Gå til innhold

HALFORD`S DISCIPLES - a union of new dry fly purists !!


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,7k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Æren for bibelen er det vel ingen av de ovennevte som har tatt, og jesus sitt lederskap er det vel strengt tatt andre som har definert i etterkant :D

Vi er ikke historiefornektende, noe mitt forrige innlegg klart viser :D

Vi godtar det faktum at Halford hadde noe å lære av Marryat, og vi er også rimelig sikre på at det motsatt også var tilfelle.

Ærebegrepet er også noe vi har klart å ivareta gjennom å tydelig vise at vi holder ut og står oppreist på tross av at andre forsøker å trykke oss ned. Vi blir bare sterkere og sterkere i troen på tørrfluefiske det eneste veien å gå innen fluefiske.

Æreskodeksen er sterk i vår forening, at andre besudler begrepet ære for stå for deres regning :D ......... og så lenge det kommer fra folk som tror de bedriver fluefiske, men egentlig har et dypt, dypt, dypt savn etter haspel og markstanga og aldri egentlig ble ferdig med den formen for fiske, ja da smiler vi egentlig fra øre til øre og synes litt synd på disse fortapte sjeler :D :D ......... men all ære til dere allikevel for at dere i det minste er ute å fisker, de fleste av oss startet jo med sluk og markfiske en gang i tiden.

Det er bare det at noen av oss begynte med fluefiske, mens andre igjen aldri klarte å slippe taket i sluk og markfiske. Den eneste forskjellen er at de idag dekker seg bak en fluestang mens de fortsetter med det de alltid har gjort :D :D ....... vi har såpass empati så vi skjønner at det må være frustrerende å savne den gode gamle sluk og markstanga så til de grader intenst, inderlig og vel:D :D

Oddbjørn:

Vi innrømmer også at nymfer er effektive, det har vi aldri lagt sjul på for slukfiske har alltid vært en effektiv metode. Garnfiske er forresten enda mer effektivt ;D

Problemet er bare at begrepet "effektivitet" er rellativt uinteressant for oss tørrfluepurister, det som betyr noe er at ørreten stiger opp å tar flua vår i et nydelig

vak. Det er jo det som er essensen i fluefiske. Å se en vakende ørret er jo så sykt deilig, det er jo sånn det skal være. Det går nesten ikke an å beskrive følelsen av en vakker ørret som head&tailer på døgnfluer.

Så vi driter ganske enkelt i begrepet "effektivt", det er så langt fra hva fluefiske handler om som det kan få blitt :D

Terje!

Godt motsvar Terje! Du får poeng for den.

2-1

Puristioter vs Blyhoder

Nå må blyhodene komme på banen med noen skikkelige angrep her, ellers er kampen tapt  ;D

Som selvutnevnt dommer anser jeg meg selvfølgelig som helt objektiv i saken. Har tross alt fisket hele 3 ganger med nymfe i år. Jeg kvalifiserer hverken til Halfords eller Experts Only.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det full fart ser jeg :)

har bare värt borte ett par timer for å fiske litt i sola og nyte den herlige lyden av rennende vann 8)

så ikke ett eneste vak men en 10-12 harr fikk jeg alikevel :)

Nei nå har jeg ikke tid mer for nå må jeg binde nymfer for hele okt. og halve desember för jeg legger greiene på hylla fram til mars, ja jeg vet det er lenge å vente for en som fluefisker med imitasjoner ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det full fart ser jeg :)

har bare värt borte ett par timer for å fiske litt i sola og nyte den herlige lyden av rennende vann 8)

så ikke ett eneste vak men en 10-12 harr fikk jeg alikevel :)

Nei nå har jeg ikke tid mer for nå må jeg binde nymfer for hele okt. og halve desember för jeg legger greiene på hylla fram til mars, ja jeg vet det er lenge å vente for en som fluefisker med imitasjoner ;D

B.R. skårer et poeng for Blyhodene med lang sesong.

