Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Tok en ukes pause fra havabborjaget etter forrige fangst, men den siste uken har jeg vert ute igjen tre ganger :) Har sett en del fisk på alle turene, og også hatt en rekke følgefisk og lugg i flua, men fast fisk lar vente på seg...

 

Søndag morgen lå havabboren stort sett bare og "solet" seg høyt i vannet nær land, og da er den for det meste bare nysgjerrige og lite på hugget. På de to påfølgende turene har den derimot vært mer aktive, og i formiddag var jeg bare et håpløst tilslag unna da jeg reiv flua ut av kjeften på en havabbor i 3 kg + klassen på en drøy stanglengdes avstand. Fisket er til tider utrolig frustrerende, og kanskje i overkant nervepirrende, men så er det til gjengjeld fantastisk spennende, og ikke så rent lite forløsende når alt endelig klaffer!

 

Regner med at det blir en liten pause fra havabborfisket igjen nå - i hvert fall når det gjelder "godplassen" - men neste gang jeg er der skal jeg prøve å huske kamera, slik at jeg kan forsøke å ta noen bilder.

 

Spennende saker du har gående og bra størrelse. Siden du ser HA, har du prøvet krabbeimitasjoner? Få imitasjonen foran fisken. HA elsker krabber.

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

 

Har tenkt tanken, men slo det egentlig fra meg siden det er såpass brådypt på plassen, og etter hva jeg har sett, holder abboren seg nesten utelukkende i øvre halvdel av vannsjiktet. Jeg er også litt skeptisk med tanke på krokingspunktet, i og med at en krabbeimitasjon vil bli fisket mer eller mindre død på/ved bunnen. Så sirkelkrok vil i tilfelle være et must. Hvis du (eller noen andre) har et forslag til imitasjon, og jeg har materialene jeg trenger for å binde den, er jeg derimot villig til å gi det et forsøk...

 

Ja da blir det vanskeligere. Siden det er brådypt og HA holder seg i det øvre vannlag er ikke krabbeimit. det avgjørende her tror jeg. Du nevnte tidligere at de "solte" seg. (neppe østlandet det her) Vanntemp. er kanskje ikke særlig høy da. At de kan være passive på grunn av det. Ut fra det kan de ha svært korte bettperioder, sannsynnligvis vil den varmeste tida på døgnet være best å prøve. Kan selvfølgelig være en gytelek som står for døren. Som fisk flest er ikke mat prioritert da. HA må ha 12 grader eller varmere vann før det starter iflg. engelske studier. Herlig med utfordringer da  ;D

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Da smalt det idag morges. Sto opp 3 i natt og kom til havet. Mye sjø gress i vannet. Virket nesten håpløst. Men 0436 hadde jeg en rygg etter rosa og hvit teppe sild. Kaste ut igjen og dra  opp tempo. Da tok den kontant. Hatt en til etter. Sett hav ab mye lengre inn enn tidligere i år:) meget positivt! Har en følelse av at jeg kan lure flere på turene fremover. Den dro godt gitt. Feit og fin, dog kanskje 800 gram. Smiler mens solen dukker opp her. Stedet er mølen i vestfold. Her skal jeg begraves en eller annen gang:-D

 

Edit: RÆVA bilder, satt den uti igjen i ren Lucky Luke stil. Save the seabass!!

post-1259-13949866420717_thumb.jpg

post-1259-13949866421189_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nok en hav ab landet idag. Tipper 7 hundre gram. Rosa og hvit teppe sild, synk 5 ved fjell og i tillegg en stor lyr akkurat. Ekstreme forhold her. Tråkker man feil så begraves man. Men hva gjør man ikke for slikt. ;-) 

post-1259-13949866469647_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en havabborpause som føles som en liten evighet, måtte jeg ut å prøve meg igjen i morgentimene i dag. Det første som møtte oss når vi kom frem på "godplassen" var det skrekkelige synet av en oransje blåse like utenfor havabborenes favorittilholdssted. Det kan muligens ha vært en krabbeteine, men dessverre var det nok et garn, og da har det i verste fall potensial til å gjøre et betydelig innhugg i bestanden "min" :'( Stemninga var derfor mildt sagt trykka mens jeg strakk skytelina og tok de første kasta. Det hjalp heller ikke nevneverdig på humøret at et par abbor på knappe kiloen viste seg nesten omgående, og på det påfølgende kastet fulgte de flua helt inn.

 

Vi så ikke mer av disse abborene, så vi flyttet oss raskt til en annen del av plassen, hvor vi har sett mest fisk på de andre turene. Glatte svaberg/steiner gjorde imidlertid dette til skikkelig risikosport. Her var smålyren en konstant plage, men i det farga vannet skimtet jeg ved et par anledninger også noen store blanke sider som veltet seg etter flua. Med ett smalt det til i enden av snøret mitt, og løslinen raste ut mellom fingrene mine mens stanga stod i helspenn. Jeg så bare at det blenkte i dypet idet fisken tok, men her var det ingen tvil om hva som hadde tatt flua. Havabbor… STOR havabbor! Jeg fikk den raskt på snella, men siden jeg ikke hadde mulighet til å forflytte meg, ble vinkelen min til fisken håpløs, slik at fortommen ble dratt over en skarp stein/kant og det gikk som det måtte gå :-\ Jeg hadde nok aldri klart å lande et slikt beist på denne plassen under de rådende forholdene likevel, men synd jeg ikke fikk sett hvor stor den egentlig var.

