Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Men tenkte gjøre et helhjertet forsøk imorgen grytidlig ifra kajakk...hvis husmor er i litt bedre humør enn idag :(

 

Huffda Stig, ikke noe godt utgangspunkt for en fisketur.... Føler med deg.

 

Min fru sier sjelden nei lengre og ALDRI på grunn av diverse humørsvingninger. Hun vet at husfar blir vesentlig lettere å leve sammen med når han får komme seg ut og fiske.  :) :) Dessuten er det viktig å følge opp guttene. Nå er jeg så heldig at minst en har arvet noen fiskegener.

 

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indre Oslofjord er ikke helt død, heldigvis.

 

Har hatt en del timer med sjøfiske både på Bygdøy og Fornebu uten å få noe særlig fisk, i allefall ikke havabbor, men det skyldes nok kanskje at jeg fisker på litt bedagelige tidspunkter og prioriterer søvn litt for høyt. Sikkert flere som kjenner seg igjen her.

 

I går kveld ble det gjort et nytt forsøk på Fornebu, og endelig ble det fast fisk. Startet fisket kl 19 med synk 5 og en hvit deciever med mørk rygg str 2. Det var dødt lenge, men når det begynnte å skumre var det noen mindre fisk som fulgte etter, og et og annet lugg helt inne ved land. Føler meg trygg på at dette var smålyr.

 

Når det ble mørkere gikk jeg over til intermediate line og en svart zonker og fisket mer innover de grunnere områdene og i overgangen til det dypere vannet. Klokken 21 kom endelig hogget, nesten helt i enden på kastet. Hadde bare tatt et lite drag i flua før det ble tungt i andre enden. Hadde forventet mer etter all hypen. Men det tok seg opp med flere utras og svømming hit og dit, men våget ikke håpe på HA før jeg så den blanke siden på fisken i vannkanten. Jeg fisker med 8# stang i sjøen, og ble overrasket når jeg til slutt så hvor liten fisken faktisk var, "bare" 1,1 kg, men det var 1,1 kg med krutt! Herlig følelse! ;D

 

89690_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/35801/89690.jpg

 

Mvh

Sigurd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Sigge!

Jeg fisker også med kl.8 og 0,33FC fortom men har ingenting å stille opp når første utraset kommer på de større fiskene. Herlig ;D

 

Ja,det er ikke helt dødt og som Stig sier har Runar tatt fisk idag samt noen bilder så det kommer nok en  rapport om ikke så lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg gratulasjonene fra Knut, Sigge.

Kul info du kommer med...alle vi som aldri ser bass trenger slike meldinger om hvor hardt det kan være..gøy når det endelig klaffer da :)

 

Knut er jo en Bass-dreven mann, så når han sier at #8 bøyer seg på utras, så tror vi på det.. :)

 

Jeg må prøve en ny innfallsvinkel enn "hardt mot hardt" Bjorni...det funker dårlig tydeligvis, eller så gjennomskuer hun mine spede forsøk..he-he.

Jeg må ut å prøve nye #6 stangen min...og aller helst etter mulig Bass ifra kajakk.

Runar har også prøvd sin nye stang i #6 idag, og var fornøyd, tipper jeg blir minst like bergtatt av min igjen, hvis herr abbor skulle gyve løs.

Huff, kjenner det kribler masse nå...jeg som var i fjærmyggmodus, skulle prioritere det hadde jeg bestemt meg for...

 

Hvis alt går som jeg håper, blir det sjø ifra kajakk i det nydelige været som er meldt i morgen 07-10....så hjem, ta litt fokus på barn, svippe husmor på jobb kl 14....spise middag hos mine foreldre, kanskje droppe barn av et par timer og fiske fjærmygg på ettermiddag...

Det hadde vært dagen sin det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er jaggu skjelven enda, var ute i nordadrag, dønninger og fikk mer saltvann i kjeften enn vanlig. Her må det ofres mye for å lykkes, i en setting med ganske heftige dønninger. Lysten på bass-fiske fikk en ellers fornuftig undertegnende til å tenke rødt. Ja, ga blaffen i yr.no og 10 sekundmeter.

 

Takket være ei synk 5 line og en relativt kraftig 7er stang er det mulig å kaste i dette. Ja, til og med over 20 meter.

 

Kom faktisk til ganske fine forhold, litt mye dønninger. Ikke mye vind og klarvær. Sola varmet godt og sikten i vannet begynner å bli fin etter olje skipet som lakk som ei sil.

 

På med blå og hvit teppesild uten å nøle. Flere skarv holdt på å jage fisk uti der, det var dessverre akkurat litt for mye vind til å se noen særlig overflateaktivtet.

 

Allerede tre kast etter hadde jeg lugg, flere fisk etter etc..

