Gå til innhold

HALFORD`S DISCIPLES - a union of new dry fly purists !!


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

I påvente av ny godkjennelse har jeg endret teksten på avataren.

Forgive and forget er det noe som heter :D Sett i lys at du relativt raskt kom på banen og etter det vi forstår trekker tilbake dine uttalelser fra tidligere i kveld, legger vi saken død og ønsker Lillevann velkommen tilbake som medlem i Halfords Disciples :) (på tide med logo også spør du meg :D)

..... men la oss gjøre det helt klart at vi forventer støtte fra våre medlemmer her på fluefiskesiden når vi skal argumentere mot nymfomane og andre undervannsfiskere, til fordel for tørrfluefiskets fortreffelighet. Vår forening er tuftet på samhold og felles ståsted, og sånn må det være :)

Skulle det i fremtiden komme uttalelser fra våre medlemmer som går i mot vår egen filosofi og ståsted, så kvalifiserer det i utgangspunketet til en ting:

EKSKLUSJON!!!!!!!! ........... og da kan vi ikke garantere at medlemskapet fornyes så fort som i Lillevanns tilfelle, selv om vedkommende skulle

krype til korset og vise anger :)

UNITED WE STAND, DIVIDED WE FALL :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,7k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Terje Refsahl

Intet mindre enn en klubb i forfall   :o   ;D

Å synke så dypt (som en kulehodenymfe) kler ikke en purist og vitner om fatale rekrutteringsforhold! Nei, her er veien for kort(line) mellom tilgivelse og nymfing!  ;D:D

Helt feil, Lars :D

Vi er høyst oppegående og dessuten er det så mange skappurister der ute at fremtiden er særdeles lys ;D ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... men la oss gjøre det helt klart at vi forventer støtte fra våre medlemmer her på fluefiskesiden når vi skal argumentere mot nymfomane og andre undervannsfiskere, til fordel for tørrfluefiskets fortreffelighet. Vår forening er tuftet på samhold og felles ståsted, og sånn må det være :)

Enig!  Undervannsfiskere suger!  Behøver ikke mer argumentasjon enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann fisker kun med ett fluemønster. Det er jo mer enn nok i følge ham selv! Nå må denne fluen kun benyttes over vannfilmen, og det er en selv valgt begrensning på noe som allerede er svært begrenset.  Tør jeg gjette på en godt impregnert reke på krok #18?

;D ;D

Bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann fisker kun med ett fluemønster. Det er jo mer enn nok i følge ham selv! Nå må denne fluen kun benyttes over vannfilmen, og det er en selv valgt begrensning på noe som allerede er svært begrenset.  Tør jeg gjette på en godt impregnert reke på krok #18?

;D ;D

Bjorni

Sarkastiske nedlatenheter biter ikke på oss Tørrfluepurister.  Vi hever oss over slikt - spesielt når det kommer fra Bø-rånere og Sauherad-bønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

;D ;D ;D ;D ;D

Lillevann er jo i tillegg ekspert på utstyr som brukes til å varme kaffe vann. Nå blir det enda mere kaffedrikking!  Ser frem til detaljerte beretninger om hvilket eneste kaffemerke som anbefales vannavstøtende purister!

:) :)

bjorni

Drikker ikke kaffe, men den her kan vel alltids anbefales tørrfluepurister :D

dryflywhiskey.jpg

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D ;D ;D ;D

Lillevann er jo i tillegg ekspert på utstyr som brukes til å varme kaffe vann. Nå blir det enda mere kaffedrikking!  Ser frem til detaljerte beretninger om hvilket eneste kaffemerke som anbefales vannavstøtende purister!

:) :)

bjorni

Blir nok frysetørret pulverkaffe,medbragt i egen risteboks. ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D ;D ;D ;D

Lillevann er jo i tillegg ekspert på utstyr som brukes til å varme kaffe vann. Nå blir det enda mere kaffedrikking!  Ser frem til detaljerte beretninger om hvilket eneste kaffemerke som anbefales vannavstøtende purister!

:) :)

bjorni

Drikker ikke kaffe, men den her kan vel alltids anbefales tørrfluepurister :D

dryflywhiskey.jpg

Terje!

