Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Tror jeg dropper å kommentere deg her Tony. Og til de som tror sjøørretbestanden er så solid: Ta en reality sjekk. Det er plasser hvor bestanden er grei, og tildels OK. Men i store deler av landet er ørreten på KRAFTIG tilbakegang.. LES; Hardangerfjorden, Trøndelag og Mørekysten etc..

Er du enig i noe av det jeg sier da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål, som kan få fokus over på sjøørret-tanker. Det er en ting jeg har undret meg over en stund, og ser på dette som en mulighet til å ta det opp (siden det allerede er litt amper stemning)! Det kan hende det kommer helt feil ut, men jeg prøver:

Kan sjøørret-bestanden noen gang bli utryddet?

Jeg har forstått det slik at den er selvrekruterende pga brunørret som slepper seg ut i sjøen. Det vil vel alltid være en andel som slepper seg ut, og på den måten vil vel bestanden alltid rekrutere seg selv. Så lenge det er brunørret i elver, vel å merke...

Er det påvist at yngler av sjøørret har større sjanse for å gå ut i havet, kontra yngler av brunørret? Det er jo samme art!

Nå vil jeg gjerne bli belært her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det du sier Tony henger sammen, men henger ikke på greip når en mann som deg bruker sidene her på å fortelle andre hva de skal fiske på og hvor- du er jo ikke helt på GPS nå tror jeg..

jeg viste noen bilder isted, du avsto fra å kommentere, jeg kommer til å legge ut nye bilder her nu, og du skal få drive opplæring- den posisijonen har du nå satt deg selv i :)

Og; hvis du mener at sidene her blir tungleste: hold all sytingen- og ja "sytingen" din unna da- så blir det enda mindre fjas å lese for de som søker info-

Var vi alle glade på torgeirs vegne da han for 2,5 år siden endelig en kald vinterdag slit på en knallstor sjøørret..på over 3 kilo- brydde vi oss om hvor han fanger den, hvordan fiskens farge/(for blank, for brun, for midt imellom?)? Niks, vi unnet ham den gode opplevelsen.

Men så var Torgeir en søkende mann, mer enn å bare si han var det, han mente det og viste det.

Tony- husk hvilken tråd vi er på; "Sjøørretfiske i sjøen"- ikke "Hvor Tony mener man bør fiske etter hva".

Og nå sier jeg ikke at det du sier er helt feil, flotte og sunne holdninger i forhold til ønsket fangst/områder som bør unngås- men totalt innsiktsløse og tidvis lite utdannede skråsikre uttalelser i forhold til "hvilken opplevelser skal vi ha lov å glede oss over".

Fåtall av mennesker oppsøker "tynn fisk" steder, og gjentar det ikke mye etter slike plasser med sikkerhet er påvist- når skal vi fiske der igjen, i april?

Hva om man får èn stor feit fisk, som er litt gyllen, og en mindre blank og litt tynn fisk?

Er dette en plass med etisk betenkelighet?

uansett hvor salt vannet er/ eller ferskt?

Hvor er dine synsinger hentet fra?

Kildene? Dine datainnsamlinger?

Hvor og når ble du eksperten Tony? :)

Sorry, vi vil ha en fluefiskeside med høyt nivå av bidrag, lenge siden du viste frem noe, men mene noe gjør du iforhold til de fleste innlegg ( ???)

vi vil også ha gode holdninger- ikke drive opplagt plaging av utslitt fisk- men å begrense oss i forhold til dine synsinger- det vil ikke jeg, sikkert ikke  oen andre heller- og jeg ønsker enhver nybegynner velkommen som ønsker dele følgende opplevelse;

"her om dagen fikk jeg 7 ørret, noen blanke, noen litt brune...til og med en tynn èn"--" det artige var at 6 av 7 fisk tok denne flua "(og viser frem Tonys Brakkvannskutling).

"og alle så ut til å ta etter tre lange drag og 3 sek stopp".

"DEtte har gjentatt seg på tre siste turer".