 

Pappa hadde også et par følgefisk etter sluken sin etter dette, men siden landingsforholdene i realiteten var umulige, ga vi opp disse og forflyttet oss til en ny del av plassen igjen. Mens jeg stod med ryggen til og knytte på ny tippet og flue, fikk pappa fast fisk. Havabbor! Fighten mot havabbor er tøff på lett haspelutstyr også, men etter en kort batalje landet pappa sin første havabbor, som vi målte til respektable 74 cm før vi lot den gå.

 

Noen minutter senere var jeg klar med ny tippet og flue på fortommen. De første kastene ble resultatløse, men så smalt det til på havabborens umiskjennelige vis. Foruten et par småfall og nestenulykker på glatte steiner, gikk landingen greit denne gangen, og min tredje havabbor var et faktum. Denne ble målt til 62 cm før den ble sluppet ut igjen, og markerte enden på en bortimot perfekt fisketur, hadde det ikke vært for det forbanna garnet…

 

Så forresten to havabborer på en ny plass (for året) under hestemakrellfiske forrige helg også. De svømte rett under snøret/stangtuppen min mens jeg hadde et langt kast ute, men var ekstremt sky og forsvant som dugg for sola med en gang jeg forsiktig løftet stanga for å rulle ut et kast etter dem.

 

Ja da blir det vanskeligere. Siden det er brådypt og HA holder seg i det øvre vannlag er ikke krabbeimit. det avgjørende her tror jeg. Du nevnte tidligere at de "solte" seg. (neppe østlandet det her) Vanntemp. er kanskje ikke særlig høy da. At de kan være passive på grunn av det. Ut fra det kan de ha svært korte bettperioder, sannsynnligvis vil den varmeste tida på døgnet være best å prøve. Kan selvfølgelig være en gytelek som står for døren. Som fisk flest er ikke mat prioritert da. HA må ha 12 grader eller varmere vann før det starter iflg. engelske studier. Herlig med utfordringer da  ;D

 

Har observert til dels forunderlig gruppedynamikk, men ikke noe som tyder på gytelek. Når det gjelder vanntemperaturen har jeg ikke målt den på turene mine, men selv om smeltevann holder den godt nede sammenlignet med Øst- og Sørlandet, tror jeg nok den var oppe i en 15-17 grader under den varmeste perioden i månedsskiftet juni-juli. "Solingen" kan som du er inne på være et tegn på korte beiteperioder på grunn av moderat temperatur, men selv tror jeg nesten de måtte ha noen pauser fra fråtsingen i overfloden av mat de hadde tilgjengelig i det tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kom over denne: Da snakker vi dra vann, bølger og eksplosjon :o

 

http://www.youtube.com/watch?v=fGFEI4KKS2w

 

Det ligger mye kult under stripped bass flyfishing på youtube. Etter dette klippet og et annet sykt klipp fra New york så skjønner jeg at vi ligger litt etter. Men den dagen jeg opplever dette så tenker jeg pulsen slår sånn passe kjapt :P

 

En litt lengre, snakk om visuelt fiske:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Eez6WTaF_94

 

 

Snittet på disse er relativt stor, jeg drømmer meg bort her ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke havabbor seabass på engelsk da, Toggi ???

 

Ikke helt lik arten vi har her hjemme, men hva skiller den?

Noen striper på siden. Poeng i en litt slapp tråd: Dette ser jævlig gøy ut ;)

 

Her har vi en eller annen inspirasjon fra Norge:  ;)

 

 

 

Jeg synes filmen er topp! Sett den 24 ganger og lært veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne listen ( http://nfs.hm.kunder.linpro.no/taarnet.no/multimedia/archive/00284/Fiskenavn_p__fem_sp_284869a.doc ) som jeg fant en link til på siden til Alt om Fiske ( http://www.klikk.no/produkthjemmesider/altomfiske/article372665.ece ), så er havabbor (Dicentrarchus labrax) bass eller seabass på engelsk.

 

 

Da har vi alle forlystet oss litt på en regnværsdag, så får vi se hvem av oss som fanger en i kveld!  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål; Var ute på båten en veldig varm kveld for en tre ukers tid siden. Plutselig begynte vannet å koke, masse vak, store vak. Vaka flyttet seg i flokk bortover, så jeg hadde litt problemer å holde følge og kaste samtidig. Det var vel ca. 5-600m fra land og helt sikkert litt dypt. Kan dette ha vært en stim med havabbor?

 

Mest sannsynelig er vel makrell, men har aldri sett det slik før.

 

- André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål; Var ute på båten en veldig varm kveld for en tre ukers tid siden. Plutselig begynte vannet å koke, masse vak, store vak. Vaka flyttet seg i flokk bortover, så jeg hadde litt problemer å holde følge og kaste samtidig. Det var vel ca. 5-600m fra land og helt sikkert litt dypt. Kan dette ha vært en stim med havabbor?

 

Mest sannsynelig er vel makrell, men har aldri sett det slik før.

 

- André

 

De gangene jeg ser slik så likner det på store strømkanter i vannet, de gangene jeg ser makrell så spruter det mer. Så en vill havabbor stim forrige uke. Det dro veldig mye vann, men vannspruten sto ikke for å si det slik.

 

De største jeg har sett i år, virker som enkel individer lager en strøm. Jeg tenker da, hvor f kom den strømmen fra? Så kan den dra litt vann, og VIPS! Borte med den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett de sprutvaka hardt rundt båten mange ganger :)

 

Forskjellige erfaringer, kult! ;) Når du sier det Pål så ser jeg mer av dette i Telemark enn i Vestfold.

Men det er bare meg og jeg er fersk innen havabborfiske. Da lærte jeg noe nytt igrunn.

 

Mulig atferden skiller seg utifra byttedyr og vanntemp og sted. (trur eg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette er et spørsmål litt på siden......når begynnte det å bli vanlig at man fanget HA på de varmere kyster i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...