Gå til innhold

HALFORD`S DISCIPLES - a union of new dry fly purists !!


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Gjest Tommy...

Jeg pekte bare på en svakhet ved metaforen din jeg Tore  ;D ;D ;D Driter i hva andre fisker med.  Og når det gjelder avataren så er det endret på, skal ikke være tvil om mine Seksuelle preferanser nå  ;D ;D ;D

Ah... ladyboys med silikonpupper?  ;D

Stopp mobbinga... Nå må jeg bytte igjen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,7k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Når det gjelder Vera-flua så viser det jo bare hvor utrolig enkelt tørrfluefiske egentlig er. Og snakker man dupp så ligner faktisk en streaking caddis enda mer på en dupp. For ikke å snakke om "Dyret" og hva den ligner...

;D

Oi... der er du inne på et ømt tema Erik (ufint gjort forresten). Har også brukt dyret med suksè. Men brukt den under tvil. Har blitt fortalt at dyret er en suveren vårflueimitasjon. "Se den fra undersiden og du ser en perfekt imitasjon av ei vårflue" Jeg har jo trodd på dette og nesten sett det selv. Men skal jeg være helt ærlig er alt jeg ser en strihåret Vera med pannelugg og ett eller annet stappet opp i ræva!  ;D

Dette vårfluegreiene er faktisk så tvilsom affære at jeg vurderer å kutte det ut helt. Neste år blir det kanskje bare duns og klekkere av døgnfluer  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pekte bare på en svakhet ved metaforen din jeg Tore  ;D ;D ;D Driter i hva andre fisker med.  Og når det gjelder avataren så er det endret på, skal ikke være tvil om mine Seksuelle preferanser nå  ;D ;D ;D

Ah... ladyboys med silikonpupper?  ;D

Stopp mobbinga... Nå må jeg bytte igjen også...

Slapp av Tommy. Alle ser at dine ikke er silikon  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva slags farge det er på lina Rodswinger, bare den flyter  :D

Synkeliner er ikke annet enn latterlig. Skal line og agn (ja, nymfer og streamere er agn) absolutt synke, finnes det tynnere og mere snertne liner kalt nylonliner. Med disse kan man også kaste lengre fordi linen glir av snellen av seg selv. Og man slipper å dra inn lina for hånd igjen også. Snellen har ofte en utveksling som gjør att innsveiving går lettere. Nei, å stå å veive med synkende liner og tunge agn for å få ut 15-25 meter blir å gjøre ting på en tungvin måte. Skal man fiske dypt er haspel eller multi en mere real måte å gjøre det på  ;D

Siden jeg er i usedvanelig godt humør i dag, kan jeg strekke meg til å godta frittdrivende ufortynget nymfe. Ikke i denne foreningen så klart, men kan under sterk tvil og med godvilja lagt til, akseptere det som fluefiske. Man trenger faktisk da fluelina for å få ut agnet. Nei, der kom det ordet automatisk opp gitt  :). Agnet.... Nei, nymfer er agn. Går nok ikke an å kalle det fluefiske  ;D

Og så tar dere uansett fisken på nymfa når den mister farten i slutten av svingen, nedstrøms inn mot land. Og ikke når den drifter (selv om det er dette dere påstår). Triggefiske med andre ord  :D

Til å Ikke fiske under vannoverflaten vet du forbausende mye om nymfefiske. 8);D

Aner vi en skapnymfoman her ? ;D

Eh,bortsett fra en ting:når nymfa går inn i svingen etter fridriftet,øker farten,men det vet du vel,ville bare ikke si det ?

