Gå til innhold

Hva slags utstyr bruker dere til SØ/sjøfiske?


Åge

Anbefalte innlegg

Bruker samme kaffekjelen og kopp som til annet ørretfiske, men jukser ofte og har med varmvann på termos i tillegg  ;D. Jeg synes også SØ fisket i sjøen krever litt mer av sjokoladen, og bruker derfor litt mørkere typer. Bruker det paret av mine 4 vadere som til enhver tid lekker minst (dvs aldri Simms) og Patagonia sko med gummi såler. Siden jeg har litt lett for å fryse på småfingrene ligger det som regel et par Sealskin hansker og forsvarets votter med pekefinger/ullvotter i sekken.

 

Snørekurven er for meg viktigere enn hvilken kastepinne, bruker nå den danske eller den trofaste gamle orvis-en.

 

Til SØ fiske har jeg sjelden mer enn en boks, og bruker derfor ikke vest. Inni den vanntette CF boksen ligger det noen Jiggy, Soft hackle streamers, Nopoxy Surf Candy, reker, krill og marflo.

 

I mange sesonger gikk jeg med en rolig stang og et et 4# snøre. Nå bruker jeg mest et WF 6  In snøre, og en 9fot som Orvis påstår er en #5 stang. Noen ganger bruker jeg en rolig stiv 9,6 fot og et WF #7 In snøre. Etter å ha byttet en del sneller ønsker jeg nå sneller som varer i mer enn noen få turer, og bruker Hardy MLA og Orvis Vortex. Mister jeg Vortex-en i fjellet får jeg det lokale naturvern foreningen på nakken. Til gjengjleld er ikke vekten for puslinger, men jeg bruker den altså alikevel.

 

Har prøvd en del synk snører, men fikk ikke mer fisk med dette, så har sjelden med slike.

 

Ellers lurer jeg litt på hvilken type fiske som må bedrives i mørke, er det ikke bedre å spørre grunneier om lov  :P  ;D  ? En vet heller ikke hvilke figurer en kan risikere å ramle over i mørket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg bruker på dager med lite vind en loop multi 9`5er med en danielsson lw med et snowbee xs, sa wetcell intermediate eller sa wet cell synk 4..

 

Og nyinnkjøp for ei uke siden guideline lecie 9`6er med en danielsson lw og et loop distanse 75, sa wetcell intermediate og sa wetcell synk 4.. (regner med denne tar over for begge stengene til sø fiske)

 

Blåsedager en lts x-3 9`6 #7 med en lts x-2 snelle med loop multi eller så har jeg en intermediate og flyt klump med skyteline fra loop..  (denne stangen er også laksestanga)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Native Run 10`#8 eller GL3 9`#8 til SØ fiske.

Snører som jeg bruker er streamline #8/9, Bullet nymph #8, eller Rio outbound intermediate #7.

Når jeg fisker tørt bruker jeg power taper 8/9

Sneller er Guideline REM Seatrout x2, og slate Viper x2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre ikke så mange turene det bli med sjøørret fiske. De turene som blir er til Oslofjorden som regel i april.

 

- Jeg bruker Guideline LPXe RS 9 fot klasse #7.

- Snøret er Airflo Cold Saltwater Intermediate.

- Snelle er Guideline Inex. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre/lette fluer/rolige vindforhold: LPXe 9', #5, 4-delt, med SA GPX flyt eller Loop Multi F/I (med glassklump) på en Danielsson LW 4-7 snelle.

Store/tunge fluer/sterk vind/behov for synkesnøre: LPXe 9,6', #7, med SA GPX flyt, Loop Multi F/I eller synkesnøre, som sneller tjenestegjør LTS X2 5-8 eller Vangen Phantom LA 7-8. Linekurv fra Orvis  :-* 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fjorden bruker jeg som oftest Guideline LPXe RS 9' #5 eller Glx crosscurrent 9' #7 når det er lite vind til alle slags fisk.

