Gå til innhold

Binder du fluene dine selv?


.JB

Binder du fluene dine selv?  

67 stemmer

  1. 1. Binder du fluene dine selv?

    • Ja, å fiske med egne fluer er religion!
      37
    • Ja, men kjøper noen få innimellom.
      32
    • Både óg. Viktigst at fluene funker.
      6
    • Nei, men planlegger å begynne.
      3
    • Nei, det overlater jeg til proffer.
      1


Anbefalte innlegg

Fisket i mange år med kjøpefluer, så slo jeg tvert om. Alt måtte tas på egne fluer for å være ekte. Nå er jeg mer ydmyk, og kjøper noen fluer jeg synes ser bra/spennende ut innimellom. Blant annet fra en veldig dyktig fluebinder her på forumet! Dessuten kjøper jeg alltid sjøfiskefluer, da jeg ikke gidder å kjøpe inn så mye nytt av flash, saltvannskroker, epoxy osv.

 

Kjører i gang en avstemning for å se hvordan ståa er der ute. Gir egentlig blanke, men, men - det er vinter.  ;)

 

JB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg binder fluene mine selv og kjøper ikke fluer, men bruker med stor glede fluer jeg har fått igjennom flueringen her på forumet ;D

 

Denne flua, som jeg tror "stemmeli" bandt i forrige vårfluering fanget to pene ørreter på henholdsvis 1,4 og 1,1 kg på 10 magiske minutter i Rena i sommer ;D

Takker så mye stemmeli, kanon vårflue dette ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg binder ikke fluer, har ikke trua på at jeg har noe form for talent her gitt.

Når jeg ser de vakre fluene til TØRRFLUEPURISTEN så blir jeg inspirert, men jeg har jo nok med å knote med "blodknuter " Men jeg skal prøve en dag, har bundet to red tags en gang på natte vakt på psyk. Min jobb frem til jeg ble syk. Husker jeg hadde slag på den ene også, det var stort.

 

Men så lenge flue.no og fiskefluer.com lever så er jeg redd jeg er stor kunde der. Men jeg er litt sugen på å teste det ut absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å knote med gjenstridige rådyr (muligens dyrenes hevn for mitt vedkommende :-\), når man får kjøpt Streaking Caddies for 8 kroner.  Men jeg binder alt annet, ikke de mest kompliserte, men varianter nok til å få et bra fiske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid kjøpt fluer, men har begynt å binde selv nå i høst. Grunnen er vel kanskje alle de fine kreasjoner som vises frem her på forumet.

Hadde egentlig bare tenkt å binde slike fluer jeg ikke fant i butikken, men har jo brukt en formue på bindeutsyr, så i vinter skal neste sesong forberedes og alle boksene fylles opp.

Og det er jo kos å binde fluer når det sludder ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke tatt seriøst som fluefisker dersom man lar andre binde fluene for seg. Det stinker rookie... ;);D

 

PS! I min lille fiskegjeng risikerer man faktisk å få årevis med verbal kokos dersom man så mye som ymter frempå om å få låne en flue hos kompisen... ;)

 

;D ;D ;D (Venta på`n)

 

Sandro, fisken er rimelig bite villig for tiden. Bare så du vet det. Finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt lyst å binde mine egne fluer, men har hatt en avtale med meg selv om at jeg ikke skulle begynne før jeg var ferdig med studiene. Delvis inspirert av alle kreasjonene jeg har sett her på forumet i sommer og utover høsten, samt Oliver Edwards' Essential Skills/Patterns serie har jeg nå brutt dette løftet og kjøpt meg selv bindestikke i julegave ;D Når jeg nå etter hvert begynner å få oversikt over alt jeg trenger av diverse materialer og duppeditter blir det mer og mer tydelig at dette ikke kan sies å være en økonomisk genistrek - spesielt med tanke på at jeg trenger nye vadere, snører, etc. til neste sesong og også sikler etter en 4'er stang... :-X Med andre ord er det bare å krysse det som er av fingrer og tær og håpe på at fluebinding er noe som vil falle i smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord er det bare å krysse det som er av fingrer og tær og håpe på at fluebinding er noe som vil falle i smak :)

