Gå til innhold

Brunørret-fiske i Agder


Anbefalte innlegg

Takk for det Trond.

Har du prøvet noe i indre agder i det siste. ( før brannen :D) Er vell liten vits med den vannføringen som er.

Vi skulle fått til en form for et treff for ørretfiskerene i agderfylkene en eller annen plass. Drukket litt pils ,fisket og lyvet ut over kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tøffer deg ikke litt vel mye nå, ruffen? :rolleyes:

 

Vi vet jo alle at når pilsingen og lyvingen starter litt utpå kvelden, så ifører du deg dine splitter nye Speedo tøfler, og tusler lutrygget og klinke edru hjem til sjefen...

 

PS! Gratulerer med storfisk! :) Det er ikke alle forunt i godværet... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tøffer deg ikke litt vel mye nå, ruffen? :rolleyes:

 

Vi vet jo alle at når pilsingen og lyvingen starter litt utpå kvelden, så ifører du deg dine splitter nye Speedo tøfler, og tusler lutrygget og klinke edru hjem til sjefen...

 

PS! Gratulerer med storfisk! :) Det er ikke alle forunt i godværet... :rolleyes:

 

hehehe Takk.

Den utfordringen tar jeg. Skal drikke deg 3 ganger under bordet og spise deg etterpå, er du med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok passe uspiselig, men ei pils eller to er jeg med på.

 

Når det gjelder brunørretfisket i Agder, så har jeg ikke testet det den siste tiden. Nå har jo den evinnelige knottjævelen kommet også, så da holder jeg meg i lavlandet et par uker fremover. Jeg hadde et forferdelig møte med 10 millioner knott i fjor, og har lært av det... :rolleyes:

 

Men i starten av juli blir det nok aktuelt med en tur. Kanskje i selveste kremelva... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en uvanlig pen fisk du hadde i handa der, Karlsen... Det må være en bragd å få en sånn....... ;D

 

Hva er det du prøver å si Kråkefot? Var det ikke Karlsen? Eller er det no mer her som bør fram i lyset?

 

By the way: Var ute for å prøve den nye ZXL'n min. 590-4. Very nice ;D

post-682-13949856480349_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en uvanlig pen fisk du hadde i handa der, Karlsen... Det må være en bragd å få en sånn....... ;D

 

Hva er det du prøver å si Kråkefot? Var det ikke Karlsen? Eller er det no mer her som bør fram i lyset?

 

By the way: Var ute for å prøve den nye ZXL'n min. 590-4. Very nice ;D

 

Hadde du en fin tur flybandit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en uvanlig pen fisk du hadde i handa der, Karlsen... Det må være en bragd å få en sånn....... ;D

 

Hva er det du prøver å si Kråkefot? Var det ikke Karlsen? Eller er det no mer her som bør fram i lyset?

 

By the way: Var ute for å prøve den nye ZXL'n min. 590-4. Very nice ;D

 

Hadde du en fin tur flybandit?

 

Kaldt. Veldig kaldt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo hengt opp denne før. Utrolig kjedelig at ikke alle kan respektere noe så enkelt som å la kuene være i fred og ta med søppla etter seg og la være å kaste sigarettsneiper over alt. Det med at alt fisk skal drepes store som små er det jo selvfølgelig ikke mange som er enige i men det er vel ingen vits i diskutere det med han. Han føler vel det er han som skal bestemme over sitt område. Går jo ann å se seg litt over skuldra når man setter ut en fisk og holde kjæft. Kansje ikke helt riktig men bedre enn å provosere han. Jeg vil oppfordre alle til å ta med seg søppel og holde området fint selv om det er andre som har kastet det.

post-2611-13949856588778_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg Frode. Det som overrasker meg mest er at fluefiskere liksom er naturelskere. Hittil i år har jeg kun truffet enkelte slukfiskere, men de er "fucked" på lav vannstand og mister alt av redskap. Det store flertall er fluefiskere. Når "vi" til gjengjeld stiller oss slik at bonden ønsker oss nord og ned har vi vel bare oss selv å takke.

