kan ikke fatte at det skal være så tungt..Kjører den inn, og oppdager at det er fisk på begge fluene ;D Første gangen det har skjedd for min del med sjøørrett. Måtte gi meg etter et par timer, da vinden ble for kraftig. 6 stk ble det totalt. Godt fornøyd kan man si :D Tror nok jeg må prøve igjen i dag..Lover bra for resten av sesongen..

VAKKERT! Ta med deg The Stig på neste tur. ;) To på ett kast er tøft!

Høres ut som helt ville forhold. Nå hadde jeg klart 24 timer med fiske i strekk merker jeg. Lysten er på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er bare til å slenge seg med. Var helt konge i går kveld! Der var myye fisk..Mye smått, men så et par på rundt 1,5++ kilo innenfor kastehold..Går for de senere i dag! ;) Ser at flere anbefaler +- 2 timer rundt flo. Jeg har klart best uttelling når det er fjære..Er det kun tilfeldigheter el? Er det vanligvis best rundt flo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, fjære er ofte nevnt fra drevne fiskere som bedre enn myten sier. Jeg bryr meg ikke fullt så mye, jeg registrerer forholdene der og da og fisker deretter. Dvs jeg fisker der jeg innbiller meg det er fisk. Idag er det nye muligheter for storfisken...

Våren har ramlet innover landsdelen og nå er det akkurat slik det skal være. Håper bare jeg får fiksa det teite forslaget om å inkludere vest agder i enn problematikk-som skyldes o-næringen- distriktet ikke lider av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fjære kan gi best komprimerte strømmer, gjerne nattstid. Har god erfaring med før og etter flo.

Men ingen fasit.

Er vannet stigende samt mye bølger kan strømmen bli "total" og man drar inn stort sett løsline.

Flo er ikke nødvendigvis gunstig.

Har hatt mitt beste fiske på fjære på natta. Kan være helt magisk. ;)

To timer før og etter flo er en grei tid å fiske på. Men det finnes MANGE unntak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for gode svar :) Tar meg en tur ut snart..Samme drittværet i dag som i går, så dette lover bra ;D

Når sjørretten vaker nå, hva er det den tar? Tar den noe i det hele tatt? Er en fersking når det gjelder sjørrettfiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det Vestfoldkysten som skulle til pers! Marius N fra forumet tok turen nedover sammen med sin kamerat Ola. Knut S heiv seg på i bilen og møtte meg i Sandefjord!

Vi startet fisketuren rundt kl 10 i Larvik. Kraftig vind og rotete sjø gjorde sitt til at vi måtte melde pass i 2-kilosbukta og dro i stedet over til en velkjent SØ plass i Sandefjord. Kort tid etter at vi kom i gang smalt det på et lite sølvtøy på Knut sin pattegris. Den var på ca. 600 gr. og sympatisk som Knut er så syntes han litt synd på den lille tassen og satte den kjapt tilbake, så kjapt at jeg ikke rakk å forevige den med kameraet. Hadde noen lugg og Marius dro ei lita flyndre. I tillegg hadde han ei flyndre på størrelse med et dasslokk etter et par ganger, men sølvtøyet så vi ikke mer til så det ble med kvikklunsj og kokekaffe (kanskje verdens dårligste kokekaffe. Sorry gutter!).

Deretter tok vi turen til Tønsberg og fant en fantastisk plass takket være Knut. Den plassen skal jeg tilbake til ;) Der traff vi et par andre fluehuer, men det ble ikke noe på hverken dem eller oss. Knut og jeg fikk riktignok merke ulempen med midjevadere da vi ble truffet av en real bølge og fikk et gjensyn med det gode, gamle buksevannet...

Ikke hver dag man fisker i tre forskjellige kommuner, men dårlig fangst til tross så var det herlig temperatur og ikke minst hyggelig å bli kjent med to knakende gode karer, så takk for at dere gadd å ta den lange turen Marius og Ola! Regner med vi sees igjen om kort tid i indre Oslofjord!

Moteløven Knut

[attach=1]

[attach=2]

Marius i aksjon

[attach=3]

Her mangler kun fotografen (Knut)

[attach=4]

Knut svinger schtaaget

[attach=5]

Marius

[attach=6]

Ola

[attach=7]

Selveste i aksjon

[attach=8]

post-3598-13949875955957_thumb.jpg

post-3598-13949875956512_thumb.jpg

post-3598-13949875957021_thumb.jpg

post-3598-13949875957492_thumb.jpg

post-3598-13949875957881_thumb.jpg

post-3598-13949875958351_thumb.jpg

post-3598-13949875958721_thumb.jpg

post-3598-13949875959081_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...