2-2

Puristioter vs Blyhoder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå først skjønner jeg hvordan man har kunnet tolke Bibelen i snart 2000 år uten å komme ett skritt videre uten å bli enige, snarere tvert i mot. La bare våpnene ligge og hold dere til de verbale skyts. Moro for oss som sitter på sidelinjen.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært 2-0 til tørrfluepuristene Oddbjørn. Greit nok med lang sesong på blytrynene, men harr er uansett årsak minuspoeng  >:(

;)

Hva? det fins vel ingen fisk som vaker så lenge ut i sesongen som harr ;D

Har jo törrflue fiske lenge för og etter örreten har gitt seg :)

Harren er å blir törrflue fisk nr.1 og at den er så himla vakker er heller inget minus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært 2-0 til tørrfluepuristene Oddbjørn. Greit nok med lang sesong på blytrynene, men harr er uansett årsak minuspoeng  >:(

;)

Enig med at Harr er drit, men siden jeg skal prøve å være objektiv så må jeg la blyhodene få gleden av et poeng for litt harrfiske i oktober/november og ørret på 2 hg i februar på kortline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Æren for bibelen er det vel ingen av de ovennevte som har tatt, og jesus sitt lederskap er det vel strengt tatt andre som har definert i etterkant :D

Vi er ikke historiefornektende, noe mitt forrige innlegg klart viser :D

Vi godtar det faktum at Halford hadde noe å lære av Marryat, og vi er også rimelig sikre på at det motsatt også var tilfelle.

Ærebegrepet er også noe vi har klart å ivareta gjennom å tydelig vise at vi holder ut og står oppreist på tross av at andre forsøker å trykke oss ned. Vi blir bare sterkere og sterkere i troen på tørrfluefiske det eneste veien å gå innen fluefiske.

Æreskodeksen er sterk i vår forening, at andre besudler begrepet ære for stå for deres regning :D ......... og så lenge det kommer fra folk som tror de bedriver fluefiske, men egentlig har et dypt, dypt, dypt savn etter haspel og markstanga og aldri egentlig ble ferdig med den formen for fiske, ja da smiler vi egentlig fra øre til øre og synes litt synd på disse fortapte sjeler :D :D ......... men all ære til dere allikevel for at dere i det minste er ute å fisker, de fleste av oss startet jo med sluk og markfiske en gang i tiden.

Det er bare det at noen av oss begynte med fluefiske, mens andre igjen aldri klarte å slippe taket i sluk og markfiske. Den eneste forskjellen er at de idag dekker seg bak en fluestang mens de fortsetter med det de alltid har gjort :D :D ....... vi har såpass empati så vi skjønner at det må være frustrerende å savne den gode gamle sluk og markstanga så til de grader intenst, inderlig og vel:D :D

Du har ikke akkurat forstått noe som helst om "oss andre" du sjefspuristen. Du har også fisket med andre redskaper slik som oss. F.eks. var du kjent som Rapala-Terje i mange år. Jeg regner ikke med at du savner den noe mer enn jeg savner mark eller slukstanga. Vi er like slik. At vi fisker med andre fluer og med andre teknikker med fluestanga i hånda, i tillegg til tørrflue, betyr ikke at vi savner noe som helst. Vi trenger faktisk enda mindre å savne noe enn det du gjør. Vi har nemlig et mye mer variert og utfordrende fiske enn det du og dine medsammensvorne tørrfluefanatikere har. Jeg tror heller det er dere som savner mark og slukstanga ettersom dere hele tiden snakker om den. Vi nevner den ikke engang annet enn de gangene dere bringer den på banen. Hva skal vi med den?? Vi har jo aldri i verden hverken behov for eller tid til mer enn å kose oss med fluestang. Det er dere som har tid til og behov for å savne den.