 

Sist jeg var der, møtte jeg det samme skiltet. Vi tok konsekvensen av dette og vadet over på motsatt elvebredd. Her er utmark og uproblematisk å fiske. Da jeg kom tilbake stod det en fluefisker som helt tydelig ga f.. og fisket fra den siden som bonden ikke ønsker.

 

Jeg mener oppriktig at vi som fisker der mest før neste sesong kontakter bonden for å tilby han en fiskevakt ordning. Det har vært tilreisende og tilfeldige fiskere her som gir fullstendig blaffen i lokal skikk og bruk :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I dag var det fint var på familietur og fisket litt med de små Fluebanditten dukket også opp med småbandittene sine og kona

Alle de små fikk flere fisk :) Fedrene fikk ingenting :rolleyes: Hyggelig tur Kom dere ut nå før kong vinter fester sitt nådeløse og grusomme grep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå dere er det på tide med en oppsumering av sesongen i agder Hvordan har det hvert for dere?

 

For min del kan jeg vel si det har hvert en god sesong :) Har fått en god del fin fisk i agder i år ;) Ingen virkelige store men mye fin fisk Bikka kiloen en del ganger :)

Startet med atraktorfluer i februar :rolleyes: fortsatte med steinfluefiske i mars Som foresten blir mer og mer givende for hvert år som går Det er noe spesielt med det å legge ut ei tørrflue mens du fremdeles bruker lue Eller er det kansje bare det at en er så "hul" etter en grusom og nådeløs vinter Ikke vet jeg  ??? Bålkos er i alle fall på sitt aller beste på denne årstiden ;) Så kommer myggen da tenker jeg ikke på stadion til start :P men din snille typen som ikke stikker ikke sniffer kokain og gir godt fiske, meget godt fiske fikk jeg virkelig erfare i år Har jo sellfølgelig fisket med mygg hvert år men i år var det utrolig bra i den tiden Gjennoppdaget et vann som hadde EKSTEME klekkinger med mygg i stor størrelse Helt opp i 12-10 krok Fisken lå bare å rullet i overflaten At fisken lå mellom 500gram og opp til tett under kiloen gjorde abselutt ingenting :) Knekket litt koder der i faktisk hvis jeg får lov å bruke termologien til en forhenverende forumsbruker :rolleyes: Så myggfiske i år var noe utenom det vanelige Så kommer normalt sett "billefiske" det klarte jeg ellegant å manøvrere trygt gjennom Ressultat noen få småfisk :P:D Men sånt skjer selv den abselutt aller beste :P 

Døgnfluefiske i år var ingen suksess for min del i år :'( :'( :'( :'( Fikk mye fin fisk i den aktuelle tia men jeg hadde få skikkelige klekkinger Og alle som hvet hvordan det er, forstår meg nå (snufs) Liksom ingen ting å fortelle "Fikk du noe" "ja da fikk en del fin fisk" "skjedde det noe" " neeeeeei ikke noe spessielt" "tok på en ditt og datt selv om det ikke klekket" Gir ikke den samme gleden :-\

men ikke misforstå, morro er det Bare ikke helt fullværdig liksom :rolleyes: Så kom KNOTTEN "grøss" og noe så til de grader og Det satte en effektiv stopper for mitt fiske en stund Ellers hadde jeg blitt blodfattig og sinnsyk Under vårfluefiske var jeg på kola-i båten-på familieferie osv så det fikk jeg ikke mye ut av  :-\ Høstfiske i år har vært preget av rolige turer med mye småfisk og høy bålfaktor sammen med meget hyggelige mennesker som for,ex sixpac og flybanditt Samt familieturer Pluss at nære venner/naboer har ligget for døden med kreft Det har gjort at det har blitt mindre fisking enn normalt i høst

