Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Her var det mange vakre bilder og fine rapporter. Jeg selv er en NERD på fisketeknikk, alltid hørt at man må dra inn jævlig kjapt for å få havabbor. De fleste har jeg tatt på vanlig inntrekk, hva med dere andre? Variasjon er sjeldent dumt.

 

Ja ja, idag har undertegnende fri midt i uka. Betyr bare en ting det,  ut i havet speidende etter vår vakre "tropefisk" :P

 

Syntes det er forholdene og fiskens humør som avgjør hvor fort man skal trekke inn flua. Fluer med fortyngning foran (Clouser, Jiggy) trekker jeg inn med oftere stopp i inntrekket. Da stuper de ned og når man igjen drar inn line går flua opp igjen. En gange som er lokkende på rovfisken. Viktig fluer når man fisker dypt også, synker fortere og fisketiden blir mer effektiv. Fluer som også går bra med hurtigsynk liner selvfølgelig. Når jeg først har bestemt meg for å fiske dypt trekker jeg inn saktere fordi jeg vil ha flua nede i vannet lengst mulig. Lette fluer som Runars Deceiver og Teppesild drar jeg også inn med variasjon, men ikke så ofte stopp i inntrekket, varierer mest på hastighet. Er det jagende HA eller rovfisk gennerellt drar jeg alltid fort, gjerne stanga under armen. Det er det rovfisken oppfatter som normalt, en byttefisk som vil prøve å redde livet. Hugget kommer hardt å brutalt og de kroker seg selv. Andre dager hvor det ikke skjer noe i overflaten må man som regel lenger ned i vannet og jeg variere med fluetyngde og hastighet, samt synkegrad på fluelina. Vinterstid etter sjøørret hvor vannet er kaldt har jeg flere dager fått fisken innteressert i flua da jeg drar med begge hender, da er det fiskeimitasjoner som er i bruk. Men varierer på fart også med rekeimit. Man kan ikke sovne inn i en "stil" men være åpen for variasjon.

Kult å se fine HA og sette tilbake fisken. :)

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er noen som får det til i Oslofjorden her.

For min del har det vært ganske mange turer på fjorden de siste 2 ukene. Det er helt dødt ute. Ingen overflateaktivitet, ingen fugleaktivitet (de bare sitter og kulern) og ikke engang slang å få. Nå er jeg ute på kvelden siden tidlig morgen er litt vanskeligere å få til, men har inntrykk av at det er labert over hele fjøla.

Håper for all del dette gir seg snart for dette er kjedelig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er noen som får det til i Oslofjorden her.

For min del har det vært ganske mange turer på fjorden de siste 2 ukene. Det er helt dødt ute. Ingen overflateaktivitet, ingen fugleaktivitet (de bare sitter og kulern) og ikke engang slang å få. Nå er jeg ute på kvelden siden tidlig morgen er litt vanskeligere å få til, men har inntrykk av at det er labert over hele fjøla.

Håper for all del dette gir seg snart for dette er kjedelig!

 

 

Håper ikke det gir seg snart...for snart er det vinter...huff- huff.

Var ute idag med fiskekompis. Leitet etter spor på den blanke overflaten, fant ingenting før vi gjorde som mannen sa på dvd: Studer kart :D Kabbe smart kar, godt vi fikk det festet på film, slik at vi kan høre det om igjen og om igjen :)

 

Fiskekompis Ketil fant lyr.....jeg fant en spennende spot/grunne: sjøørret....bare slo i og fulgte, en bak opphenger og der pinadø en bak endeflue...artig.

Mer lyr.....

Et par makrell....

 

På vei tilbake mot bil fisket vi over det spennende området en gang til;sjøørret lugger og dilter etter.....

Ketil mister en kanonflott sjøørret som tar når han har 3 meter line ut.....han holder litt for godt fast, luftsprang rett foran bauen og "Spjong" av....surt for ham. Og for rapporten som mangler det bildet.

Jeg kaster kloss i land, en fisk hadde "sputet/beveget vann" helt i svaberg nesten......jeg la deceiver inn....dro inn...intet...fortsatte...og "bang-bang" og jeg var satt ut....var det "banget" en slik abborsak undret jeg.....