Du eller dere trenger ikke å beskrive hvor flott tørrfluefisket er. Vi vet det. Vi fisker slik vi også. Men vi er ikke så enspora at vi må finne oss en halvgud som har lært av andre det han liksom er opphavet til for å forsvare våre standpunkter. Vi klarer oss med hverandre og naturen selv. Men vil dere være så utrolig sære og enspora så værsågod kjør på. Vi gjør egentlig ikke annet enn å le av dere. Det er når dere forsøker å verve andre, spesielt nybegynnere, med deres puristvås at vi reagerer en smule. Og for å ha sagt det med én gang så har det ingenting med at vi ikke forstår tørrfluefiske å gjøre. Selv har jeg f.eks. fått flere brunørret som er dobbelt så store som din pers på tørt. Dette hadde jeg svært lite sannsynlig fått om jeg bare hadde fisket tørt. Akkurat det er jeg rimelig sikker på. Nettopp fordi jeg gjennom mine erfaringer ved andre teknikker har lært meg å lese både strøm, bunnforhold og klekkinger på en måte jeg ikke hadde hatt fnugg av sjanse til ved å være like enspora som puristioter. Jeg finner nemlig standplass og stor fisk mye lettere nå gjennom å lese strøm og bunnforhold enn ved å titte på noen døgnfluer og leite etter vak. Begge de to største, som altså begge er over dobbelt så store som din pers (etter mange år i en av norges "beste" storfiskelver - Rena), hadde aldri vært på krok før. Ingen hadde hørt om de og ingen visste hvor de var. Den flotteste brukte jeg 14 dager på å vente ut. Ikke ved å sitte på rævva og vente på at den skulle vake for jeg hadde heller ikke sett den. Jeg "visste" bare at det måtte være en der og før eller senere måtte jeg klare å lure den. Så jeg gjorde noen kast hver dag på det stedet i 14 dager (ja, nøyaktig 14 dager) med tørrflua. Ikke noe annet kunne brukes effektivt akkurat der så det måtte bli tørt. Ganske fantastisk når den plutselig steg opp og rullet over en caddis i #14 kan man si. Spesielt ettersom den aldri vaket ellers og ingen hadde sett den. Derfor fisket aldri noen andre der heller. Den henger forøvrig nå utstoppet på veggen da den hadde bortimot null mulighet til å komme seg igjen etter over en times kamp. Jepp, over en time. Denne var nemlig noe for seg selv. Opplevelsen unner jeg alle og den skal det godt gjøres å kopiere ved å sitte på rævva og vente på vak. Jeg tok den altså på tørt, men hadde vært like glad om det hadde vært nymfe. Det var nemlig ikke selve teknikken eller flua, men bekreftelsen på mine teorier og tro som gjorde det hele så stort. Dette går du altså glipp av. Synd da jeg unner deg det så vannvittig mye! Du kan selvsagt flakse på en fisk som røper seg selv, men den følelsen jeg har fått oppleve vil du ikke være i nærheten av bare ved å få en stor fisk. Du tror det nok, men der tar du feil.

Nå er det heldigvis ikke stor fisk i seg selv som er målet, men opplevelsen ved å være i ett med naturen på en måte som bare fluefiske kan gi. I alle fall for oss fluefiskere. Akkurat der er vi nok like alle mann. Jeg vil heller få en 900 grams ekte dølafisk enn å dra opp en slappis som alle får, uansett om den er 4 eller 5 kilo. Det er når jeg føler jeg lykkes gjennom observasjoner, erfaring, teori, taktikk og teknikk at jeg virkelig får den sitrende lykken. Ikke når jeg får en som viser meg hvor, hvordan og hva helt av seg selv. Men noen nøyer seg altså med det. Slik som dere. Helt greit det, men ikke ødelegg muligheten for andre ved å misjonere for deres selvpålagte begrensninger. Det blir bare teit (var det ikke slik at vi var enige om at det ordet kunne brukes?) og rimelig sært. Det er heller ikke nødvendig da vi alle allerede fisker tørt. Men de fleste fluefiskerne har vett nok til å forstå at livet er for kort og fritiden for dyrebar til å sitte på rævva og vente på vak. Litt ja, men mesteparten av tiden... nei. Du kan skryte på deg at det alltid vaker i Rena så mye du vil Terje, men vi vet begge at det ikke stemmer helt. Du kan fly opp og ned elva på leit etter vak så mye du vil herr puristsjef, men ikke si at det er vi som rolig rusler og leser strøm og bunnforhold som er stressa. Det er kun et desperat forsøk på å skyve fokus vekk fra puristiotiet.

