Gå til innhold

SA Sharkskin


Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Til alle dere som har kjøpt Sharkskin og er misfornøyd og plaga med følsomme ører.

Ikke kast snøre, men send det til meg. Jeg tar det mer enn gjerne ;D ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 267
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har latt sharkskin ligge på et par uker, men tenkte å la den få en ny sjanse noen timer i går sammen med Z-axis`n.  Joda, lina glir lett ut, får kjapt kontakt med stanga, men men.. På kortere kast, opptil 20 m, så er det helt ok. Jeg har liner som er langt verre enn dette, det er ikke håpløs, men konklusjonen min er den samme, det blir et reservesnøre.  Det skal i hvertfall ikke brukes under vårfluestriping, for det sliper gode furer i fingertuppene.

Tror det er viktig når man omtaler en line at man også tar hensyn til personlige preferanser, følelse og kastestil, det som passer den ene passer ikke den andre.  Vet at noen er svært lykkelig med Sharkskin og Z-axis, men for meg er det ikke en perfekt match. Har en kompis som er en svært erfaren fluefisker, og han mener at Sage SLT og SA GPX er en perfekt kombinasjon, noe jeg mener er totalt uinteressant , , , , for meg.

 

til dere som står i kø, må jeg nok desverre skuffe med at lina blir beholdt som en kuriositet.

 

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er en line som passer best til over hode kast......så lange klumper har aldri vært bra til slike vannkast.....det kan hende at en spenstig karbonstang håndterer den ok, men dette er ikke en line optimalisert for vannkast....klumpen bør da være maks 10 - 11 meter!

 

jeg vil fortsette å kalle ddette for en brukbar klessnor!

 

Vel, klumplengden på sharkskin kan vel ikke akkurat kalles lang, staffan? Er med på at det kanskje blir litt lang klump til vannkast opp til 10 meter. Men, desto bedre på kast fra 13-14 og oppover! kommer jo helt an på hvor du skal fiske, hvordan ser forholdene ut? Sharkskin over hodet, da kjennes klumpen nesten for kort ut, perfekt til kast opp mot 17-18 meter, og holdbar til 20+....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, klumplengden på sharkskin kan vel ikke akkurat kalles lang, staffan? Er med på at det kanskje blir litt lang klump til vannkast opp til 10 meter. Men, desto bedre på kast fra 13-14 og oppover! kommer jo helt an på hvor du skal fiske, hvordan ser forholdene ut? Sharkskin over hodet, da kjennes klumpen nesten for kort ut, perfekt til kast opp mot 17-18 meter, og holdbar til 20+....

 

Er du sikker på at det er Shark skin du snakker om?

 

http://solutions.3m.com/3MContentRetrievalAPI/BlobServlet?locale=en_US&univid=1180582895248&fallback=true&assetType=MMM_Image&blobAttribute=ImageFile&placeId=7BC6E48B1800BAE180A88E4927002DD1&version=current

 

Den har en klumplengde på 51 fot (=15,5 meter) i #5. Har du hele klumpen utenfor toppringen, kan du legge ned på over 20 meter uten å skyte noen verdens ting! For meg er i alle fall en klump på 15,5 meter svært langt til praktisk ørretfiske.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom,

Mener du virkelig at klumplengden og profilen på Sharkskin er FOR lang til "praktisk ørretfiske"?

Har du fisket med den?

 

Jeg har DT liner som er meget mer praktisk til mye av "mitt" ørretfiske enn en kort klump med kort tapering....

Og disse Dt linene har selvsagt lengre klump enn Sharkskin....

Spennende å høre ihvertfall, at det er mulig å nesten kalle Sharkskin for ubrukelig....

Heldigvis er vi forskjellige ;D

 

Men det er så vanvittig mye gode produkter ute å suser....hvorfor kaste bort tiden på noe dere ikke liker 8)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Nå var jeg litt krass i kritikken av snøret. Mulig forventningene var vel høye.

Har prøvd snøret på flere stenger men fikser det ikke! Er i utgangspunktet like glad i lange klumper som korte.

Rimelig altetende vil jeg si.