Og guideline LPXe RS 9' #7 eller GLx crosscurrent 9' #8 når det blåser litt heftig.

 

Flyteline så bruker jeg Rio outbound , intermediate husker jeg ikke navnet på, men klump. Skal jeg ned så bruker jeg 200 og 300 grain Teeny klump eller S.A.

 

Snelle er litt avhengig av line som sitter på, Guideline Inex 5-7 og Watergrip ssm og sl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

:)Artig tråd.Jeg bruker en eldre Guideline Pro Tech #7/8 nå for tiden med en Streamstix 004 snelle,snøret som sitter på den er et ridge line#7.Har også med en vision 3zone snelle med et shakespeare ''Glider'' synkesnøre på hvis jeg vil fiske litt dypere.

 

Mvh.Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Jeg synes Vision 3zone er en bra billigsnelle,er derfor jeg bruker den,ok brems og materialet tåler godt saltvann+litt ''juling'' :) .Litt off topic kanskje men jeg kan anbefale den til den prisen,jeg ga 299 for den.Hos en annonsør på forsiden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller er det mange som bruker Vision 3Zone sneller? Jeg synes min er veldig bra, men har aldri hørt om noen andre som bruker den! :rolleyes:;D

 

Du har visst ikke lest hele tråden her ;)

 

Mvh

Rolf J. F.

 

Nei har ikke lest hele, men da jeg fikk den, søkte jeg på nettet og overalt og har aldri hørt om noen som brukte den, til denne tråden hvor det faktisk viste seg at jeg ikke var den eneste som brukte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg bruker 3 forskjellige stenger. Alt avhenger av vind og min egen form virker det som. Perlen i samlingen er en Redingotn nTi 9.0 #7 som er virkelig kjapp og fungerer godt i kraftig vind og til store/fortynga fluer. Ellers hender det jeg bruker en Shimano Biocraft XT 9.0 #7, denne har en dypere aksjon enn Redington'en men fungerer like godt til store/fortynga fluer på dager hvor det er litt svakere vind.

 

Ellers kjøpte jeg meg en ordentlig kosestang her på sensommeren i fjor #4/5 Greys G-Series (billigserie). Jeg tror jeg ga ca. 300,- for stanga og den er rett og slett nydelig hehe

 

Av sneller bruker jeg primært Lamson Velocity, og Shimano Biocraft med ekstra spoler. Av liner bruker jeg litt forskjellig, har klumper til alle stengene (intermediate), flytesnøre til alle, og synk 1 (wf8 som jeg bruker på Redington stanga) til SØ fiske nå i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Jeg bruker tre forskjellig stenger i henholdsvis klasse #6,7,8. 7eren er en GL3 mens de to andre er Z-axis (er veldig glad i Z-axisen, helt overlegen ;D)

Av snører bruker jeg veldig mye rart, det meste har jeg satt sammen selv, av WF snører bruker jeg Stripped Bass i synk 1 og 3, samt et flyte snøre fra Hardy som utrolig nok er veldig bra (litt usikker på hva det heter, men er av den råere typen)

 

Sneller er jo viktig bruker Sage 2360 til Klasse 6, Orvis Battle kill til syveren og Hardy Zane no:1 til 8ern (sistnevnte er det råeste jeg har brukt av sneller noen gang, helt rått ;D ;D)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Bruker som oftest en 9,6´#6. Merket er av ukjent karakter. Beruker som oftest et WFsnøre, men har i år forelsket meg litt i et synk1 DT snøre. Dette bruker jeg på en gammel Hardy stang. Sneller forandrer seg hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg for min del bruker en Redington Wayfarer #7 og ei Slate Viper snelle.

Samme oppsett her.

I tillegg en HM2 9,6'#7 og ei St. Croix - snelle.

Varierende snører etter forhold/årstid Grommere oppsett v/sterkere vind.

Har også snopt meg en Albright EXS 13,6' #6 som jeg skal bli venn med etter hvert 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...