Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Tukling med garn i belly i mørten er risikosport ja. PErsonlige bekjentskaper kan nok forhåpentligvis gjøre saken anderledes. Problemet er at garnet ikke er der lenger på dagtid. Fant et spøkelsesgarn sist jeg dykka i holmestrandsområdet. Dette lå som en pølse på bunnen og utgjorde liten fare for fisk, men det var mye krabber og jeg skar løs 3 hummere i den delen som lå grunt nok for meg. Skal tilbake å heve det så snart jeg kan. Blir utrolig sinna av sånne ting! Det er så mye rovdrift på livet i sjøen her at det er til å bli dårlig av.

Tenkte meg ut i kveld for å prøve meg på HA igjen, så vi får se...Var moro sist.

 

Kjetil

 

Hei

 

Politi er kontaktet, skrevet på mail til ansvarlig i politi. Dette tok de seriøst og kontaktpersonen i polititet kjenner meg privat. Alle opplysninger de trenger er herved videre formidlet. Dete ene garnet ligger midt på havabbor spot. Tør ikke tenke på hva som kan ha gått tapt. Dette ligger på ei grunne et lite stykke fra land. De andre kan taes opp fra land. Dette provoserer meg maks. Nå tror jeg det blir løst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig bra at du tar affære, for det er trist å tenke på hvor stor skade et sånt garn kan gjøre. Vips har en hel stim gått inn og bukta di er kanskje ikke så bra lenger. Var linka til en sak her i fjor hvor det var en fyr som hadde fått 26 HA (eller noe slikt) i ett garn! Han var litt usikker på om den var god å spise, så han hadde likegjerne lagt alt som åte i hummerteinene sine...

 

Det er riktignok endel HA rundtom, så de er ikke trua, men det begynner å bli mange som er ute etter dem også. Ser fler og fler båter med stangfiskere i indre oslofjord som ser ut til å være på HA-jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da for faen meg Havabboren tåle, jeg mener den er da ikke så sårbar når den først har klart å ekspandere nordover hit. Og skulle den ikke tåle et og annet garn, noen dorgere og noen fluefiskere så får den bare forsvinne da. Må ikke bli helt sinnsyke heller, jeg skjønner helt hva dere mener ikke noe sånn. Men vi må ikke bli helt gale heller.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabboren er en nydelig sports og matfisk, tror den kommer til å klare seg bra selv om noen garn av og til plukker noen fisker. Men Toggi fortjener all ære for slikt ansvar. Garn er ulovlig og fisker ikke selektivt.

 

Jo flere som blir tatt for sitt tyvfiske jo mindre blir det av det.

 

Men Havabboren må forvente at den blir tatt her og der ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabboren er en nydelig sports og matfisk, tror den kommer til å klare seg bra selv om noen garn av og til plukker noen fisker. Men Toggi fortjener all ære for slikt ansvar. Garn er ulovlig og fisker ikke selektivt.

 

Jo flere som blir tatt for sitt tyvfiske jo mindre blir det av det.

 

Men Havabboren må forvente at den blir tatt her og der ;D

 

For alll del marbakken, jeg er ike uenig i det.

Men for det første, dette er satt på under 3 meters dyp og i mine øyne kanskje ikke for fisken. Men heller jage fiskere fra en god plass. Ligger jo nærme hus og hytter.

 

For det andre, bortsett fra andre muligheter i oljeland så er dette den eneste gode spotten vi har for havabbor og her er det satt oppp garn for å ødelegge.

 

Vi har ikke "flust" med gode spotter her, og det er svært vanskelig å lokalisere dem. Jeg har jobbet med dette i 3 uker nå. Og kun en plass leverer som ventet. Og her har de altså fucket det til :rolleyes:

 

Akkurat i denne saken er det kritisk viktig å si ifra mener nå jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei bevares, de er ikke trua på noen måte, men når folk begynner bevisst å sette ulovlige garn på grunner og i viker synes jeg deter direkte ufint og provoserende. Tror det kan være viktig å holde den typen beskatning nede for å opprettholde en sunn stamme (les større individer). Er nok litt mer press på HA her i oslofjorden enn nede på sørlandet skulle man tro også.