Syns forøvrig den rosa(femi)fargen passet godt til søte små tørrfluer. :rolleyes:

Willy

Jeg mente:

Du kaster ut nymfa. Den får en ufrivillig fridrift der du ikke har kontakt med den i det hele tatt. Når all line er strukket, skyter nymfa fart og striper gjennom vannet. Fisken tenker: "Faen, hva var det?" ??? Følger etter den, og når nymfa mister farten i slutten av svingen/når lina retter seg ut inn mot land, tar fisken den. Den må jo bare det. Ta den før den kommer inn på grunt vann. Instinkter det. For som fisken sier: "Den beveget seg jo så fint i vannet. Da må den vel være spiselig?" :rolleyes:   :D  Klassisk nymfetatt fisk der med andre ord. Dere er jaggu meg noen fine imitasjonsfiskere  ;D

Hold deg til tørrfluer du ! ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd  ;D

Men etter min mening, er få ting vakrere enn å skue utover en ved-elvekanten-nøye-planlagt tsjekker-rig. Som jeg akkurat har knytet. Og vite at akkurat her er vannet så og så dypt. Og laget fortommen akkurat etter disse forholdene. I hvert fall det beste man klarer. Og knytet på fluer som skal stemme helt overens med dette i både tyngde og annet. Og hvis alt stemmer, og jeg er heldig og konsentrert, så smeller det på...Helst akkurat som planlangt. På en av de tre. Og helst den jeg trodde. DA er dagen komplett  ;)

Det eneste som er like vakkert som dette, er å studere en vakende ørret i flere minutter. Før man setter på ei nøye utvalgt flue etter vurderende insekts- og vakstudier. Og så smeller det på etter et par drift - eller mer eller mindre. Kanskje alt på første drivet om man er heldig. Kanskje først etter en halv time og utallige fluebytter. Om man er like heldig. Til slutt  ;)

Imitasjonsfisker? Jepp, selvsagt - det er jo det fluefiske etter ørret handler om  :) Dypt, halvdypt, under overflaten, i overflaten og over vannfilmen  :)

5146843778_f655bf02d0_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klekker er en nymfe i sitt siste stadium, så da går det vel under nymfefiske ;D

Eller, en klekker er en dun i sitt første...osv...  ;D

Måtte du si den - det er to wastede innlegg altså, Claus - ett fra deg og ett fra meg  :D

Hmm.. En dun må vel ha alle beina planta på vannhinna.. Som jeg sa tidligere, det er jo ikke vingesekken ørreten er ute etter, men nymfra som henger under ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Claus og andre uvitende: Så lenge ørreten må lufte minst overkjeften for å få i seg mat, ja da holder det til å kalles ordentlig fiske  :D

Og Andrè. Du er en knakanes trivelig fyr. Du har dine svin på skogen selvsagt, med alt dette rare "flue"fisket.

Men jeg har valgt og overse dette. Litt på samme måten som man overser at en av kompisene kanskje er litt ufine i fylla, har fått seg ei ny dame du selv ikke ville tatt på med tang osv..osv.. Regnet derfor med at du ikke var typen til å slenge ut slike bilder ut i en tråd du vet har mange medlemmer som ikke tåler sånt. Du kunne i det minste ha advart mot sterke bilder  >:(  Irriterer meg at det ikke finnes noe slags "familiefilter" mot slikt ufint innehold assa!! ;D

Men når det er sagt. Hvorfor imiterer du maggot på denne riggen din. Er ikke det litt vel isfiske?  :rolleyes:;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder(egentlig kanonbra ! ;) ) av flotte fluer André.

Klekkerfiske er ikke hybridfiske,det er tørt(så da har puristene 2 muligheter til å kalle noe tørt,vel,hvis det ikke vaker har de jo tørrvadere,så da blir'e 3),noe jeg setter stor pris på,klekkerfiske altså,er noe med måten fisken vaker på. :)

http://www.flue.no/epages/Store.sf/seci9ZTncjhYns/?ObjectPath=/Shops/Nicco/Products/%22Bugs%20of%20the%20Underworld%22&ViewAction=ViewProductDetailImage

Her er døgnflua i sitt rette element,det er som Roger sier:Hvis flua di flyter,må du ha på mer bly! ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Andrè. Du er en knakanes trivelig fyr. Du har dine svin på skogen selvsagt, med alt dette rare "flue"fisket.