Så det så!  ;D ;D ;D

For nye lesere skynder jeg meg å gjøre oppmerksom på at ingenting av det som skrives her i tråden bør tas bokstavelig. Det er ikke engang sikkert at forfatteren har samme oppfatning som det han gir utrykk for. Kort sagt: Det kan være kødding alt sammen. Kan, ikke sikkert, men kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig så mange som har meninger om dette  :D Tror alle er misunnelige på at noen har kommet til ro med noe de liker og at lidenskapen er vaket, ikke røsket i blyloddet som sveiper bunnen som et blylodd foran marken.

Det er sjelden vi venter på vak, da det alltid vaker ett eller annet sted i elva eller skauen. Er det møkkavær så kan man kose seg med fluebinding og en god bok foran peisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig så mange som har meninger om dette  :D Tror alle er misunnelige på at noen har kommet til ro med noe de liker og at lidenskapen er vaket, ikke røsket i blyloddet som sveiper bunnen som et blylodd foran marken.

Det er sjelden vi venter på vak, da det alltid vaker ett eller annet sted i elva eller skauen. Er det møkkavær så kan man kose seg med fluebinding og en god bok foran peisen!

Og hvis man er langt inne på fjellet så ligger man i teltet og hater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig så mange som har meninger om dette  :D Tror alle er misunnelige på at noen har kommet til ro med noe de liker og at lidenskapen er vaket, ikke røsket i blyloddet som sveiper bunnen som et blylodd foran marken.

Det er sjelden vi venter på vak, da det alltid vaker ett eller annet sted i elva eller skauen. Er det møkkavær så kan man kose seg med fluebinding og en god bok foran peisen!

Og hvis man er langt inne på fjellet så ligger man i teltet og hater?

Da er det enten åpen bar i lavoen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del tenkte jeg skulle begynne å fiske med 7er og synk 3 i sjøen etter torsk og lyr nå. Knallgod matfisk. (Ikke kødd altså :) )

Ser for meg fine ettermiddager langs svabergen, kaste litt med fluestanga, nappe forsiktig en streamer langs bunn for så å vente på den store sinte fisken skal ta flue. Heftige utras, fin natur, en vakker solnedgang å ta et bilde og to av, samt kanskje en kopp kaffe visst bettet er dårlig. Kan kanskje til og med få møte på en mink eller to, kikke litt på nisene, ka, rett og slett fine turer på ettermiddagen. Ja, dette har jeg god tro på :) En godfølelse om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-2 liksom. Skal det være uavgjort (noe som jeg selvsagt ikke mener det er) så er det i alle fall 20-20 gjennom denne tråden.  ;D

De første rundene var oppvarming, det er nå deg gjelder  ;D

Og vist du tror at du skal få poeng for en 4 kilos ørret du blindfisket på i 14 dager må du tro om igjen, så enkelt er det ikke  ;D Kjenner mange laksefiskere som har fått mye større fisk enn det på deaddrift tørrflue.

http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=438741575046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

2-2 liksom. Skal det være uavgjort (noe som jeg selvsagt ikke mener det er) så er det i alle fall 20-20 gjennom denne tråden.  ;D

De første rundene var oppvarming, det er nå deg gjelder  ;D

Og vist du tror at du skal få poeng for en 4 kilos ørret du blindfisket på i 14 dager må du tro om igjen, så enkelt er det ikke  ;D Kjenner mange laksefiskere som har fått mye større fisk enn det på deaddrift tørrflue.