Tenkte, deilig! Idag lurte jeg været. Hmm, så kom det kjip vind.

 

Men jeg ga ikke opp, ca kvarteret etter ser jeg noen enorme skygger. Tippet på lyr, den første så mega ut. De oppdager fluene mine noget sent. Og du verden, for pokker! Erre mulig... Havabbor??? Hvor stor er den a tru? Dette gikk i "slow" mens jeg måtte gjøre noe for å trigge. Jeg vibererte stangtupp og la inn stopp. Neesten. Jeg kødder IKKE , denne var ENORM. Den var mer opp mot 4,5 kilo ennn 4. :o

 

De rakk ikke å ta, fy søren. Merket jeg ble litt knust etter dette. Jeg hadde ikke mer å gå på :rolleyes:

¨

 

Og, ikke nok med det. Vinden ble helt for jæ....., flere skarv tok over stedet og jeg kjente null på laaaang tid. Timen etter hadde jeg ett fisle lugg igjen. Det var nok til å ikke gi seg. Fiske litt høyere i vannlaget nå. Ikke 4 meter, men heller 2,5 meter under ytan. Dra inn roligere enn min vante teknikk. Holde stram line fra de forb dønningene. Kontakt med lina pri 1 tenkte jeg. Litt som om Stig Vivelid forteller om nymfeteknikk :P

 

Da tok kanskje årets peneste bass, lugget som sjøørret i starten. Men så kom 3 solide utras. Helt på tampen av turen, og akkurat da følte jeg det var VELDIG fortjent.

 

Bass oppskrytt?, nei pokker heller!! :-*

 

PS! Lever enda vettu, bare for å få poengtert det!

post-1259-13949867235903_thumb.jpg

post-1259-13949867236267_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Toggi!

Den som står på får belønning ;)

 

Føler sterkt for å kvitte meg med svineforkjølelsen så jeg får reist ut på fjorden igjen.

Snørra renner og det rykker i armen,snart....

 

 

Takker gutter!

 

I år har jeg fått elleve havabbor, mye takket være inspirasjonen her inne.

Det skal sies at det å aldri gi opp er en bra faktor å ha. Tålmodighet og evnen til å jobbe mot psykologien når det ikke skjer noe over lengre tid. Ut av intet sittern. Det krever mye tid, endel lokalisering. men har man funnet en plass eller to som leverer et par ganger så kan jeg nesten garantere at den vil levere år etter år. Nå snakker jeg om spots. Kastet i 6 timer i strekk idag, med unntak av kaffepause og kastekurs med ungdommer på 8 år ;D

 

Joda, for de som ikke kjenner meg godt nok. Jeg er snill og raus :-*

 

EdiT: Og STORE fluer. Det er ikke dumt i min havabbor verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Toggi!

 

Har et lite spørsmål. Står dere på samme plassen og kaster i flere timer i strekk eller forflytter dere dere for å la plassen hvile en stund?

 

Hilsen en som er helt grønn  :P

 

Petter

 

Det varierer på risiko, vær etc. For her jeg fisker mye vil du ikke skli uti. Da er det over og ut. De fleste ganger fisker jeg av spots ala sjøørret. Idag fisket jeg av 3 steder. Det blåste såpass mye at capsen fløy til havs. Kun en av tre spots var det mer enn godkjent aktivtet.

 

 

Er man ikke kjent så bruker jeg www.ngu.no og ser etter kupert bunn. Oppsøker dette i praksis og ser etter forandringer i biotop. F.eks skjær, steiner og ikke minst kanter. Fra 7,5 meter inn på ca 2 meter har gitt meg mest suksess!

Det varierer nok fra plass til plass.  :)

 

Skitt fiske i morgen Stig, lenge leve galskapen  og tarelukta :P

Vurderer en måned i tropene når sneen kommer ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter to bomturer var det ny giv, men som Stu sier, se fremover og tenke arbeidsoppgaver.  :) La ut pontongen 5.30 i klarvær og 9 grader i luft. En liten vind fra nord gjorde det småsurt. Klokka 7 var den første fisken oppe, kjente saker. Fisk oppe her og der, mest makrell, men også havabbor. Måkene var på vingene, gode tegn. Etter hvert la vinden seg og vannflaten var speilblank. Klokka 8 var det grov fisk oppe, uten tvil HA. Den jaget inn mot en liten bukt, grunnere vann. Perfekt og denne gang var jeg bare et fluekast unna. Da flua landet var fisken oppe igjen like ved. Adrenalinet steg ytterligere. F... å spennede! Den tok, og for ett hugg, HARDT! Det gjelder å holde godt i korken. Dette var stor fisk, lyden fra snella var musikk. Ikke lange utras, men flere korte, du verden den var sterk. X antall minutter senere kunne den gli inn i håven og veid til 2,7 kg. Årets største for min del. Noe slank i buken, men kraftig over ryggen. Ville ikke stresse den for mye og satt den varsomt tilbake. Den er jo så vakker! Den tok en 8 cm lang Runars Deceiver med oliven rygg. Man blir litt tom etter gode opplevelser, så jeg koste meg med kaffe en god halvtime. Fikk en 4 hektos på en 10 cm Spread Fly. Godt å se de små fiske også. Kanon morgen!!! ;D

