Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Testet kveldsbettet lørdag.. begynte i nevlunghavn der var det bare noen få lugg i flua. kjørte deretter øst for Larvik.. Og det angrer jeg ikke! I løpet av 25 min i skumringa ble det 3 sjøørret på 1, 1.7 og 1,9 kg! for noen fisker! ;D

 

Utover denne bonanza stunden var det lite aktivitet.. Bare mye småsei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Legger ut et bilde fra dagens tur. Etter noen timers fisking fikk jeg endelig en pen Sjøørret. Fisken tok på en selvbundet variant av Runar's Deciver, men svart overvinge og blå undervinge. Jeg fiska flua rolig, med lange inntrekk å gå den en liten "snert" på slutten. Fikk også en sei, men teller ikke med den ;)

 

Morsomt å få fisk etter en lang og mørk vinter!!! :D

 

 

 

Anders

post-2427-13949855696703_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer jeg med en liten raport fra mitt sjø-ørret fiske på dyrøya i helga i brøstabotn kommune denne helga..

 

på grunn av manglende tykkelse på lommeboka valgte jeg å dra til campingvogna vi har på finnlandsnes camping framfor ei helg som russ :)

 

vi dro fredags ettermidag til vogna og da vi kom fram var jeg var ikke treg med å hive på meg vade utstyr, sette på fortom og å knyte fast en flue

 

jeg dro til en plass der jeg har hørt at det er fanget bra med ørret og det er vist stor mulighet til å få laks her også..

jeg kom ned til fiskeplassen rundt 5hall6 tiden da var det fjæra sjø. jeg hadde lange strekninger helt for meg selv. jeg gikk utover ett stykke på grunn av at det er veldi lang grunt her.( ca 30 cm 80 meter utover) jeg prøvde å kaste alle retninger men fangsten uteble. å ikke så jeg noe fisk heller :( :(  (se bilde 1 og 2 for å se hvor jeg fisket)

jeg sa meg ferdi for kvelden etter ca 2,5 timers fiske å jeg var djævelsk sulten. jeg jikk etter fjæra (vist på bilde nr 2)

da jeg hadde gått ett godt stykke møtte jeg en lokal mann som hadde fisket hele dagen. han hadde heller ikke fått fisk, men hadde pratet med en gubbe tidligere på dagen som hadde fått en sjø-ørret på rund 2,5 kilo :) men han sa at grunnen til at det var så lite aktivitet kunne være at det var så lav fjæra. å da pleide det å være lite bett. men at jeg burde gå ut å prøve å fiske rundt hall ti tiden da det var flødd igjen..

 

da klokken ble ni jikk jeg ut av vogna klar til å hive på meg utstyret men jeg ble egentli stående en sund helt nummen over det fine synet det var utover fjorden. ( se bilde 3) men jeg tok meg sammen og fikk på meg klærn å jikk ut i fjære  rett over veien fra campingen.  der var det litt mindre bakslengs muligheter  på grunn av berg og skog men det gikk bra.. å egentli var det ikke så råflott å gå langs etter fjære her heller.. det var søppel å skrot hele veien langs etter fjæra :'( :'( :'(  (se bilde nr 4 for et eksempel)

fangsten uteble også denne gangen å jeg ga meg med fisket rundt midnatt.

 

på tur tilbake jikk jeg langs etter veien for å slippe å gå etter den kronglette stygge fjære.. å da møtte jeg en nysgjerrig infødt trivelig gammel gubbe som kunne fortelle att han hadde ikke sett fisken håppe på ett par dager.  å han anbefalte meg å ta turen  til noe som ble kalt kvitbergan for der var marbakken rett uten for tara å der pleide laksen å gå..  jeg takket for tipset å ruslet min vei.

