Gå til innhold

HALFORD`S DISCIPLES - a union of new dry fly purists !!


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Selv er jeg ikke opptatt av hvor flink jeg er eller ikke. Er opptatt av å trives  :)

Tørrbjørn. Finnes sikkert slike du beskriver også. Men denne typen fiskere ser man heldigvis bare noen år. De gir seg som regel når den største hype`en har lagt seg. Eller nå kanskje de er å finne fiskende i frognerparken, vigelandsparken eller hvor det var  :)

T - faktoren er av enorm betydning!

...Og så er det greit å sparke i litt flere retninger når man først er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,7k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hvis meiterne ligger langt "foran" oss, hvor er dere da??  ???:rolleyes:

Du argumenterer jo hele tiden med hvor dyktig du/dere er. Jeg mener meiterne har kommet lengre når det gjelder å utforske muligheter for å få fisk til enhver tid  :) Du/dere begrenser dere jo til imitasjonsfiske. Blir for lettvint det vøtt  ;)

Selv er jeg ikke opptatt av hvor flink jeg er eller ikke. Er opptatt av å trives  :)

...

Hadde bare det vært tilfelle så skulle jeg holdt kjeft. Dere er opptatt av å stadig fremheve tørrfluefiskesom det eneste rette. Det er det som er riv ruskende galt! Spesielt overfor nybegynnere. Jeg har aldri sagt at tørrfluefiske er 'feil'. Men dere sier til stadighet at det jeg driver med ikke er fluefiske. JEG tåler det, fordi jeg har vært der dere er men kommet meg videre, og vet at det er det reneste sprøyt (reis litt rundt i verden så skjønner dere det også...). Men hva med nybegynnerne? Hvis de først ser Tørrfluelandet filmene, og så ser hva dere "purister" skriver, så er det fare for at de kan tro at det er noe i dette. Det er det eneste som gjør meg litt urolig med disse diskusjonene. Så jeg er kun med for å oppveie fanatismen. Fanatikere bidrar sjeldent med positive ting.

Og la oss holde oss til fluefiske. Jeg ser meitefiske til stadighet dras inn, men det er irrelevant. Vi er alle ute etter å bli bedre og mer effektive i det vi driver med, uansett hva dere påstår. Se Erik sitt innlegg i den andre tråden. Og det vi alle driver med er altså fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Så det er ovenfor de yngre/rekrutteringen dere argumenterer så masse? Trodde det var fordi dere følte dere mobbet av uttalelsene våres jeg. Ja, ja... Da ble det seriøst. Skal gi meg med slike innlegg. Jeg så på dette som uskyldig moro ovenfor likesinnede  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker tørrfluefisket, men setter fluefisket høyere !!

Men, en ting kan jeg være enig i med dere purister. Tørrfluefiskets uungåelige pauser, gir mere tid til det sosiale ved elv- og strandkant. Fluefisket er så utfordrende og artig at begivenhetene ofte må deles etter turen. Men, så har vi til gjengjeld MYE å dele  ;) ;)

;D ;D

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er det det Stian, men det er flere enn oss aktive som leser dette.

Men dette er deres tråd, så jeg har vel uttalt meg på feil sted...  :-[

Men, som jeg har sagt før - dere må rette opp den gramatiske feilen i avataren deres!! Det skal ikke være apostrof i 'purists'! Da blir det eieform, og det maker ikke sense i det hele tatt. Dagens engelsk lekse  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver får gjøre som man lyster.  Selv synes jeg det er like spennende (og utfordrende) å lure fisken med en nymfe som å blindfiske med en stripende flue på vann uten vak.  Er det vak forsøker jeg selvfølgelig tørt - det gir jo et ekstra kick å se tilslaget.  Er det ikke vak blir jobben å finne ut hva fisken spiser under vann, samt finne frem til egnet metode (inntrekk, dybde, etc.).  At dette skal være annenrangs fiske er ikke annet enn umodne kommentarer - veldig ofte fra fiskere med relativt kort fartstid og/eller beskjedent erfaringsgrunnlag.  Jeg skjønner at en del fiskere foretrekker å fiske tørt, og har full respekt for det.  De som kommer med nedlatenheter må jeg imidlertid smile av.  Akkurat som jeg ofte smiler av andre som hardnakket hevder å innestå for den eneste rette lære - uansett hva det måtte være.