 

Kjetil

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NIce nice! Grattis med flott fisk

 

Henger meg på Martin, NICE bass ;)

Ute selv i natt, "vintersteming" i lufta, 5 grader og nordadrag ga kun 4 lugg.

Så ingen havabbor i natt, kun 2 større bølger som svømte i Ben Johnson fart.

 

Men i natt.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i natt.

 

Satset på nattfiske etter seabass med belly. Natta var bekmørk og kald, kun 6 grader og vintervind :o

Også i august a gitt, svært skuffende.

 

Men i det mørket ga seg og timen før sola stod opp tok det faktisk helt av.

Først sild eller små makrell.

 

Så kom det noen gamper av havabbbor inn på sildejakt. Helt sykt å se på, bytta kajpt til ei sild da.

Men de vaket langt ut, litt for mye til siden. Lett å miste hue. Satt bare og håpte at de skulle komme nær belly. Hadde 3 sjanser på bass, alle fulgte etter og "haisommer" bølgen stod etter flua mi.

De var gira på fart, jeg dro inn det jeg var mann for men alle snudde like ved belly :rolleyes:

 

Anyway, helt rått å oppleve det i morgentimene lettere psykotisk av trøtthet.

Jeg ga meg aldri, vet hva jeg skal fremover. Satse på HA fiske på tidlig kveld og tidlig morgen ;)

Helt naturlig igrunn siden luftempen og kald vind er så unormalt lav/kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Bass på Lørdag. Jeg målte ikke lengden på denne, men vekten var 2 kg. Litt slankere, og annen fasong på hodet enn den jeg fikk forrige uke, så jeg mistenker den for å være en hunnfisk.

 

Eneste skår i gleden var all den helv.... makrellen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Noen ganger unner jeg en fiskekompis en havabbor mer enn meg selv.

Per har vært med på mange turer uten særlig uttelling.

 

Han jobber på jomfruland. I skumringen smalt det til så til de grader.

Denne var meget velfortjent!  :) Grattis Per "suveren"!!! Helt rått! Mellom 2,5 kilo og 3 :o

post-1259-13949866871271_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Per suveren gjør det igjen, akkurat tatt en havabbor på 1550 gram på Jomfruland.

Skal si den mannen er i siget, den ville ha rosa/hvit teppesild fra fiskern 35.

 

Livet er herlig :)

 

Bjorni og meg selv drar ut med kickboat og belly nu, først etter sjøørret og så etter havabbor :P

 

 

Edit: Han tok 5 på dagtid, det er igrunn meget bra :P Gjett hvem som skal dit snart. hehe!

post-1259-13949866874372_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flotte fangster! Litt misunnelig her jeg sitter på hybelen uten utsikter til havabborfiske med det første…

 

Begredelig vær og ønsket om ikke å tiltrekke meg og plassen for mye oppmerksomhet gjorde begge sitt til at det vart begrenset med havabborfiske på tampen av ferien min, men et par turer fikk jeg likevel til. På en av dem så jeg ikke en eneste fisk, men hadde et umiskjennelig napp som reiv skytelina ut av både trekkhand og fingeren jeg presser lina mot korka på stanga med. På den andre turen så jeg en abbor som passerte 10 meter fra land i ekspressfart uten en gang å ense flua mi :( Det kan virke som om væromslaget og endringen i vindretning, eventuelt brislingen, har ført havabboren bort fra plassen, eller i hvert fall lenger ut fra land, slik at verken jeg eller pappa, med slukstanga si, når ut til dem.

 

Selv om jeg hadde håpet på å kunne avslutte ferien med enda en havabbor, har jeg ingen grunn til å deppe - i hvert fall ikke lenge - for sesongen min har allerede vært bedre enn jeg noen gang kunne drømt om. Og det etter at jeg egentlig hadde gitt opp havabboren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute en liten tur i indre oslofjord på dagtid i sterk vind. Gikk i land på en holme med en lun vik det kommer borrer inn i nå og da. Observerte noe brislingjaging og hadde 3 følgefisk, men de virka lite på hugget. Den ene var nok opp mot 3 kilo og jeg ble stående med skjelvende knær..... Dagens fangst ble et stk slang huka i halen...

