Gå til innhold

HALFORD`S DISCIPLES - a union of new dry fly purists !!


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på denne tråden da jeg leste den uformelle testen i siste nummer av Allt om Flugfiska: Hur tweed är du?

"Testa dig själv om du är en notorisk bambutaliban eller en liberal allätare i AoFs specialkomponerade frågeformular. Poängen visar sanningen som du antigen vill eller inte vill veta."

;D

Andre som har sett den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,7k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

.... for det er en kjent sak at det finnes ikke noe annet som troner over tørrfluefiske, men det vet jo de fleste fra før selvfølgelig :D

Terje!

Nå er jeg veldig gled i Telemarkskjøring og toppturer, da.  Veldig glad i det. Det også.

Er det feil og upassende av meg - som Tørrfluepurist - å trekke frem dette?  Kanskje bare la det ligge?  Ja.  Vi lar det ligge.  Glem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det finnes ikke et eneste vak eller en eneste fisk som kan måle seg med ei brei og lang fjellside med løssnø! Det er ikke konkurranse i det hele tatt mellom de to. Fiskene taper tvert. Heldigvis (ikke at det hjelper) er det aktuelt på ulik tid av året. Dessverre har knærne stoppet den herlige lykken nedover det hvite pudderet, men fiske er jo ikke ille akkurat.

Å fy fader som jeg savner lange sugende telemarksvinger i pudder!!! cry.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Å fy fader som jeg savner lange sugende telemarksvinger i pudder!!! cry.gif

Sliter du like mye med knærne om du kjører alpinbinding? Er jo ikke fullt så belastende på knærne. Men det blir vel som slukfiske å regne for en som er hekta på telemark.

Dessverre er all dypsnø og kulekjøring tabu for nattesøvnen. Og telemark er tabu på alle måter. Men jeg har ingenting å klage over da det er få som har fått oppleve så mye og hatt det så moro som jeg. Et savn vil det likevel alltid være uansett.  :'( I utgangspunktet er det akkurat som med fluefisket: Jeg kjører gjerne alt. Telemark var likevel mitt tørrfluefiske. Men ikke si til'n Terje at jeg har sagt det. Han misforstår...  :P

Men så lenge man kan fiske med flue og i all vennskapelighet mobbe noen purister så har man det mer enn bra nok. Ren luksus om du spør meg. Tror neppe Xxxxx Cæsar hadde det bedre. ;D

Én ting skal jeg dog gi puristene rett i: Et nydelig vak kan lindre smerte! Både fysisk og psykisk.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke et eneste vak eller en eneste fisk som kan måle seg med ei brei og lang fjellside med løssnø! Det er ikke konkurranse i det hele tatt mellom de to. Fiskene taper tvert. Heldigvis (ikke at det hjelper) er det aktuelt på ulik tid av året. Dessverre har knærne stoppet den herlige lykken nedover det hvite pudderet, men fiske er jo ikke ille akkurat.

Å fy fader som jeg savner lange sugende telemarksvinger i pudder!!! cry.gif

Skjønner hva du sier.

Selv så har jeg fått mer og mer sansen for hardpreppa, bratte bakker, alà Kvitfjell.

Å spenne på seg harde og blodomløpstoppende racingstøvler, nypreppa storslalåmski, og kaste seg nedover den utforløypa i sugende carvingsvinger er ... -helt magisk!

Helt til låra/leggene/magan, og ryggen bare blånekter mer juling, sånn ca halveis...

Men når vi prøvde de siste strekkene rett ned, så fant vi ut at vi helst skulle hatt minst Super-G ski. Fy f... som det vingla nedover målhenget(De nye "carvingskia`s "forbannelse")! Bare å reise seg opp.

De nye konkurranseskia, jeg kjøpte et par graderte Atomic for et par år siden, er utrolig slitsomme å kjøre hardt med.

Du kjenner kjapt at du mangler en halvmeter omkrets på låra der. Når farta kommer opp i anstendig, så sitter disse så enormt at det kan ikke forklares!

