Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Amen!

Så stopper vi der. Hvis vi går tilbake til første innlegg så står dette her:

 

Tenkte eg ville starte ein tråd om havabbor.

Fekk den gode nyheten gjennom lokalavisa, att denne fisken har blitt fanga i vanylvsfjorden.

og dette hjelper jo ikke på fiskefeberen.

Så denne tråden bruker vi til fisketips, og fluevalg,

er på jakt etter all info om denne arten

 

Per Marius

 

Vi fortsetter kun med det da + rapporter!!!!!

Enige alle sammen??? :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Året rundt ja. Nesten bruker vi ikke;) er veldig glad jeg bor 12 min fra hot spot. Fikk en dårlig følelse idag når den super kalde vinden kom idag både fra sør vest og nord vest om hverandre. Kun sola varmet. Var mer snø følelse i den vinden. Jeg tror jaggu jeg hadde tatt hav ab hvis ikke den pokkers vinden hadde kommet i ekstrem fart. Gleder meg allerede til midten av mai. Nå Vurderer jeg å kjøpe pontong. Sparke båten til Bjorni er jeg redd jeg ikke har råd til. Har en fjord her som er ekstremt kupert. Kjøper jeg en slik båt tipper jeg at jeg kan doble fangsten fra i år. Vet hvor de går. Og sjekket kart. Helt latterlig å se hvor glad de er i kanter som jeg nå kjenner igjen på kart. Så utrolig lærerikt. Og ikke minst med en slik båt er ALDRI plassene opptatt:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Året rundt ja. Nesten bruker vi ikke;) er veldig glad jeg bor 12 min fra hot spot. Fikk en dårlig følelse idag når den super kalde vinden kom idag både fra sør vest og nord vest om hverandre. Kun sola varmet. Var mer snø følelse i den vinden. Jeg tror jaggu jeg hadde tatt hav ab hvis ikke den pokkers vinden hadde kommet i ekstrem fart. Gleder meg allerede til midten av mai. Nå Vurderer jeg å kjøpe pontong. Sparke båten til Bjorni er jeg redd jeg ikke har råd til. Har en fjord her som er ekstremt kupert. Kjøper jeg en slik båt tipper jeg at jeg kan doble fangsten fra i år. Vet hvor de går. Og sjekket kart. Helt latterlig å se hvor glad de er i kanter som jeg nå kjenner igjen på kart. Så utrolig lærerikt. Og ikke minst med en slik båt er ALDRI plassene opptatt:-P

 

Hehe ja året rundt ja :)

 

ja jeg vil nok tro att man sikkert kan ta mere fisk om man kommer utpå ja....blir litt som på fjellvann sikkert dette...kommer på kastehold og får avfisket mange spennende steder som man eller ikke kommer til ifra land :)

 

ja den vinden...hehe..den kan nok fort bli "litt" drøy ute ved sjøen;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig og Lillevann! Jeg syntes deres innlegg var rett ut hyggelige. Og ruffen sitt også!

Øystein, det er hvordan man skal tilnærme seg Havabboren som blir diskutert. Det var jo mine reaksjoner på bla fang og slipp som stimulerte meg. Hvorvidt du ønsker å fortsette diskusjonen på en annen tråd blir opp til deg.

Dette er fremdelses tråden for Havabborfiske, og det er viktig å diskutere mentalitetene ikke bare fluer og nes.

Jeg elsker når jeg oppfatter at det er HA som har slukt flua, et helvetes pang bang i hånda. Pulsen i været og den gode nesten erotiske flexen i forlengelsen...

Spesielt er det kick når du ser at det er HA, det er på en måte uvirkelig hver gang(har ikke tatt så veldig mange) du ser piggene og sølvskjæret bryte vannet.

Den ene dagen fikk jeg 6 stk etter hverandre var helt spesiell, jeg fikk de midt på dagen i 30 varmegrader.

Synk2 og mine gamleteppesildvarianter, jeg brukte alaskan malamute hår i undervingen, perlemorflash og overvinge av oliven craft-fur. Tror faktisk jeg hadde øyner også på den.

Nå må jeg lage et nytt innlegg, noe blir nemlig galt når jeg kommer HIT i skriveboksen. Har dere dette problemet? Der var der ikke før.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favorittagn til HA er relativt kraftige fluer, de som flytter vann. Typisk de fluene sjøørreten ikke digger maks.

Fks så er den spartanske superflua en mye bedre sjøørretflue enn HA flue. Jeg får HA på den også, men føler at visuelle hvite med flash er enda bedre til HA.

Utover det så syntes jeg HA til tider er lett å få, bare finn den!

Og det er problemet, man føler at de nettopp ikke er der man fisker. Under ørretfisket så leser man seg frem til fiskene, HA er ikke det samme fisket sånn.

Men har jeg først fått HA en plass så har jeg troa der og det gir gjerne fisk.

I det siste har været vært helt ille og jeg har ikke fiska noe særlig.

Men jeg kan skrive under på at de to forrige turene både ga fin fisk og fantastiske middager.

Da er opplevelsen stor.

Jeg er takknemlig-på sikt går det vel til helvete pga klimagreiene-for denne nye arten og biologisk er det også interessant hvordan den vil påvirke de andre kystfiskene.

Jeg syntes det er overraskende mye rapporter om HA fangster, og de  som gidder får lønn for strevet.