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute idag etter bass på Bamblekysten. Oppsøkte rullestein mot det åpne hav. En suveren plass!

Brukte ganske tøff 7er stang grunnet ekstreme værforhold. På 2 kastet hadde jeg en større havabbor etter. Ikke til å ta feil av! Per hadde et sykt hugg rett etterpå. Dette ville bli tøft.

 

Testet alle vannlag med teppesild og streamline klump, hadde utrolig mye etter og lugg.

 

Først når jeg subbet bunnen på 3 meter pluss så fikk jeg to fisk, makrell og makrell. Den største var opp mot 800 gram. Det er artig med makrell gitt.

 

I skumringen hadde jeg halvannen kilos etter, så bare ryggen på den. Var rimelig hissig på rosa og hvit teppesild. Veldig mye liv på en plass jeg kun har vært en gang før. Når jeg fikk fisk så hadde jeg tre rykk med silda og la inn 2 sekunder pauser. Begge tok i stoppen. De gangene jeg hadde fisk etter eller kraftige hugg var når jeg plasserte stang under armhule og dro inn det jeg var mann for :P

 

 

Når den pokkers vinden gir seg så kan det bli topp fiske ja!!!

 

 

 

PS! Veldig godt å se at det er såpass lite olje inne. Dette var ikke langt unna båten som "havarerte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute idag etter bass på Bamblekysten. Oppsøkte rullestein mot det åpne hav. En suveren plass!

Brukte ganske tøff 7er stang grunnet ekstreme værforhold. På 2 kastet hadde jeg en større havabbor etter. Ikke til å ta feil av! Per hadde et sykt hugg rett etterpå. Dette ville bli tøft.

 

Testet alle vannlag med teppesild og streamline klump, hadde utrolig mye etter og lugg.

 

Først når jeg subbet bunnen på 3 meter pluss så fikk jeg to fisk, makrell og makrell. Den største var opp mot 800 gram. Det er artig med makrell gitt.

 

I skumringen hadde jeg halvannen kilos etter, så bare ryggen på den. Var rimelig hissig på rosa og hvit teppesild. Veldig mye liv på en plass jeg kun har vært en gang før. Når jeg fikk fisk så hadde jeg tre rykk med silda og la inn 2 sekunder pauser. Begge tok i stoppen. De gangene jeg hadde fisk etter eller kraftige hugg var når jeg plasserte stang under armhule og dro inn det jeg var mann for :P

 

 

Når den pokkers vinden gir seg så kan det bli topp fiske ja!!!

 

 

 

PS! Veldig godt å se at det er såpass lite olje inne. Dette var ikke langt unna båten som "havarerte"

 

 

Dere har det gøy :D

Hadde noen flotte makrell på en times fisketur sist uke, på formiddag og fjære sjø....prøvde mange fluer...liv ble det først nå jeg i litt halvdespsrasjon satte på rosa/hvit Craft fur jiggy.....

Torgeir, dine tilbakemeldinger ang hvit/rosa teppesild ser ut til å støttes av mitt høyst uoffisielle bidrag til forskningsresultatet ang farger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute idag etter bass på Bamblekysten. Oppsøkte rullestein mot det åpne hav. En suveren plass!

Brukte ganske tøff 7er stang grunnet ekstreme værforhold. På 2 kastet hadde jeg en større havabbor etter. Ikke til å ta feil av! Per hadde et sykt hugg rett etterpå. Dette ville bli tøft.

 

Testet alle vannlag med teppesild og streamline klump, hadde utrolig mye etter og lugg.

 

Først når jeg subbet bunnen på 3 meter pluss så fikk jeg to fisk, makrell og makrell. Den største var opp mot 800 gram. Det er artig med makrell gitt.

 

I skumringen hadde jeg halvannen kilos etter, så bare ryggen på den. Var rimelig hissig på rosa og hvit teppesild. Veldig mye liv på en plass jeg kun har vært en gang før. Når jeg fikk fisk så hadde jeg tre rykk med silda og la inn 2 sekunder pauser. Begge tok i stoppen. De gangene jeg hadde fisk etter eller kraftige hugg var når jeg plasserte stang under armhule og dro inn det jeg var mann for :P

 

 

Når den pokkers vinden gir seg så kan det bli topp fiske ja!!!