 

Var ikke mer aktivitet før vi var på vei inn til stranden hvor vi startet...."regndråpe aktivitet" tydet på småfisk som ble urolig av et eller annet...jeg kastet istedet for bare å ro over og inn på strand.

Regnbue...liten knabben og flott.

 

Men heller ikke idag klarte vi fange bass.....mistet en teppesild på svær fisk, røk i opphengerknute, på opphenger hang liten lyr :(

 

Men mye positivt; Fiske midt i byen, nesten på annen manns eiendom, pent vær og faktsik gdo kaffe for en gangs skyld :)

post-1338-13949867338555_thumb.jpg

post-1338-13949867338911_thumb.jpg

post-1338-1394986733927_thumb.jpg

post-1338-1394986733964_thumb.jpg

post-1338-13949867339931_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så syntes jeg det ikke er noe hokus pokusi inntrekket. Er det fisk og du merker den så tar den som regel. Det viktigste er å finne fisken.

Jeg trekker fort og med stopper. Noen ganger fisker jeg senere fordi jeg tror det er bedre, men skjer det noe så går tempoet opp med en gang.

Ploger bak flua er moro, da trekker jeg og bråstopper for deretter å kjøre på med en eventuell stopp til. Problemet er ofte at fisken kommer helt inntil båten eller mot deg hvis vader eller står på land. Ofte snur den da så akkurat disse plogende fiskene kan av og til være vriene.

Har ikke funnet HA i Mandal i det siste, har bare vært fra land og det er med båt jeg pleier å få de. Håper på å få noen fine snart, god mat er det også.

Ser ikke noe hensikt i å være fanatisk på fang og slipp på denne arten. Skal jammen bare mangle om ikke jeg skal spise de få jeg tar med god samvittighet.

Bruker masse tid og liker å ha med fangst hjem, morsomt innslag blandt de andre fiskene. Hører ikke så mye fang og slipp prat når det gjelder lyr og makrell fks........Få som fisker etter Havabbor også og beskatningen er minimal. Garn er noe annet men det er skihopp også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fikk opp den oppdrettsfisken, glad vi ikke har så mye av det her i Mandal.

Ble tatt Havabbor i munningen av Mandalselva i sommer. Kult det!

Håper høstfisket blir bra, ennå litt lite åte å se der jeg forventer å se. Men det er litt tidlig ennå.

For fiske sjøørret foreløpig.

Kanskje er det også HA innom.. :rolleyes: på denne fantastiske plassen jeg fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport Stig, mange bra tips om inntrekk. Tenker rimelig likt som meg selv.

Jeg har fått flest havabbor gjerne etter en brutal stopp. Har da akselrert tempo på flua først. Men variasjon er nøkkelordet ja, jeg har vel ca 10 faste innslag i mitt tempo og når det gjelder stopper.

 

Er det jævlig vind, dønninger etc går jeg enten ned eller jeg holder stram line til enhver tid.

 

To ganger i år har jeg gått glipp av bass pga løsline problematikk. Da ved meget tynn runningline. Det gjør jeg ikke igjen nå.

 

I år skal jeg fiske bass til snøen laver ned, okke som :D

 

 

Om du marbakken vil ta havabboren så respekterer jeg det fullt og helt. Det får bli opp til enhver. Jeg selv er ikke så glad i fisk.

 

 

Har man vært lenge nok medlem på FSS så "må" man poengterer bruken av C & R :rolleyes: Jeg vet jo hvem og hva som ødelegger bestander. Synes denne siden er ille på slikt. Det er bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabbor er tydeligvis også en norsk fisk nå :)

Som andre endringer i det globale bildet....lenge siden det var land i gjen i verden med bare èn type nasjonalitet. Disse endringer i bildet er ofte sammensatte, men det er vel ikke til å legge skjul på at både fisk og folk i middelhavsområdet ser ut til å finne sin plass i det norske økosystemet.

 

Og som fiske havabbor er de fleste kommet for å bli...da er man etterhvert norsk...okke som :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med marbakken jeg. havabbor er middelhavsfisk...

 

Hvis man går tilbake til istiden vil vel alle våre fiskarter være "middelhavsfisk".

Havabboren er kommet for å bli inntil kaldere klima sender den sørover igjen.Dette må vi bare forholde oss til og det vi trenger er et forvaltningsplan for denne fantastiske fiskeart. At det skal bli kaldere med det første er ett ikke tema,spørsmålet er hvilke andre arter vi kommer til å stifte bekjentskap med fremover :o

I Oslofjorden er det nå så lite havabbor at jeg håper flest mulig setter den ut igjen inntil vi vet mere.