Men alt i alt sesongen 2008 har vært bra med mye glede :) Og den er faktisk i skrivende stund enda ikke over ;):)

Til slutt vill jeg bare nok en gang oppfordre dere som fisker i agder å lage en rapport om deres opplevelser i år :) :)

ps punktum virker ikke og ikke heng dere opp i skrivefeil er tross alt bare en dum byggningarbeider :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært til masing fra 2 metringen... ;D

 

Ørretsesongen 2008 på Sørlandet har for min del vært god. Det begynte ikke helt etter planen, med søppeldårlig steinfluefiske og mange bomturer. Bitter og innesluttet joinet jeg ruffen på det som skulle vise seg å være årets første ordentlige suksesstur. Vi plasket rundt i bellyene sammen med horder av svære fjærmygg (krok 14) og skrubbsultne sippvakende storørreter, og når sant skal sies så hadde vi et eventyrlig fjærmygg-fiske. Det eneste skåret i gleden var at 2 metringen rævfisket meg, og det irriterer meg faktisk litt fortsatt. Den jævelen var håret i suppen...larven i salaten...marken i eplet Jeg unner nemlig ingen, INGEN, å få flere og større ørreter enn meg på fisketur!!!

 

Derfor var jeg glad når mai du skjønne milde kom, og jeg endelig atter en gang var konge. Da begynte nemlig døgnfluene å poppe opp i elver og vann i indre strøk, og da forvandles en vinterbleik, halvfeit og bitter nordlending til en drivende dyktig og topptrent drapsmaskin med fluestang i hånda. Ihvertfall hvis man ser bort i fra det faktum at man selvfølgelig ikke dreper stor brunørret. Ihvertfall ikke på Sørlandet. Alle oppegående ørretfiskere vet nemlig at dersom man gjør nettopp det, så kommer man til å brenne... :rolleyes:

 

Døgnfluesesongen (mai og juni) skjenket meg noen av årets flotteste opplevelser, og selv om de aller største ruggene ikke lot seg fange, så husker jeg med glede de dagene da kilosørretene havnet tett i håven, og fiskegudene sendte meg de vakreste gaver med jevne mellomrom. Da var plutselige tunge stunder i fjærmygghelvete (les: rævfisket av ruffen, rævfisket av Sølvpilen og rævfisket av FlyAlf) glemt, og jeg kunne igjen ikle meg min arrogante besserwisser-drakt, og med selvtillit og pondus opplyse gud og enhver mann om hvordan Sørlands-ørreten skal lures når Vespertinaen teppeklekker og ting ser vanskelige ut. Når gode fluefiskevenner (les: flybandit) drar hjem i raseri for at jeg heiser 8 storørreter mens de står fisketomme og bitre ved bredden, så krydrer det selvfølgelig bare opplevelsen.. ;);D

 

Juli og august ble som vanlig tilbringt i Troms og Finnmark. I den perioden skjenket jeg, av naturlige årsaker (les: fantasifiske etter ørret, røye og laks), ikke det blide sørlandet en eneste tanke. September og starten av oktober har vært preget av sporadisk fiske på små gytefisk (les denne tråden: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9415.0 ), og det har ikke vært noen fangster å skrive hjem om.

 

Totalt sett har min ørretsesong på sørlandet vært preget av flere suksesser enn fiaskoer, noe som gjør året 2008 til et meget godt år for en som er vant til ørret-nedturer som går på den mentale helsa løs. Steike! Nå begynner jeg faktisk allerede å glede meg til neste år. I påskeferien satser jeg på å atter igjen svinge mine tørre steinflue-imitasjoner i gromme sørlandsvassdrag, og som vanlig kommer jeg nok til å gå fiskeløs hjem. Sannsynligvis kommer streamerkongene ruffen og flybandit til å redde æren med noen atraktorfangede ørreter på 7-8 hekto, men heldigvis så vet jeg at når bitterheten min kommer sigende så er døgnfluesesongen 2009 like om hjørnet. Gode ting! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært til masing fra 2 metringen... ;D