Når det gjelder holdningen til Terje blir det noe helt annet.  Hans dogmatiske holdninger må sees som spøkefulle innlegg uten injurierende kraft. Omtrent som når jeg diskuterer med familien om hva som er best av blå eller brune øyne. Jeg er sikker på at Terje ville vært en flott fiskekamerat også i selskap med nymfefiskere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Stian 35 tidligere kjent som en på 33.

Utsagnet ditt er vel snudd litt på hodet.

Har inntrykk av at tørrflågeentusiastene er en gruppe fiskere som har startet litt for sent.

Typer som har gått rett fra Playstation via et par filmer med Bård, Lars, Lars og Andreas til et noe sneversynt individ som tror fluefisket er et spill der alt regnes i poeng. En person som blir direkte uvell med tanken på å spise en fisk eller to, og som halser rundt etter mer ære og berømmelse. En egosentrisk kvasi eliteidrettsutøver. Et fotoalbum fylt med teite bilder av seg selv tatt med selvutløser av en ørret i et tohåndsgrep, med den ene albuen i en lattelig vinkel opp i lufta og stanga i kjeften!

Uten den lange læringskurven som innebefatter respekt for naturen, teltliv, bålfyring, frysing,tilbereding av fisk, den hele og fulle sammenhengen som gjør fluefisket på alle plan interressant.

De tror at reisen til elven er to timer i bil langs riksveien, at hamburgeren kommer direkte fra Statoil, at fluene har sittet på vannfilmen hele sitt liv, og at de er langt ut i villmarken når lyden fra semitrailerne ikke overdøver trosten og lyden fra elva.

Herlig innlegg fra Tørrbjørn. Liker den aggressive stilen mot poseringsfiske og tøysetørrfluehuene som kysser slimete fisk og løfter puddinger med påklistret smil i blitsregnet. Spesielt fordi enkelte her trenger en lite oppvekker fra autismetilværelsen, et lite løft på gluggene og et litt videre perspektiv på hva fluefiske kan være. Ikke fordi de gjør noe galt, men fordi de presser forestillinger på oss frie fluefiskere og rekrutterer en haug uskyldige individer som får et forkrøplet syn på hva fluefisk er og kan være for dem.   ;);D    

Kjenner at jeg kanskje gjentar meg selv, og fant frem mitt første innlegg på FFS, og da var tørrfluehypen enda verre enn nå:  ;) Jeg våget nesten ikke stille et spørsmål om nymferigg. :rolleyes:

Har inntrykk av at det er en del tørrfluepurister blant aktive deltakere på fluefiskesiden. Våger likevel et spørsmål om nymferigg, ettersom vi nå er på vei inn i sommervarmen med sparsomme døgnflueklekkinger, men hvor nymfefiske (inkl. nymfer, våtfluer og klekkere) i strømmende og stille vann kan gi godt fiske. Med indikator/tørrflue i riggen er det dessuten visuelt og morsomt.  Spørsmålet mitt er ganske banalt, men jeg har aldri fått noe godt svar og derfor spør jeg likevel. Ved rigging av nymfefortom med flere fluer, så skal fortommen til flue nr. 2 knytes fast i flue nummer 1 - i krokbøyen. Jeg har bare sett forklaringer av typen " slik skal det gjøres", men undrer om denne fluen da kan fiske og kroke godt? I praksis fungerer det såvisst bra, men alternativet, som intuitivt virker mer fornuftig, er å lage en kort avstikker fra selve fortommen, f.eks ved en tvinneløkke som man klippper i ene enden nær fortommen (blir vel i prinsippet en blodknute), og at man fester fluen i denne, ca 10-15 cm. fra selve fortommen. Hvorfor gjøres det ikke slik? Tipper kanskje at det har noe med kasting og sjansene for tvinn og dårlig presentasjon å gjøre?

JB    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver får gjøre som man lyster.  Selv synes jeg det er like spennende (og utfordrende) å lure fisken med en nymfe som å blindfiske med en stripende flue på vann uten vak.  

Etter hva jeg har forstått fisker du en del på fjellet, og da bør stripende fluer på vakfrie vann absolutt forsøkes - i hvert fall 50  kast før du gir deg. Når stor viddafisk er på hugget, så er den fleksibel mht til hva og hvor den spiser. Akkurat som den kan være forbausende uinteressert i alt når den hviler og fordøyer. Blindfiske med caddis har gitt meg knallopplevelser på fjellet, både i elv og vann. Sjokket av et plutselig kraftvak er nesten skummelt.  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Effektivitet, Effektivitet, Effektivitet.......... hvor har jeg hørt det før :D........ jo faen nå vet jeg det....... jeg hørte det fra den delen av livet jeg legger vekk når jeg drar på fisketur........ stemmer det, der var det ja... :D

tmags skrev:

Dere er opptatt av å stadig fremheve tørrfluefiskesom det eneste rette.Det er det som er riv ruskende galt! Spesielt overfor nybegynnere.