Uansett hvor godt det funker for noen -og dårlig for andre skal man ikke ende opp med noe så unødvendig som brannsår etter noen timer praktisk fiske....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom,

Mener du virkelig at klumplengden og profilen på Sharkskin er FOR lang til "praktisk ørretfiske"?

Har du fisket med den?

 

Jeg har DT liner som er meget mer praktisk til mye av "mitt" ørretfiske enn en kort klump med kort tapering....

Og disse Dt linene har selvsagt lengre klump enn Sharkskin....

Spennende å høre ihvertfall, at det er mulig å nesten kalle Sharkskin for ubrukelig....

Heldigvis er vi forskjellige ;D

 

Men det er så vanvittig mye gode produkter ute å suser....hvorfor kaste bort tiden på noe dere ikke liker 8)

 

Stig

 

Hei Stig!

 

Min kommentar var myntet på at det ble hevdet at Shark skin har kort klumplengde, det synes jeg ikke det er riktig å si. Selv om det i dag selges WF-snører med klumplengde fra 8 til 20 meter, så vil jeg hevde at en normallengde på klumpen er 10-12 meter og at 15,5 meter er en lang klump. Selv brukte jeg i fjor XXD'en til en del ørretfiske, og var veldig godt fornøyd med denne (til overhode kasting). XXD'en er jo en "forvokst" Shark skin. På de lengdene jeg vanligvis kaster under ørretfiske skyter ikke XXD'en godt ettersom bare deler av klumpen er utenfor, men klumpen går rolig og stabilt i luften og er glimrende til å holde mye snøre i luften. Jeg synes at XXD og lignenede liner fungerer supert til ørretfiske der jeg ikke ønsker å skyte så langt og har gode bakslengsmuligheter. Er det plass nok til å holde hele klumpen utenfor toppringen, kan man selvfølgelig kaste så langt ønskene og ferdighetene tillater!  ;D

 

Jeg tror ikke vi er så uenige når det kommer til stykket......    ;)

 

 

Der vi kanskje er mer uenige er når det kommer til vannkasteegenskapene. Jeg synes WF-snører med tyngden i framkanten av klumpen (slike som XXD, Shark skin, Rio Selective Trout m.fl.) er vanskelige å bruke til vannkast. For meg så blir timingen i framkastet veldig kritisk sammenlignet med mer tradisjonelle vannkastsnører som f.eks. Triangle Taper (med tyngden i bakkant av klumpen). Imidlertid så vet jeg at mange erfarne og flinke fluekastere ikke er enige med meg i dette, så jeg prøver ikke å være bombastisk å hevde at jeg sitter på den universelle sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tom.

Synest du fikk et nyansert og godt bilde frem her, og korrekt som du sier, klumpen er lang...faktisk herlig til mitt vannfiske og generelle fiske i elv, fordi jeg liker ha denne gode kontakten med linen for nøyaktighet og pent nedlegg av fluen.

 

I Sverige VM 2006 fisket jeg med #4 stang og XXD line...fikk nesten alle mine fisk på tørt, kort og langt ifra. Dette var i elv vadbarhet, og ikke vanskelig med busker tett i ryggen.

Til mye av vannfisket mitt, fjærmyggfiske, ifjor høst brukte jeg også mest XXD line.

 

Men helt klart, masse fint på markedet idag...heldigvis.

Men synest både Sharkskin og Rio Gold (til tross for vekt langt fremme- mer markant på Gold linen) vannkaster godt...men så er jeg heller ikke noen kaste ekspert.. :)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja gutter, må bare få si mine meninger igjen ang. sharkskin. Og til dere som diskuterer klumplengde etc. ta en titt på denne linken hvis dere ikke allerede har sjekket det ut. http://solutions.3m.com/3MContentRetrievalAPI/BlobServlet?locale=en_US&univid=1180582895248&fallback=true&assetType=MMM_Image&blobAttribute=ImageFile&placeId=7BC6E48B1800BAE180A88E4927002DD1&version=current

Beklager :rolleyes: ::) Men jeg ble litt ivrig i farten og så ikke at Tom Larsen allerede hadde lagt ut link til ovenfornevnte side :-X

 

Jeg for min del liker Sharskin mere og mere, og det på forskjellige stenger. Har ikke hatt problemer så langt, ruller fint over både på lange og korte kast. Det eneste negative, er kanskje at det kunne blitt levert i litt flere kuuule farger he-he ;D ;D

 

Og i disse dager på Vestlandet med stekende sol er det en annen egenskap som er helt fantastisk når det gjelder dette snøret og sky ørret, det finnes overhodet ingen linerefleks.