Jeg spiser masse fisk men ikke HA da jeg praktiserer føre-var-prinsippet ,derfor C&R.

Ellers er jeg enig i at hvert enkelt individ får avgjøre hva man vil med fangsten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kunne virke noe krass, det var ikke meningen. Synes Lillevann profilen er fin, spis til du blir mett, sett resten tilbake. Det handler rett og slett om å bruke sunn fornuft. At noen få ødelegger for mange har jeg opplevd mye av i Telemark da mest fucke til gytebekker på natt, garne etc.....

 

DET er ille. Her jeg fisker er det ikke mange som fisker havabbor.

 

Hadde jeg fisket mye i Oslofjorden så hadde kanskje pipa fått en annen lyd?! ;)

 

Så mitt tips: Må du ha havabbor til middag så bruk sunn fornuft. Å få tredd C & R nedover ørene KAN være en uting. Men den holdningen kan fort forsvinne den dagen man ikke ser snurten av havabboren igjen :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig!

 

Etter at jeg la ut om mine frustrasjoner her for litt siden, fikk jeg et par gode tips fra vennlige sjeler på pm.

 

I går kveld ca kl 2030 smalt det til på et av disse stedene... Ca 80 cm dypt, synkende sjø. Stor hvit og rosa deceiver. Fisket med middels raske inntrekk, bommet på et inntrekk - ble med andre ord en pause - og lina begynte å rase ut. Jeg var ikke et øyeblikk i tvil om hva dette var - fyttirakkern for et lokomotiv! Dette var alt jeg har sett for meg at det skulle være og mere til. Har fått brunørret på 1,7 og laks på over 4 kg på lettere enhånds før, men dette var i en egen klasse i forhold til begge disse.

 

Da den vakre havabboren til slutt havnet i håven og veide inn til "bare" 1,1 kg, var jeg en svært lykkelig mann. Fisken fikk svømme videre etter å ha blitt avbildet (så dårlig mobilbilde at det ikke er noen vits i å legge det ut...). Hadde et par lugg etterpå, også disse såpass kontante at det er liten tvil om hva det var.

 

10' #8 stang, fast intermediate line.

 

Gleder meg til neste anledning - kjenner at dette går det an å bli avhengig av. Takk for tips alle sammen!

 

terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Terje,

Da var det deg jeg traff ved bilen i går. Er en fin plass det der!  8)

 

Ble to SØ på meg samt tre-fire takes og samme antall følgefisk... Synd det ble så sykt fjære utover kvelden!

 

Regener med ny giv på meg Søndag morgen - skjer absolutt ting der!

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabbor midt på dagen idag. Grønn/hvit standard jiggy. 1.2kg. Periodevis mye aktivitet i overflata. Lett å finne fisken da.. Havabbor med safran og fennikkel til kvelds, Østerisk Riesling.. God helg!

Havabbor er godt. Veldig godt. Riesling er og veldig godt og sterkt undervurdert! Tenker da på kvalitet og helst "trocken". Gjerne "trocken kabinet".

Kloster eberback er et godt tips for de som vil prøve. Men 2008 utgaven skuffet.

 

Skal prøve meg på ha til torsdag, har fått et brennhett tips. Får krysse fingre og tær og håpe på det beste. Problemet mitt er at jeg går så fort lei i sjøen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabbor midt på dagen idag. Grønn/hvit standard jiggy. 1.2kg. Periodevis mye aktivitet i overflata. Lett å finne fisken da.. Havabbor med safran og fennikkel til kvelds, Østerisk Riesling.. God helg!

Havabbor er godt. Veldig godt. Riesling er og veldig godt og sterkt undervurdert! Tenker da på kvalitet og helst "trocken". Gjerne "trocken kabinet".

Kloster eberback er et godt tips for de som vil prøve. Men 2008 utgaven skuffet.

 

Skal prøve meg på ha til torsdag, har fått et brennhett tips. Får krysse fingre og tær og håpe på det beste. Problemet mitt er at jeg går så fort lei i sjøen.