Men i følge deg så er vi jo ikke effektive og logiske, så noe må vi jo si :D

Vet ikke om det er så mye bedre ovenfor nybegynnere å hele tiden referere til effektivitet når man snakker om fluefiske heller :rolleyes: ::)... mange fine perspektiver

blir borte i jaget etter EFFEKTIVITET :)

EFFEKTIVITET kan fort bli målt i kvantitet når det gjelder fluefiske, og det tror jeg heller ikke er særlig positivt ovenfor nybegynnere :)

Lillevann skrev:

Jeg er sikker på at Terje ville vært en flott fiskekamerat også i selskap med nymfefiskere!

Det er faktisk slett ikke umulig. Har vært på fisketur med nymfefiskere før jeg vet du :D ....... veldig hyggelig folk de der nymfefiskera :)

Har jo også vært på tur med Jørn (JB), en kjernekar rett og slett :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann skrev:

Jeg er sikker på at Terje ville vært en flott fiskekamerat også i selskap med nymfefiskere!

Det er faktisk slett ikke umulig. Har vært på fisketur med nymfefiskere før jeg vet du :D ....... veldig hyggelig folk de der nymfefiskera :)

Har jo også vært på tur med Jørn (JB), en kjernekar rett og slett :D

Terje!

Takk det samme Terje! Du er også forvirrende hyggelig til å være så skrudd i hue!  ;D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje er en hyggelig har, uten tvil!  ;)

'Effektivt' betyr bl.a. 'praktisk' og 'hensiktsmessig'. Jeg ønsker så absolutt å være effektiv når jeg fisker! Ikke nødvendigvis i antall fisk (jeg teller aldri). Men jeg ønsker at fisken skal ta flua jeg presenterer. Jeg er ikke sikker, men jeg har en sterk mistanke om at jeg ikke er alene omd et...

Når jeg instruerer nybegynnere så er det også med en klar hensikt at de skal mestre og FISKE med flue. At de skal presentere flua på en praktisk og hensiktsmessig måte.

Overraskende at du ikke ønsker å være praktisk og hensiktsmessig i ditt tørrfluefiske.

Det jeg gjør er veldig enkelt: Presenterer en imitasjon av det insektet fisken spiser. Altså imitasjonsfiske. Jeg er fluefisker! Verre er det ikke.  ;)

Ikke glem hvem som er den aggressive parten her. Det er vi som til stadighet må forsvare det vi gjør. Forstå det den som kan...  :rolleyes:

  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem hvem som er den aggressive parten her. Det er vi som til stadighet må forsvare det vi gjør. Forstå det den som kan...  :rolleyes:

  :-*

Dere ikke forsvare dere, dere velger det! Du er i Halford Tråden nå, ikke i kortline-tråden. Når vi predikerer i den tråden, (bør) dere forsvare dere  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

tmags skrev:

Overraskende at du ikke ønsker å være praktisk og hensiktsmessig i ditt tørrfluefiske.

Det har jeg aldri sagt, jeg ønsker selvfølgelig å være så praktisk og hensiktsmessig som overhode mulig i mitt tørrfluefiske :D

tmags skrev:

Ikke glem hvem som er den aggressive parten her. Det er vi som til stadighet må forsvare det vi gjør. Forstå det den som kan... 

nåååå...... du er vel ikke helt tapt bak en vogn når det gjelder å ANGRIPE heller, Tore ;D ;D ...... men angrep er som kjent det beste forsvar har jeg hørt :D

tmags skrev:

Terje er en hyggelig har, uten tvil

Det var hyggelig å høre, hvsi du mener kar og ikke "har".... eller mente du kanskje harr ;D ;D

I like måte forresten :D

Jørn skrev:

Du er også forvirrende hyggelig til å være så skrudd i hue!