 

Og bare en liten ting til, er det virkelig noen her som har kjøpt seg en bil og bare kunne satt seg inn og kjørt avgårde uten og regulere på speil og sete? Og med det mener jeg kanskje at kasteteknikk må reguleres litt på i forhold til forskjellige snører samt stenger.

 

Fikk nylig gleden av å prøve Sharkskin på Orvis sin nye Helios serie, og det er bare en ting å si "Jeg er forelsket". "Det var som å komme til fluefiskehimmelen som snill gutt" Men den siste her hører vel inn under en annen tråd på forumet.

 

Deilig å være Trønder på Vestlandet i disse dager :D

 

Og til dem som ikke takkler snøret står jeg vel som nummer 4 i køen????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, klumplengden på sharkskin kan vel ikke akkurat kalles lang, staffan? Er med på at det kanskje blir litt lang klump til vannkast opp til 10 meter. Men, desto bedre på kast fra 13-14 og oppover! kommer jo helt an på hvor du skal fiske, hvordan ser forholdene ut? Sharkskin over hodet, da kjennes klumpen nesten for kort ut, perfekt til kast opp mot 17-18 meter, og holdbar til 20+....

 

Er du sikker på at det er Shark skin du snakker om?

 

http://solutions.3m.com/3MContentRetrievalAPI/BlobServlet?locale=en_US&univid=1180582895248&fallback=true&assetType=MMM_Image&blobAttribute=ImageFile&placeId=7BC6E48B1800BAE180A88E4927002DD1&version=current

 

Den har en klumplengde på 51 fot (=15,5 meter) i #5. Har du hele klumpen utenfor toppringen, kan du legge ned på over 20 meter uten å skyte noen verdens ting! For meg er i alle fall en klump på 15,5 meter svært langt til praktisk ørretfiske.

 

 

 

Ja Tom, veldig sikker på at det er sharkskin jeg prater om... Ja, klumpen er som du ser på linken lang, men følelsen av klumpen er noe helt annet! Synes jeg. Den er kort! hehe... vet ikke hvordan jeg skal forklare men, den spenner opp veldig godt på korte kast, noe som er unormalt for liner med såpass lang klump! Ser du nøye på lineprofilen så ligger nok svaret der, selve belly'n er mer eller mindre todelt, konkav på mitten, tror det er det som gjør at den føles litt kort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja Tom, veldig sikker på at det er sharkskin jeg prater om... Ja, klumpen er som du ser på linken lang, men følelsen av klumpen er noe helt annet! Synes jeg. Den er kort! hehe... vet ikke hvordan jeg skal forklare men, den spenner opp veldig godt på korte kast, noe som er unormalt for liner med såpass lang klump! Ser du nøye på lineprofilen så ligger nok svaret der, selve belly'n er mer eller mindre todelt, konkav på mitten, tror det er det som gjør at den føles litt kort...

 

Det at den spennes godt opp på korte kast, kan vel forklares så enkelt som ved at profilen har mye tyngde i fronten (som alle XXD-kloningene). Om du føler at klumpen under kasting kjennes kort ut, så er det kanskje kombinasjonen av mye masse i fronten og en lang, slak baktapering som bidrar til det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja Tom, veldig sikker på at det er sharkskin jeg prater om... Ja, klumpen er som du ser på linken lang, men følelsen av klumpen er noe helt annet! Synes jeg. Den er kort! hehe... vet ikke hvordan jeg skal forklare men, den spenner opp veldig godt på korte kast, noe som er unormalt for liner med såpass lang klump! Ser du nøye på lineprofilen så ligger nok svaret der, selve belly'n er mer eller mindre todelt, konkav på mitten, tror det er det som gjør at den føles litt kort...

 

Det at den spennes godt opp på korte kast, kan vel forklares så enkelt som ved at profilen har mye tyngde i fronten (som alle XXD-kloningene). Om du føler at klumpen under kasting kjennes kort ut, så er det kanskje kombinasjonen av mye masse i fronten og en lang, slak baktapering som bidrar til det?

