Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Havabbor er åpenbart for "proffene". Gratulerer gutter! Vi fritidsfiskere har ingenting å stille opp med når det gjelder å jakte hvileløst omkring etter denne skapningen. Da er det i såfall bare flaks om vi skulle lykkes. Jeg har kastet inn håndkle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabbor er åpenbart for "proffene". Gratulerer gutter! Vi fritidsfiskere har ingenting å stille opp med når det gjelder å jakte hvileløst omkring etter denne skapningen. Da er det i såfall bare flaks om vi skulle lykkes. Jeg har kastet inn håndkle.  

 

 

Hei

 

Å neida JB, tar meg av hatten for Runar. Han har jo utrolige fangster per år. Jeg vet hvor mye arbeid han har lagt ned. Jeg selv har gått opp på fluestr, og det er det hele. Legger til at jeg bruker flere typer snører og fisker generelt dypere enn før. Fisker på temmelige like steder som før og min fangst statistikk i år er høynet med 80%. Har letet hele Bamble kysten nå uten særlig hell. Så dro jeg tilbake til en spot som har levert 4 bass tidligere i år. Ikke mange kasta før 5 satt. på akkurat denne plassen med synk 5.

 

Bor du i Oslofjorden så tror jeg virkelig det er lettere å finne den med en farkost, f.eks pontong.

 

Finner du en "godplass", som oftest med rullestein eller meget kuperte bunnforhold så kan du få mer trua. Lokalisering er pri 1, 2 og 3. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har en kompis, Per "suveren" som er mye på Jomfruland for tiden. Ikke uten grunn, det leverer jo hver eneste tur. Idag tok han en på 900 gram og røyk en på over to kilo. Klønete landing fikk jeg på SMS. Rosa og hvit teppesild har vært helt rå på Jomfru. det er vel på tide å komme seg ut dit for å si det slik :P

 

Prøve å legge ut bilde.

post-1259-13949867145776_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har en kompis, Per "suveren" som er mye på Jomfruland for tiden. Ikke uten grunn, det leverer jo hver eneste tur. Idag tok han en på 900 gram og røyk en på over to kilo. Klønete landing fikk jeg på SMS. Rosa og hvit teppesild har vært helt rå på Jomfru. det er vel på tide å komme seg ut dit for å si det slik :P

 

Prøve å legge ut bilde.

Hvis det passer for meg så må vi møtes der ute! Kunne vært gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har en kompis, Per "suveren" som er mye på Jomfruland for tiden. Ikke uten grunn, det leverer jo hver eneste tur. Idag tok han en på 900 gram og røyk en på over to kilo. Klønete landing fikk jeg på SMS. Rosa og hvit teppesild har vært helt rå på Jomfru. det er vel på tide å komme seg ut dit for å si det slik :P

 

Prøve å legge ut bilde.

Hvis det passer for meg så må vi møtes der ute! Kunne vært gøy :)

 

 

Hei

 

Hadde værrt dritkult. Et annet sted som leverer veldig er visst stråholmen. En annen kompis fikk en ok havabbor på Tromøya på et kvarters fiske ;D Æsj!! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har en kompis, Per "suveren" som er mye på Jomfruland for tiden. Ikke uten grunn, det leverer jo hver eneste tur. Idag tok han en på 900 gram og røyk en på over to kilo. Klønete landing fikk jeg på SMS. Rosa og hvit teppesild har vært helt rå på Jomfru. det er vel på tide å komme seg ut dit for å si det slik :P

 

Prøve å legge ut bilde.

Hvis det passer for meg så må vi møtes der ute! Kunne vært gøy :)

 

 

Hei

 

Hadde værrt dritkult. Et annet sted som leverer veldig er visst stråholmen. En annen kompis fikk en ok havabbor på Tromøya på et kvarters fiske ;D Æsj!! hehe

Tromøya er ikke lengre unna en at jeg dundrer båten bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er litt tregt i indre Oslofjord om dagen etter bra fiske i juni og juli. Det er ikke akkurat mengder langs land og mange plasser skal avfiskes før kontakt.Det er mye sild/brisling men lite jagende rovfisk å se. Siste plassen og siste kastet igår satte virkelig fart i sakene.Hadde nærmest gitt opp hele greia og hadde ikke helt trua men når lina forsvinner mellom hendene og backingen kommer til syne er det bare herlig. SØ blir statist her og det er rene dovregubben som tar tak i lina,hvilken kraft :o

Facts: 3,1kg-66cm,Jiggy, 0,33FC, S4, 2m fiskedyp,7-8 dybde, C&R  ;D

 