En vakker flaske,Terje.

Men med så mye venting,er det vel best å holde seg til kaffe. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner etterhvert å forstå hvorfor mer og mer tid anvendes ved elven og ikke i elven :) Jeg forstår også at elvekantfisket kan medføre manglende dybdesyn og at tilstanden forverres utover dagen. Når skumringen kommer er det mørkt.

Purister, dere har min sympati!

;D ;D

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nei, nå er det nok! Jeg orker rett og slett ikke å holde meg lenger. Jeg har køddet og tullet med disse pussige skruene, men aldri tatt den helt ut. Men nå kommer det jeg har såvidt vært innom en gang før. Les og lær:

George Selwyn Marryat

G_S_Marryat.jpg

On April 28th, 1879, a chance encounter changed the entire course of fly fishing history: Frederic Halford dropped into John Hammond's fishing shop in Winchester to buy some flies. There was another angler in the shop and although Halford may not have known him by sight, he would have known him by name, because the other fisherman already had a formidable reputation as a dry fly man. Halford wrote very little about the event, but it must have made a deep impression upon him, even allowing for the fact that he couldn't have had any idea of what would follow. It is easy to imagine the pair standing before the counter, Halford extending his hand, and the expression on his face when the other was introduced as George Selwyn Marryat. Later, Halford wrote later that he was much impressed with Marryat's personality, and went so far as to admit that he was loath to leave the shop.

It is hard to think of any other encounter which has had more influence on the subsequent course of fly fishing, with the exception perhaps of Izaac Walton's meeting with Charles Cotton. Between them, Halford and Marryat would change the face of dry fly fishing out of recognition, developing patterns that catapulted it into the modern age. Fortunately, they were both in the prime of their lives, perhaps at the peak of their intellectual and fly fishing skills. At the time, Halford was thirty-five years old, Marryat only a few years older.

Marryat is a shadowy figure, and unfortunately we know little about him beyond anecdote and a few references by Halford. He was presumably born in 1840 or 1841, since he won a scholarship to Winchester in 1854. After a period abroad with the army, he returned to England in 1870, and quickly built up a reputation as a skilled dry fly fisherman. After Marryat met Halford in Hammond's, the two quickly became firm friends; a friendship which changed Halford's life. In 1880, after Marryat had taught him to tie flies, Halford took rooms at Houghton Mill, where the pair did everything they could to set out as much as possible about the theory and practice of dry fly fishing. Halford wrote that the motivation for the development of the series of dry flies to which he subsequently devoted his life was the many discussions he had had with Marryat about the lack of uniformity among the patterns sold in the shops:

Not only did the sizes, the shapes and the colours vary among different fly-dressers, but the same fly-tyer would make considerable variation in his flies, and at times a dozen delivered by the same man as the same fly would contain several varieties. The necessity of systematising our artificial flies in this way impressed itself very strongly upon us, and eventually I decided to publish a work on the methods of dressing the flies, with a considerable number of patterns described and illustrated in colours.

Halford's first work, Floating Flies and How to Dress Them, was published in 1886. Halford tells the reader that he drew heavily on Marryat's natural talent and experience and he never made any secret of the fact that he wanted Marryat to be joint author, but the latter, ever keen on avoiding the limelight, declined. The extent of Marryat's influence on Floating Flies can only be guessed at, but it must have been immense, given that Halford had comparatively little experience of fly-tying techniques - and, ironically, of fishing the Mayfly - at that stage. Indeed, in those early days, the majority of what Halford knew about fly tying was learned from Marryat. Dr. Thomas Sanctuary said, for example, that the idea of tying dry flies with paired upright wings was Marryat's, rather than Halford's. Their collaboration seemed set to last for many years, but sadly, Marryat died during an epidemic on 14th February 1896, and he is buried in Salisbury cathedral. Many regard him as the most skilled dry fly fisherman that ever lived.

Litt mer:

A group of fishermen including F.M. Halford, G. S. Marryat, H. S. Hall, E. J. Power, Dr. T. Sanctuary; and various professionals including Holland, Hammond, Currell and Chakley took the floating fly, improved on it and produced the dry fly that we use today. It is traditional to give Halford much of the credit, chiefly because he wrote so extensively about the subject to which he had devoted his life, but Marryat was the driving force behind the patterns which made his friend Halford so famous.