 

 

 

Det er nok det ja! :)Synes bare det er rart at folk synes den er for lang. Den spenner opp bra på korte kast, og vil man kaste lenger så går den jo ganske så langt også;) Litt følsom for vind, men det kan jo også ha med å gjøre at den er såpass tung i front, og liten vekt i baktaperingen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Kasta haiskinnet i fryseboksen her om dagen. Rigga på et Rio Gold og dro ut å testa. Bortsett fra litt mindre gli og lyd føles disse relativt like. Om det ikke passer min kastestil eller teststanga, ei Sage ZXL 490 skal være usagt. Jeg ble i allefall ikke tilfreds med disse.

Nå har jeg montert på Airflo Ridge Tactical Trout. Brukte dette snøret sist sesong på noen andre stenger.

Var ute å prøvekasta det på vann med Sage'n. Gliser bredt nå :-)

-Like minnefritt og stumt som haiskinnet.

-Glir bedre i ringene

-Ruller over som en våt drøm

-gir ikke brannskader

-Lyd som ikke bryter lydmuren

-Egner seg ypperlig til vannkast

=FISKESNOR

 

Hvis noen er interessert har jeg både Rio Gold WF #4F og SA Sharkskin Ultimate Trout #4 F (Chartreuse) til salgs for en rimelig penge.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese.

Du har akkurat motsatt erfaring som meg....Airflo linen min fra ifjor orket jeg ikke engang bruke plass på i frysen ;D ;D

 

 

Men sant skal sies, det var denne ruglete long belly utgaven og den grønne presentation typen...tactical trout er vel bedre da ? ;)

Det er flott at man finner noe man liker.

Sorry jeg har #4 eller hadde jeg kjøpt den :)

 

Du vet ikke om noen som har en #3 hailine til salgs..bare å sende ;)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker med hailine #7 i går natt fordi det blåste voldsomt. Fisket vått med svart Wolly bugger str. 6. Opplevde det mange andre har bemerket, brannsår  :o

Det ble faktisk så ille at jeg måtte plastre fingrene og bytte line ut på natta.

 

hmmmmm, ble litt betenkt...

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er helt riktig...saltvannskrystaller og hailine= såre fingre.

 

Jeg har heldigvis ikke kjøpt saltvanns haifinner ennå..ei heller aldri anbefalt..heldigvis.

Leste i vinter at også fra saltvannfiskere i USA hadde denne erfaringen.

 

Nei, for meg er den en ren og skjær ferskvannsline....

 

Stig (helt uten brannsår :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd lina i saltvann ennå, selv om stang og line var kjøpt inn med tanke på saltvann. Dette skjedde i ferskvann!! Nattfiske i elv, med mye vind!! Hadde med meg Z-axisen #7 nettop fordi det blåste mye. Problemet oppstod når fisken beit og jeg strammet lina! Sjeldent at jeg får så stor fisk at jeg tar inn på snella. Hva hvis så skjedde? Først må jo lina ut kontrollert mellom såre fingre før jeg kan ta inn på snella :). Vel, det er ikke så ofte jeg opplever det da....

 

Men, jeg har ikke gitt opp lina, det var bare en ny erfaring.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Jeg fikk brannsår (åpent) av avslappende nymfing med 4'ern. Har et ubrukt Sharkskin UTT i kl#7 hvis noen skulle trenge noe slikt.

 

BTW... Stig, Det er stor forskjell på Airflo Tactical Trout ift. Presentation og Distance.

 

Vi har nok alle våre ulike preferanser hva snører angår. Mye bra for enhver smak.

Men føler at haiskinnet er "hypet" litt opp. Jeg måtte som sagt vri snella ut til siden for å få lina til å gli godt i dobbelttrekket.

Airflosnøret kostet gjennom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasta haiskinnet i fryseboksen her om dagen. Rigga på et Rio Gold og dro ut å testa. Bortsett fra litt mindre gli og lyd føles disse relativt like. Om det ikke passer min kastestil eller teststanga, ei Sage ZXL 490 skal være usagt. Jeg ble i allefall ikke tilfreds med disse.

