Gå til innhold

Hva er nødvendig og ha som fluefisker?


Gjest FlueJimFlue

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest nicolaj brekke

en livsstil og økonomisk situasjon som tilsier at du kan kjøre til f.eks Nordland når du ser at forholdene blir bra fra Tirsdag til Fredag en tilfeldig uke i Mai/Juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

en livsstil og økonomisk situasjon som tilsier at du kan kjøre til f.eks Nordland når du ser at forholdene blir bra fra Tirsdag til Fredag en tilfeldig uke i Mai/Juni.

 

Skjønner du beskriver din egen situasjon, Nicolaj. Lucky bastard!

 

Kvalmt ikke sant;) Ikke så rosenrødt som det høres ut kanskje. Driver nå med varetelling og utregning av debitorer som jeg skal ringe opp og spøøre om de har betalt.. Ikke akkurat motiverende. Og så var det den økonomiske situasjonen da.. hehe. Jeg kan si det sånn. Jeg kjøre ikke rundt i dævel av en 4x4. Jeg bor som oftest i bilen eller i telt/campinghytter og jeg eier ikke huslån osv. Har også utsatt unger osv. Man må tilpasse seg. En klok mann sa en gang. Frihet koster alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en livsstil og økonomisk situasjon som tilsier at du kan kjøre til f.eks Nordland når du ser at forholdene blir bra fra Tirsdag til Fredag en tilfeldig uke i Mai/Juni.

 

Skjønner du beskriver din egen situasjon, Nicolaj. Lucky bastard!

 

Kvalmt ikke sant;) Ikke så rosenrødt som det høres ut kanskje. Driver nå med varetelling og utregning av debitorer som jeg skal ringe opp og spøøre om de har betalt.. Ikke akkurat motiverende. Og så var det den økonomiske situasjonen da.. hehe. Jeg kan si det sånn. Jeg kjøre ikke rundt i dævel av en 4x4. Jeg bor som oftest i bilen eller i telt/campinghytter og jeg eier ikke huslån osv. Har også utsatt unger osv. Man må tilpasse seg. En klok mann sa en gang. Frihet koster alt!

 

Hehe, har ikke v40 din 4-hjulstrekk?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei FluFly, her er en liste over et enkelt oppsett på hva du kan starte med;

Stang Sage Z Axis 6 000,-

Reservestang må du ha også da bør det holde med en TXL til 4 500,-

Snelle Enten en Danielson, den koster bare 3 000,- eller evt Loop OPTI Dryfly til 4 000,-

Snøre med fortom og backing her bør du i alle fall ha to sett 2 000,-

Vadere, Simms G3 med ditto sko til 7 500,- bør holde til å starte med

Vadejakker også Simms G3, den koster bare 5 000,-

Vest må du også ha Simms G3 også, så er du i det minste litt konsekvent i valg av bekledning 2 000,-

Briller er et must 2 500,-

Cap får du til  rundt 300,-

Så må du ha noe å fylle i vesten, som håv, diverse impregnering, reserve fortommer, klippere, lykt, etc 3 000,- bør holde til en grunnutrustning.

Raskt summert kommer dette seg på ca 37 500,-.

Skal du utpå vannet må du ha pontongbåt el l. det får du for raske 17 500,-

Du skal selvfølgelig komme deg til og fra fiskeplassen også, da må man jo ha en 4WD som det heter på godt norsk, da er en Landcruiser god å ha, den får du til rundt 750 000,-. Evt budsjettversjonen en RAV 4 til 500 000,-.

Ja hve i h...vete har sagt at fluefiske er dyrt. Ikke jeg i alle fall. Det er bare når det tar av at det begynner å bli dyrt, når du har supplert med 10 til 15 sttenger og sneller i tillegg, plus, plus.