 

lørdag

da hjalt jeg fatter med å bygge platting. noe jeg angrer litt på i etter tid for jeg lurer på om mårra bette hadde gitt meg storfangsten.

men etter middag kl 7 på kvelden jikk jeg ut for å fiske.. å turen jikk til kvitbergan.  etter en times gåing var jeg framme..  å eg ble så skuffa på grunn av der var det virkelig ikke mulig het til å kaste vist man ikke er veldi god til å speye.

men jeg prøvde så godt jeg kunne ihvertfall å det ble en liten en :) (se bilde nr 5 for storfisken)

da klokken ble hall 12 orket jeg ikke mere å ruslet tilbake..

 

søndagen ble det ikke fisket noe. da var det litt mere platt spikring..

 

det var oppsumeringa av en fin helg med min første fisektur i år.. men det sverre ble det ikke den fangsten jeg håpet på..

 

jeg slenger også med ett bilde nr 6 og 7 som jeg synes ble så fint ;D ;D

post-2278-13949855697003_thumb.jpg

post-2278-13949855697448_thumb.jpg

post-2278-13949855697848_thumb.jpg

post-2278-13949855698267_thumb.jpg

post-2278-13949855698788_thumb.jpg

post-2278-13949855699206_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss!! virker som en fin tur det der!! ;)

 

var selv ute og fisket i dag med en kamerat, ble ikke noe sjøørret :'( men en liten torsk og en veldig overraskende fangst

en HORNGJELD!!!!! :o :o

 

Den var veldig tidlig ute i år ja!!!

Jeg fikk en svær horngjeld 1. mai.  Jeg er sikker på den var nesten en meter.  Den datt av i det den skulle opp i båten, så jeg fikk ikke målt og veid den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ja vi har det fint med så klart vann!, regner nesten og ofte kan se ørreten komme sigende opp bak flua, dritspennende i så klart vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Anders, fantastisk plass du bor på :)

 

Vi har en "deal" og det er at jeg en dag kommer på besøk, er redd jeg aldri vil tilbake til Skien igjen da ;)

Marka fiske har tatt litt overhånd, men i morgen etter kastekurs blir det SØ fiske på kveld/natt.

 

Å fiske i mørket her nå er giftig, hver kveld kommer sjøørreten inn. Vaker seg innover litt likt som i ferskvann. Utrolig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Grattis Anders, fantastisk plass du bor på :)

 

Vi har en "deal" og det er at jeg en dag kommer på besøk, er redd jeg aldri vil tilbake til Skien igjen da ;)

Marka fiske har tatt litt overhånd, men i morgen etter kastekurs blir det SØ fiske på kveld/natt.

 

Å fiske i mørket her nå er giftig, hver kveld kommer sjøørreten inn. Vaker seg innover litt likt som i ferskvann. Utrolig spennende!

 

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D han bor jo langt noer for polarsirkelen....nå er det nesten lyst hele døgnet om mange dagene! Ja du burde ta deg en sjørøye tur nordover! Så klart fint vann finner du nesten bare her.....jeg har sett småkveite....ca. 10 kilo ligge på bunnen rett utengor her jeg bor, sjøørreten patrulerer her og! Hver dag![attachimg=#]

 

Nå går det snart mot høyvann igjen og da kommer de blanke glidene inn på grunna på jakt etter tanglopper

post-0-13949855748963_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Anders, fantastisk plass du bor på :)

 

Vi har en "deal" og det er at jeg en dag kommer på besøk, er redd jeg aldri vil tilbake til Skien igjen da ;)

Marka fiske har tatt litt overhånd, men i morgen etter kastekurs blir det SØ fiske på kveld/natt.

 

Å fiske i mørket her nå er giftig, hver kveld kommer sjøørreten inn. Vaker seg innover litt likt som i ferskvann. Utrolig spennende!

 

 

 

 

Takk:D

 

Bare kom du, så skal jeg lære deg å fiske Sjøørret på ekte Nord-Norsk vis!

 

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

jeg er litt ny her og tenkte jeg skulle sjekke denne tråden da jeg har blitt ivrig huka på SØ fiske i Oslofjorden... litt leit egentlig fordi det ødelegger hele marka sesongstarten min, men men angret ikke ett sekund i går natt når jeg så SØ på nesten 3/4 meter slurpe rundt 2 meter forran føttene mine.