Nå har jeg montert på Airflo Ridge Tactical Trout. Brukte dette snøret sist sesong på noen andre stenger.

Var ute å prøvekasta det på vann med Sage'n. Gliser bredt nå :-)

-Like minnefritt og stumt som haiskinnet.

-Glir bedre i ringene

-Ruller over som en våt drøm

-gir ikke brannskader

-Lyd som ikke bryter lydmuren

-Egner seg ypperlig til vannkast

=FISKESNOR

 

Hvis noen er interessert har jeg både Rio Gold WF #4F og SA Sharkskin Ultimate Trout #4 F (Chartreuse) til salgs for en rimelig penge.....

 

 

 

Halaisen du, har du SA Trout #4 F (Chartreuse) til salgs ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk brannsår (åpent) av avslappende nymfing med 4'ern. Har et ubrukt Sharkskin UTT i kl#7 hvis noen skulle trenge noe slikt.

 

BTW... Stig, Det er stor forskjell på Airflo Tactical Trout ift. Presentation og Distance.

 

Vi har nok alle våre ulike preferanser hva snører angår. Mye bra for enhver smak.

Men føler at haiskinnet er "hypet" litt opp. Jeg måtte som sagt vri snella ut til siden for å få lina til å gli godt i dobbelttrekket.

Airflosnøret kostet gjennom!

 

 

Så hyggelig å høre at en av Airflo linene funker...det var det jeg ønsket at mine skulle ifjor, jeg kjøpte dem ikke for å bosse dem...da kan jeg kanskje prøve en slik en da, når Sharkskin linen min er ferdig om noen år. Herlig ;)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallai igjen godtfolk.

Fant enda mer fornøyde mennesker som attpåtil har brukt Sharkskin til saltvannsfiske, hvor man drar mye i linen...intet om såre fingre her....

 

fra winston sitt forum:

 

flymaster

 

 

 

Joined: 31 Aug 2007

Posts: 153

Location: Indianapolis

Posted: Sun Jun 15, 2008 4:13 pm    Post subject:   

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

jake wrote:

You've all been very helpful, and I think I've made a decision, but I'd still like to hear from Baetis Hatch ( just to see if he changes my mind ). As I look into the 5 wt. further, I find that I'm faced with another problem. I've used the Bermuda Triangle Taper for some years now, and recently have gotten a couple of Sharkskins, but neither of them come in a tropical 5 wt. The only line that I've seen so far that does have a tropical 5 wt. is the SA Mastery, which I don't particularly care for. Do I have any other options?

 

Jim

 

 

I used a #5 Sharkskin Trout Taper this winter for a bonefish line. Cut three feet off the taper. I fish in Ascension Bay and I mostly use bead chain eyes. I love the line, does not get tangled, very low if any memory. Most casts were within 60 feet. I used the line on a 5 wt xtr. Temperatures of air and water were around 80. Used the same line yesterday on a smallmouth trip, same temperatures bigger poppers than bonefish flies. Neither guy in my boat had ever used a sharkskin. They loved the line. The only reason not to use a 5 wt for bonefish is that you cannot make the cast. Have fun.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man blir tilbøyelig til å skryte av noe man har brukt masse penger på, om ikke annet så for å forsvare kjøpet.  Få en bekreftelse på at man har valgt riktig, herunder få andre til å være enig.

 

Min erfaring med Sharkskin er at det er et greit snøre på korte hold.  Utover det har den en rekke mindre gode egenskaper:  Det har høy friksjon på fingertupper, det gir fra seg en dum lyd, det glir ikke spesielt godt i stangringene, det er meget dyrt og det oppfører seg ustabilt på lengre kast (jeg klarer ikke å presentere fornuftig på over 20 meter).  Det siste kan være et kasteproblem, men jeg klarer det nå greit med andre snører - eksempelvis SA Ultra 4 som er mitt favorittsnøre.  Jeg har videre en mistanke om at Sharkskin sliter på stangringene. Jeg har fått spor i mine stangringer, og jeg mener det må være Sharkskin sin skyld.  Av den grunn har jeg lagt Sharkskin på hylla, uavhengig av hva andre måtte mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...