Jepp, en real nutcase..... men selv en nutcase har sine gode øyeblikk ;D ;D

...... og til de som er bekymret for at denne tråden kan oppfattes som litt "farlig" for en nybegynner eller andre for den saks skyld:

IKKE GJØR DET...... les mellom linjene og husk at fluefiske er ikke mer seriøst enn at man må kunne tillate seg å kødde litt med hverandre.

Den dagen vi gjør fluefiske til noem voldsomt seriøst, da er det i høyeste grad på tide å se nøye på hva man driver med............. enn så lenge håper jeg

virkelig ikke at vi er der :rolleyes:

........ ja og en ting til forresten........... TØRRFLUEFISKE RULER BIG TIME :D :D :D

...... and we`re back in business ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nybegynnere - husk at vi bare kødder.  Den dagen vi gjør tørrfluefiske til noe mer seriøst enn nymfefiske, da er det i høyeste grad på tide å se nøye på hva man driver med.............

Flott.  Så var den saken ute av verden.

Nå tror jeg du la litt for mye i utsagnet "å lese mellom linjene", Lillevann :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter meg ikke som seriøs fordi jeg fisker med nymfer. Jeg forsøker bare lære meg flere kortleker, mens puristene, for å fortsette analogien, holder seg til "Krig" fordi det er så visuelt og avslappende, og så skjønner man hele tiden hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter meg ikke som seriøs fordi jeg fisker med nymfer. Jeg forsøker bare lære meg flere kortleker, mens puristene, for å fortsette analogien, holder seg til "Krig" fordi det er så visuelt og avslappende, og så skjønner man hele tiden hva som skjer.

Mens dere driver med tull har jeg vært ute og fisket.  Stille vann, lite vak.  Prøvde stripefluer og diverse nymfer.  På siste kastet hadde jeg på en CDC Caddi.  Sveivet rolig inn på snella, men litt fortere (og jevnere) enn handtwisting. Ble litt ploging.  Bang!  Flott ørret på nøyaktig 650.  Dagen reddet.

Hvor var vi?  Jo dere krangler om dette med tørt og vått.  Hvor står saken nå? Nærmer partene seg?  Glem det.  Jeg er uansett en ekte Tørrfluepurist - og jeg tar forholdene i betraktning før jeg bestemmer meg for hva jeg skal fiske med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt dette med å være effektiv når man fisker...... ???  For meg blir det like unaturlig som det å være effektiv når man jakter.  For meg er det å ferdes ute i naturen uansett viktigst og det å fiske..eller jakte....blir bare en del av det totale. 

Det å sløse med tida når man er ute i det grønne.......er noe av hovedpoenget for meg.  Dessuten er det alltid en greit unnskyldning når man ikke til stadighet har frysærn full av fisk. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektivitet er ikke det som plager meg, selv ikke om jeg fisker både tørt og vått. Fortsatt en glad og ineffektiv amatør!  ;D Ufattelig mange bomturer og mye slit har det vært gjennom åra, men jeg blanker ikke så mye lenger og det synes jeg faktisk er deilig og tilfredsstillende. Det går fremover, om enn i et bedagelig tempo. Men jeg er altså så rar at jeg synes det er morsomt å fiske når jeg er på fisketur og fast fisk er og blir målet. forstå det den som kan! Det ødelegger ikke for naturopplevelsen heller.  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt dette med å være effektiv når man fisker...... ???  For meg blir det like unaturlig som det å være effektiv når man jakter.  For meg er det å ferdes ute i naturen uansett viktigst og det å fiske..eller jakte....blir bare en del av det totale. 

Det å sløse med tida når man er ute i det grønne.......er noe av hovedpoenget for meg.  Dessuten er det alltid en greit unnskyldning når man ikke til stadighet har frysærn full av fisk. ;D

La stanga og/eller rifla vaere hjemme da, saa slipper du aa tenke i det hele tatt!  ;)

Som jeg har sagt foer - fluefiske er en av de faa tingene jeg gjoer med ALLE sanser skjerpet. Hele "legemet" bukes aktivt.

Hadde jeg hatt et saa avslappet forhold til fluefiske saa hadde jeg nok hatt en helt annen lidenskap. Og hadde jeg hatt et saa avslappet forhold til fluefiske saa hadde jeg nok vaert toerrfluefisker jeg og.

Men saken er at ingenting har hatt mer paavirkning paa mitt liv enn fluefiske. Jeg har faatt et nytt hjemland pga av fluefiske. Og en hustru, og barn. Jeg har sett deler av verden jeg aldri ville ha sett. Truffet mennesker jeg aldri ville ha moett - hadde det ikke vaert for fluefiske.

