Gå til innhold

HALFORD`S DISCIPLES - a union of new dry fly purists !!


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Så lenge den såvidt flyter er det tørt. Er det så vanskelig da?

Tar fisken en tørrflue som har sunket så teller ikke den fisken.

Simple rules...

og det kan til og med jeg svare på som ikke er purist engang  :rolleyes:

Jepp, så enkelt kan det sies, Oddbjørn :D :D

Hvis flua synker og fisken tar, så er det juks. Det er ikke vanskeligere enn det :rolleyes:;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,7k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Erik Eikre

Skal radbrekke disse tåpelighetene dine en etter en, men har ikke tid akkurat nå. Fikk et snøre som må kastes litt med. Og det er viktigere enn å erte bakstrevere.

Eneste er at jeg får gi dere en liten teaser:

Hvis dette er flue (godkjent av puristen)

cdc-olive.jpg

Så er dette ei dame

images?q=tbn:ANd9GcQp5jeKp87RkkWxwjQjvER2HG5IzTsx4HN24OMVxRF2zXV_jT6xgw&t=1

Imitasjon my a*s!  :rolleyes:

27.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg blande meg for mye inn her, men jeg har sett i kataloger figurer som skal imitere damer, og det er jo det som er cluet. De er utstyrt på nogenlunde samme måte, med evt. manglende lemmer. Det er nemlig ikke det som er saliggjørende for at imitasjonen skal fungere tilfredsstillende. På samme måten vil den fluen som er vist, kunne fungere som en imitasjon... Sålenge imitasjonen flyter, så er det en tørrflue. Enkel i hue jeg visst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg blande meg for mye inn her, men jeg har sett i kataloger figurer som skal imitere damer, og det er jo det som er cluet. De er utstyrt på nogenlunde samme måte, med evt. manglende lemmer. Det er nemlig ikke det som er saliggjørende for at imitasjonen skal fungere tilfredsstillende. På samme måten vil den fluen som er vist, kunne fungere som en imitasjon... Sålenge imitasjonen flyter, så er det en tørrflue. Enkel i hue jeg visst...

Ja, du er enkel du Jan og lever livet tett på driftene.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er flue (godkjent av puristen)

cdc-olive.jpg

Så er dette ei dame

images?q=tbn:ANd9GcQp5jeKp87RkkWxwjQjvER2HG5IzTsx4HN24OMVxRF2zXV_jT6xgw&t=1

Imitasjon my a*s!  :rolleyes:

Det der er jo selvsagt en imitasjon  :)

;D La meg forklare, Erik:

1) Hvis vi tar utgangspunkt i det som viktigst karakteriserer en døgnfluedun, nemlig vingen, så har jo denne flua det.

2) Hvis flua skal imitere en døgnflueart som har bakkroppen høyt hevet over vannoverflaten, så gjør jo også denne flua det  :) Den har bare kuttet ut å ha med det over vannoverflaten.

3) Og det røffe thoraxpartiet kan jo også etterligne litt bein i tillegg hvis vi legger godviljen til.

Så jepp - selvsagt er det en imitasjon - for den imiterer jo det viktigste, og til og med primærtriggeren.

Psst Erik, det andre bildet er ei utstillingsdukke  ;):D;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Så lenge det flyter er det antagelig tørt, men flue er det ikke nødvendigvis for det. F.eks. kan man jo tre en krok på en av disse: :P

9691-111-1170.jpg

Det flyter dette også, men er ikke noe mer flue enn jeg er. Likevel ligner det altså på noe som dere purister godkjenner som flue. NoTail, NoHackle, NoBody = NoNo!

Imitasjon?? Det som først og fremst kjennetegner et insekt er kropp (ytre skjellet og bløte kroppsdeler) og 3 par bein + hode da selvsagt. Og så er det noen som har vinger også. De aller fleste ja, men ikke alle. Trodde ærlig talt at dere som sitter på rumpa og filosoferer i mesteparten av tiden hadde fått med dere såpass, men neida. Så lenge det flyter er det en tørrflue liksom. Når var det egentlig det gikk i ball med dere?

Raringer!