Dette er slikt som gir meg og mange andre mer enn at du viser opp en kubbe av en dritsulten og nærmest aggresiv selvmordsfisk på 2.5 kilo fra et eller annt sted du mener er "salt nok", og under bildet viser teksten;

Silver..on shrimp...les mer på "tonyssjøfuglblogg"..hvor en egentlig roter seg mer bort i div oppleste og allerede innlærte kunnskapssitater hentet fra gud vet :)

You see? :)

Du er flink Tony, helt sikkert edle tanker- men ikke hogg hodet av oss andre- eller de som kommer til.

Glasshus er noe dritt  :)

Med dypeste respekt Tony, innlegg postet :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål, som kan få fokus over på sjøørret-tanker. Det er en ting jeg har undret meg over en stund, og ser på dette som en mulighet til å ta det opp (siden det allerede er litt amper stemning)! Det kan hende det kommer helt feil ut, men jeg prøver:

Kan sjøørret-bestanden noen gang bli utryddet?

Jeg har forstått det slik at den er selvrekruterende pga brunørret som slepper seg ut i sjøen. Det vil vel alltid være en andel som slepper seg ut, og på den måten vil vel bestanden alltid rekrutere seg selv. Så lenge det er brunørret i elver, vel å merke...

Er det påvist at yngler av sjøørret har større sjanse for å gå ut i havet, kontra yngler av brunørret? Det er jo samme art!

Nå vil jeg gjerne bli belært her!

Hmmm...godt spørsmål.

La oss håpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er utfordingen som car ment til kenneth(Marerittbakken <<l) på hans tråd omartsbestemmele.

Dette bær være naturlig utfordring for ham også de som til enhver tid mener mye om saltinnhold/farge på fisk.

kjør på, belær oss..vis oss hvem er hva- og sannsynlig saltinnhold på fangsted for å bedre synliggjøre etikken i fiskeplassen vi valgte :)

Lover ta av meg hatten om dere tar utfordringen, gjerne andre også, men noen har bittelittegrann større fallhøyde her :)

Håper ikke det står ubesvart for lenge, da det tyder på.....tja..usikkert ;)

Imellomtiden koser jeg meg med City vs United

post-1338-13949893860197_thumb.jpg

post-1338-13949893860447_thumb.jpg

post-1338-13949893860808_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også at SØ bestanden er i variabel forfattning langs norskekysten. Skulle ønske at jeg også kunne sagt at det er utrolig bra i områdene jeg fisker, men de to siste årene har ikke vært så gode...

Forøvrig er det bra at folk har sterke meninger! Så marebakken det er bare å fyre løs 8)

Men det er en ting som irriterer meg grenseløst på dette forumet; og det er idioter som finner ut at de har skrevet noe dumt og så sletter sine tidligere innlegg. Det er utrolig tallentløst >:( Man må for faen kunne stå for det man har skrevet! Og sier man noe man angrer på så er det mye mer voksent å ta det som en mann og si unnskyld enn å være en feig jævel å bare slette det og late som ingenting.

Jeg ønsker meg at forumet konfigureres slik at man har 15-20 min på seg til å rette trykkleifer etc. og så er kommentaren sperret for editering og sletting...

Grunde

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig, jeg er som du sier bare en vanlig mann "med i beste fall basiskunnskaper i fluefiske".

Men du som selvvalgt fluefiskeprofil bør vise større innsikt og ikke være så hårsår for at en amatør som meg faktisk tørr å si deg imot.

Jeg syns det fisket dere bedriver er svært kritikkverdig, og jeg trenger ikke legge ut bilder for å bevise noe.

Det klarer dere helt fint selv!

Det som er litt moro nå, er at jeg får mye sms, telefoner og pm fra folk som støtter opp og er enige i det jeg gjør her nå.

Det er flere av disse som var svært aktive på forumet før, men fant takhøyden svært lav før å mene noen annet enn dere som velger å være mest profilerte.

Jeg ser ikke helt hva du ønsker med det innlegget ditt, annet enn å være frekk.

Men ser forbi det.