Men jeg har valgt og overse dette. Litt på samme måten som man overser at en av kompisene kanskje er litt ufine i fylla, har fått seg ei ny dame du selv ikke ville tatt på med tang osv..osv.. Regnet derfor med at du ikke var typen til å slenge ut slike bilder ut i en tråd du vet har mange medlemmer som ikke tåler sånt. Du kunne i det minste ha advart mot sterke bilder  >:(  Irriterer meg at det ikke finnes noe slags "familiefilter" mot slikt ufint innehold assa!! ;D

Men når det er sagt. Hvorfor imiterer du maggot på denne riggen din. Er ikke det litt vel isfiske?  :rolleyes:;D

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En liten sjekk viser at vi nå har holdt denne tråden varm i 3 år og et par måneder og om ikke lenge runder vi 100 sider og godt over 36000 treff......... det skal man jaggu meg ikke kimse av ;D ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

En liten sjekk viser at vi nå har holdt denne tråden varm i 3 år og et par måneder og om ikke lenge runder vi 100 sider og godt over 36000 treff......... det skal man jaggu meg ikke kimse av ;D ;D

Terje!

Hvordan kimser man... eller ikke?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En liten sjekk viser at vi nå har holdt denne tråden varm i 3 år og et par måneder og om ikke lenge runder vi 100 sider og godt over 36000 treff......... det skal man jaggu meg ikke kimse av ;D ;D

Terje!

Hvordan kimser man eller ikke?  ???

I have absolutely no idea :D :D ...... og med det spørsmålet og påfølgende svar tok vi fatt på side 99 :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering, her er en noe mer håndgripelig orientering om nettopp det å kimse.

Sakset fra nettet, men da det i så stor grad samsvarer med mine egne tanker om selve det å kimse, gjengis de derfor i sin helhet.

Forklaringene er fra henholdsvis Ordboka og dansk Wikipedia:

kimse v1 (av dial kime 'vrikke, kaste med nakken') ikke være (til) å k- ad ikke å forakte"

"Ordet kimse er gammelt dansk og dækker over at slå med nakken, en gestus der, hvis foretaget som reaktion på en bestemt ting T1, kan opfattes som hånlig. Dermed har man tilkendegivet et vist mishag over for T1; man har kimset ad T1."

Det vil med andre ord si at man ved å gjøre et synlig kast med nakken, like etter at man har overhørt en uttalelse, eller beskuet en gjerning av ett eller annet slag, uttrykker mishag/forakt i form av kimsing.

PS1; Jeg vil tro at om man til tillegg utfører en såkalt himling med øynene, så vil dette gjøre kimsingen mer åpenbar, og derved også mer virkningsfull.

PS2; Det er viktig at selve himlingen utføres samtidig med kimsingen, ellers vil virkningen sterkt avta, om ikke helt bortfalle, da  det istedet vil kunne virke som om man har St.veisdans.

PS3; Beklager en smule off topic...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd  ;D

Men etter min mening, er få ting vakrere enn å skue utover en ved-elvekanten-nøye-planlagt tsjekker-rig. Som jeg akkurat har knytet. Og vite at akkurat her er vannet så og så dypt. Og laget fortommen akkurat etter disse forholdene. I hvert fall det beste man klarer. Og knytet på fluer som skal stemme helt overens med dette i både tyngde og annet. Og hvis alt stemmer, og jeg er heldig og konsentrert, så smeller det på...Helst akkurat som planlangt. På en av de tre. Og helst den jeg trodde. DA er dagen komplett  ;)

Det eneste som er like vakkert som dette, er å studere en vakende ørret i flere minutter. Før man setter på ei nøye utvalgt flue etter vurderende insekts- og vakstudier. Og så smeller det på etter et par drift - eller mer eller mindre. Kanskje alt på første drivet om man er heldig. Kanskje først etter en halv time og utallige fluebytter. Om man er like heldig. Til slutt  ;)

