Gå til innhold

Under vaderene


Juhani

Anbefalte innlegg

Hei

 

Bruker sportsundertøy over og under, Ullvang sokker med raggiser over der. Deretter går det i fleece, en ekstra t-skjorte, en ullgenser, hettegenser, en jakke med lang hals og tilslutt vadejakke.

 

Dette funker som bare det, masse tøy. Min erfaring er at det er bedre med for mye tøy enn motsatt.

 

Er det nesten umenneskelig kaldt tar jeg på en svær fotball shorts også.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Bruker sportsundertøy over og under, Ullvang sokker med raggiser over der. Deretter går det i fleece, en ekstra t-skjorte, en ullgenser, hettegenser, en jakke med lang hals og tilslutt vadejakke.

 

Dette funker som bare det, masse tøy. Min erfaring er at det er bedre med for mye tøy enn motsatt.

 

Er det nesten umenneskelig kaldt tar jeg på en svær fotball shorts også.

 

 

 

 

 

hehe...et lite øyeblikk der så jeg for meg toggi i full vadeutrustning med fotballshorts over det hele ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag på lag på lag på lag....

 

Ull-frotté (det markedsføres under merkenavnet "Woolpower" nå - utrolig dårlig navn for å tekkes det amerikanske markedet!)

Deretter fleece-bukser. Hvis det er skikkelig kaldt eller jeg skal vade dypt og lenge, et ekstra set ullstilongs mellom ullfrottene og fleecen.

 

Jeg kjører vadere med faste støvler om vinteren, det er MYE bedre plass til tre par ullsokker der enn i neopre-sokker.

Det KAN ha sammenheng med at jeg har M beinlengde og livvidde, men XL føtter og at neopren-sokker i de fleste vadere er for små uansett, men men.

 

Super-trikset mitt uansett aktivitet i kulda:

Helsetrøye / netting-trøye i 100% lammeull fra IRIS. DET er konge, det!

På overkroppen har jeg gjerne 2-4 lag med tynne ullgensere.

 

Ranerhette og uteligger-hansker i ull (fingervanetr for folk vest for Akerselva) hører med, samt en dugelig porsjon fiske-desperatisme og innbitt tro på at så lenge man lider nok, så kommer resultatene!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt utradisjonell men på de turene jeg har hatt i vinter har jeg dratt med meg et plagg som jeg bruker på sykkelturer sen høst og tidlig vår:

 

http://www.oslosportslager.no/product/8381/8385/424543/Pearl_Izumi_AmFib_Bib_sykkelbukse.html

 

Oventil er det sjelden iallefall jeg fryser, mens nedentil har det vært værre. Men etter at jeg begynte å trekke denne ugudelig stygge saken utenpå ullstilongsen har SØ turene vært en sann fornøyelse til tross for kaldt og surt vær. Prisen er kanskje litt stiv til å kun bruke den til fisking, men dersom man sluker mil på sykkel også når været er kalt er den verd hver en krone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så mye hår på beina at jeg bare kan trekke på meg vaderne sommer som vinter  ;D

 

Er ikke så veldig nøye på hva jeg har under vaderne dersom jeg fisker ved en elv, skulle jeg bli kald kan jeg bare ta en pause eller trekke på meg noe ekstra. Skal jeg ut med bellyboaten er jeg mer nøye, ingenting er verre enn å sitte langt ute på et vann og kjenne krampefornemmelsen komme sigende. Spastisk padling tilbake til land  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene alle sammen. Noenlunde oppmuntret av alle de som postet "de brukte ingenting" dro jeg altså ut i dag med 2 par stilongs under. Stille, rolig og nokså varmt ute. Fisket av godspotten fra land først... ingenting. Tok de første par stegene uti og vandret målrettet mot en liten sand høyde i vannet... kaldt på høyrebein? vått også? satan! Jaja så var mine 600 kroners vadere lekk i sømmen da... stod nå der og holdt ut i nøyaktig 10 minutter før jeg blodfrossen dro hjem og tok et varmt bad...

 

Til opplysning: 2 par stilongs og vadere som lekker funker ikke i Januar.. uansett hvor mye VIKING man er :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kan være ille nok å måtte på do med lag på lag på lag og vadebukse. Tør ikke tenke på hvilke problemer en kan få hvis en har på seg en slik en i tillegg.

 

http://www.oslosportslager.no/product/8381/8385/424543/Pearl_Izumi_AmFib_Bib_sykkelbukse.html

 

Med en slik "helse trøye" ville det bli svært begrensede mengder cola, pils og kaffe på meg. Men det er sikkert varmt da  ;D

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kan være ille nok å måtte på do med lag på lag på lag og vadebukse. Tør ikke tenke på hvilke problemer en kan få hvis en har på seg en slik en i tillegg.

 

http://www.oslosportslager.no/product/8381/8385/424543/Pearl_Izumi_AmFib_Bib_sykkelbukse.html

 

Med en slik "helse trøye" ville det bli svært begrensede mengder cola, pils og kaffe på meg. Men det er sikkert varmt da  ;D

 

bjorni

 

 

Vel, etter noen år med vading er det blitt en vane å kjenne godt etter om det er behov for en aldri så liten blæretømming før vadingen begynner. Å begynne å rigge av seg alt "stæsjet" etter 10 minutters fiske er så irriterende at det fortrenges til det ytterst ubehagelige...

 

Men, temaet: ull-longs + tynn fleece er tingen nå, når det blir litt varmere er to lag med ull ofte tilstrekkelig. å fryse tar bort litt for mye av fiskegleden.

 

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i dag en kort tur for å teste nye vadere og Base layer fra Patagonia. Hadde ikke lange vadeøkter men ble kaldest på føttene. Hadde et par Ullfrotte sokker innenfor neoprenen og det gikk helt greit.

 

Kjøpte følgende fra Nordisk i går: http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=65_183&products_id=1788

 

Det funka helt greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D

I dag tenkte jeg at jeg skulle slippe bukse og genser, så jeg la på lag med lag ullundertøy. Fem ullstilongser av forskjellig tykkelse og fem ulltrøyer av forskjellig tykkelse med to par ullsokker og til slutt et par vadere med et lite hull på høyre siden av det høyre låret ble dagens utrustning. Den innerste ullsokken var ganske tynn, for så en skikkelig svær ullsokk utenpå. Selv om vadebuksa lakk så tok den bare inn vann når jeg av og til forflyttet meg fra et sted til et annet. Pga. alle lagene med ull så spredte fuktigheten fra hullet i vadebuksa seg over et større område og fordelte seg på flere lag, og siden alle vet at ull varmer selv om det er fuktig så gikk det helt suverent :D :D Frøys ikke i det hele tatt :D

 

OBS! Vil vel anbefale folk å bruke tette vadebukser, siden det er veldig få som kan måle seg med macho-nivået mitt ;D ;D Mins å huske at tipp (opphøyd i trettende) oldefaren min var Harald hårfagre ;D ;D ;D ;D

 

Neida, blir nok et lappeforsøk og hvis ikke det hjelper så er det vel bare å bla opp til ei ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Superundertøy,fleecebukse,ulvang tynne sokker og tykke ullsokker under vaderne,Alt om fiske hadde en bra artikkel for reperasjon og vedlikehold av vadere for 3-4 nummer tilbake?.Min vadebukse (freestone) blir mer og mer kald og fuktig så er på tide med en vask og impregnering.

 

Mvh.Anders

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...