Jeg holder helt å glemme at du selvfølgelig etter hvert ønsker å binde dine egne fluer;

Starpakke på dette inklusive bindestikke og noen pakker med fjær får lett for mellom 15 000,- til 20 000,-. Da vil du til gjengjeld spart en hel masse på kjøp av fluer.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster en Landcruiser så mye i Norge??  :o

Her nede fårdu en 2007 modell til 160-170000 kroner. Luksusutgaven VX 100 går for rundt 300.000,-

 

 

he he, har du bodd så lenge "ute" at du har glemt norske bilpriser... Kjøpte en Landcruiser 2003 for 1 år siden, og den passerte godt 300 000, som varebil, greit nok med det aller meste av tenkelig utstyr, men men... god bil da.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, fluefiske kan koste deg fra kr. 1000,- til tett oppunder millionen, avhengig av hva du vil legge i hobbyen din. Begge ytterligheter kan få fisk, men det vil uansett være kunnskapen til personen som holder i utstyret som teller mest.

Å stå med knekkt stang midt inne på vidda i en intens klekking, er en opplevelse du aldri glemmer. Den samme opplevelsen kan være positiv hvis du kan rusle til teltet ditt og hente reserven og takke deg selv for at du tok den med. Min liste av fiskeutstyr på fjellet ser slik ut:

 

1 #5 stang (4-delt ) + snelle + flytesnøre

1 #4 stang 4-delt  + snelle + flytesnøre

Ekstra fortom spoler 0,10mm til 0,25mm

Fluer, de veier ikke så mye, så det blir å ta med seg en del.

Clipper hengende i jakka. (Kjøpt ny med trådtreder og nål i år)

LED-panne lykt (greier ikke tre fluer med månelys lengre  :()

2 flasker Repel flue impregnering (1 + 1 reserve)

1 flaske Tiemco snøre rens

Briller

Myggmiddel

Caps

Buff

 

De siste åra har fjelljakka blitt erstattet av SIMMS pustende vadejakke. Det er praktisk når du fisker og jakka fungerer greit nok når du går med sekk. Det er sjeldent behov for å vade i fjellvann. Du vil savne håven når du virkelig trenger den, men det hjelper å bruke god tid når en skal lande fisken.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SNUS!!

Selv med alt mulig dill dall som tidligere en nevnt, hadde det vært meget ukonsentrerende og lite verdi i turen om jeg skulle sitte rastløs på en stein å se etter vak, uten snus :(

Ja, jeg begynte med tullet lenge før jeg visste hvem unge herr Lenth var ;D

 

Hvis jeg i tillegg til "generalen" hadde husket cult fluene March Brown i våte, tørre og fortyngede varianter, så hadde vel turen vært i boks ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Litt Monsen liv på deg eller Nicolai?

 

Er ikke feil det, he he!!! ;D

Synes Monsen kakker alt for mye fisk i huet... hehehe ;)

Nei, jeg tror kort sagt det viktigste for en fluefisker er "den nye luksusen"... TID! Og mange kunne nok skaffet seg mye mer tid, men "den nye sykdomen, (SKAL HA ALT)" fører til at vi gjør den utilgjengelig for oss selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg skal forsøke å svare ordentlig på tråden din jeg. Så får vi se.

Det opplagte:

2 stenger

2 sneller med ekstra spoler med synkesnøre

fluer.

Briller

 

Må ha av "dilldall":

Klipper eller saks

tørrflueimpregnering

tørrfluepulver

mud

Ekstra fortommer

Ekstra fortomsspisser

 

Må ha av bekledning:

Tilstrekkelig og praktisk bekledning etter turens lengde og intensitet (så dyr og fancy jeg har råd til, Goretex eller Dermizax, ullfrotte, superundertøy etc i hue og rævva)

Sko.

Skjermlue (hatt, caps el lign)

 

Annet "må ha":

Føler meg naken uten min trofaste SWAK

Et sitte/liggeunderlag

for (mengde/type varierer etter turlengde  :)

nål til å stikke opp gjenlakkerte øyne

krokløsertang

håv

 

I utgangspunktet har jeg en forestilling om at idealet må være den ikke nedtyngede fiskeren men i praksis ser jo jeg også at man har med seg en hel haug nødvendigheter som i bunn og grunn burde være unødvendig, eller?

