Gå til innhold

Runar Kabbe og havabbor'n. Endelig!


André F. Aubert

Anbefalte innlegg

Da var filmen kjøpt og blitt sett 3 ganger allerede. Kjempe film, utrolig lærerik. Gleder meg til sommeren her på sørlandet, håper å få sporet opp noen gode HA plasser her.

Runar Kabbe, har du noen formening om å bruke skyteklump eller helt snøre? Tenker da på synk snøre, skal investere i det etter at jeg så filmen.

 

Takk for go film

Hilsen Pablo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Stilig JB, da er vi to! Jeg begynner i ny jobb på fornebu selv, og ser for meg masse nye fiske-muligheter :) Så vi sees nok garantert utpå der ;D

 

Det gjør vi helt sikkert da! Får plukke opp tema nærmere sommeren. Har akkurat sette filmen til Kabbe for andre gang, og det blir ikke den siste.  ;) Jeg startet som saltvannsfluefisker for mange år siden, og filmen gir meg både lukten av tang og tare, tørre saltvannshender og solforbrent nese. Ikke alt er like fristende (eks. støyende skjærgård med masse båter, bunn-napp, maneter), men det er for dumt å ignorere dette fisket når jeg bor i Bærum. Det grytidlige morgenfiske passer meg bra på mange måter!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar Kabbe, har du noen formening om å bruke skyteklump eller helt snøre? Hyggelig at du likte filmen Pablo. Jeg er faktisk i Kristiansand akkurat nå, hos mine svigerforeldre for julen. :-)

Jeg liker helline bedre, de er agressive i taperingen, de som er beregnet for saltvann, liner som Striped Bass og lignende. Jeg gjør to maks tre luftkast før jeg skyter line, nesten som en skyteklump. Jeg har prøvd klump flere ganger, en stund siden riktinok, men jeg hater den "løkkeraslinga" gjennom ringene og det ble mer vas på skytelina enn det jeg opplever med helline. Man kaster nok noe lengre med klump når det beherskes riktig, men 90% av havabboren og sjøørreten jeg får tar flua mellom 1-20 meter fra land. Mange er for opptatt av lengdekasting og glemmer det praktiske fisket. Som nevnt en smaksak, men styr unna de tropiske linene for bruk her hjemme. En annen line enn Str. Bass er Streamer Express Clear tip, faktisk enda mer agressive, omtrent samme synkegrad, dvs 1.

 

                                    Runar Kabbe

                                    Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fremvisning for hele familien i stua i sted.

 

De synes det var en fin film med mye fin fisk, men fatta ikke hvorfor han satte dem ut hele tiden ;D ;D

Jeg prøvde å forklare på beste vis at det var gleden ved å få fisken som var det store, men muttern bare fnøys av det og babla i vei om at hvis jeg gjorde det etter all den tiden jeg hadde lagt ned i det og blablabla.

 

Så den som har lyst til å komme hit på en cognac og diskutere c/r med mor i jula er hjertelig velkommen ;D

 

Jeg for min del synes filmen blir bedre og bedre, og får grøsninger hver gang den lyden kommer...hollywood-action i beste stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at bonusmaterialet var mer lærerikt og interessant enn selve filmen... :rolleyes:

 

Her på Sørlandet går det gjeteord om mr. Kabbes nærmest overnaturlige evner til å få fisk. En svært dyktig fluefisker uttalte en gang at Kabbe i gjennomsnitt tok ca dobbelt så mye sjøørret som han når de fisket sammen på Bornholm :o

 

Derfor ble jeg nok litt skuffet over at mannen ikke røpet noen av sine spesialtriks i løpet av filmen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Henger meg på all ros her, likte denne filmen veldig godt. Et friskt pust etter mange år med alt for mange ørretfilmer. Terningkast 5/6, veldig bra om et fiske som ikke er lett å få på film. Her har det nok gått med mange timer. Gleder meg stort til neste film fra Kabbe og co.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk Lukkøye. Hyggelig at du likte filmen og fant inspirasjon. Du har jo, som du sikkert vet, havabborplasser rett utenfor der du bor  :)  Sola har snudd og en ny havabborsesong er i det fjerne. Får prøve sjøørreten så lenge. Hører at det blir tatt en og annen nå. Kommet hjem fra 14.dg ferie, klør i kastearmen. Blir en tur til kysten snarlig.

 

                                          Godt nytt fiskeår

                                          Runar Kabbe, Nordisk Fiskeutstyr

 

                                                             

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomfruland har levert jevnt site åra. Slutten av juli og utover har vært gode. Ingen hemmelighet det. Er helt sikker på at det er flere steder i nærheten, litt tid må nødvendigvis legges ned. Mølen, ikke å kimse av det heller.

 

 

                                          Runar Kabbe

                                          Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enden mot Langesund og litt på utsiden er fine plasser tidlig tidlig tidlig morgen, første lyset i juli/august og utover. Prøv gjerne nattfiske også på den tiden. Se etter fugleaktivitet. Båt må du jo ha for å komme dit.  ;)

 

                                            Runar Kabbe

                                            Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Familien har hytte på Jomfruland og jeg har vært der noen sommre. Vil man fiske havabbor fra land er det nok lettest fra Saltstein. Det er på utsiden av øya og der blir det fort dypt samt at du slipper å sette livet til i rullesteinene. Har selv erfaring med fastklemt fot mellom steinene. Kan anbefalle båt til fiske rundt øya da det er langgrundt på utsiden utenom på Saltstein og bare stein og meget vanskelig å ta seg frem. Skal også nevnes at jeg ikke har fått havabbor selv, men kona har familie som bor på øya og de har tatt bra med fisk. Kan si at dersom man brukker belly båt skal man passe seg for strømmen på utsiden av øya. Det kan fort bli langt til land når tidevannsstrømmen drar igang.

 

Selv har jeg helt tilfeldig lagt ferien til august sammen med svigers. Da er barnevakten alltid parat og kona har selskap mens jeg fisker øya rundt. Skal tilbringe hele påskeuka på Jomfruland så dersom noen er på øya og vil fiske er det bare å ta kontakt.

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Helt klart med på det :) Jomfruland er et SØ og HA abbor paradis til tider. Skal ikke kimse av Stråholmen heller :)

 

Blir også noen netter på Mølen til sommeren, det er det verdt!

 

Vi bor i noen reale "paradis" uten helt og være klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...