Jump to content

Sjøørretfiske i sjøen

Toggi
 Share

Recommended Posts

Kom over denne her om fredninngssoner i deler av Oslofjorden dvs Vestfold-Telemark?  Er det noe lignende på gang i resten av fjorden. Kartene viser de forskjellige sonene. 

Edited by Terje Bendiksby

• Replies 17.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Elisabeth Sletten Berg

Ble noen timer ved havet på prikkejakt i helgen, det blåste "kattonga"(nordnorsk uttrykk for alle værtyper, inklusive godvær..), men med "ny" stang for gode småpenger, samt usannsynlig godt selskap måtte svenskkusten testes. Vi vada mellom småøyer og klatra litt, fant smørblide et "luringstrekke". Idet vi kom frem roet vinden seg til "flau type" og første SØ tok så det sang (kattonga) etter et par kast. Fullstendig bananas oppførsel. Fra fiskens side. Noen utras, så rolig. Finne frem håven. De

Truls

Tok meg fri fra jobb i dag. En etterlengtet fridag. Hadde tenkt til å ta med båten og øyhoppe litt. Hadde veldig troa på det. Men jeg har glemt å ta inn lastestroppene, de ligger et eller annet sted under snøen... Så da måtte jeg finne på noe annet. Tenkte meg ut to plasser. Plass en er en grunn bukt som går over i en lang marbakke man kan vade og fiske langs et langt strekke. Begynte inne i bukta, det var lavt vann og jeg hadde ikke helt godfølelsen. Men fisken var hjemme! Fisket med en liten

Truls

Det ble gitt meg en førjulspresang ved kysten i dag. Bestemte meg i går kveld for å dra innom et sted jeg ikke har vært på lenge, mye på grunn av vindforholdene som har vært når jeg har fått mulighet til å fiske. Var på plass før det var blitt helt lyst, og fikk raskt noen fisk før det ble stille en liten stund. Fisket av en liten bukt, og i det jeg skulle gå tok jeg et kast utenfra og inn over noen tangbelter. Mellom inntrekket dro snøret ut mellom fingrene mine, jeg holdt igjen, løftet stan

Posted Images

Kim Roger skrev (3 timer siden):

@Truls Det der var jo ganske rått :)

@J.E.Hagen + @Jarle + @Truls m.fl.: Hvor i landet fisker dere?

Jeg bruker stort sett den delen av Oslofjorden som er tilgjengelig innen to timers kjøring hjemmefra. 

Det vil si fra Larkollen i sørøst, via hurumlandet og ut nesten til Langesund i sørvest. Og har blitt godt kjent de fleste steder hele veien. 

Varierer hvor jeg drar, ofte ut på noen øyer så jeg får gå i fred og surre med mitt

Kim Roger skrev (17 timer siden):

@Truls Det der var jo ganske rått :)

Det er viktig å huske at sjøørretfiske kan være veldig marginalt. Et godt eksempel er sist tur. Jeg hadde fisket over et 4km langt strekke uten en eneste kontakt på 5 timer. På vei tilbake fisker jeg halve strekket før jeg såvidt mener å kunne ane en liten krusning i bølgene et stykke ute. Kanskje var det et ørlite drag i snøret, men ikke noe skjer på de neste kastene.

Gitt hellet hittil på turen går jeg 50 m tilbake og tar en liten pause, ei brødskive og slapper av litt. Når jeg kommer til plassen jeg trodde jeg så noe så drar det til og på en snau halvtime så drar jeg 8-10 stk på en plass som er 30 m stor og var helt død når jeg fisket over tidligere. Rett plass til rett tid, og at jeg faktisk så den ørlille hvirvelen, og gikk over en gang til. Det er snakk om marginer.

Når jeg fisket meg videre så fikk jeg en tass til før jeg nesten var tilbake til start hvor det kommer en fisk i full fart i det jeg løfter flua til nytt kast. Grov hvirvel, og jeg får faktisk kroket den. En heftig kamp mot en fisk jeg var sikker på var 2kg+ (den kejmpet sånn) men viste seg å være en supersprek ørret på ca 1,3.

Det er noen ganger ørsmå marginer som skiller bomtur fra bra tur.

Edited by Truls

Var ute ett par turer i helga... Fikk raskt en 7-8 småfisk tidlig i fra pontongbåten på fredag... Mista en kilos pluss fisk også som tok på 30 centimeter vann... Gikk flere større fisk helt grunna rett før det var mørkt... var litt for grunt for intermediate snøret mitt...  

Var en tur ute i går også... Var mye vind og grumsete vann! Begynte med å få fire rett under halvkiloen...flytta meg til neste vik og fortsatte sånn.. Fikk fisk overalt nesten bare smått... Fikk ett par 800 grammere som var tynne også... Fiska av ei bukt og syns jeg hørte noe bak meg.. Snudde meg og så rett inn i en Sel på 5-6 meter.... Da blei nesten vaderen full for å si det sånn! Tok med meg en matfisk på 600 +

Hadde en tur i fjæra i dag. Fikk tatt nullen - det andre stedet jeg besøkte belønnet meg med en sprek fire-hektos fisk etter et par tre kast. Digg med litt napping i stanga etter en lang vinter. Fortsatt kaldt - målte fem grader i vannet. Og vaderne mine lekker som ei sil.

Ble ikke noe bilde av fisken, men denne krabaten viste seg ganske så fotogen (om du ser nøye etter, ser du en børstemark… )

Var ute en tur i dag. Litt finere vær enn ventet noe som kanskje dempet fisket litt. Snakket met et par som hadde teltet som sa det var masse vak å se.

Jeg traff på fisk litt her og der, og det virker som de gikk i mindre grupper. Hadde masse fisk bortpå som dultet til flua og bare holdt igjen. Skikkelig lausbett på dem. Litt typisk når de har spist børstemark en stund...

Jeg landet til slutt rundt 10 stk, men ingen fisk å snakke for høyt om. Største på rundt 400g bare... Burde kanskje drøyt til utpå kvelden, mulig det hadde blitt litt mer fart i de større da..?

Edited by Truls

Ny tur i dag. Fikk orkesterplass til en brann jeg ikke har sett omtalt andre steder enn Drammens Tidene. Jeg tror jeg fikk tatt dette bildet relativt tidlig etter at brannen startet.

Fikk faktisk fisk i dag. Fant en fin tidevannsstrøm hvor det sto ganske mange. Landet kanskje fem fisk på ganske kort tid, de fleste små trehundregrammere. Den fineste fisken på seks hekto inviterte jeg med hjem til middag. Til å være fem grader i lufta, fire i vannet, nordavind og kaldt regn tidligere på dagen er vel det over all forventning rett og slett.

• 2 weeks later...

Var en tur i indre Oslofjord tidligere i uka. Helt vindstille og knallsol gjorde nok at de større sjøørretene holdt seg på dypere vann, men de små var det fart i. Så en del vak og ble litt action med flere fisk på. Det gjaldt å flytte seg mye, for enkelte steder var det dødt, andre steder mer liv. Endte med tre i håven, men hadde mange lugg. Rosa og hvit cdc-reke (Pink Lady) var oppskriften denne kvelden.

Nå venter jeg bare på fisketid på en dag med litt overskyet og riflet overflate før hornhjelden kommer!