 

Ørretsesongen 2008 på Sørlandet har for min del vært god. Det begynte ikke helt etter planen, med søppeldårlig steinfluefiske og mange bomturer. Bitter og innesluttet joinet jeg ruffen på det som skulle vise seg å være årets første ordentlige suksesstur. Vi plasket rundt i bellyene sammen med horder av svære fjærmygg (krok 14) og skrubbsultne sippvakende storørreter, og når sant skal sies så hadde vi et eventyrlig fjærmygg-fiske. Det eneste skåret i gleden var at 2 metringen rævfisket meg, og det irriterer meg faktisk litt fortsatt. Den jævelen var håret i suppen...larven i salaten...marken i eplet Jeg unner nemlig ingen, INGEN, å få flere og større ørreter enn meg på fisketur!!!

 

Derfor var jeg glad når mai du skjønne milde kom, og jeg endelig atter en gang var konge. Da begynte nemlig døgnfluene å poppe opp i elver og vann i indre strøk, og da forvandles en vinterbleik, halvfeit og bitter nordlending til en drivende dyktig og topptrent drapsmaskin med fluestang i hånda. Ihvertfall hvis man ser bort i fra det faktum at man selvfølgelig ikke dreper stor brunørret. Ihvertfall ikke på Sørlandet. Alle oppegående ørretfiskere vet nemlig at dersom man gjør nettopp det, så kommer man til å brenne... :rolleyes:

 

Døgnfluesesongen (mai og juni) skjenket meg noen av årets flotteste opplevelser, og selv om de aller største ruggene ikke lot seg fange, så husker jeg med glede de dagene da kilosørretene havnet tett i håven, og fiskegudene sendte meg de vakreste gaver med jevne mellomrom. Da var plutselige tunge stunder i fjærmygghelvete (les: rævfisket av ruffen, rævfisket av Sølvpilen og rævfisket av FlyAlf) glemt, og jeg kunne igjen ikle meg min arrogante besserwisser-drakt, og med selvtillit og pondus opplyse gud og enhver mann om hvordan Sørlands-ørreten skal lures når Vespertinaen teppeklekker og ting ser vanskelige ut. Når gode fluefiskevenner (les: flybandit) drar hjem i raseri for at jeg heiser 8 storørreter mens de står fisketomme og bitre ved bredden, så krydrer det selvfølgelig bare opplevelsen.. ;);D

 

Juli og august ble som vanlig tilbringt i Troms og Finnmark. I den perioden skjenket jeg, av naturlige årsaker (les: fantasifiske etter ørret, røye og laks), ikke det blide sørlandet en eneste tanke. September og starten av oktober har vært preget av sporadisk fiske på små gytefisk (les denne tråden: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9415.0 ), og det har ikke vært noen fangster å skrive hjem om.

 

Totalt sett har min ørretsesong på sørlandet vært preget av flere suksesser enn fiaskoer, noe som gjør året 2008 til et meget godt år for en som er vant til ørret-nedturer som går på den mentale helsa løs. Steike! Nå begynner jeg faktisk allerede å glede meg til neste år. I påskeferien satser jeg på å atter igjen svinge mine tørre steinflue-imitasjoner i gromme sørlandsvassdrag, og som vanlig kommer jeg nok til å gå fiskeløs hjem. Sannsynligvis kommer streamerkongene ruffen og flybandit til å redde æren med noen atraktorfangede ørreter på 7-8 hekto, men heldigvis så vet jeg at når bitterheten min kommer sigende så er døgnfluesesongen 2009 like om hjørnet. Gode ting! :)

hehehe Du kan få sakt det du ;D Streamerkonge ??? ??? Når har du sett en streamer på min fortom ??? Ok du fersket meg med et montanabeist i våres, men er ikke det egentlig en steinflue imitasjon :rolleyes: ::) Og en liten bisetning, første fisken din i år ble tatt på???????????? ;D ;D ;D ;D (lover å holde kjæft)

