Gå til innhold

HALFORD`S DISCIPLES - a union of new dry fly purists !!


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,7k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Terje Refsahl

Skarre væra, så skarre væra! Gratulerer med ny caps!  Fo meg blir det litt feil skrift, men........brukte Halford  CAPS???

;D ;D

bjorni

Han må gjerne ha brukt ullsokker på hue for min del :D ........ cap er det vi gutta bruker i dag :D :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kunne du ikke like godt bare lage deg en plakat da Terje? "Puristiot. Begrensede fluefiskeevner. Halv Ford 1897."

Lurte på hvor lang tid det ville ta før du kom på banen her, Erik :D :D

...... men begrensede fluefiskeevner, den var billig ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kunne du ikke like godt bare lage deg en plakat da Terje? "Puristiot. Begrensede fluefiskeevner. Halv Ford 1897."

Lurte på hvor lang tid det ville ta før du kom på banen her, Erik :D :D

...... men begrensede fluefiskeevner, den var billig ;D

Terje!

Hadde ikke tid til noe bedre, hehe. Men er enig. Den var under vår verdighet. oops.gif

Men la oss nå ta for oss et lite scenario. Du er ute på smygjakt etter storfisk som vaker langs kanten. Du ser fisken tydelig i vannet og ser at den er godt over 2kg (du vet den magiske grensa, Terje) og kanskje til og med over 3. Den vaker, men ikke på tørt. Den er såpass stor og tar insektene slik at det blir som et bulkvak med g-nøkler inne i ringene hver gang den snur og går ned igjen. Det hender til og med  en gang iblant at du ser litt av ryggfinna eller sporden. Den tar klekkere, men ikke i filmen. Like under faktisk. De som er på vei opp. Den tar også mange flere enn vakene skulle tilsi, men det blir tett nok med vak til at det burde være mulig å lure den likevel. Du prøver tørt og ingenting skjer, selv om du prøver alle varianter du har innenfor kategorien insekt som blir tatt. Du prøver derfor en ren klekker som henger i filmen. Ingenting skjer og du prøver til du er tom. Fisken vaker fortsatt og du ser at du må under. Bare bittelitt, men altså under. 24.gif

Så nå står du altså helt alene med en klekker og en gedigen fisk som vaker, men som vil ha flua drukna. Du er alene, fisken er garrantert ny pers, du vet hva den tar og du har flua i hånda. Alt du trenger å gjøre er å legge flua lett utpå vannet og rykke ørlite i den så den synker bittelitt. Frister det ikke å drukne flua? Ikke i det hele tatt? Det blir jo bare mellom deg, fisken og en mulig Gud. Den siste vet vi begge at tilgir. Det har vi blitt fortalt mange ganger. Og fisken sier ikke et pip. Og du? Vil det rett og slett gnage for mye på samvittigheten? Så mye at du motstår fristelsen? Du lever bare én gang vettu. Og du blir tilgitt og ingen sladrer.

Helt sikkert?

Den vaker jo. Bare ikke helt.

Fristende, ikke sant?

Neida, ikke oppkonstruert situasjon. Jeg har kommet i slike situasjoner noen ganger jeg. Og de få gangene jeg har lykkes må jeg bare si at resultatet har vært helt hinsides. Nok om det...

Du gjør jo ikke slikt, gjør du vel?

Selv om det er hinsides... Hinsides ja, er det det du er redd for kanskje? At noen plaprer når du også er hinsides? Jeg tror ikke det er noe problem så lenge man blir tilgitt av sjefen sjøl. Og det blir man jo visstnok. Så hva er det da?

Det må jo friste!

Det er vel en utrolig rå opplevelse er det ikke? Verdt å be om forlatelse for? Rett og slett sjukt, er det ikke?

Nei, det var jaggu sant; Dette vet du jo ingenting om. Ikke før du har prøvd det.

Men det frister vel ikke å nappe litt i flua?

Sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Erik. Enig i din tankegang når det gjelder fiske. Når det gjelder størrelsen, da er jeg ikke med. Lar den få drive med sitt, er for stor for meg.

Magne Fjellstad.

Hysj! Du vet jo godt at jeg, som er såkalt konkurransefisker, bare fisker etter og får småfisk. Jeg vil bare vite litt mer om'n Terje og hans like. Og da må man fyre på med noe som frister dem litt. Husk at de nesten bare fisker i Rena (elva hvor det alltid vaker) og er vant med snittstørrelse på fisk som hverken du eller jeg noen gang har opplevd. Ikke engang du som er bittelitt eldre enn meg. Så skal det friste disse superbortskjemte fluefiskerne som har verdens beste mentor, verdens mykeste, fineste og beste stenger, verdens fineste og beste sneller, verdens best tilpassede snører, verdens beste fortommer, verdens beste fluer, verdens flotteste og eneste elv i hele verden hvor det alltid vaker så må man ta i litt! Ellers frister det jo ikke mer enn gamle og tørre rester etter kjøpepizza. Husk, de skal jo også ta verdens skarpeste bilder med verdens beste kameraer også. Hvordan de vet det aner jeg ikke. De konkurrerer jo ikke. Antagelig derfor de aldri får småfisk slik som oss. Kanskje det er derfor det alltid vaker også. Ikke godt å vite...