 

 

89716_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/35814/89716.jpg

 

89717_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/35814/89717.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en ikke noe annet å finne på så er fint å skru på underholdningskanalen på www.fluefiskesiden.no\Sjøfiske\Sjøørretfiske i sjøen  ;D ;D. Om sommeren er det gjerne litt liv på kanalen Fiske etter Havabbor også. Det er umulig å kommentere alt som skjer her, men det blir lest og alle bidragsytere blir satt pris på! Livet ved havet er spennende også for oss litt lenger inn i landet.

 

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar Toggi  :)

 

Du inspirerer til de grader... kanskje litt for mye for en stakkar som ikke har tid til annet enn å skrive på en master.. men snart er jeg ferdig og da skal det fiskes!!

 

Gratulerer med kjempefisk, Runar!! Får prøve å binde noen slike fluer..  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker

 

Utrolig hyggelig å høre, idag blåser det helt vilt. Vurderer heller en bukt i le for vinden og speide etter sjøørret jaging.

 

Hvis ikke jeg bare må trosse vind, dønninger som gjør meg kliss våt. Ta med ekstra skift. Igår kunne jeg like godt stått og fisket i dusjen ;D

 

En plass har levert 6 bass for meg, på temmelig lik dybde. På alle tider av døgnet.

Og kjøreturene ellers har virket meningsløse med unntak av en. Men det var den ene da, som kan gi meg en spot jeg tror ingen andre fisker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alle fangstmedlinger om havabbor, var jeg atter en gang påskrudd den kanalen...

Kom meg ut dørene kl 06...var ferdig rigget og kajakk i vannet til dagslys.....

Vi var 4 stk, to i pontong og to i kajakk

 

Nordlig vind, og litt mer vind enn vi likte...ikke mye, men nok til at overflateaktivitet ikke ble registrert.

DVS i bukten for kajakkutsetting så jeg noe som sannsynligvis var ørret.

Coastal linen gikk som smurt på nye 9'6 #5 stangen min, på enden en tynndresset mellomstor yngel imitasjon.....sort overvinge og hvit under...craft fure...med kjetting øyne (vises i våt tilstand når bilder legges ut seinere)

Fikk denne ørreten på andre kast inn hvor den viste seg før jeg gikk ut i kajakken, men mistet den.

 

Havabbor så vi ikke....lyr så vi knapt...det vi så var sannsynligvis sjøørret som plutselig var oppe å jaget ett eller annet...for så å bli borte. Sporadisk og langt fra land...

 

Sist torsdag stod jeg på land å formelig så det kokte over alt hvor vi idag skulle fiske...hmmm :(

 

Vi hadde noe følgefisk på deceivere og annet større saker..vi fisket jo etter havabbor.

Hadde fisk som mumset på fluen min 3 ganger utforbi pålen på bildet (legges ut seinere)

 

Da det snart var på tide å kapitulere og erkjenne at havabbor ble det ikke idag under rådene forhold.....men oppsøkte still parti ved land....noen fisk hadde rotet forsiktig rundt...fisket deceiver over, intet skjedde.

Så satte jeg på sort/hvit jyggy yngel og fanget sjøaure på "hanget"....7 hekto brun ørret...

 

Petter som fisket ifra pontong dorget på en kilos ørret på vei hjem, en stund etter at vi i kajakk hadde gitt oss.

Han hadde også brukt en slank mørk og hvit småfisk imitasjon.

Så rett og slett ut som om det var dumt å ikke fiske den flua i hele midtpartiet av økten....

Men det var jo tross alt ikke sjøørrettråden vi skulle delta i :D (men dette kunne liksågodt vært skrevet der)

 

Deilig å være ute, tross alt....men havabbor; hvor er du? :)

post-1338-13949867237944_thumb.jpg

post-1338-13949867238449_thumb.jpg

post-1338-13949867238929_thumb.jpg

post-1338-1394986723931_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg prøver abboren i dag, har ikke prøvd på lenge.

Er det bra der dere fisker i år??????

Er spent og håper de er der!!!!!

Er det fremdeles ekspansjon i stammen eller er det stagnasjon?

Trenger inspirasjon, bare laks og atter laks i hodet mitt.

Flotte fisker dere fanger og nå begynner det å klø i havabborbegjæret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...