Når det er sagt så er du velkommen til å glede deg over å fortsatt pine sliten og utgytt fisk som du vil.

Det er opp til deg selv.

Men jeg syns det er en ukultur som vi bør bli kvitt og da hadde jeg håpet at de profilerte fluefiskerne som vi alle skal se opp til kunne støtte opp om en slik viktig sak..

Men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål, som kan få fokus over på sjøørret-tanker. Det er en ting jeg har undret meg over en stund, og ser på dette som en mulighet til å ta det opp (siden det allerede er litt amper stemning)! Det kan hende det kommer helt feil ut, men jeg prøver:

Kan sjøørret-bestanden noen gang bli utryddet?

Jeg har forstått det slik at den er selvrekruterende pga brunørret som slepper seg ut i sjøen. Det vil vel alltid være en andel som slepper seg ut, og på den måten vil vel bestanden alltid rekrutere seg selv. Så lenge det er brunørret i elver, vel å merke...

Er det påvist at yngler av sjøørret har større sjanse for å gå ut i havet, kontra yngler av brunørret? Det er jo samme art!

Nå vil jeg gjerne bli belært her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tror jeg dropper å kommentere deg her Tony. Og til de som tror sjøørretbestanden er så solid: Ta en reality sjekk. Det er plasser hvor bestanden er grei, og tildels OK. Men i store deler av landet er ørreten på KRAFTIG tilbakegang.. LES; Hardangerfjorden, Trøndelag og Mørekysten etc..

Er du enig i noe av det jeg sier da?

Ja, mye :) men ikke alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig, jeg er som du sier bare en vanlig mann "med i beste fall basiskunnskaper i fluefiske".

Men du som selvvalgt fluefiskeprofil bør vise større innsikt og ikke være så hårsår for at en amatør som meg faktisk tørr å si deg imot.

Jeg syns det fisket dere bedriver er svært kritikkverdig, og jeg trenger ikke legge ut bilder for å bevise noe.

Det klarer dere helt fint selv!

Det som er litt moro nå, er at jeg får mye sms, telefoner og pm fra folk som støtter opp og er enige i det jeg gjør her nå.

Det er flere av disse som var svært aktive på forumet før, men fant takhøyden svært lav før å mene noen annet enn dere som velger å være mest profilerte.

Jeg ser ikke helt hva du ønsker med det innlegget ditt, annet enn å være frekk.

Men ser forbi det.

Når det er sagt så er du velkommen til å glede deg over å fortsatt pine sliten og utgytt fisk som du vil.

Det er opp til deg selv.

Men jeg syns det er en ukultur som vi bør bli kvitt og da hadde jeg håpet at de profilerte fluefiskerne som vi alle skal se opp til kunne støtte opp om en slik viktig sak..

Men men..

selvsagt får du det Tony, med all fortjeneste.

Samtidig er det nå en gang slik at sms tjenesten hos meg også plinger inn, men dette er jo ikk en popularitetsundersøkelse...forteller ikke noe om hvilken godhjertet person du eller jeg måtte være.

På golfbanen, hvor en bekjent av deg hadde klint til med "hole in one", hadde du vært i bua etterpå å forkynnet ditt budskap om at det ikke var en ekte "hole in one" fordi greenen var gjørmete den dagen, og ikke "skikkelig".?

Hvilket parti stemmer du?

Er dine verdier mer berettiget enn andres, slik at du ønsket å fortelle store deler av befolkningen at de var uetiske utifra dine oppfatninger?

ca hver 5 stemmenerettigede nordmann stemte en gang på frp- noen ville si det var på grensen av idioti- ikke alle selvsagt- noen av dem vi kunne være fristet til å kalle "idiottanker" hadde sikkert en mer gjennomtenkt idè enn mange andre?

Dvs man kan ikke generalisere slik du prøver...les innlegget mitt en gang til Tony, tenk mer på hva jeg skriver- og mindre på hva du ønsker skrive tilbake...dine "venner" vil selvsagt se at jeg også taler deres sak, men er bedre å støtte deg siden de kjenner deg, slik fungerer verden.