Og, uansett hva jeg bedriver, om det er fluefiske eller klippe plenen, saa tilstreber jeg alltid aa benytte metoder som er saa "praktiske og hensiktsmessige" som mulig. Du sikter vel paa dyret naar du jakter eller? Er vel det som er mest praktisk og hensiktsmessig vil jeg tro? Og du jakter vel der du tror du kan faa et dyr? Saa da er du kanskje mer effektiv enn du tror...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men det skjer ganske så ofte at jeg istedet for å sikte og skyte...rett og slett nyter synes av guds skaperverk..uten at jeg er så religiøs av den grunn.

Fordelen med mitt ståsted er jo at jeg aldri har en mislykket tur....de må vel du ha noen av Tore...?

En vellykket tur avhenger ikke av fangst eller effektivitet...men rett og slett av om jeg har hatt kvalitetstid ute i det blå...noe jeg alltid har.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men det skjer ganske så ofte at jeg istedet for å sikte og skyte...rett og slett nyter synes av guds skaperverk..uten at jeg er så religiøs av den grunn.

Fordelen med mitt ståsted er jo at jeg aldri har en mislykket tur....de må vel du ha noen av Tore...?

En vellykket tur avhenger ikke av fangst eller effektivitet...men rett og slett av om jeg har hatt kvalitetstid ute i det blå...noe jeg alltid har.  :)

Jeg kan kun huske en mislykket tur. Den gangen fiskehatten min blaaste paa elva  :'( :'(

Det gaar an aa kose seg selv om man faar fisk serru  ;).

Flott at du ikke alltid skyter! Du hoeres ut som en jeg ville trives paa tur med. Jeg gaar forbi MANGE fisk i loepet av en dag. Beundrer dem en liten stund og gaar videre. Har mange ganger fisket toert uten krok ogsaa. Bare brukket den av. Det er utrolig artig! Noen ganger sitter den faktisk paa i noen sekunder. Akkurat som den kniper igjen kjeften, hehe.

Men det oedelegger ikke turen for meg om jeg lander en fisk i ny og ne. Og jo stoerre utfordringen er, desto stoerre er foeleslen av "accomplishment". Utrolig tilfredsstillende! Og jeg lager utfordringer for meg sjoel ogsaa. Som her om dagen kom jeg over en fisk som vaket under en lavthengende busk, ca. 10 meter foran meg paa venstre bredd (jeg sto i elva) og ca. 40 cm fra land. Jeg hadde paa en utapert fortom paa ca. 9 fot. Vanligvis ville jeg byttet til en toerrfluerigg, men jeg lot det staa til og knoet paa en parachute. Det eneste kastet som ville funke var et kurvekast (positivt), samtidig som jeg kun hadde et lite vindu hvor flua matte lande for aa unngaa driv. Rett bak meg var en brekkant, og hvis fisken satte utfor der var den garantert borte. Det neste skjedde veldig fort: Kurvekastet satt paa foerste forsoek, flua landet perfekt, fisken gikk opp og tok slik en fisk SKAL ta en toerrflue, mothugget satt sent og godt, fisken satte nedstroems rett mot kanten (og meg), jeg strippet inn snoere etter beste evne, tok tak i haaven paa ryggen og vippet fisken rett i haaven da den var ved siden av meg. En fin brunoerret paa 1,8kg.  :D :D

SAA mye som kunne gaatt galt, og saa gikk alt saa veldig bra. Jeg ble staaende og glise for meg sjoel. Det hele var over paa ca. 30 sekunder, hehe.

Saanne opplevelser gjoer mine turer enormt rike!

Dere maa ikke gaa i den fella og tro at dere er de eneste som koser dere. Samtidig er vi nok alle drevet av forskjellige ting. Jeg er totalt forhekset av vann, og spesielt rennende vann. Det er direkte livsfarlig for meg aa kjoere langs en elv. Og selv naar jeg tar med familien til sjoeen saa er jeg som oftest aa finne ved vannkanten, stirrende ut mot sjoeen. Jeg er 'vannmann' i ordets rette forstand!