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

André forsvarer purister?!? Nei nå står ikke væla te påske!  :o

Og for å ha sagt det også, Brun, så er det ikke et ukjent fenomen at du ser de døgnfluene som står med kroppen høyt fordi det er de som har overlevd driften uten å bli tatt. De aller fleste fiskene foretrekker at flua ikke ser ut som den skal lette da det kan bli bortkastet energi. Da tar de heller de som sitter litt tyngre på vannet eller er i ferd med å klekke. De tenker ikke, men sparer mest mulig energi av rent instinkt for å legge på seg nok til å takle både gyting og vinter. Dette er en av grunnene til at fallskjermfluer funker så godt. Hadde det vært slik at de heller ville at flua skulle stå med halen til værs så hadde det vært verre å få fisk enn det faktisk er. André da! Dette visste du vel?  :rolleyes:

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Så lenge det flyter er det antagelig tørt, men flue er det ikke nødvendigvis for det. F.eks. kan man jo tre en krok på en av disse: :P

9691-111-1170.jpg

Det flyter dette også, men er ikke noe mer flue enn jeg er. Likevel ligner det altså på noe som dere purister godkjenner som flue. NoTail, NoHackle, NoBody = NoNo!

Imitasjon?? Det som først og fremst kjennetegner et insekt er kropp (ytre skjellet og bløte kroppsdeler) og 3 par bein + hode da selvsagt. Og så er det noen som har vinger også. De aller fleste ja, men ikke alle. Trodde ærlig talt at dere som sitter på rumpa og filosoferer i mesteparten av tiden hadde fått med dere såpass, men neida. Så lenge det flyter er det en tørrflue liksom. Når var det egentlig det gikk i ball med dere?

Raringer!

;D

You got i all wrong, again :D

Så lenge den flyter er den en tørrflue sier du, det sier ikke vi. Skjønner ikke hvor du har fått det ifra :o

Det vi sier er at så lenge den imiterer et bestemt innsekt og selvfølgelig flyter ja så er det en tørrflue :D.... så her er det definitivt ikke vi som

vrir og vrenger på ting for å få det inn i vårt spor :D

Flua jeg godkjente har en liten kropp og en vinge av cdc og hvis den flyter rett (her burde det nok vært halefibre inklurdert) så vil den kunne gå for

en no hackle døgnflue.

Lodotter i orange og grønt som vist over sier det seg selv at ikke hører hjemme i kategorien tørrfluer :D

Jiiizzzzes ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André forsvarer purister?!? Nei nå står ikke væla te påske!  :o

Og for å ha sagt det også, Brun, så er det ikke et ukjent fenomen at du ser de døgnfluene som står med kroppen høyt fordi det er de som har overlevd driften uten å bli tatt. De aller fleste fiskene foretrekker at flua ikke ser ut som den skal lette da det kan bli bortkastet energi. Da tar de heller de som sitter litt tyngre på vannet eller er i ferd med å klekke. De tenker ikke, men sparer mest mulig energi av rent instinkt for å legge på seg nok til å takle både gyting og vinter. André da! Dette visste du vel?  :rolleyes:

;D

Nå roter du, Erik  ;D

Du må skille mellom mine preferanser på effektive fluer,

og

at jeg definerer den flua her som en imitasjon :) Ikke sant? Du ser det nå?  ;)

Jeg har forøvrig aldri fisket med den nobody- flua der, og kommer antagelig aldri til å gjøre det, men jeg definerer den allikevel som en dunimitasjon. Med primærtriggeren intakt til og med  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Flue er det ikke! Det er en dott med cdc og litt dubbing på en alt for stor krok. Det imiterer faktisk ingenting annet enn en vinge og det har jeg aldri sett stå på vannet av seg selv. Men nå ser jeg selvsagt ikke like godt som før. Så det kan, understreker kan, hende det har skjedd noe i det siste som jeg ikke har fått med meg i så måte. 24.gif

Så det er materialet som bestemmer om det er flue eller ikke altså herr Sjefspurist? Ja, noe måtte det jo være.

RARINGER!

Også André da gitt... what.gif

Vet du at vingen er primærtriggeren? 41.gif

Jeg har i alle fall fått et par fisk (vil ikke si at jeg har fått mange, blir fort betegnet som skryt det) på døgnflueimitasjoner som ikke har fullt oppreiste vinger selv om det bugner av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flue er det ikke! Det er en dott med cdc og litt dubbing på en alt for stor krok. Det imiterer faktisk ingenting annet enn en vinge og det har jeg aldri sett stå på vannet av seg selv. Men nå ser jeg selvsagt ikke like godt som før. Så det kan, understreker kan, hende det har skjedd noe i det siste som jeg ikke har fått med meg i så måte.

Så det er materialet som bestemmer om det er flue eller ikke altså herr Sjefspurist? Ja, noe måtte det jo være.

RARINGER!

Også André da gitt... what.gif

Hehe, må bare erte litt tilbake, Erik  ;D Jeg er som du vet ingen purist.