Du hadde aldri gått så hardnakket og firkantet ut hadde vi to vært bestiser etter den gangen du tok kontakt med me, det var hyggelig det, men hadde vi fortsatt kontakten hadde vi ikke diskutert mot hverandre nå, selv om vi var til dels uenige, ihvertfall ikke med slik tone.

Utfordringen ligger på bildene, ta den du og vis din storhet, ikke prøv å vise til min kompetanse- jeg er jo bare en fiskeglad gutt- du forkynner edelheten og etikken her.

Igjen, Tony (og alle "kompiser") det er flott- det gjør vi også, så godt vi kan.

men har sett at en del artige karer skal "mene noe"...ha dekningen inne for meningene og ikke minst skytsen, da er den bedre lest av mottaker...hvis meningen var å opplyse da. Snarere enn å virke fremheve sitt eget syn som mer edelt enn andre.

Bilder sier mer enn tusen ord, så igjen Tony, gyv løs på opplæringen av oss og fortell hvordan vi burde legge ned stangen å ikke fiske.

Har dere samme biotop som oss?

Har dere noen gang fisket på vestlandet?

Vet dere hvor og når man skiller de sølvblanke fra de mindre blanke (og ikke se dere blind på et par utgytte brune fisk, se på resten også)

Nå håper jeg sms støtten din fortsetter....og gjerne er mer  nyansert.

Igjen; vi mener mye det samme..men er det smart å bruke tid på noe du ønsker mindre av, og ikke minst; kan noen i det hele tatt påberope seg å si når man kan gratulere andre med fisk, og samtidig uttrykke hva er minstekrav for sådan gratulasjon?

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en ting som irriterer meg grenseløst på dette forumet; og det er idioter som finner ut at de har skrevet noe dumt og så sletter sine tidligere innlegg. Det er utrolig tallentløst Man må for faen kunne stå for det man har skrevet! Og sier man noe man angrer på så er det mye mer voksent å ta det som en mann og si unnskyld enn å være en feig jævel å bare slette det og late som ingenting.

Dette er jeg helt enig i Grunde,

hvis det skyldes feighet, dersom man angrer.

Er det andre grunner til at man sletter sine innlegg, så er det forsåvidt opp til den enkelte- kanskje de tenkte;

"Å diskutere med idioter- er noe den vil avstå fra- da idiotene ofte drar en ned på sitt nivå å knuser dem med erfaring"-

ikke vet jeg...eller bare tenker vedkommede;

dette er utrolig meningsløst å bruke tid på- før eller siden må man begynne bruke fritiden sin på å irritere seg over stadig tilbakevendende bedreviter kommentarer.

Igjen uvisst, da jeg ikke vet hva angendaen til vedkommede du sikter til- kanskje du kan nevne navn?

Er jo bedre enn å bare hinte- vedkommede tåler nok det og kan sikkert redegjøre for hvilken av overnevnte årsaker "de påtenkte innlegg" ble slettet på grunnlag av :)<<l

Men å være frekk, for så å slette, helt enig i beste fall teit og feigt. Har man noe å si unnskyld for, si det å kom videre.

Vi er fiskehobbyfolk...ikke legge mer i det enn det det er

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å fyre opp he he......

Men det må være rom for at folk har peiling og står for det!

Stig, du oppfører deg som et barn som har blitt frastjålet favorittleken sin....

Jantenorge er still going strong.

Jeg står for alt jeg skriver. Jeg er lidenskapelig og har ingen problemer med å si hva jeg mener om noe.

Det som er dumt er folks reaksjoner. De som kjenner meg vet hvor jeg brenner for dette og hva jeg står for. De forstår ikke at jeg gidder å krangle med fjottene på dette forumet.

Det er dessverre noen arrogante svin her inne som ødelegger hele forumet. og vet dere hvorfor?

Fordi de ikke takler at noen faktisk har kunnskap som er langt over deres egen.

Det er jo tragisk at det skal være slik.