http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=438741575046

Poenget er at jeg ikke fisket blindt slik man forbinder med blindfiske. Jeg var særdeles nøye på hva jeg gjorde og hadde aldri i verden fått den om jeg ikke hadde brukt alt jeg hadde lært. Det er stor forskjell på å fiske blindt på måfå og å fiske med en spesifikk plan og presisjon. Men samma det. Noen forstår og andre ikke. En ren tørrfluefisker vil i alle fall ikke forstå.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at jeg ikke fisket blindt slik man forbinder med blindfiske. Jeg var særdeles nøye på hva jeg gjorde og hadde aldri i verden fått den om jeg ikke hadde brukt alt jeg hadde lært. Det er stor forskjell på å fiske blindt på måfå og å fiske med en spesifikk plan og presisjon. Men samma det. Noen forstår og andre ikke. En ren tørrfluefisker vil i alle fall ikke forstå.  :)

Joda, ser den Erik. Og det beviser nok hvor dyktig du er, men er ikke bra nok for å gi poeng til blyhodene som gruppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Poenget er at jeg ikke fisket blindt slik man forbinder med blindfiske. Jeg var særdeles nøye på hva jeg gjorde og hadde aldri i verden fått den om jeg ikke hadde brukt alt jeg hadde lært. Det er stor forskjell på å fiske blindt på måfå og å fiske med en spesifikk plan og presisjon. Men samma det. Noen forstår og andre ikke. En ren tørrfluefisker vil i alle fall ikke forstå.  :)

Joda, ser den Erik. Og det beviser nok hvor dyktig du er, men er ikke bra nok for å gi poeng til blyhodene som gruppe...

Er ikke hvor dyktig eller udyktig jeg er som jeg ville ha frem. Kun det at man vil forstå mer og oppleve mer intens glede ved å være mer variert. Også tørrfluefisket vil kunne gi mer glede dersom man lærer mer gjennom andre teknikker. Det krever mer og gir mer tilbake. Fisk nummer 100.000 på samme måte som de forgående gir ikke helt det samme utslaget på blodpumpa hos meg i alle fall. Og jeg tror neppe jeg er alene. Det var ikke noe annet. Om det gir poeng fra deg eller ikke betyr svært lite. Du kan jo, for alt jeg vet, være tørrere enn tørrest.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-2 liksom. Skal det være uavgjort (noe som jeg selvsagt ikke mener det er) så er det i alle fall 20-20 gjennom denne tråden.  ;D

De første rundene var oppvarming, det er nå deg gjelder  ;D

Og vist du tror at du skal få poeng for en 4 kilos ørret du blindfisket på i 14 dager må du tro om igjen, så enkelt er det ikke  ;D Kjenner mange laksefiskere som har fått mye større fisk enn det på deaddrift tørrflue.

http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=438741575046

Poenget er at jeg ikke fisket blindt slik man forbinder med blindfiske. Jeg var særdeles nøye på hva jeg gjorde og hadde aldri i verden fått den om jeg ikke hadde brukt alt jeg hadde lært. Det er stor forskjell på å fiske blindt på måfå og å fiske med en spesifikk plan og presisjon. Men samma det. Noen forstår og andre ikke. En ren tørrfluefisker vil i alle fall ikke forstå.  :)

Ingen poeng? det handler jo ikke om vaket :) det  kan jo alle og enhver kaste på :) det handler om standplass, standplass det er fiske det 8)

Nei nå gir jeg meg för det sklir ut ;) takler om og kommer tilbake en annen dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

hmm, si vidt jeg husker var jeg i Hemsila i fjor og satt der i 3 timer med en viss annen person å venta på spinnefall...men det skjedde ikke noe:) Så vi venta enda en time til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harr er ikke drit. Alle fisker som vaker er konge. Skulle noen andre av puristene mene noe annet, så tar de feil.

Harr kan være skikkelig gøy. Og faen så vanskelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...