Men om vi skal se nøkternt på det:

Jeg bare serverer dere en korrekt definisjon, slik at dere har noe riktig å diskutere videre med  :D  ;D

Ha en god kveld karer. Håper det er greit at ikke jeg blir med utover kvelden og diskuterer tørt vs vått  :P

PS Det er ikke raust å forandre svaret ditt etter at jeg har svart på det, Erik  ;D

Vet du at vingen er primærtriggeren? 41.gif

Jeg har i alle fall fått et par fisk (vil ikke si at jeg har fått mange, blir fort betegnet som skryt det) på døgnflueimitasjoner som ikke har fullt oppreiste vinger selv om det bugner av dem.

Ja, men da var de antagelig ikke nok trigga på døgnflueduns slik at prinærtriggeren for duns ikke var noe viktig for akkurat de fiskene  :) Er jo ofte det skjer, f.eks. når de vil ha klekkere i vannfilmen i stedet, og som du også er fullstendig klar over, da kommer en annen primærtrigger inn. Men vi snakket her altså om prinærtriggeren på døgnflueduns, ikke sant?

Problem solved  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Korrekt? Imitasjon eller karikatur?

:)

Nei, jeg må vel bremse litt jeg også før noen av ffs sine nye medlemmer tror det er ramme alvor.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt? Imitasjon eller karikatur?

:)

Imitasjon, som jeg sa  ;D

Uansett, de fleste av mine imitasjoner er ganske karikerte, så jeg snakker vel for egen regning her nå  :) Fotokopi- fluer og døgnflueduns med øyne har jeg aldri med meg på fisketur  :)

Men som jeg sa: Er det greit at jeg ikke blir med videre utover den laaaange kvelden og diskuterer tørt vs vått?  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men som jeg sa: Er det greit at jeg ikke blir med videre utover den laaaange kvelden og diskuterer tørt vs vått?  :P

Nei! Har du sagt A får du si B!  :P

Kos deg du så skal vi andre finne ut om korrigeringen din var korrekt.  ;)

;D

Vi snakkes!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi deg temperatur jeg!  ;D

Neida, begge er kjernekarer, men André har et poeng! Duns bøyer opp bakkroppen før de tømmer tarmen og skifter drakt for å bli spinnere og således er dette definitivt en imitasjon med den grå vingen, så den funker nok bedre enn hva mange tror. Så min stemme går til André på denne  ;D Absolutt fiskbar baetis rhodani dun feks.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi deg temperatur jeg!  ;D

Neida, begge er kjernekarer, men André har et poeng! Duns bøyer opp bakkroppen før de tømmer tarmen og skifter drakt for å bli spinnere og således er dette definitivt en imitasjon med den grå vingen, så den funker nok bedre enn hva mange tror. Så min stemme går til André på denne  ;D Absolutt fiskbar baetis rhodani dun feks.  ;)

Sånn ? !!!

5518837225_9476b30a99_b.jpg

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

hehehe   :D

Det er unntaket, ikke regelen!  ;D

Er det?

Tror jammen jeg må studere døgnfluer og fiskens reaksjon på disse jeg gitt. Det er tydeligvis ikke som jeg trodde. Det er det jeg alltid har sagt: Jeg fisker for lite!

Årets oppgaver blir da: Hvorfor tar ikke fisken alle døgnfluene som kommer over hodet dens? Hvorfor tar den flest av døgnfluene som har rumpa til vers? Velger fisken ut fra vingelengde og helst bare det? + uforutsette oppgaver som følge av nye konklusjoner. Huff, dette kan ta tid. Eller skal jeg spørre André? Så slipper jeg å bruke tid som selvpålagt purist i vitenskapens navn og kan fortsette å kose meg med allsidig fiske og nyervervet kunnskap fra øverste hylle.

39.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud bedre, her skulle jeg jo aldri ha blitt fristet til å kommentere. Pokker ta den rødvina fra i går  ;D

Nei, dere får fortsette kranglingen uten meg  :D Men står fast på at det kan være en god imitasjon og at duns generelt bøyer bakkroppen i motsetning til spinnere  ;D (og denne påstanden kommer fra en som fisker både over og under filmen  ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Å gud bedre, her skulle jeg jo aldri ha blitt fristet til å kommentere. Pokker ta den rødvina fra i går  ;D

Nei, dere får fortsette kranglingen uten meg  :D Men står fast på at det kan være en god imitasjon og at duns generelt bøyer bakkroppen i motsetning til spinnere  ;D (og denne påstanden kommer fra en som fisker både over og under filmen  ;) )

Men hva tar fisken? Og hva er da best å imitere? Vinger med eller uten kropp?

;D

Og du tåler vel litt moro for underholdningens skyld nå mens vi venter på at vinteren skal slippe taket?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...