Årsaken til at jeg kjører hardt er fordi kjører jeg mildt så må jeg bukke å nikke til USANNHETER.

OG DET VIL JEG IKKE. FORDI DET ER FEIL.

STIG: DU ER SÅ BARNSLIG. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått litt langt denne diskusjonen nå eller? Faktisk så har jeg ramla av her,for årsaken kan jo ikke være at Stig & Co får noen fargede fisk? For jeg har fått farget fisk fra Jeløya til ytre Hvaler...og det har de fleste andre jeg kjenner også gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål, som kan få fokus over på sjøørret-tanker. Det er en ting jeg har undret meg over en stund, og ser på dette som en mulighet til å ta det opp (siden det allerede er litt amper stemning)! Det kan hende det kommer helt feil ut, men jeg prøver:

Kan sjøørret-bestanden noen gang bli utryddet?

Jeg har forstått det slik at den er selvrekruterende pga brunørret som slepper seg ut i sjøen. Det vil vel alltid være en andel som slepper seg ut, og på den måten vil vel bestanden alltid rekrutere seg selv. Så lenge det er brunørret i elver, vel å merke...

Er det påvist at yngler av sjøørret har større sjanse for å gå ut i havet, kontra yngler av brunørret? Det er jo samme art!

Nå vil jeg gjerne bli belært her!

Jeg skal ikke belære, men vil bare si at det er et interessant spørsmål. Det er nok en grunn fra naturens side at noen søker sjøen og andre ikke. Hvis elven de er født i skulle bli utsatt for ekstremtørke en sommer, eller enda verre: bajs eller klor. Så vil det alltid være igjen en del av samme stammen ute i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å fyre opp he he......

Men det må være rom for at folk har peiling og står for det!

Stig, du oppfører deg som et barn som har blitt frastjålet favorittleken sin....

Jantenorge er still going strong.

Jeg står for alt jeg skriver. Jeg er lidenskapelig og har ingen problemer med å si hva jeg mener om noe.

Det som er dumt er folks reaksjoner. De som kjenner meg vet hvor jeg brenner for dette og hva jeg står for. De forstår ikke at jeg gidder å krangle med fjottene på dette forumet.

Det er dessverre noen arrogante svin her inne som ødelegger hele forumet. og vet dere hvorfor?

Fordi de ikke takler at noen faktisk har kunnskap som er langt over deres egen.

Det er jo tragisk at det skal være slik.

Årsaken til at jeg kjører hardt er fordi kjører jeg mildt så må jeg bukke å nikke til USANNHETER.

OG DET VIL JEG IKKE. FORDI DET ER FEIL.

STIG: DU ER SÅ BARNSLIG. :-\

Kenneth;

Du sa igår at vi var blitt venner...venner snakker ikke slik til hverandre.

Og venner trenger ikke alltid være enige...når du sier A, så må jo den beskyldte, jeg, få lov å svare ???

Hvor er du nå..reint mentalt; "venn" eller "uvenn"...jeg skjønner ikke retorikken din...jeg er ikke janteloven her, nå må det da gå an å lese gjennom mine innlegg at akkurat jantelov(uten at jeg sier det) er det jeg vil til livs.

Okke som, fortell oss forskjellene på bildene du, hvis du vil, så legger vi dette tøvet dødt, for det er akkurat det det er..."hvem har rett. og hvem kan påberope seg det".

Og kenneth, svarer du nå, hold et visst minstekrav til god etikk og respekt i tilnærming til problematikken;

"hvem er hvilken fisk- og hvor mye salt har de rundt finnene"

Det er jo det vi vil oppnå her..eller ???

At vi som uheldigvis la ut noen fisk med farge på ble gjenstand for kritikk..som svares på.