 

Etter, med en mild følelse av morskap, å ha sett "Gi meg to march Brown" har jeg jo tenkt litt igjen. MEN jeg la jo merke til at Fismen og Lenth heller ikke var lykkelige uten fersk Stroft i lomma  ;)

 

E.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet har jeg en forestilling om at idealet må være den ikke nedtyngede fiskeren men i praksis ser jo jeg også at man har med seg en hel haug nødvendigheter som i bunn og grunn burde være unødvendig, eller?

 

Etter, med en mild følelse av morskap, å ha sett "Gi meg to march Brown" har jeg jo tenkt litt igjen. MEN jeg la jo merke til at Fismen og Lenth heller ikke var lykkelige uten fersk Stroft i lomma  ;)

 

E.

 

 

 

Du er ikke alene her. Jeg har også prøvd den strippede varianten. En liten flueboks med noen alternativer for den aktuelle dagen, en liten klipper og to ruller med fortomsmateriale. Men så må jeg likevel ha med nøklene til bilen, mobiltelefon, litt småsnacks og diverse. Og shaker'n lar jeg ikke bli igjen hvis det er tørrfluevær. Og krokutløser og håv er essensielt for C&R, og gjerne en liten saks til å sluttrimme noen fluer... osv.

 

Nei, det blir som regel vest med en liten ryggsekk. Da får jeg med god mat og nok drikke. Jeg får også med kamera, kikkert, ekstra snelle eller spole, et par fluebokser til, kaffekjele/termos, feltdagbok. Kanskje tar jeg med en ekstra stang også, hvis det er over 15 minutters rask gange til bilen eller hvis jeg planlegger litt variert fiske .  More is more for meg. FIsker så altfor sjeldent at jeg mer enn gjerne koser meg en hel kveld med å pakke alt det "nødvendige".

 

Jørn   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye dumt å lese her, men det var vel litt av poenget til trådstarter.  Det man må ha som fluefisker er: en stang - med snelle, snøre og fortom, litt ekstra fortomsmateriale, noen utvalgte fluer som får plass i en fyrstikkeske, samt briller.  Man MÅ ikke ha briller, men det er en god ide.  Så må man ha på seg tøy.  Man MÅ ikke ha på seg tøy, men det er som regel mer komfortabelt, og vekker mindre oppsikt dersom man fisker der hvor det finnes andre.  En liten kniv med tang er også kjekt å ha.  That's it.  Dette er som regel min standardutrustning.  I tillegg har jeg alltid med meg primus til en liten kaffetår.  Mitt fiskeutstyr er således alltid svært beskjedent, jeg bærer minst mulig, savner sjelden alternativt utstyr.  Om jeg fisker mye?  Ja.  Svært mye. Mer enn de fleste. Betydelig mer enn de som bærer seg skakke på utstyr, for deretter å lide helvetes kvaler over hva de skal velge, bytter deretter kontinuerlig under hele fisketuren, og ender opp med å skylle på utstyret når de ikke får fisk.  Om jeg får mye fisk?  Ja.  Mer enn de fleste.  Betydelig mer enn de som ikke rekker å få flua i vannet før de må prøve en annen.  Om jeg er god?  Ja visst! Slettes ikke dårlig.  Betydelig bedre enn de som bruker sin tid på å bli eksperter på snøretredning, fortomsskifte og knuter.  Jeg har nemlig bare en stang, et snøre og noen få fluer, og har dermed tid til å fiske.  Øvelse gjør mester.  Om jeg er beskjeden?  Ja.  Jeg er mer beskjeden enn de fleste.  Betydelig mer beskjeden enn de som kommer med alle sine stenger i fine futteraler, fluebokser opp og ned i mente, innviklede utredninger om døgnfluers klekkestadium og ørretens preferanser.  Jeg smiler litt, kaster ut en maurimitasjon, og når fisken sitter unnskylder jeg den med at den sikkert ikke visste bedre, og sanns.vis ikke hadde oppfattet at det ikke var maur den skulle ta akkurat i dag.  Dumme fisk.