11.gif

Så hvorfor i huleste kaller dere dere ikke for Marryat's disciples? Slik det er nå så fremstår dere som disipler av Johannes og ikke Jesus. At dere er litt sære er ikke noe problem, hverken for meg eller dere, men at dere følger eleven og ikke læreren (du spesielt Terje som er lærer selv) kan bare forklares som uvitenhet eller fornektelse av historien. Det siste ligner for mye på enkelte grupperinger i samfunnet til at jeg seriøst kan tro det er sannheten. Så det er nok ren uvitenhet som spiller inn. Håper jeg... Frem til dere anerkjenner Marryat som tørrfluefiskernes egentlige profet så vil jeg fortsatt se på dere som uvitende og forvirrede fluefiskesjeler.

Jeg kan heller ikke skjønne annet enn at dere alle burde bruke Marryat sneller også så dere kjente hverandre igjen tvert. Men det er kanskje ikke nødvendig. Det er muligens bare å gå etter Whiskey lukta etter det jeg forstår.

Dere vil uansett få mye mer respekt om dere innrømmer den store tabben her og nå og ikke rir videre på den samme skranglete kjepphesten. Dere er nå like avkledd som Tiger Woods og gjør best i inrømme tabben, gå i terapi og ligge litt lavt i terrenget. Det siste er dere jo vant med fra daglige fisketurer så det burde dere i alle fall greie. Uansett, nå er det opp til dere hvordan dere vil bli oppfattet fra nå av. Ydmyke og sympatiske fluefiskere som kan innrømme egne feil eller stae historiefornektende puristioter - valget er deres...

;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat Sigve. Marryat ser ut som en klovn, og derfor har vi valgt å ha Halford som forbilde. Kun en image-greie altså!

Vi heier jo på Rambo også. Ikke på han derre andre, han som hadde lært ham å krige lissom (husker ikke navnet på`n. Men han derre gamlissen. Dere vet hvem jeg mener...)  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Akkurat Sigve. Marryat ser ut som en klovn, og derfor har vi valgt å ha Halford som forbilde. Kun en image-greie altså!

Vi heier jo på Rambo også. Ikke på han derre andre, han som hadde lært ham å krige lissom (husker ikke navnet på`n. Men han derre gamlissen. Dere vet hvem jeg mener...)  ;D

Image is everything?  :rolleyes:

Der røyk i alle fall den siste lille respekten for puristiotene.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde du vite som driver med salg Erik. Gi f.eks. snellene dine til ett par profilerte fluefiskere med rette image`et, og snellene vil selge som hakka møkk.

Du ser f.eks. ikke en tørrfluepurist med snørekurv. Sikkert vært praktisk i mange tilfeller det, men man bruker det bare ikke. Det passer seg liksom ikke å se ut som en stadionselger av godteri når man gjør en slik raffinert greie som å følge i Halfords fotspor  :D

Image følger oss over alt. Bevisst eller ubevisst.

I tilfellet med din sak angående Marryat. Ingenting er mere frydefult enn å slå ihjel ett langt, veloverveid og tidkrevende innlegg, med ett kort svar uten noen form for baktanke  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Erik Eikre skrev:

Marryat is a shadowy figure, and unfortunately we know little about him beyond anecdote and a few references by Halford. He was presumably born in 1840 or 1841, since he won a scholarship to Winchester in 1854. After a period abroad with the army, he returned to England in 1870, and quickly built up a reputation as a skilled dry fly fisherman. After Marryat met Halford in Hammond's, the two quickly became firm friends; a friendship which changed Halford's life. In 1880, after Marryat had taught him to tie flies, Halford took rooms at Houghton Mill, where the pair did everything they could to set out as much as possible about the theory and practice of dry fly fishing. Halford wrote that the motivation for the development of the series of dry flies to which he subsequently devoted his life was the many discussions he had had with Marryat about the lack of uniformity among the patterns sold in the shops:

Not only did the sizes, the shapes and the colours vary among different fly-dressers, but the same fly-tyer would make considerable variation in his flies, and at times a dozen delivered by the same man as the same fly would contain several varieties. The necessity of systematising our artificial flies in this way impressed itself very strongly upon us, and eventually I decided to publish a work on the methods of dressing the flies, with a considerable number of patterns described and illustrated in colours.