;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kunne du ikke like godt bare lage deg en plakat da Terje? "Puristiot. Begrensede fluefiskeevner. Halv Ford 1897."

Lurte på hvor lang tid det ville ta før du kom på banen her, Erik :D :D

...... men begrensede fluefiskeevner, den var billig ;D

Terje!

Hadde ikke tid til noe bedre, hehe. Men er enig. Den var under vår verdighet. oops.gif

Men la oss nå ta for oss et lite scenario. Du er ute på smygjakt etter storfisk som vaker langs kanten. Du ser fisken tydelig i vannet og ser at den er godt over 2kg (du vet den magiske grensa, Terje) og kanskje til og med over 3. Den vaker, men ikke på tørt. Den er såpass stor og tar insektene slik at det blir som et bulkvak med g-nøkler inne i ringene hver gang den snur og går ned igjen. Det hender til og med  en gang iblant at du ser litt av ryggfinna eller sporden. Den tar klekkere, men ikke i filmen. Like under faktisk. De som er på vei opp. Den tar også mange flere enn vakene skulle tilsi, men det blir tett nok med vak til at det burde være mulig å lure den likevel. Du prøver tørt og ingenting skjer, selv om du prøver alle varianter du har innenfor kategorien insekt som blir tatt. Du prøver derfor en ren klekker som henger i filmen. Ingenting skjer og du prøver til du er tom. Fisken vaker fortsatt og du ser at du må under. Bare bittelitt, men altså under. 24.gif

Så nå står du altså helt alene med en klekker og en gedigen fisk som vaker, men som vil ha flua drukna. Du er alene, fisken er garrantert ny pers, du vet hva den tar og du har flua i hånda. Alt du trenger å gjøre er å legge flua lett utpå vannet og rykke ørlite i den så den synker bittelitt. Frister det ikke å drukne flua? Ikke i det hele tatt? Det blir jo bare mellom deg, fisken og en mulig Gud. Den siste vet vi begge at tilgir. Det har vi blitt fortalt mange ganger. Og fisken sier ikke et pip. Og du? Vil det rett og slett gnage for mye på samvittigheten? Så mye at du motstår fristelsen? Du lever bare én gang vettu. Og du blir tilgitt og ingen sladrer.

Helt sikkert?

Den vaker jo. Bare ikke helt.

Fristende, ikke sant?

Neida, ikke oppkonstruert situasjon. Jeg har kommet i slike situasjoner noen ganger jeg. Og de få gangene jeg har lykkes må jeg bare si at resultatet har vært helt hinsides. Nok om det...

Du gjør jo ikke slikt, gjør du vel?

Selv om det er hinsides... Hinsides ja, er det det du er redd for kanskje? At noen plaprer når du også er hinsides? Jeg tror ikke det er noe problem så lenge man blir tilgitt av sjefen sjøl. Og det blir man jo visstnok. Så hva er det da?

Det må jo friste!

Det er vel en utrolig rå opplevelse er det ikke? Verdt å be om forlatelse for? Rett og slett sjukt, er det ikke?

Nei, det var jaggu sant; Dette vet du jo ingenting om. Ikke før du har prøvd det.

Men det frister vel ikke å nappe litt i flua?

Sikker?

Den får stå i fred for meg, det visste du Erik :D

Du får allikevel poeng for "godt forsøk" ;D

...... dog må jeg si at det scenario du her beskrev var særdeles vakkert, her hadde jeg nok satt på et polarfilter og tatt mange fine bilder :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Frister ikke bittelitt engang?  :o

:)

Fin fisk, nydelig scenario........ du kan ta`n du :D

Terje!

Bare du, fisken og eventuelle gudommeligheter som er der jo. Og du blir helt sikkert tilgitt. Ikke av oss, men vi vet jo ikke. Og det man ikke vet har man ikke vondt av. Sånn rent bortsett fra at man heller ikke vet hva man går glipp av...

Syns du bare skal ta den jeg Terje og innrømme at heller ikke du er perfekt dersom du skulle være superekstremt uheldig og bli oppdaget i det lille, men viktige, øyeblikket. Husk at flua er en klekker så det er ingen andre enn de som evetuelt så det lille rykket som kan oppdage hva som foregår. Og "nervøse rykninger" kan man jo ikke akkurat arrestere noen for i en slik situasjon, eller hva? Nei fisk du Terje. Du vet innerst inne at det vil føles utrolig godt.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Frister ikke bittelitt engang?  :o

:)

Fin fisk, nydelig scenario........ du kan ta`n du :D

Terje!