Fluebinding faller nok i smak skal du se, bare du ikke forlanger for mye av deg sjøl til å begynne med.  For mitt vedkommende har det blitt mye binding de første 3 åra, har nemlig funnet det nødvendig å skifte ut kolleksjonen hvert år.  Du finner etterhvert en standardkolleksjon du ikke kan være foruten og med forbedret teknikk, vil du kanskje finne ut at fjorårets ikke holder mål. :-\  Jeg ble hekta for alvor første gang jeg fikk fisk på egen flue og dette gjelder vel kanskje de fleste.  Lykke til!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

 

Har aldrig heller købt en flue ! ;)

 

Og man behøver ikke købe meget "udstyr" for selv at begynde med at binde fluer !!! ;D

 

Startede selv med et billig fluebindersæt med alt "nødvendigt", og bruger fortsat nogle af delene (købt for snart 25 år siden)

 

Første fisk fik jeg på en flue, hvor der kun var noget "sort" på...havde ikke andre fjær end det til at starte med....og siden er samlingen af fjær, tinsel, kroge osv vokset betragteligt. Men investeringen er lille, når man først ser, hvor længe materiale kan vare og prisen på en flue nærmer sig hastigt krogens pris !! ;D ;D ;D

 

Så derfor har jeg aldrig ærgret mig over , at div træer, buske og vandplanter har "ædt" fluerne...man kan hurtigt lave nogle nye.

 

Og når man så bliver inspireret her på forummet, så er det "bare" at gå hen til stikket og binde en ny "killer"...ikke noget med at skulle søge typen på nettet, hvor den måske ikke er ?!

 

Sidst, men ikke mindst, så er det også glæden ved at kunne fange en fisk (helst flere) på en af sine egne kreationer, som netop matcher det fisken vil have......har man først været næste hele æsken igennem efter en flue, som fisken vil have, så ved man, at det ikke altid er rigtigt, at det "bare" er præsentationen, som betyder noget  ;D ;D

 

Derfor...bare begynd Toggi...... du vil ikke fortryde det !!

 

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg binder nesten alle mine fluer selv, men jeg er uenig i det sixpack sier om at det stinker rookie å kjøpe fluer. For min egen del dreier dette seg mer om at jeg rett og slett bruker opp mine egenbundne fluer ut i slutten av Juni en gang. Og det skal mye til før jeg bruker dyrebar fisketid på å binde flere fluer midt i sesongen. Dessuten synes jeg det er litt lite inspirerende å binde opp f.eks palmermygg, batis parachute duns, klinkhammere osv. Fluer som jeg vet funker, men som er kjedelige å binde kjøper jeg heller og bruker denne tiden til å eksperimentere med nye mønster. Det store prosjektet i år er at jeg binder alle fluene mine med harelabb. Det er et sterkt undervurdert materiale som fungerer sinnsykt bra. (Helt til man impregnerer det).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fiske med kjøpefluer eller selvbundne, blir som å elske med eller uten kondom.

 

Jens

 

Kan man få kjønnsykdommer av å fiske med selvbundne fluer??  :o Skal brenne mine nå med engang og gå rett inn på flue.no

 

 

TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tm, trodde ikke jeg skulle drive seksualundervisning i dette forumet. Trodde ikke det var mulig å tolke det slik. En annen måte å se det på, er å sammenligne kjøpefluer med tilfeldig sex og de du har bundet selv, har vel et visst forhold til? Trenger du mer detaljert info, skal jeg sende det på PM til deg?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tm, trodde ikke jeg skulle drive seksualundervisning i dette forumet. Trodde ikke det var mulig å tolke det slik. En annen måte å se det på, er å sammenligne kjøpefluer med tilfeldig Sæks og de du har bundet selv, har vel et visst forhold til? Trenger du mer detaljert info, skal jeg sende det på PM til deg?

 

Jens

 

He he. Kanskje du er inne på noe der. Dette trigger noen moralske spørsmål.

 

Kan man binde en flue og fiske med den med engang eller må man ha den i flueboksen en viss periode??

 

Burde salg av fluer forbys?? Kanskje det er organisert salg av fluer som burde forbys?? Og hva med de som kjøper fluer og utnytter underbetalte talentfulle fluebindere som lider av savnet etter sin sanne kjærliget??

