Gå til innhold

Reperasjon av vadebukser


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg trenger litt hjelp til å reparere to par vadebukser.

Vi snakker da om Patagonia sst og Vision Extreme.

Når det gjelder Patagonia sst så er jeg litt usikker på om jeg har en punktering eller om det rant over under dypvannsvading.

 

Uansett har jeg fosøkt å fylle buksene med vann, men det blir litt for mye vannsøl og derfor vanskelig å avgjøre om hvor et eventuellt hull er.

 

For et par år siden brukte jeg rødsprit på innsiden av et par Simms bukser og det var utrolig effektivt da man så alle punkteringer som små (noen store) mørke flekker.

Har hørt at dette kun fungerer på bukser som har Gore Tex som pustende materiale.

 

Lurer på om dette trikset kan brukes på Patagonia sst og Vision Extreme, eller er det andre metoder som noen kan tipse meg om.

 

Takker for all hjelp, da jeg gjerne repper noen av buksene da de fortsatt er jæv.........gode å bruke.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Trenger ikke bli vannsøl Terje. Tørk buksa, heng den opp etter noe som tåler hele vekten, og full den med vann men feks en spyle slange. Da blir det ikke vannsøl, du bruker ikke noe som buksa ikke tåler og du vil fort finne den "våte flekken" vist det leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Trenger ikke bli vannsøl Terje. Tørk buksa, heng den opp etter noe som tåler hele vekten, og full den med vann men feks en spyle slange. Da blir det ikke vannsøl, du bruker ikke noe som buksa ikke tåler og du vil fort finne den "våte flekken" vist det leker.

 

Du har helt rett Henning, det går an å unngå vannsøl. Har nå laget meg en testbenk som er klar til i morra. :) Da blir det skikkelig "buksevann" ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh, jeg ville aldri gjort det med mine vadere. Det kan sikekrt funke, men sømmene i en vadebukse er ikke laget for å tåle trykket som oppstår hvis den fylles med vann.

 

Prøv å spraye med alkohol. Det er flere vadere enn goretex det funker på.

Et annet tips som høres fornuftig ut, (men som jeg ikke har prøvd) er å lyse på innsiden av buksa med en lommelykt. Rommet må selvfølgelig være mørkt...

 

Har også hørt om noen som bruker samme metode som brukes på sykkelslanger. Fyll badekaret med vann (istedet for buksa) og buksa med luft.

 

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh, jeg ville aldri gjort det med mine vadere. Det kan sikekrt funke, men sømmene i en vadebukse er ikke laget for å tåle trykket som oppstår hvis den fylles med vann.

 

Prøv å spraye med alkohol. Det er flere vadere enn goretex det funker på.

Et annet tips som høres fornuftig ut, (men som jeg ikke har prøvd) er å lyse på innsiden av buksa med en lommelykt. Rommet må selvfølgelig være mørkt...

 

Har også hørt om noen som bruker samme metode som brukes på sykkelslanger. Fyll badekaret med vann (istedet for buksa) og buksa med luft.

 

...

Enig med Tore her.....jeg har tidligere fylt buksa med vann for å finne hull......jeg fant hullet, men det blir et ganske så kraftig trykk på buksa. Så jeg ville nok prøvd en mer skånsom metode før fyll-med-vann-metoden eventuelt benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

hmmmm....blir det for mye trykk vist en vrenger buksa for så å fylle vann?.....Blir vel nesten samme trykket når en vader dypt vil jeg tro...... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm....blir det for mye trykk vist en vrenger buksa for så å fylle vann?.....Blir vel nesten samme trykket når en vader dypt vil jeg tro...... ???

 

Blir mye mer trykk på sømmer når du fyller buksa med vann, enn det det blir når du vader. Prøv det gjerne ut på din egen bukse...så skjønner du hva jeg mener :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Oooh, jeg ville aldri gjort det med mine vadere. Det kan sikekrt funke, men sømmene i en vadebukse er ikke laget for å tåle trykket som oppstår hvis den fylles med vann.

 

Prøv å spraye med alkohol. Det er flere vadere enn goretex det funker på.

Et annet tips som høres fornuftig ut, (men som jeg ikke har prøvd) er å lyse på innsiden av buksa med en lommelykt. Rommet må selvfølgelig være mørkt...

 

Har også hørt om noen som bruker samme metode som brukes på sykkelslanger. Fyll badekaret med vann (istedet for buksa) og buksa med luft.

 

...

 

Må innrømme at den samme tanken slo meg i går kveld. De vadebuksene blir farlig tunge og sømmene må er i fare for å bli strukket faretruende langt.

Jeg tror jeg starter med isopropanol, spray av alkohol eller rødsprit etc.