 

Strengt tatt har jeg ikke møtt så mange av de jeg beskriver, da jeg stort sett ferdes alene. (Alternativt i lag med en annen noenlunde nøktern og fiskegal kar - som først og fremst har fokus på fisket - og ikke utstyret.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet har jeg en forestilling om at idealet må være den ikke nedtyngede fiskeren men i praksis ser jo jeg også at man har med seg en hel haug nødvendigheter som i bunn og grunn burde være unødvendig, eller?

 

Etter, med en mild følelse av morskap, å ha sett "Gi meg to march Brown" har jeg jo tenkt litt igjen. MEN jeg la jo merke til at Fismen og Lenth heller ikke var lykkelige uten fersk Stroft i lomma  ;)

 

E.

 

 

 

Du er ikke alene her. Jeg har også prøvd den strippede varianten. En liten flueboks med noen alternativer for den aktuelle dagen, en liten klipper og to ruller med fortomsmateriale. Men så må jeg likevel ha med nøklene til bilen, mobiltelefon, litt småsnacks og diverse. Og shaker'n lar jeg ikke bli igjen hvis det er tørrfluevær. Og krokutløser og håv er essensielt for C&R, og gjerne en liten saks til å sluttrimme noen fluer... osv.

 

Nei, det blir som regel vest med en liten ryggsekk. Da får jeg med god mat og nok drikke. Jeg får også med kamera, kikkert, ekstra snelle eller spole, et par fluebokser til, kaffekjele/termos, feltdagbok. Kanskje tar jeg med en ekstra stang også, hvis det er over 15 minutters rask gange til bilen eller hvis jeg planlegger litt variert fiske .  More is more for meg. FIsker så altfor sjeldent at jeg mer enn gjerne koser meg en hel kveld med å pakke alt det "nødvendige".

 

Jørn   

 

hehehe absolutt. Jeg har mye glede av det å pakke,  la oss si at jeg har fått innvilget en dag til fiske (noe som ikke kommer til å bli plagsomt ofte i sommer ettersom familien fant ut det var praktisk å utvides i JUNI. Juni av alle ting av alle ting her i nordland hvor isen akkurat har begynt å gå på de laveste vannene i denne perioden! nei og nei at det går an å ha så dårlig timing med dette. Tenk dere en fluefisker fra nordland som "velger" å få ungene sine i mai, juni og august! Minst tre helger i den beste tiden går til bursdager i gudene vet hvor mange år *tsk tsk*, nei jeg babler.) nåja, tilbake til saken, har man fått innvilget en dags fiske så er halve morroa å tusle rundt et par dager, finne sekken, pakke småting, sjekke snella, se over fluene, tenke på stedet man har planer om å dra til, velge utstyr etc.

 

Alt har å gjøre med avkobling eller?

 