 

Slenger på noen smilefjes for sikkerhetskyld..;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

For en liten tid tilbake, var det som å banne i kjerka å bruke andre sine fluer. Spesiellt mellom meg og en annen fiskekompis. Men nå har det roa seg litt ned, og han KAN til nøds låne en flue av meg vist han går tom. På en betingelse, og det er at han klarer å binde en lik flue når han kommer til stikka :) Låner IKKE fluer han ikke kan lage :D

 

Jeg binder 95% av fluene mine selv, men har stor glede av å bruke feks fluer fra TØRRFLUEPRISTEN eller andre. Fluer som jeg ikke gidder å lage, men føler at jeg bør ha en del av, kan jeg kjøpe uten problem. Synst feks streakin caddis og palmermygg er kjedelige fluer å binde, men er liksom nødt til å ha en del eksemplar i boksen. Fluer som jeg knoter en del med, og liksom ikke "fikser" helt å binde ( spent spinner med oppbundet hackle og et par til) kjøper jeg glatt av fiskekompiser for å ha noen eksemplar på lur. Noen fluer er rett og slett ikke til å oppdrive som kjøpefluer, iallefall ikke av ønsket kvalitet.

Har gode erfaringer med flue.no, og har handla en del der. Klinkhamer er fantastisk kjedelige å binde, og jeg bruker de svært skjelden, men MÅ liksom ha noen på lur. Palmermygg i str20 har jeg kjøpt av flue.no, og de kan VIRKELIG ambefales.

 

 

 

Fin tråd dette JB :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være seriøs og ikke "la meg lure" inn i en diskusjon om moral, for å fiske med selvbundne fluer er ren moro. Moroa starter allered ved bindestikka, selv om det hender at man binder litt på autopilot, men da kan man jo drømme desto mer om når fluene skal legges på vannet. For meg er det ren rekreasjon i de mørke vinterkveldene. Det å fiske med egne fluer handler mer om å virkeliggjøre drømmene og forventningene som ble skapt ved bindestikka, enn å ri prinsipper. Problemet for mange av oss kan kanskje være å holde interessen oppe når man har bundet noen hundre fluer. Å finne nye mønstre og varianter. Jeg er derfor utrolig imponert over dere som stadig er på jakt etter nye mønstre og varianter av eksisterende. Dere er til stor inspirasjon og stor takk til dere, jeg skal ikke nevne navn her, da det er så lett at noen blir glemt.

Med unntak av et par SØ-reker som jeg kjøpte på Nordisk forrige sommer, har det kun blitt egne fluer de siste tre årene. Skulle det imidlertid være noen som tror at det lønner seg økonomisk å binde egne fluer, må dere aldri begynne.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Enig med at det ikke lønner seg :D

Men det er faktisk en HEL del fluer som rett og slett ikke er å oppdrive som kjøpefluer, så det er INGEN bakdel med å gjøre seg selv til en dyktig fluebinder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man kan ha stor glede av å binde sine egne fluer selv om man ikke er en dyktig fluebinder. Vi må ikke skremme bort de som har tenkt å begynne med denne spennende hobbyen, med at man må være spesielt god å binde for at fisken skal ta fluene. Det er ikke alle gitt å bli en Rune Andre Stokkebekk. For å ha nevnt ett navn, men det kan jo være et mål, så har man i alle fall noe å strebe mot. Ser man på en del av de gode mønstrene som; Streaking Caddis, Rackelhanen, diverse maur og myggimitasjoner, så er det masse "enkle fluemønstre" og jeg tror ikke fisken er så selektiv som man gjerne vil tro. Ofte tror jeg at fiskeren selv kan være vel så selektiv. Fisker du bare med Wully Bugger etter SØ, så får du ikke på noe annet heller. Selv har jeg satt meg som mål å knekke mygg-koden til sommeren.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sandro, fisken er rimelig bite villig for tiden. Bare så du vet det. Finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær! ;)

 

??? Jeg har vært avgårde på jobb, så da blir det vanskelig å fiske. Men nå er jeg tilbake så da kan vi ta en fisketur, dersom jeg rekker det innemellom all fluebindingen  ;D ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...