Imitasjonsfisker? Jepp, selvsagt - det er jo det fluefiske etter ørret handler om  :) Dypt, halvdypt, under overflaten, i overflaten og over vannfilmen  :)

5146843778_f655bf02d0_b.jpg

André, du får gi meg et lite kurs i nymfefisking til sommeren. Får aldri fisk på de greiene der selv om jeg prøver hvert år. Du er den eneste nymfefiskeren jeg kjenner som er littegrann relaxed og har tid til å sitte ned og lære fra deg litt. Alle de andre springer jo rundt med vann til livet for å trene på konkurransefiske hele tiden så får jo aldri mulighet til å hilse engang om man skulle få øye på en, så blir til at en kun kjenner de gjennom forumet når de etter en lang økt i elva utslitt kommer hjem og benker seg ned forran pcen for å oppdatere kortlinetråden med dagens fangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjörn 8) ha ha likte den.

Også pröver du virkelig hardt å like harr ihvertfall i fölge underteksten din :)

Håper Herr Brun tar deg under sine vinger så det kan bli en harr fisker av deg også 8)

Er det kun harr man kan få på nymfe? Kanskje derfor jeg aldri får noe på nymfe, kaster bare på ørretplassene jeg  ???

Mistet forøvrig en skikkelig stor harr i Rena fra Terje sin kajakk i fjor sommer, den tok på en kulehode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjörn 8) ha ha likte den.

Også pröver du virkelig hardt å like harr ihvertfall i fölge underteksten din :)

Håper Herr Brun tar deg under sine vinger så det kan bli en harr fisker av deg også 8)

Er ikke så sikker på det med harr og Herr Brun(ligger jo litt i navnet da : Herr Brun-ørret  ;) ).

Han har jo reist verden rundt etter støre ørreter. ;)

Er det kun harr man kan få på nymfe? Kanskje derfor jeg aldri får noe på nymfe, kaster bare på ørretplassene jeg  ???

Mistet forøvrig en skikkelig stor harr i Rena fra Terje sin kajakk i fjor sommer, den tok på en kulehode.

Neida Oddbjørn,det kommer litt an på forholdene, i Rena blir nok kortline litt for kort,ørreten der stikker jo ut i djupåra så fort den får ferten av en stangtopp. :)

Harren derimot........ ;)

(Bra dette er en OT-tråd ;D )

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

(ligger jo litt i navnet da : Herr Brun-ørret  ;) ).

Harr Brun(ørret)...

Selvsagt kan man få alt på nymfe. Det er verre å få alt på tørt. Det er nemlig ikke all fisk som vaker like lett som den derre dusteørreten og harren. Begge disse er kjent for å være rimelig ukritiske til hva de tar. Derfor er det så mange som fisker tørt og bare disse to fiskeslagene. Man kan altså få alt på nymfe, men det krever litt mer. Bortsett fra med harr og ørret. Der i gården er det bare litt vanskeligere enn tørt, som altså er så enkelt at til og med vi kan fiske på dem.

For hva skal man si? Jeg nevner tørrfluer i fleng: Red Tag, Palmer Mygg, Klinkhammer, Dyret, Streaking Caddis, Goddards Sedge, E12 (uæææ), Rackelhanan, Superpuppan osv... ja, Terje har til og med vist frem favorittwobbleren sin. Den tørre altså. Alle disse + wobbleren(!) kan man få hauger av ørret og harr på. Faktisk så mye at man slå seg på brystet og si at man har knekt koden... Jepp, tørt ruler!

Og nymfe krever litt mer av deg.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig mye frem og tilbake i denne tråden. Fleip mellom bekjente osv. Legger derfor inn ett innlegg som "en ny start", og spesiellt med tanke på nybegynnerne her inne. Slik at de skal får en oversikt og muligheten til å henge seg på. Slik er oppsummering av tråden og fluefiske så langt:

Fluefiske - Eller tørrfluefiske som det også blir kalt for å unngå missforståelser med andre typer fiske. Er fisking med fluer som imiterer ett insekt man fysisk kan se på overflaten. Og insekt fisken derfor må vake for å kunne spise. Kjennetegn på fiskeren: Smil om munnen. Lave skuldre. Disse bør du oppsøke. Her vanker det både spandering av kaffe, dram, sjokolade eller andre livsnytende midler.