Naar jeg fisker er ogsaa de eneste gangene jeg er religioes. Jeg foeler oppriktig takknemlighet naar jeg har gode opplevelser i naturen, og rett som det er saa kommer det et hoeylytt "TAKK!" Som i eksempelet over. Jeg hilser alltid paa elva naar jeg ankommer med den liten (hemmelig) seanse. Osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt denne diskusjonen jeg, men føler allikevel for å skrive noen ord. Jeg fisker stort sett bare med tørrflue, og forstår jeg deg rett da Tore, så er jeg egentlig ikke interessert? Du skriver at du har opplevd mye på grunn av fluefiske, det har faktisk jeg også, selv om jeg fisker med tørrflue, forstår ikke motsetningsforholdet her. Har reist endel, opplevd fiske i endel forskjellige land, kulturer og masse annet som heller ikke jeg hadde opplevd uten fluefisket. Hva jeg har på fortommen må da være revnende likegyldig, sålenge jeg trives med det jeg velger å bruke.

Jeg gir blanke blaffen i hva folk fisker med jeg, synes det meste er greit, men det som funker for meg må da være like greit for andre?

Nå er det seint, imorra skal jeg endelig på fisketur, og nå skal jeg sove... God natt, sov godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

En vellykket tur avhenger ikke av fangst eller effektivitet...men rett og slett av om jeg har hatt kvalitetstid ute i det blå...noe jeg alltid har.  :)

En vellykket tur avhenger ikke av hvilken flue eller snøre... men rett og slett av om jeg har hatt kvalitetstid ute i det blå... noe jeg alltid har. :)

Dere har ikke enerett på å nyte livet serru. Det virker som dere purister tror dere koser dere mer enn andre og det finner jeg noe merkelig ettersom vi koser oss med nøyaktig det samme + litt til. Hvorfor skal man liksom bare nyte ei brødskive når man kan ha pålegg også? Jeg skjønner det ikke... Og bare for å ha sagt det så svarte jeg for noen år siden slik når noen spurte hva jeg tok fisk på i Hemsil: 99% tørrflue og 1% uhell. Men det ble kjedelig i lengden da fisken tok det samme omatt og omatt og omatt. Ett kast, en fisk.... vente... ett kast, en fisk.... vente..... ett kast, bom.... vente.... ett kast, en fisk.....  "det må da for svarte være noe mer enn det?" Ikke at det gjorde noe de første åra, men etter hvert så var utfordringen ved å kaste på en steady fisk som tok aurivillii omtrent like stor som å finne samme steinen å sitte på som året før. Og å fiske skal vel ikke bli kjedelig? Men det blir det når gjentagelsen blir for stor og for ofte. Jeg elsker naturen, sitte ved elva og alt det der minst like mye som den pureste purist, men jeg elsker også å utforske hva naturen har å by på. Så da lurer jeg på hva pokker som er galt med det? Jeg stresser jo ikke når jeg står midt uti elva og fisker selv om det ikke vaker. Jeg koser meg noe infernalsk. Og det mens dere ligger på land og "koser" dere med venting på neste vak.

Jeg har fisket nok tørt til å innrømme at det er en fantastisk flott del av fluefisket. Kanskje til og med den beste delen. Men jeg har også fisket nok tørt til å innrømme at det kan være kjedelig enkelt. Og ganske enkelt kjedelig. Selvsagt ikke alltid, langt ifra, men flere og flere ganger jo eldre jeg blir. Men under vann, altså det jeg ikke ser, pirrer meg. Hva skjer? Hvordan ser det ut? Er det fisk her? Hvor står den? Hva tar den? Hva slags kryp kravler rundt i gresset? Spennende og utfordrende og vanvittig koselig! Ja, faktisk slapper jeg mer av når jeg står med vann til livet midt i strømmen enn om jeg må gni baken mot gresstuster og steiner på land mens naturens gull renner forbi. Jeg MÅ fiske på samme måte som en klatrer MÅ klatre. Vi kan selvsagt nyte synet en god stund (faktisk ganske lenge), men det er likevel begrenset hvor lenge vi kan sitte å se på uten å fiske eller klatre. Det er jo der for å nytes! Både visuelt og fysisk.

Enkelte sitter altså å funderer på meningen med livet mens de venter. Jeg funderer på hva livet har å by på og nyter hver nye oppdagelse. Spesielt nå som jeg har fått en ekstra runde. Nå velger jeg bevisst hva som er verdt å vente på. Livet er jaggu kort nok til ikke å kaste bort det det har å by på pga prinsipper. Ikke stresse, langt ifra, men nyte mer.

Men vil du fiske tørt og kun det så er det ditt valg og fint for deg. Skitt fiske og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...