 

Takk for tipset tmags :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett et sted at Simms annbefaler å fylle vaderne med vann for å finne hull. Rask søk på nettet etter bildet gav meg denne linken istedet.

 

http://www.peninsulaflyfishers.org/Tackle/wader_repair/wader_repair.html

 

Sitat fra liknen:

 

A Finger In The Dike

 

To fix a pin-hole leak, you've got to find it. Don't fill your waders with water (Simms says to do it this way!) and look for wet spots on the outside. The pressure of the water could very likely burst seams. (I suspect that the seams of good breathables are much stronger than the butt-glue-tape seams of neoprenes.) A usually safe method that does use water puts the waders in the water, not the water in the waders. Gather the wader top around the nozzle of a blowing, not sucking, vacuum cleaner. Immerse and examine the waders a bit at a time. The idea is to gently inflate the waders which will cause air to bubble through any leaks. If the waders are weak from age or use or high heat or ozone damage or their bargain-basement geneology, they might not survive even gentle inflation. Ask Mike McGuire about his father-in-law's exploding waders. To avoid the stress of pressurizing your waders, use a strong flashlight pressed against the inside of the waders. In a darkened room, slide the flashlight around as you watch for pin-points of light. A fourth method uses a spray of alcohol—don't use Pinelli's gin. The alcohol will penetrate the pinhole and show as a dark spot on the opposite side. Whichever method you use, when a leak is found, X or circle it with a marking pen.

 

Dabbing the goo of your choice over the pinhole and, for neoprene, working it into the hole is probably all that's necessary. A fabric patch is overkill.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har sett et sted at Simms annbefaler å fylle vaderne med vann for å finne hull. Rask søk på nettet etter bildet gav meg denne linken istedet.

 

http://www.peninsulaflyfishers.org/Tackle/wader_repair/wader_repair.html

 

Sitat fra liknen:

 

A Finger In The Dike

 

To fix a pin-hole leak, you've got to find it. Don't fill your waders with water (Simms says to do it this way!) and look for wet spots on the outside. The pressure of the water could very likely burst seams. (I suspect that the seams of good breathables are much stronger than the butt-glue-tape seams of neoprenes.) A usually safe method that does use water puts the waders in the water, not the water in the waders. Gather the wader top around the nozzle of a blowing, not sucking, vacuum cleaner. Immerse and examine the waders a bit at a time. The idea is to gently inflate the waders which will cause air to bubble through any leaks. If the waders are weak from age or use or high heat or ozone damage or their bargain-basement geneology, they might not survive even gentle inflation. Ask Mike McGuire about his father-in-law's exploding waders. To avoid the stress of pressurizing your waders, use a strong flashlight pressed against the inside of the waders. In a darkened room, slide the flashlight around as you watch for pin-points of light. A fourth method uses a spray of alcohol—don't use Pinelli's gin. The alcohol will penetrate the pinhole and show as a dark spot on the opposite side. Whichever method you use, when a leak is found, X or circle it with a marking pen.

 

Dabbing the goo of your choice over the pinhole and, for neoprene, working it into the hole is probably all that's necessary. A fabric patch is overkill.

 

 

 

Takker så mye for den ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vadere produsert i GoreTex funker det utmerket å spraye teknisk sprit på innsiden av plagget for å identifisere pinholes osv. Har aldri hørt at denne metoden fungerer på andre membraner!

 

For andre bukser er det som mange har nevnt at det er tilstrekkelig å fylle buksene med vann, f.eks ved hjelp av en hageslange eller lignende. Pass imidlertid på at buksa ikke henger, men ligger på et svakt hellende underlag som en gressbakke, bordplate el.

 

Når du så har påvist lekasjen/lekasjene merker du området med en fettstift eller fargeblyant og påfører egnet middel for å tette lekasjen. Enkelte produkter kan med fordel påføres buksen i fuktig tilstand, men det er uansett greit å lese brukerveiledningen (selv for mannfolk). Sørg for at limet får herde tilstrekkelig før bruk! -og lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke så mye trykk i buksene hvis du står i dem. Det var et eller annet med Eureka, masse som fortrenger vann osv.  Da bør vel saken være grei; Stå i buksene og fyll dem med vann. Bør gjøres ute! Kaldt vann fra slangen er å anbefale fremfor å vade til brystet, for deretter å trekkke ut selene og løsne linningen!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Lenge siden denne tråden har vært død, men jeg må bare påpeke at trykket på buksa blir akkurat det samme om man står i den og fyller den med vann eller bare fyller med vann. Det er kun vannhøyden som bestemmer trykket, ikke vannvolumet. Ska nå prøve å finne mine pinholes med vindusspylevæske (= isopropanol og etanol), håper det funker da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...