Men sist vinter, så kjørte jeg Høgegga i Trysil. Og trudde som vanlig at jeg var Svinndal.

Midt i en sving hvor det var sånn trøkk at jeg gryntet høyt, sa ryggen fra:

"Klakk!"

-Noen gamle gubber lærer aldri.

Men det er jo digg med tidlig Afterski også da.

Så la oss kalle slik grisekjøring for eeeehhh ...(Prøver deperat å komme meg litt On Topic igjen!) -streamerfiske etter SØ? Det er jo actionfylt og krevende fysisk. Og kan være rasende morsomt.

Hva med skikjøringens svar på tørrfluefiske, da?

Jo, det må vel bli løssnø og toppturer det da:

En opplevelse jeg bestandig vil huske, er den gangen en kamerat og jeg glatt overså alle advarsler og Fyfy-skilt.

Der vi satt og så utover dalen og tok en sigg var det ikke mye vi savna.

Da vi satt med bakskia hogd inn i bakken, så vi sånn snaue halvmetern nedover, før det forsvant "innover".

Ikke et spor.

Glemmer ikke minuttet med fullstendig ærefrykt og taushet, før vi tittet på hverandre og "Jepp!".

De første meterne var vi i lufta. Da vi landet forsvant vi helt i den tørre puddersnøen.

Så gikk det nedover med med det hvite opp til brystet...

Selvfølgelig forstod vi at vi egentlig drev med noe helt idiotisk da vi så alle de velta trærne og slikt nedover.

Men for en opplevelse!

På den annen side, husker jeg akkurat like godt den første gangen en kilos brunaure steg og slurpet ned døgnflueimitasjonen min...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt klart med på parallellen mellom tørrfluefiske og telemark i løssnø :D Kommer fra Narvik, og kjørte mye på ski da jeg bodde der. Det er jo helt utrolige skimuligheter der, med seriøse offpistemuligheter nærmest i sentrum av byen. Og Riksgränsen og Björkliden på svensk side ligger henholdsvis 30 og 45 minutters bilkjøring unna, også de med fantastiske offpistemulighter, hele anlegget over tregrensen og åpne heiser til St.Hans. Men det tenker man ikke over når man vokser opp der - man tar det som en selvfølge. Det var først da jeg flyttet sørover og tok mine første turer til Kvitfjell o.l. at jeg skjønte hvor gode forhold det egentlig er der oppe. Samme sak med fisket, egentlig...

Savner det veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke et eneste vak eller en eneste fisk som kan måle seg med ei brei og lang fjellside med løssnø! Det er ikke konkurranse i det hele tatt mellom de to. Fiskene taper tvert.

Et lite broderi?

Har nettopp kommet over et par Tua Sauvage og et par originale Asolo Extreme - alt nytt!  Lå på et lager hos en lokal villmarkssjappe. Nå blir det klassisk brodering for alle penga!  Dette er Telemarksentusistenes svar på tørrfluefiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må presisere her at jeg på ingen måte vil bli satt i forbindelse med Telemark-ski!

Jeg har opptil en haug med gode grunner for å nekte å sette mine ben i slike støvler og ski.

-Det blir liksom som å ta en god gammal klassiker av en bambusstang, putte på den ei smekk ny snelle med tilhørende snøre.

OK. Stiller man med gamle treski, ankelhøye skinnstøvler, ullgenser/busserull, knestrømper og bambusstaver, tja da er det greit til en eller annen OL-åpning eller noe annen underholdning.

Men med moderne carvingski, plaststøvler som bare mangler 1% stivhet i forhold til sine alpine familiemedlemmer, så blir det bare dumt.

Nei, sånn omtrent når Birger Ruud var ung, så fant man ut at å sette fast hælen var saliggjørende.

Og da gjorde man det.

De andre ville ha stilkarakterer.

Og fortsatt med løs hæl.

Og om sommeren fortsatt de med treverk i stengene.