 

 

 

Det skal bare et lugg til ruffen, så er du raskt tilbake i saltvann igjen....jeg hadde lagt litt slatvannsfiske på hylla for en liten stund, så kom disse nye grønne saltvannstengene til meg og en dvd runde med Runar, så var det på'an igjen ;D

Jeg sitter å funderer på hvordan få til neste tur....bør komme kjapt..må holde det gående nå mens jeg er i modus.

 

Grattis til deg Terje med knallopplevelse, og lykke til torsdag ruffen, gleder meg til å lese din lett skjelvende håndskrift på skjermen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabbor midt på dagen idag. Grønn/hvit standard jiggy. 1.2kg. Periodevis mye aktivitet i overflata. Lett å finne fisken da.. Havabbor med safran og fennikkel til kvelds, Østerisk Riesling.. God helg!

Havabbor er godt. Veldig godt. Riesling er og veldig godt og sterkt undervurdert! Tenker da på kvalitet og helst "trocken". Gjerne "trocken kabinet".

Kloster eberback er et godt tips for de som vil prøve. Men 2008 utgaven skuffet.

 

Skal prøve meg på ha til torsdag, har fått et brennhett tips. Får krysse fingre og tær og håpe på det beste. Problemet mitt er at jeg går så fort lei i sjøen.

 

 

 

Det skal bare et lugg til ruffen, så er du raskt tilbake i saltvann igjen....jeg hadde lagt litt slatvannsfiske på hylla for en liten stund, så kom disse nye grønne saltvannstengene til meg og en dvd runde med Runar, så var det på'an igjen ;D

Jeg sitter å funderer på hvordan få til neste tur....bør komme kjapt..må holde det gående nå mens jeg er i modus.

 

Grattis til deg Terje med knallopplevelse, og lykke til torsdag ruffen, gleder meg til å lese din lett skjelvende håndskrift på skjermen ;D

Takk for det Stig :) Av en eller annen grunn har jeg godfølelsen. Jeg vet dette er en veldig god HA plass så sjangsene er abselutt til stede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for det Stig :) Av en eller annen grunn har jeg godfølelsen. Jeg vet dette er en veldig god HA plass så sjangsene er abselutt til stede :)

 

Håper du lykkes så du kan gi et godt vintips.. Tørr Riesling er ihvertfall jævli godt å drikke(Vinkunnskapene strekker seg litt, men ikke mye lenger ;D). Blir noe annet enn da jeg knabba Blue Nun av mamma i 6. klasse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for det Stig :) Av en eller annen grunn har jeg godfølelsen. Jeg vet dette er en veldig god HA plass så sjangsene er abselutt til stede :)

 

Håper du lykkes så du kan gi et godt vintips.. Tørr Riesling er ihvertfall jævli godt å drikke(Vinkunnskapene strekker seg litt, men ikke mye lenger ;D). Blir noe annet enn da jeg knabba Blue Nun av mamma i 6. klasse..

Det håper jeg og. Til nå har jeg måtte nøye meg med å "knipe" noen på Meny :rolleyes:

 

Ps: En tørr risling med litt restsødme er tingen til sterk mat som jeg ser du liker. Bare prøv, du vil bli overasket :) (det kan jo hende du  har prøvd dette, men det er godt ment :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens du venter på din tur Ruffen, så kan du glede deg over at Runar Kabbe melder om fortsatt klinge-bøy....De var visst bortpå flere idag, samt fikk både havabbor og sjøørret...

Mener at 15 grader i vannet gir muligheter for havabbor jakt en stund freover enda.

 

Lyspunkt i mitt hode ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres meget bra ut Stig. Kjenner det kribler litt nå. Har store forventninger nå, antagelig alt for store :D Men det hører med. Det skal være slik.

Må prøve å sette meg litt mer inn i dette fiske. Vi hadde en tur i sommer etter HA med båten men da hadde vi med pils og det ble ikke så mange kastene før vi kjørte inn og hørte på qarten ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å binde noen HA fluer. Er litt tom for insp. Har bundet noen Desivere.

Kom med noen tips da dere som har erfaring med HA. Må jo finnes noe annet en teppesild og desivere?

 

 

Store reker Ruffen ;) Jeg mener svære! Drar til Arendal onsdag, eller førstkommende helg. PM er deg.

 

Pattegrisen er fin til havabboren, bind opp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...