Uansett, sesongen har hvert god og det er jo bra :) Det går rette veien :) Myggfisket som du sier var helt utrolig Nå vet vi hvor vi skal på den tiden til neste år Håper å bli med på en ordentlig døgnistur i agder i 2009 Ikke sant, ikke ringe etterpå "du skulle hvert der" :P

Har en følelse av at dette blir en lang vinter, bra vi bor i sør/syden og kan begynne tidlig på året med steinfluer Det er morro selv om en ikke får så mye :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe Du kan få sakt det du ;D Streamerkonge ??? ??? Når har du sett en streamer på min fortom ??? Ok du fersket meg med et montanabeist i våres, men er ikke det egentlig en steinflue imitasjon :rolleyes: ::)

 

Steinflueimitasjon? Vi snakker om en chenille-dubbet krok med svære røde øyne... :rolleyes: Steinflueimitasjon...?!?? Nice try, but I don`t think so.

 

Nei, Brutus, her snakker vi ren attraktor!!!.. ;D ;D ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe Du kan få sakt det du ;D Streamerkonge ??? ??? Når har du sett en streamer på min fortom ??? Ok du fersket meg med et montanabeist i våres, men er ikke det egentlig en steinflue imitasjon :rolleyes: ::)

 

Steinflueimitasjon? Vi snakker om en chenille-dubbet krok med svære røde øyne... :rolleyes: Steinflueimitasjon...?!?? Nice try, but I don`t think so.

 

Nei, Brutus, her snakker vi ren attraktor!!!.. ;D ;D ;D

 

 

Har du aldri sett steinfluenymer ??? Trodde du viste at de var svære og halvfeite med sinna/fyllesyke røde øyne ??? ??? :P :P Nesten som meg en tidlig søndag :rolleyes:

Hmmmm ,må vist revurdere deg som oppegående og velutviklet fluefisker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke til å undres over det vel Ruffen  ;D

Her drar dere igang føljetongen med suksesshistorier og kilosfisker meg hit og dit. Det eneste dere overlater til andre fluefiskere i Agder er å manifestere sin egen udugelighet gjennom å presentere historier som fullstendig vil falle i skyggen av deres og som innebærer selvpålagt gapestokk foran almenheten. Nei du, andre fluefiskende sørlendinger ligger nok nå å skjelver i fosterstilling foran ovnen etter ettertrykkelig å ha fått et udugelighetsstempel i pannen, ute av stand til å gjøre rede for seg selv og langt mindre eventuelle fiskefadeser i sesongen som gikk.

 

Dette er selvfølgelig bare noe jeg antar er forklaringen på den manglende responsen på utspillet ditt....for jeg har ihvertfall ikke fisket i agder i år ;)

 

Mvh

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke til å undres over det vel Ruffen  ;D

Her drar dere igang føljetongen med suksesshistorier og kilosfisker meg hit og dit. Det eneste dere overlater til andre fluefiskere i Agder er å manifestere sin egen udugelighet gjennom å presentere historier som fullstendig vil falle i skyggen av deres og som innebærer selvpålagt gapestokk foran almenheten. Nei du, andre fluefiskende sørlendinger ligger nok nå å skjelver i fosterstilling foran ovnen etter ettertrykkelig å ha fått et udugelighetsstempel i pannen, ute av stand til å gjøre rede for seg selv og langt mindre eventuelle fiskefadeser i sesongen som gikk.

 

Dette er selvfølgelig bare noe jeg antar er forklaringen på den manglende responsen på utspillet ditt....for jeg har ihvertfall ikke fisket i agder i år ;)

 

Mvh

Rolf JF

hehehehehehehe ;D Hvet nok ikke om det er helt slik sannheten er ;D men at det begynner å bli levelig her nede er det ingen tvil om ;)  :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...