 

Men. Det jeg lurer på er.. bilder av fluer! kom til side 20 og noe men det er jo 120+ sider i denne tråden så jeg fikk litt huepine bare av tanken på å tråle igjenom alt sammen.. finnes det noe bilder av alle disse fluene du nevner i første innlegg, jeg må binde masse SØ fluer da boksene mine er overfylt med markastuff for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Holdt kastekurs idag med meget hyggelig gjeng! Veldig gøy. På tidspunktet kl 1700.

Det betyr hverken "fugl eller fisk" når det gjelder fiske, derfor delte jeg opp dagen med to fiskeøkter.

 

Dagsfiske og kveld/nattfiske.

 

Det begynte med dagfiske i 22 grader, lavt vann og svært grumsete. Ikke akkurat gunstig!

Men det tok ikke så mange kast før jeg hadde følgefisk, og det var horngjell. Ikke få heller, og noen av dem var meget store. Sjelden jeg har sett så mange store horngjell på så kort tid.

 

Hadde to på og sikkert 12 kast med hornis etter, men det ble null. Hadde to på fluene runars og rosa/orange reke.

 

 

I kveld kom jeg til noe kult et annet sted, mot Brevik... STOR sjøørret som gikk og beita på lopper.

Desverre laaangt ut, men jeg fikk kastet på dem 3 ganger. Og den ene gangen var det stoore bølger etter flua, pulsen steg... Men den lugga aldri!

 

Så ble det mørt, satt på sort wollybugger... Så vak og kastet rett i det. Da smalt det med en gang, utras på ca 20 meter og puls igjen! Det viste seg å være en knallfeit torsk på ca 2 kilo. Sprek og feit torsk som raser avgårde er undervurdert på lett utstyr. Drit gøy!

 

Deretter en til, veldig liten. Så kom norda-draget og alle vak forsvant på et blunk. Hmmm!

 

Nest siste kast før jeg dro nå så fikk jeg en fin sei, også på sort WB. Favoritt flua i mørten.

 

Det jeg lærte idag: SØ er aktiv frem til mørten, torsk er undervurdert, plutselig norda-drag er ikke bra og fluefiske er himla gøy UANSETT ART ;)

 

(torskebestanden i Telemark har ikke vært så bra på leenge, og sjøørret i loppe-modus i flere mnd er merkelig)

 

post-1259-13949855764708_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Oplevde et sykt fiske idag, fikk ikke mange men.... Jeg har aldri sett på maken til mye fisk, og ikke minst STOR. Hadde 8 lugg, en flott torsk og to sjøørret. Maks 500 gram dessverre, torsken ca 2 kilo.

 

Sier dessverre fordi noen av hugga tilsvarer det jeg normalt antar som stor fisk, og noen av vaka var helt rå! Det jeg hadde mest fisk på var loppe i bekmørket! Fikk ellers to på sort wolly(blant annet Sigve`s her på forumet når jeg vant fluetrekningen ;) ) Den ene fisken som ikke tok WB tok Bjorni`s geniale loppe som nok engang "leverte" best hvertfall på slag :D

 

Dette var hysterisk gøy! Nå blir det "hoved-dilemma" for min del. SØ fiske vs ørretfiske.

Jeg oppplevde "bonansa" idag. Fra og med 2230-0130 var det helt "texas" i natt.

 

Lurer på hva jeg skal i morgen :D Blir nok sjøfiske ja...

 

Satt på flyt snøre og en sort streakin caddies, det tok ikke mange kasta før en meget stor SØ hoppa etter flua. Det plasket enormt og det er lenge siden jeg har hatt en så vanvittig puls.

 

Dette var opptur, eneste jeg synes er veldig merkelig er at SØ fortsatt ser ut til å foretrekke lopper.

Dette har vart i flere månder nå, og det har jeg aldri opplevd før.

 

Sjelden jeg opplever å se så mye stor fisk på en tur samt slike vak-orgier. Sånne opplevelser unner jeg alle som liker denne formen for fluefiske :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...