Du er jo tilhenger av brun fisk Marbakken (litt tullete sikkert) men ta for deg dette med laks- blir ikke klok jeg, uansett hvor mye jeg stirrer på mine egne fisk. Seriøst

En ydmyk og lærevillig

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål, som kan få fokus over på sjøørret-tanker. Det er en ting jeg har undret meg over en stund, og ser på dette som en mulighet til å ta det opp (siden det allerede er litt amper stemning)! Det kan hende det kommer helt feil ut, men jeg prøver:

Kan sjøørret-bestanden noen gang bli utryddet?

Jeg har forstått det slik at den er selvrekruterende pga brunørret som slepper seg ut i sjøen. Det vil vel alltid være en andel som slepper seg ut, og på den måten vil vel bestanden alltid rekrutere seg selv. Så lenge det er brunørret i elver, vel å merke...

Er det påvist at yngler av sjøørret har større sjanse for å gå ut i havet, kontra yngler av brunørret? Det er jo samme art!

Nå vil jeg gjerne bli belært her!

For å bli belært trenger man ikke denne siden. Da kan du vel søke informasjon selv! Vil ikke tro det er så vanskelig. Men hvis man vil diskutere kan det jo være en ide å lufte tankene sine her, men da må man også tåle andres syn på saken. Du kan jo begynne å lese denne rapporten, og kanskje du vil finne en nyere artikkel som belyser spørsmålene om arv og miljø på side 27 i rapporten <<l

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/fagrapport/006.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å fyre opp he he......

Men det må være rom for at folk har peiling og står for det!

Stig, du oppfører deg som et barn som har blitt frastjålet favorittleken sin....

Jantenorge er still going strong.

Jeg står for alt jeg skriver. Jeg er lidenskapelig og har ingen problemer med å si hva jeg mener om noe.

Det som er dumt er folks reaksjoner. De som kjenner meg vet hvor jeg brenner for dette og hva jeg står for. De forstår ikke at jeg gidder å krangle med fjottene på dette forumet.

Det er dessverre noen arrogante svin her inne som ødelegger hele forumet. og vet dere hvorfor?

Fordi de ikke takler at noen faktisk har kunnskap som er langt over deres egen.

Det er jo tragisk at det skal være slik.

Årsaken til at jeg kjører hardt er fordi kjører jeg mildt så må jeg bukke å nikke til USANNHETER.

OG DET VIL JEG IKKE. FORDI DET ER FEIL.

STIG: DU ER SÅ BARNSLIG. :-\

Du har iallefall ett syn på andre og en ovenifra og ned holdning som ikke hører hjemme noe sted! Makan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål, som kan få fokus over på sjøørret-tanker. Det er en ting jeg har undret meg over en stund, og ser på dette som en mulighet til å ta det opp (siden det allerede er litt amper stemning)! Det kan hende det kommer helt feil ut, men jeg prøver:

Kan sjøørret-bestanden noen gang bli utryddet?

Jeg har forstått det slik at den er selvrekruterende pga brunørret som slepper seg ut i sjøen. Det vil vel alltid være en andel som slepper seg ut, og på den måten vil vel bestanden alltid rekrutere seg selv. Så lenge det er brunørret i elver, vel å merke...

Er det påvist at yngler av sjøørret har større sjanse for å gå ut i havet, kontra yngler av brunørret? Det er jo samme art!

Nå vil jeg gjerne bli belært her!

Jeg skal ikke belære, men vil bare si at det er et interessant spørsmål. Det er nok en grunn fra naturens side at noen søker sjøen og andre ikke. Hvis elven de er født i skulle bli utsatt for ekstremtørke en sommer, eller enda verre: bajs eller klor. Så vil det alltid være igjen en del av samme stammen ute i sjøen.

Takk for innspill, innimellom alt dette raseriet som foregår. Vi tenker likt, og det er en morsom porblemstilling med tanke på kultivering og bestand. Kanskje vi to får hjelp av noe av disse som kaller hverandre ekspert, men nekter å ta på se tittelen selv... Kanskje jeg skal vente noen dager, og poste samme innlegg en gang til.