Halford's first work, Floating Flies and How to Dress Them, was published in 1886. Halford tells the reader that he drew heavily on Marryat's natural talent and experience and he never made any secret of the fact that he wanted Marryat to be joint author, but the latter, ever keen on avoiding the limelight, declined. The extent of Marryat's influence on Floating Flies can only be guessed at, but it must have been immense, given that Halford had comparatively little experience of fly-tying techniques - and, ironically, of fishing the Mayfly - at that stage. Indeed, in those early days, the majority of what Halford knew about fly tying was learned from Marryat. Dr. Thomas Sanctuary said, for example, that the idea of tying dry flies with paired upright wings was Marryat's, rather than Halford's. Their collaboration seemed set to last for many years, but sadly, Marryat died during an epidemic on 14th February 1896, and he is buried in Salisbury cathedral. Many regard him as the most skilled dry fly fisherman that ever lived.

Er dette noen nyhet da? ? ?

Vi har vel alle hentet inspirasjon fra et sted i vår tilnærming til fluebinding.

Hvem lærte Skues å binde nymfer ? ? ....... den fyren har vel også hatt sine læremestre eller inspirasjonskilder vil jeg tro.

Det som er saken her og hvorfor Halford danner utgangspunkt for vår forening, handler vel ganske enkelt om at Halford var den som

frontet tørrfluefiske utad. Av den grunn har han fått langt mer omtale som en av pionerene innen tørrfluefiske.

Marryat var antakelig mer av den tilbaketrukkne sorten, og derfor har Halford blitt stående igjen som Tørrfluefiskets far. Han tok kort og godt lederrollen, og ledere har som kjent en tendens til å få mye av æren selv om andre har fortjent like mye oppmerksomhet for den jobben de har gjort.

Sånn er det i livet, den som roper høyest er den som for all oppmerksomhet.

Derfor er det også naturlig at vår forening får navnet "Halfords Disciples". Halford gikk foran i tørrfluetoget og ble et naturlig valg.

Det at Marryat har lært bort mye til Halford ser vi bare som en naturlig utvikling, akkurat som når vi selv lærer fluebinding ved å hente inspirasjon

i bøker, blader og ikke minst her på fluefiskesiden.

Uansett hvordan man snur og vrenger på det så regnes Halford som tørrfluefiskets far, og det rett og slett gleder oss å høre at også han har hatt sine

inspirasjsonskilder.

Så vi bytter selvfølgelig ikke ut Halford med Marryat på bakgrunn av det ovennevnte innlegg, det er som sagt så naturlig som det kan få blitt at man henter

inspirasjon fra andre. To menn møtes, deler erfaringer, deler fluemønstre.........men kun en av dem hadde lederegenskapene som skulle til for at i ettertid ble kallt TØRRFLUEFISKET FAR, og han het HALFORD til etternavn :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Så ettersom det ikke var Jesus som skreiv bibelen så er han heller ikke å regne som lederen? Johannes og de andre hadde i alle fall vett nok til å ikke ta æren sjøl...  ;)

Men da er det avklart da. Dere er stae historiefornektende (delvis i alle fall) puristioter uten ære. Slik er det og slik blir det. Skitt (vente)fiske!  :)

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det vil ihvertfall overraske meg mye om det nå ikke blir langt mer vanlig å se fluefiskere med Marryat sneller langs enkelte norske ørretelver (jeg har heldigvis et nydelig eksemplar selv) . . . Omtrent like mye som det vil glede meg å se fluefiskere benytte ærverdige Marryats raffinerte hodeplagg  ;D  ;D  ;D

Nå er jeg bare spent på hvem som blir førstemann ut  :D Hvis man kunne få Simms til å sette logoen sin på noe slikt så tror jeg det ville tatt helt av.