Nå må vi bare håpe at det blir en fisk man må jobbe for for å få spise den, og at ikke firkantslukene tømmer fjordene for fisken. De bruker tross alt en stund på bli en kilo. Og så må vi prøve å få flere barn og ungdommer interessert, jeg grøsser når jeg tenker på hvor sjelden jeg ser en liten miniToggi fyke rundt langs strendene her nede. Det er bare meg og en kilometer sandstrand. Oi nå var jeg litt uforsiktig ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*MODERATOR*

 

Jeg har flyttet ut en del innlegg fra denne tråden.

De hadde lite med "Topic" å gjøre. Ligger i egen tråd.

 

Alle kommentarer, spørsmål o.l. taes til meg eller annen moderator pr.PM

 

 

Jan

 

Har de hårsåre HA-fiskerne sladret til moderator?  Synes innleggene hørte hjemme her.  Det blir så mange tråder å holde styr på.

 

(Hva mener du med PM?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada,jada Stig,ute er vi!

 

Dagen begynte med isskraping på båten,kan bli deprimert av mindre ja...!

Solen dukket dog opp og ga litt varme og mer varme ble det da alker/måker hadde litt leven i en brislingstim. To skikkelig tøffe makreller som begge vippet rundt kiloen ga usedvanlig lange fighter,antagelig grunnet vanntemp'n. En fin SØ på ca.1 kg var også på hugget.

Neste plass greide jeg nærmest å treffe en HA i hodet med flua. Den var opp akkurat når flua landa og jeg rakk nesten ikke å ta tak i lina før det skar avgårde. 1,8 kg og fin fisk.

Nye kast ga 3 stk flotte lyr på 6-10m dyp + en som glapp.

Det er ca.10-10,4 grader i vannet i indre Oslofjord og man må nok fiske dypt og roligere hvis det ikke er overflateaktivitet.

En sur tiltagende nord-øst tvang meg til en ny plass som lå i le for vinden.

Her dukket det opp masse alkefugler og terner på en konsentrert plass. Ingen aktivitet i overflata men noen store "bananer" på "loddet" rett over bunnen luktet lyr. Synkelina gikk til bunns og da jeg begynte å lirke litt på lina kom det et lite drag. Rask heving av stanga gå raskt svar og overraskelsen var stor da det dukket opp et sølvsmykke av en SØ på 1,8kg.

[attachthumb=1]

 

Nytt kast ga akkurat samme respons men nå var det liten tvil."Dovregubben" satte fart med voldsom kraft og bare tøffet av gårde. Ikke nubbesjang i havet til å stoppe utraset.Herlig!

Bass 2,2 kg-56,5cm i kanonkondisjon.

[attachthumb=2]

Ingen grunn til å hakke på PC'n nei,kom dere ut og fisk!

Det er fortsatt muligheter men tiden renner snart ut for bass'n.

 

Knut

 

 

 

post-22-13949868064965_thumb.jpg

post-22-13949868065596_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he...de fiskene var blanke må jeg si..blir blank i øya her gitt :D

Tøff rapport Knut, helt enig i at PC ræling må vi "fengslede" ta oss av....jeg har mest lyst å drite i hele barnedåpen min søster har vært så ufin å invitere meg og familien til......

Det er kun i januar måden at barnedåper, bryllup, stor dager og våre egne busrdager slulle vært avholdt!!

Knut, stikker du ut imorgen også, fikser litt flere stilige rapporter til oss??

Kult, og takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut, stikker du ut imorgen også, fikser litt flere stilige rapporter til oss??

Kult, og takk :)

 

Takker Toggi og Stig.

Dessverre er det det ikke bassvær i dag. 5 graders kjølig regn er ikke optimalt men blir det sol til uka så skal du ikke se bort fra at det kommer flere rapporter ;)

Antagelig siste mulighet de 2 neste ukene i indre Oslofjord.

Litt varmere i vannet sørover tenker jeg eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere får mer utras til uken Knut...dagen gikk med til dåp her, men det er jo en festdag, så viktig å kose seg.....her ser man brødre og nevø kose seg i "friminuttene" ;D

Og helt uten at jeg trengte å ta stilling til om noen skulle kakkes i hode og legges på matfat ;)

 

Tror de likte at jeg hadde leker med i bilen :D Alltid beredt! ;)

post-1338-13949868130582_thumb.jpg

post-1338-13949868130877_thumb.jpg

post-1338-13949868131252_thumb.jpg

post-1338-13949868131697_thumb.jpg

post-1338-13949868132067_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Kveld Knutt.Glimrende rapport og nydelig fangst :o skal ta siste innsats for å få HA, lurte om jeg kan spørre hvor dypt fisken satt når han tok fluen og kl slett.Eller om noen andre kan gi tips om hvor dypt jeg må fiske med flue,på forhand takk :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi Stig!!!

Norsk variant av korrekt fiskeantrekk ala kalkstrømmene.  Eller klarte du også å lure en liten prikkete en med fettfinne opp i "dåpskulpen", bare sånn for å være sikker på at Vår Herre er med den vorne fluefisker som ble døpt idag på fremtidige besøk hvor disse fisker vil befinne seg?

 

Bilder tillates arkivert for privat bruk håper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi Stig!!!

Norsk variant av korrekt fiskeantrekk ala kalkstrømmene.  Eller klarte du også å lure en liten prikkete en med fettfinne opp i "dåpskulpen", bare sånn for å være sikker på at Vår Herre er med den vorne fluefisker som ble døpt idag på fremtidige besøk hvor disse fisker vil befinne seg?

 

Bilder tillates arkivert for privat bruk håper jeg?

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...