Morsomt er det hvertfall at det for ikke mange sider siden ble ytret en mening om at tråden ble ødelagt av OT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål, som kan få fokus over på sjøørret-tanker. Det er en ting jeg har undret meg over en stund, og ser på dette som en mulighet til å ta det opp (siden det allerede er litt amper stemning)! Det kan hende det kommer helt feil ut, men jeg prøver:

Kan sjøørret-bestanden noen gang bli utryddet?

Jeg har forstått det slik at den er selvrekruterende pga brunørret som slepper seg ut i sjøen. Det vil vel alltid være en andel som slepper seg ut, og på den måten vil vel bestanden alltid rekrutere seg selv. Så lenge det er brunørret i elver, vel å merke...

Er det påvist at yngler av sjøørret har større sjanse for å gå ut i havet, kontra yngler av brunørret? Det er jo samme art!

Nå vil jeg gjerne bli belært her!

For å bli belært trenger man ikke denne siden. Da kan du vel søke informasjon selv! Vil ikke tro det er så vanskelig. Men hvis man vil diskutere kan det jo være en ide å lufte tankene sine her, men da må man også tåle andres syn på saken. Du kan jo begynne å lese denne rapporten, og kanskje du vil finne en nyere artikkel som belyser spørsmålene om arv og miljø på side 27 i rapporten <<l

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/fagrapport/006.pdf

Takk for nyttig innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er mer mat i sjøen enn i bekken og klimaet er som det er nå vil de dra til havs.

Det er ikke sjøørret sør for portugal, det er heller ikke ørret på svalbard.

Sjørøye vandrer kun ut der det er kaldt nok...

Sjøørreten som gyter får avkom som stort sett drar i sjøen.

Flest hanner som står igjen-

Jeg har merket meg mye interessant som sjøørretfanatiker og det er flytende overganger....ørret er ørret og den tilpasser seg hva det skal være.

Så lenge det er gyteplasser og mat og vannet er rent vil den klare seg.

Sjøørreten er overhodet ikke truet.

Brunørreten tåler også salt vann, men den velger å holde seg veldig nært ferskvannet og blir aldri blank.

Det er egentlig ingen distinksjon mellom brunørret og sjøørret....og beviset er disse som lever i fks nedre del av Mandalselva eller inne i svært brakke fjorder. De puster altså i saltvann men får ikke pelagisk kamuflasje som jo den blanke drakten er.

Den blanke drakten er kun fordi den jakter i åpnere farvann...Sjøørreten blir ikke blank fordi det er saltvannsdrakten.....fjellørret som jakter pelagisk er også blank.

Sjøørreten som jakter i områder med mye tang er mørkere.

Alt er ørret, den gyter i ferskvann og er ikke rart den kan vandre i havet.....Den kom fra havet og opp hit....Den er frekk som faen og skjuler egga i grusen på steder det ikke er andre rovfisker. Lurt!

Og så spiser den av samme matfat som torsken og makrellen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig ser du legger ut en så å si umulig oppgave med bilder, det eneste dette bevitner er at du slår ihjel gytefisk og setter ut oppdrettslaks. Så jeg ser ikke helt poenget med dette og heller ikke hvor lurt dette er: <<l

For å kunne komme med saklig og bastante påstander ang. bildene, så trenger man litt mere informasjon om hvor disse fiske er tatt. Det blir fryktelig vanskelig å uttale som salt innholde ut fra kun bilder og spesielt hode på en fisk! :D<<l

Det er jo slik at man får mindre % vis andel gytefisk desto lengre man kommer unna gytebekk/elv, det er ett faktum for de som har fisket noen år i sjøen. Det Tony prøver å få flere til å forstå er at fiske i munningen der fiskene skal hente seg inn etter endt gyting, dette er et enkelt fiske. Fiskene her tar alt og dette blir brukt til å fremmheve seg selv, med mange fisk på en tur. Dette munningsfiske MÅ DET BLI SLUTT PÅ.

Det må da føles bedre å få en sprek blank 3 kg fisk, eller en slapp brun/svart 3 kg gytefisk.?

Men klar det er mye lettere å få den siste.

Må si meg enig med Tony og Marebakken her. ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...