[attachthumb=1]

post-22-13949867151647_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er litt tregt i indre Oslofjord om dagen etter bra fiske i juni og juli. Det er ikke akkurat mengder langs land og mange plasser skal avfiskes før kontakt.Det er mye sild/brisling men lite jagende rovfisk å se. Siste plassen og siste kastet igår satte virkelig fart i sakene.Hadde nærmest gitt opp hele greia og hadde ikke helt trua men når lina forsvinner mellom hendene og backingen kommer til syne er det bare herlig. SØ blir statist her og det er rene dovregubben som tar tak i lina,hvilken kraft :o

Facts: 3,1kg-66cm,Jiggy, 0,33FC, S4, 2m fiskedyp,7-8 dybde, C&R  ;D

 

Bare super bra gjort Knut!! Gratulerer og vel fortjent!! Fantastisk vakker fisk som vi har blitt så glad i og gir så mye glede. Var selv ute den morgenen og "møtte som vanlig" Knut. Vi dvelte noen tanker over en kaffe og som han selv sier så har det vært ustabilt fiske. Det har været vært også, mulig det er noe der. Selv fikk jeg ingen HA denne gang, men kunne glede meg over Knuts fisk da det tikket inn en tekstmelding. ;D

Jeg vet at Knut setter tilbake all fisk, så ingen untak denne gang. HELMAKS!!

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle sammen!

Ja det var en flott fisk og jeg fikk en av eksakt samme kaliber ifjor også,kun 1 cm kortere.

Lar meg stadig fasinere av den enorme kraften i utrasene til havabbor og det er grunn nok for meg å reise ut å prøve. September er kanskje også den beste mnd. for stor HA, så ut og kast..og kast...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til å få havabbor (og sjøørret)!

 

Er gammel ørret og harrfisker fra Hedmark, men siden april i år har jeg fisket i sjøen MYE i sjøen. Bor på hybel i Asker noen dager hver uke ifm jobb, og synes det er en utmerket måte å slå ihjel fritida på...

 

Har gått ganske målrettet og systematisk til verk - lest alle innlegg i både sjø-ørret og havabbor trådene på denne siden (og konkurrerende sider for den del), trålet det som ligger på nettet for øvrig, kjøpt bøker, sett filmene til Runar, komplettert utstyr, bundet fluer etter alle kunstens regler, og ikke minst, fisket mye, mange steder.

 

Tidspunktene begrenser seg naturlig nok til ettermiddag/kveld/natt og tidlig morgen, etter som jeg er på jobb på dagtid. Jeg har vært på de aller fleste stedene jeg har klart å finne opplysninger om fra Sjøstrand i sør til Fornebu i nord. Mest på Elnestangen, Rolfstangen og Halden brygge.

 

Så langt har resultatene begrenset seg til en liten sjøørret (i mai), og en og annen lyr. Jeg ser en del sjøørret som er oppe, og kanskje havabbor en gang eller to (usikker), men resultatene uteblir.

 

Det toppet seg i forrige uke, da jeg stod en hel kveld på Veritasstranda (med mange hånlige tilrop fra forbipasserende joggere...). En stund etter mørkets frembrudd var jeg i ferd med å gi opp. I første framslengen for å ta det siste kastet, kom det et voldsomt plask noen få meter foran meg! Med høy puls prøvde jeg å fullføre kastet - men hmm - her var det noe som ikke stemte... Viste seg at flua hadde slått borti stangtuppen, kroken hadde røket, og stangtuppen på Loomisen var borte - den var den som hadde forårsaket plasket... På toppen av det hele hadde jeg lagt igjen hodelykta i bilen, så det endte med å kave seg i land med retsen av stanga, og begynne å lete etter stangtuppen med lys fra mobilen. Jeg fant den faktisk, men måtte vade så dypt at buksa fylte seg med vann for å få tak i den... Ikke verdens mest motiverte fisker som la seg den kvelden.

 

Denne uka har jeg vært ute mandag kveld, tirsdag morgen, tirsdag kveld onsdag kveld og torsdag morgen. Fikk et par lyr på Sjøstrand, og så stør sø oppe på Elnestangen (en kajakkpadler ødela den sjansen...), og muligens havabbor på Halden brygge i går morges.

 

På tirsdag havnet jeg bak Runar (med båten på taket) utover Fornebu kl 0502 om morgenen. Var veldig fristet til å følge etter for å se hvor han skulle, men tenkte at det ikke ville være fair, så jeg endte resultatløst på Rolfstangen...