;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje: Nå babler de i om ski og annet drit midt i denne viktige debatten.

Nå er det nok ikke lenge før de diskuterer hvilken appelsin som er best heller tenker jeg.

Folk som frivillig går på ski er gale og skulle hatt hjelp!!

;)

Nede hos deg er det vel normalt å bruke søndagen på bedehuset, i tillegg til at det ikke er særlig med snø å oppdrive.  Således er du unnskyldt din uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nok ikke lenge før de diskuterer hvilken appelsin som er best heller tenker jeg.

;)

Uff, uff Ruffen, appelsiner er allerede betent :-P For noen er Israelske appelsiner fy fy  ;D ;D

Nei man kjøper ikke sionistfrukt. Men tenker da på ettermælet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tør jeg minne dere om hva denne tråden handler om - tørrfluepurisme!  Så ikke skli ut, men kom dere tilbake til den smale sti - NÅ.  (Er så lei av at gode tråder mister fokus fordi enkelte i sin selvtilfredshet finner det opportunt å kødde det til.)

Nå er jeg veldig gled i Telemarkskjøring og toppturer, da.  Veldig glad i det. Det også.

Er det feil og upassende av meg - som Tørrfluepurist - å trekke frem dette?

Hmm....  ;D

Ååånei det var sant, det er bare purister som har lov til å skeie ut...

Vi lar det ligge.  Glem det.

Først dra det frem og så "alle andre kan bare glemme det"...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg minne dere om hva denne tråden handler om - tørrfluepurisme!  Så ikke skli ut, men kom dere tilbake til den smale sti - NÅ.  (Er så lei av at gode tråder mister fokus fordi enkelte i sin selvtilfredshet finner det opportunt å kødde det til.)

Nå er jeg veldig gled i Telemarkskjøring og toppturer, da.  Veldig glad i det. Det også.

Er det feil og upassende av meg - som Tørrfluepurist - å trekke frem dette?

Hmm....  ;D

Ååånei det var sant, det er bare purister som har lov til å skeie ut...

Vi lar det ligge.  Glem det.

Først dra det frem og så "alle andre kan bare glemme det"...  ;D

Takk Erik  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg minne dere om hva denne tråden handler om - tørrfluepurisme!  Så ikke skli ut, men kom dere tilbake til den smale sti - NÅ.  (Er så lei av at gode tråder mister fokus fordi enkelte i sin selvtilfredshet finner det opportunt å kødde det til.)

Nå er jeg veldig gled i Telemarkskjøring og toppturer, da.  Veldig glad i det. Det også.

Er det feil og upassende av meg - som Tørrfluepurist - å trekke frem dette?

Hmm....  ;D

Ååånei det var sant, det er bare purister som har lov til å skeie ut...

Vi lar det ligge.  Glem det.

Først dra det frem og så "alle andre kan bare glemme det"...  ;D

Takk Erik  ;D ;D ;D

Dette er ikke Off Topic i Off Topic,mer Off Piste...

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Først dra det frem og så "alle andre kan bare glemme det"...  ;D

Mens jeg husker det - hva synes du om Tua/Asolo - kombinasjonen?  Bra retro?

Åsnes, Asolo og Rottefella! Tua, Merell og Voilé var for pyser. Skare værra nostalgi så skare værra nostalgi. ;D

Skal forresten vedde på at så og si hele dagens telemarkgjeng ville liggi strødd med MT54 under knyteAsolo festet til skia med trepins Rottefella. Proteseavhengige som dem er.  :D

Akkurat som puristioter det. Gjør bare det som er lett uten tanke for hva som er ekte greier.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bare bekrefter hele driten!:

Ingen gidder kommentere mine fantastiske innlegg!

Man gir faktisk fullstendig beng i det som egentlig er Fakta!

Hva f.. har jeg gjort dere?

Nei, nå trur jeg sannelig jeg må legge inn mine usedvanlig dype betraktninger et annet sted!

;D  ;Dhappy0158.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...