 

 

 

PS! Veldig godt å se at det er såpass lite olje inne. Dette var ikke langt unna båten som "havarerte"

 

 

Dere har det gøy :D

Hadde noen flotte makrell på en times fisketur sist uke, på formiddag og fjære sjø....prøvde mange fluer...liv ble det først nå jeg i litt halvdespsrasjon satte på rosa/hvit Craft fur jiggy.....

Torgeir, dine tilbakemeldinger ang hvit/rosa teppesild ser ut til å støttes av mitt høyst uoffisielle bidrag til forskningsresultatet ang farger :D

 

Det er noe med rosa og hvitt i sjøen altså. Har jo opplevd et bra fiske med rosa reke til SØ i det siste også. Jeg holder meg til prøving og feiling prinsippet, alle "mytene" om at hvitt MÅ brukes vinter etc lar jeg være. Test sjæl!! ;D Brukte en kraftig stang igår som jeg "låner" av Stig. (kul stang)

Takk Stig, du reddet turen!

 

Edit: Makrell på flue ja. Det er undervurdert det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Noen som har olje rapport ang Mølen, Helgeroa og omegn?

Var der to dager etter at olje skipet var gått på grunn og fikk 9 fisk.

Da ble vadebuksa litt oljete :rolleyes:

 

Er det noen bedring? Svar mottas med takk! Vet det er mange som prøver etter HA på Mølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag morgen hadde jeg en kul morgen. Det startet ikke så bra, men historien forteller hvor små marginer det er mellom fanget fisk og ikke fisk. Startet som vanlig fiske i første lys med pontongen. Etter å ha prøvd flere plasser uten noe kjenning fra vår kjære HA belaget jeg meg på bomtur da kl. ble 09. Ikke så nøye, morgenen hadde vært fin likevel.

Vel, som sagt små marginer. En fisk slo i vannflata 100 meter fra meg i kjent stil, fin størrelse så det ut som, selv om HA kan lure meg på størrelse. Jeg kom meg de 100 meterne i en viss fart. Da jeg kom dit var fisken oppe igjen, men der jeg kom fra. Så typisk!  Fisken var oppe jevnt og trutt og jeg padlet etter med svømmeføttene det jeg var kar om for å komme perfekt på. Jeg ble sliten. En single HA slet meg ut, men så spennende! Jeg la et godt stykke is i magan for å håpe at fisken ville komme til meg. En taktikk som ofte slår til faktisk. Jeg sjenket meg en kaffe for å vente, og håpe. Plutselig kom fisken opp igjen, men utenfor kastehold, men nå hadde den fått selskap av en HA til. De gikk sammen og hamret løs på brislingbollen. Jeg så fiskene sammen med brislingene som flyktet ut av vannet. Bananastilstander!! Bølgene etter HA overgikk den lille brisen fra sørøst samtidig med at hjerte slo i overkant. Kom nærmere da!! Tanken ble omsatt i praksis, nå kom de opp 15 meter fra pontongen, perfekt. Jeg la kastet ut raskt, tre meter retningen de jaget og etter et par stripp dro det til i kjent stil. Løsline fløy ut mellom henda og backingen var gul. Etter en god fight gled den inn i håven, 2 kg muskelpakke. Jeg bruker Measure Net av gummi og jeg kunne lese ca. 58 cm. HA ble satt pent tilbake, men jeg slapp den ikke før den hadde balanse å krefter til å leve videre.

Jeg rettet ut fibrene av flua, en Runars Deceiver i brislingimitasjon. Dro av flueline av snella for å legge det i linekurv, så da var jeg klar igjen. Jeg var mer enn fornøyd så det spillte ingen rolle, skulle bare nyte kaffen. Da plutselig kom den andre fiske til syne igjen, den hadde vært oppe en gang under figthen med 2 kgs fisken, så den var i område. Jeg lot meg ikke be to ganger og la ut på nytt, 5-6 raske stripp så slo det til. Rått! Noen minutter senere var den klar for landing. Jeg tok den i under kjeven, holdt den i vannet og anslo den til 1,6 kg. Deilig å se den svømme rolig tilbake til sitt rette element, begge to var fornøyde, og kanskje vil jeg møte den igjen. Kaffen? Den ble kald.  ;D

Tok et par kjappe bilder av fiskene som jeg legger ved. Håper jeg.