 

Jeg tror ikke det er teknikken det er noe galt med, heller ikke utsyr eller fluevalg. Konkluderer så langt med at at jeg har til gode å være på rett sted til rett tid. Motivasjonen er fremdeles stor (kanskje ikke akkurat når jeg står opp kl  0430), men hver gang jeg er på plass ved sjøen tenker jeg at "i dag..."...

 

Hvis noen vil forbarme seg med konkrete tips, sier jeg ikke nei takk til det!

 

terje

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje, er fersk i sjø-gamet selv; og har tilbrakt flere dager i de samme områdene du beskriver selv i sommer både fra land og i belly

 

utover noen små HA har det vært dårlig med fangst/liv å se i indre Oslofjord. Selv om det har vært enorme mengder sill/brisling i fjorden. Har forstått det som om det har generelt vært dårlig de siste to mnd. ifølge folk jeg har pratet med og andre som har postet på forumet.

 

Selv har jeg valgt å reise lengre ut - noe som har resultert i langt større fangster og til tider bonanza tendenser på fisket etter HA/SØ.

 

Høres ut som om det er kjente plasser du har vært på, selv har jeg prøvd: Snarøya, Oksenøya/storøya, Rolfstangen (her har det vært litt liv på kveldene), Veritas stranden, Kalvøya, Konglungen uten all verden av fangst...

 

Har trua på at det vil skje saker og ting nå, da temperaturen på natt/morgen endrer seg - var rundt 7 grader i bærum da jeg våknet i dag i 6 tiden - men er stuck hjemme med et snev av svin så jeg har ikke fått mulighet til å fiske på en snau ukes tid  :'(

 

Blir spennende å høre hvordan det går med deg; da jeg for tiden sitter litt i "samme båt"

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille spede erfaring med mye kjøring har konkludert at havabboren er svært selektiv med valg av "standplasser". Nå og utover har jeg sett den mer sprett på søken etter store sild og brisling stimer. Her jeg fisker ofte, litt dypere er havabboren inne på dagtid.....

 

Bare hyl hvis dere er ved Telemark en dag, da skal du/dere få se mer enn en og annen sjøørret :P Snart tar det helt av her jeg bor, det er verre med bassen som svømmer forbi i torpedofart og vekk er den.

 

Skal man få havabbor så er ikke Jomfruland, stråholmen og Mølen feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke komme med noen stalltips du ikke trenger båt for å benytte  deg av, men kan trøste deg med at du er langt fra den eneste som synes det er vanskelig. Snarøya  har jeg mer trua på enn veritas. Prøv gjerne å komme deg lenger sør enn rolfstangen også. Og det har vært vanskelig fiske den siste tiden, trøst deg med det. Har vært mange turer i det siste i båt og de siste 2 ukene har jeg sett lite aktivitet. Jeg tenker som deg at det bare er å stå på og kaste, kaste og kaste og er man ute ofte nok treffer du på rett tidspunkt før eller siden. Mulig jeg kan tilby deg båttur en dag, men har et svært pressa tidsskjema selv, men vi kan jo snakkes om det. Lykke til så lenge!

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt tenoren! Selv startet jeg med flue i sjøen for 19 år siden, men fikk aldri taket på det. Fortsatt i ferskvann med hell, og det har blitt mitt konsept. Har forsøkt intenst i sjøen, men føler aldri at jeg knekker noen koder - eller får noe særlig med fisk for den saks skyld. Jeg vil ha det enkelt, oversiktlig og greit. Det er derfor jeg fisker mest med tørrflue etter ørret i vann og aller helst elv. Noen sjøturer blir det alltid i løpet av året, men ofte tenker jeg at det kanskje hadde gjort seg litt bedre med slukstang  ??? , men det er bare meg. Sjøfluefiskere er noen av de mest engasjerte, standhaftige og søkende jeg vet om, så har du lyst til å lykkes så er det bare å gjøre som Kabbe og Toggi - stå på, søk og let så knekker du nok koden til slutt. Men min tålmodighet er ikke bygget for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakten på havabbor handler tydeligvis om å stå på.....rett plass og rett tid opplever de som igjen, og igjen er ute....på rett sted :) til rett tid ???

 

Jeg er ikke en av dem, har vært en gang i saltvann nå i sommer, nei to faktisk.

Ikke til rett tid og ikke på rett sted i forhold til havabbor.

 

Men tenkte gjøre et helhjertet forsøk imorgen grytidlig ifra kajakk...hvis husmor er i litt bedre humør enn idag :(

 

rykter på min telefon sier at Mr Solvtøy himself: Kabbe, er ute nå å fanger bass. Største 2,7 kg :o

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...