E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye dumt å lese her, men det var vel litt av poenget til trådstarter.  Det man må ha som fluefisker er: en stang - med snelle, snøre og fortom, litt ekstra fortomsmateriale, noen utvalgte fluer som får plass i en fyrstikkeske, samt briller.  Man MÅ ikke ha briller, men det er en god ide.  Så må man ha på seg tøy.  Man MÅ ikke ha på seg tøy, men det er som regel mer komfortabelt, og vekker mindre oppsikt dersom man fisker der hvor det finnes andre.  En liten kniv med tang er også kjekt å ha.  That's it.  Dette er som regel min standardutrustning.  I tillegg har jeg alltid med meg primus til en liten kaffetår.  Mitt fiskeutstyr er således alltid svært beskjedent, jeg bærer minst mulig, savner sjelden alternativt utstyr.  Om jeg fisker mye?  Ja.  Svært mye. Mer enn de fleste. Betydelig mer enn de som bærer seg skakke på utstyr, for deretter å lide helvetes kvaler over hva de skal velge, bytter deretter kontinuerlig under hele fisketuren, og ender opp med å skylle på utstyret når de ikke får fisk.  Om jeg får mye fisk?  Ja.  Mer enn de fleste.  Betydelig mer enn de som ikke rekker å få flua i vannet før de må prøve en annen.  Om jeg er god?  Ja visst! Slettes ikke dårlig.  Betydelig bedre enn de som bruker sin tid på å bli eksperter på snøretredning, fortomsskifte og knuter.  Jeg har nemlig bare en stang, et snøre og noen få fluer, og har dermed tid til å fiske.  Øvelse gjør mester.  Om jeg er beskjeden?  Ja.  Jeg er mer beskjeden enn de fleste.  Betydelig mer beskjeden enn de som kommer med alle sine stenger i fine futteraler, fluebokser opp og ned i mente, innviklede utredninger om døgnfluers klekkestadium og ørretens preferanser.  Jeg smiler litt, kaster ut en maurimitasjon, og når fisken sitter unnskylder jeg den med at den sikkert ikke visste bedre, og sanns.vis ikke hadde oppfattet at det ikke var maur den skulle ta akkurat i dag.  Dumme fisk.

 

Strengt tatt har jeg ikke møtt så mange av de jeg beskriver, da jeg stort sett ferdes alene. (Alternativt i lag med en annen noenlunde nøktern og fiskegal kar - som først og fremst har fokus på fisket - og ikke utstyret.)

He-he . . . Vittig  ;D Noen har en egen evne til å ordlegge seg !

Ikke desto mindre er det riktig ; Det er ikke nødvendig å ha mer enn det som er nevnt i de to første linjene her !

Klarer man å nøye seg med det som er NØDVENDIG, er ikke fluefiske noe pengesluk !

Er sikker på jeg kunne skaffe meg brukbar utrustning til 2000 kr  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er kanskje ikke nevnt? Føde. Altså nok energi, jeg liker litt karbo kjekser og ikke minst litt godt brød med mye pålegg. i den senere tid på SØ turer så tar vi med grill i ny og ne. Det er jammen snadder.

 

Jeg som fort kan fiske meg vekk, altså være ute i opp til 13 timer glemmer ofte nok mat og drikke.

Det er faktisk mer viktig enn vi tenker på. Har hatt med fiskere på tur som har med seg null mat og drikke.

De blir fort slitne eller lei etc....

 

Lillevann, fisker du nesten bare alene? Du får komme deg hit så kan vi ta en tur.

Tro det er en opplevelse å høre deg "live" på en fisketur ;D ;D Blir gjerne med jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt har jeg ikke møtt så mange av de jeg beskriver, da jeg stort sett ferdes alene.

......

 

Ja, og du hadde nok klart deg like bra med bare en kjepp, en hyssingstump, en bøyd spiker og en gammel kaffeboks med mark ;)

Men så er nå en liten utstyrsprat, noen synspunkter på klekkestadier, hva fisken kommer til ta, om det er nødvendig å gå ned til 6X og opp til 15 fots fortom osv, ispedd et par selvironiske og morsomme kommentarer en del av fluefiskeopplevelsen for min del. Men så reiser jeg også ofte på tur med andre.  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med på tur:

 

2 stenger

2 sneller

3 liner

fortommer 10,12,14,16,18

vadere+sko (simms selvsagt)

chestpack (simms selvsagt)

pustende undertøy ( vår, sommer og høst)

Piang

Klipper

flytepulver

linedressing

3-4 bokser fluer ( kommer an på årstiden, duns, klekkere, spent, vårfluer, mygg, land innsekter etc...)

solbriller

caps

fortomstrekker

sykkel

Belly ( på de turer som det kreves)

kokeaparat ( kaffe, litt mat)

 

Det skulle vel være det meste.

 

Gjør et forsøk hvert år på å "travel light" men får det aldri til... er mektig imponert over noen av mine turvenner som klarer dette.

 

12 uker igjen!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...