 

89352_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/35705/89352.jpg

 

89353_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/35705/89353.jpg

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeytstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kanon fin rapport Runar, hørtes skikkelig spennende ut :P

 

Var ute med fiskern35 idag. En fantastisk tur idag hvis man ser bort fra kastevind som suger da.

Nok om det, fiskern 35 fikk en ok SØ i Telemark på grå frede. Men han var gira på bass, og vi kjørte bort til Vestfold for å sjekke forholda.

 

Fine forhold, litt mye vind. Men overkommelig så det holdt. På med synk 5 og en elegant blå og hvit teppesild fra "fiskern" himself. Det tok ikke mange kasta før jeg kjente en bråstopp i lina. Men den glapp med en gang. Lovet bra, kjentes helt klart ut som en bass. Pålandsvind og brå kanter er ikke dumt.

Varierte inntrekk til enda mer rykk med lengre pauser. Fiske flua med jevn dybde, jeg ser flua kommer inn ved kanten. Ser en skygge komme i en voldsom fart-for så å snu med flua i kjeften. Og så kommer suget i magen, pulsen som alltid hamrer mellom brystet og skjelven. Det er noen spesielt med bassen gitt, de første utrasa er så utrolig herlig.

 

Fiskern så at stanga mi sto rett ned i vannet, en tøff seatroutstix gikk fra kjepp til en fyrstiikk på de to første utrasa. Fy søren så gøy, fiskern 35 dreit i dønninger og ofret "livet" for å få den opp.

Begge var hysterisk glade. Alt for en fisk liksom ;D

 

Et kjapt bilde eller to og tilbake med den. Før det hadde jeg utrolig mye fisk på, etter og lugg.

Rett etter har fiskern 35 en bass etter, men snudde i siste lita dessverrre.

 

Så kom den slemmeste vinden, den som gjør at du bare gir opp, så vi fisket av den andre siden med synk 1 og coastal.Begge hadde SØ etter og når tidevannet kom for alvor så kom det inn et utrolig fin strøm. Da ble det liv. Jeg fikk SØ på blå og hvit teppesild. Fiskern hadde etter på rosa/hvit. Så hadde jeg større SØ som var på og to etter det. En stund etter kom all skrot fra havet inn og vi ga nesten opp.

 

Tilbake til plass 1, der fikk fiskern "godplassen", dessverre mye skit her også. Men fiskern 35 fikk en respektabel makrell.

 

Utrolig fin tur hvor fiskern ga meg et meget fint skrin fullt av teppesild. Takk for turen kamerat, du er en sann venn og du binder pervo fine teppesild. Og du får æren for mine fine fangster i år både m.h.t bass og SØ :)

 

 

Edit: Takk Stig Vivelid for "lån" av ei skikkelig "vindstang" 8)

post-1259-13949867097946_thumb.jpg

post-1259-13949867098189_thumb.jpg

post-1259-13949867098435_thumb.jpg

post-1259-13949867098675_thumb.jpg

post-1259-13949867099095_thumb.jpg

post-1259-13949867099556_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo bare svare dere gutter på disse innslagene i en ellers gråbrun hverdag for mitt vedkommende.

 

Først, Runar: Digg å lese om dine evner til å få marginer så til de grader på din side....ikke bare tilfeldig tipper jeg :)

Og kaffe skal være kald....det er slik man måler om fisket har vært bra eller ikke :D

Kult!!

 

Og Toggi: Dritflotte bilder....og inspirerende lesning.....Godt du fikk brukt for stangen, du leste av sms i helgen at jeg dreit meg loddrett ut ved å stå ifra båt å slenge med 10' #7 i stiv nordlig vind...ikke funksjonelt >:( >:(

Men nekter ta til meg nyttig kunnskap fra dere "gutta boys" så får det bare være på min egen kappe :)

 

Gøy å lese "hvor/hvordan/når og med hva" skildringene deres...fortsett 8)

 

En misunnelig forblåst vestlending

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...