Ser da moderne fiske-hodeplagg som ser langt verre ut en dette  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ettersom det ikke var Jesus som skreiv bibelen så er han heller ikke å regne som lederen? Johannes og de andre hadde i alle fall vett nok til å ikke ta æren sjøl...  ;)

Men da er det avklart da. Dere er stae historiefornektende (delvis i alle fall) puristioter uten ære. Slik er det og slik blir det. Skitt (vente)fiske!  :)

;D

Erik, er ikke du hemsedøl?????? Du skal ikke drive med dette, du skal ut å tjene penger  ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik, det er bare å innse at Terje tok poengene i denne runden. Du må nok komme opp med bedre skyts enn dette skal du vinne ordkrigen mellom tørt og nymfe  ;D

Men du skal få poeng for det forrige sitatet ditt der det vises til at Halford selv innrømmer at nymfer er effektive.

Så foreløpig er stillingen:

1-1

Puristioter vs Blyhoder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Så ettersom det ikke var Jesus som skreiv bibelen så er han heller ikke å regne som lederen? Johannes og de andre hadde i alle fall vett nok til å ikke ta æren sjøl...  ;)

Men da er det avklart da. Dere er stae historiefornektende (delvis i alle fall) puristioter uten ære. Slik er det og slik blir det. Skitt (vente)fiske!  :)

;D

Æren for bibelen er det vel ingen av de ovennevte som har tatt, og jesus sitt lederskap er det vel strengt tatt andre som har definert i etterkant :D

Vi er ikke historiefornektende, noe mitt forrige innlegg klart viser :D

Vi godtar det faktum at Halford hadde noe å lære av Marryat, og vi er også rimelig sikre på at det motsatt også var tilfelle.

Ærebegrepet er også noe vi har klart å ivareta gjennom å tydelig vise at vi holder ut og står oppreist på tross av at andre forsøker å trykke oss ned. Vi blir bare sterkere og sterkere i troen på tørrfluefiske det eneste veien å gå innen fluefiske.

Æreskodeksen er sterk i vår forening, at andre besudler begrepet ære for stå for deres regning :D ......... og så lenge det kommer fra folk som tror de bedriver fluefiske, men egentlig har et dypt, dypt, dypt savn etter haspel og markstanga og aldri egentlig ble ferdig med den formen for fiske, ja da smiler vi egentlig fra øre til øre og synes litt synd på disse fortapte sjeler :D :D ......... men all ære til dere allikevel for at dere i det minste er ute å fisker, de fleste av oss startet jo med sluk og markfiske en gang i tiden.

Det er bare det at noen av oss begynte med fluefiske, mens andre igjen aldri klarte å slippe taket i sluk og markfiske. Den eneste forskjellen er at de idag dekker seg bak en fluestang mens de fortsetter med det de alltid har gjort :D :D ....... vi har såpass empati så vi skjønner at det må være frustrerende å savne den gode gamle sluk og markstanga så til de grader intenst, inderlig og vel:D :D

Oddbjørn:

Vi innrømmer også at nymfer er effektive, det har vi aldri lagt sjul på for slukfiske har alltid vært en effektiv metode. Garnfiske er forresten enda mer effektivt ;D

Problemet er bare at begrepet "effektivitet" er rellativt uinteressant for oss tørrfluepurister, det som betyr noe er at ørreten stiger opp å tar flua vår i et nydelig

vak. Det er jo det som er essensen i fluefiske. Å se en vakende ørret er jo så sykt deilig, det er jo sånn det skal være. Det går nesten ikke an å beskrive følelsen av en vakker ørret som head&tailer på døgnfluer.

Så vi driter ganske enkelt i begrepet "effektivt", det er så langt fra hva fluefiske handler om som det kan få blitt :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste av oss startet jo med sluk og markfiske en gang i tiden.

Det er bare det at noen av oss begynte med fluefiske, mens andre igjen aldri klarte å slippe taket i sluk og markfiske. Den eneste forskjellen er at de idag dekker seg bak en fluestang mens de fortsetter med det de alltid har gjort :D :D

Hehe...Du er jaggu i slaget idag Terje

Måtte klippe ut ovennevnte. Disse ordene har jeg mange ganger hatt i hodet, men aldri fått på trykk. Dette oppsummerer vårt ståsted  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...