Nymfefiske - Blindfiske etter fisk som står og koper under vann. Egentlig en forfinet måte å meite på. Man kan liksom skjule seg bak at man er fluefisker ved å si at man imiterer innsekter under vann. 99% av disse som bedriver dette har ikke peiling på hva som befinner seg under vann, men har favorittnymfer de bruker som de har lest seg til funker bra. Blir egentlig en kombinasjon av meiter- og slukfisker. Meitefiskeren er jo den ufine gjengen som driter i hva de bruker så lenge det er mark. Og det har i bunn og grunn ingenting å si under vann. Her er den kun bevegelse på agnet, fisket på rett måte på rett sted som gjelder. Nymfefiskeren ligger derfor nærmere slukfiskeren i.o.m. at de har muligheten til å skryte på seg ulike agn som funker til ulik tider. Kjennetegn på fiskeren: Disse er leie å kjenne igjen. De er en salig blanding av alle typer fiskere. Kan ligne på alle andre beskrivelser i denne tråden.

Streamerfiske Kort og godt slukfiske av beste gamle sort. Igjen en unnskyldnig for slukfiskere å kalle seg  fluefiskere. Man imiterer liksom fisk. Men ikke på noen bedre måte enn en rapala gjør. Den er faktisk bedre. I tillegg er dette en tungvin måte å bedrive slukfiske på med tanke på kortere kast og at man fysisk må dra inn lina for hånd istedenfor å sveive. Kjennetegn på fiskeren: Rask kasterytme med mye kraft. Fargerik vadebekledning.

Våtflue En sær greie som jeg ikke gidder å beskrive utdypende her. Blir en slags blanding mellom nymfe/streamerfiske, som ble bedrevet i gamle tider. Noen yngre fluefiskere holder fortsatt på med dette, men de er i fåtall. Kjennetegn. Trehåv, lårings, sixpence og tiur-sekk.

Kortlinefiske Ja, her er det mye å ta tak i. Dette er fiskets rastløse sjeler. De gjør det meste for å få fisk. Husker du de yngres dager med toppknytt stang, fiskende etter bekkørret? Det er ganske likt dette. Bare at det ikke holder med 1 krok med mark. Nei, man knyter på minst 3  :o Hovedinspirasjonen kommer fra urtidsfisket kastedobb. Man husker jo at man både kunne få 2 og 3 fisk i slengen på dette. Dette var da grunntanken bak det hele. Men for å komme ned til fisken, måtte man tenke nytt. Meiting ble da inspirasjonen, samt makrellfiske med harpe. Kortlinenymfing er altså en salig blanding mellom, ja hold deg fast: Kastedobbnymfing-med-makrellharpe-og-toppknyttlangbambus  :o

Kjennetegn på fiskeren: Denne er enkel. Du hører mye lyter av vassing og ser bare hodet på dem stikke opp av vannet.

Sånn. Der skulle det meste av fisket her inne være beskrevet. Det finnes laksefiskere også, men de tror jeg ikke trenger noen beskrivelse. Man kjenner igjen dem på lange stenger og blodflekkede vadere

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt så får du mange arter på nymfe Oddbjörn, selv så har jeg 12 arter på nymfe og tört, men bare örret, chub og harr på tört ;)

Men syntes du fortjener litt heder for at du nå liker harr :D

Synd at du mista den store harren på kulehode :'( men kan tenke meg at terje sin kajak og en Halford med fortomsklipper avgjorde den fighten ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Stian at du informerer nye fluefiskere om hvor skapet skal stå ;)

Så bare en feil på oss kortlinefiskere og det var at du skrev kortlinenymfe synes du bör rette til det ellers kan jo de nye tro at det er vanskelig og särt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...