Bare du, fisken og eventuelle gudommeligheter som er der jo. Og du blir helt sikkert tilgitt. Ikke av oss, men vi vet jo ikke. Og det man ikke vet har man ikke vondt av. Sånn rent bortsett fra at man heller ikke vet hva man går glipp av...

Syns du bare skal ta den jeg Terje og innrømme at heller ikke du er perfekt dersom du skulle være superekstremt uheldig og bli oppdaget i det lille, men viktige, øyeblikket. Husk at flua er en klekker så det er ingen andre enn de som evetuelt så det lille rykket som kan oppdage hva som foregår. Og "nervøse rykninger" kan man jo ikke akkurat arrestere noen for i en slik situasjon, eller hva? Nei fisk du Terje. Du vet innerst inne at det vil føles utrolig godt.  ;)

NO WAY :D, som jeg sa tidligere så er den din.

Be my guest, enjoy my friend :D ........ jeg vandrer videre på jakt etter vakende ørret :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig klarer det, er jeg dypt imponert og tar av meg sixpencen, selv om jeg også rister litt oppgitt på hodet. Livet er for kort for å gjøre det så vanskelig for seg selv, men jeg er imponert over stanhaftigheten din! Var ikke du slukfisker også i sin tid?

Fantastisk! Jeg hadde nok satt på den nymfa tilslutt gitt, selv om det hadde blitt prøvd mange tørre først. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se....en fisk på mellom 2 og 3 kilo....som står og "bulker"......prøve å få den til å ta ei nøye utvalgt nymfe som den muligens refuserer...eller,hvis ikke,kan du se det når den tar.......da kunne det vaka hvor mye som helst i resten av elva for meg !!!!! :D

Det overgår enhver form for tørrfluefiske !

Men,Terje(The untouchible  ) ;) , Børge tar av seg sixpencen og jeg tar fram sixpack'en(den med øl ;D ),fordi jeg tror deg(de fleste hadde jo satt på en streamer for en sånn fisk),og du bør feires! :)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg var rappala fisker i min tid Børge og den tiden er over...... med andre ord jeg fisker ikke under vann lenger, sånn er det bare :D

Det hjelper ikke med beskrivelser av ørret som tar nymfer, det blir ikke fluefiske i mine øyne samma hvor mye man forsøker å tegne nydelige scenarioer :D

Det kunne bare ikke falle meg inn å forsøke å fange den ørreten på en nymfe, det blir bare helt feil og totalt uinteressant. Da kan jeg jo like godt ta frem igjen

slukstanga da jo :)

Fluefiske handler om "the rising trout" og ikke noe annet, hvor vanskelig skal det være å skjønne det ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix,du kunne ikke "like gjerne tatt fram slukstanga igjen" ! :) (Noe du forøvrig også kan fisket tørt med!) ;)

Men,Terje du er virkelig mann for din hatt (caps)! :D

Og derfor bør du feires,selvom det ikke blir øl idag,men muligens vin og brandy. :D ...fordi jeg er fleksibel og tilpasningsdyktig,med få prinsipper  ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nix,du kunne ikke "like gjerne tatt fram slukstanga igjen" ! :) (Noe du forøvrig også kan fisket tørt med!) ;)

Men,Terje du er virkelig mann for din hatt (caps)! :D

Og derfor bør du feires,selvom det ikke blir øl idag,men muligens vin og brandy. :D ...fordi jeg er fleksibel og tilpasningsdyktig,med få prinsipper  ;D

Willy

Leker ikke TØRRFLUEPURIST vet du Willy :D :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix,du kunne ikke "like gjerne tatt fram slukstanga igjen" ! :) (Noe du forøvrig også kan fisket tørt med!) ;)

Men,Terje du er virkelig mann for din hatt (caps)! :D

Og derfor bør du feires,selvom det ikke blir øl idag,men muligens vin og brandy. :D ...fordi jeg er fleksibel og tilpasningsdyktig,med få prinsipper  ;D

Willy

Leker ikke TØRRFLUEPURIST vet du Willy :D :D

Terje!

Jeg så ! Innimellom ! ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det er sikkert og visst Terje, du er sannelig mann for din caps! Gleder meg til den dagen du tar neste srkitt i fluefisking..., blir flaggdag det....

:) :)

bjorni

Neste skritt er å perfeksjonere tørrfluefiske ytterligere, regner med at det var det du mente med neste skritt :D :D

.... for det er en kjent sak at det finnes ikke noe annet som troner over tørrfluefiske, men det vet jo de fleste fra før selvfølgelig :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...