Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Skulle lagt inn dette før, men bedre sent enn aldri. 30.april var datoen for årets første havabbor, et herlig hogg på langgrunt vann, bassen hadde ikke andre alternativ enn å gå. Fin kamp og plog etter flua på det grunne vannet før den tok den svarte W.Buggeren gjorde dette til en jeg vil huske.  :)

[attachimg=1]

post-138-13949878937431_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :). 2,3 var den, ble tatt på svært grunt sted hvor vanntempen på det tidspunkt var ca 10 grader. Bare noen hundre meter utover, dypere farvann var tempen 6,5. Tok 5 horngjel samme dag, de første for året det også, virket som de var på plass ca samtidig, selv om det skal være mulig å få havabbor på dette stedet enda tidligere, 15. januar ble det tatt en for noen år siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompiss gjeng av meg hvar ute i bellyboat i nevlunghavn i går kveld...på jakt etter HA...jeg satt hjemme spent på tlf...kunne selv ikke bli med i går måtte pleie sjuke unger..å sjuk samboer hehe..klokka halv 9 tikket første meldning innn på moben..med bilde av en HA på 2,3 kg...å meldningene fortsatt utover kvelden..snakket akkurat med de nu på tlf..tilsammen fikk de 7 HA å 23 SØ å en haug av horngjell å torsk..så til helga igjen blir det ut med bellyen å jakte HA...grattis toggi med HA i eidangerfjorden :P det er morro at den har kommet inn i telemark nå hehe..blir jo helt dårlig av å sitte her å lese om HA hehe.. P:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mistet mitt livs nest største bass idag, dro ut lina på 15 sek og adrenalinet sto på som verst.

Skjelven kom etter med en gang den tok, masse liv ble tyst når kjempen bokstavelig kjempet.

Fy fader for et rush, for en bass. En feit sinna sak på nesten 3 kilo tipper jeg. Nøkternt skrev jeg ca 2 kilo til venner ;D Kommer med mer. Jeg griner ikke, jeg smiler fordi jeg er så heldig å oppleve slike ting.

Nå blir det IKKE noe marka på meg fremover ;) Hilsen er skjelvende Torgeir på jobb.

Bassen tok rosa angel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Fader ass, det må en si Toggi. Du er ikke en mann som er lat. Tørker noensinne vadebuksene dine? Du tar den neste gang for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg skrive dette her i denne tråden?

Joa.

Var på et sted jeg bare har vært såvidt innom for en kikk før, i ettermiddag/kveld.

Har tenkt på dette stedet, spesielt med tanke på havabbor...

Da jeg kom ned, var jeg faktisk helt alene. Er jo egentlig imponerende, da plassene ved parkeringsplassen var totalt stappa av fiskere. Men for å komme frem til dette nydelige området må man jo gå hele fire minutter eller så...

Og der var det ikke en sjel.

Jogga lett tilbake til bilen, og følte jeg virkelig hadde lurt alle luringene som denget bly noen hundremetere unna. Det må ha vært tjue fiskere fordelt over hundre meter strand/molo-linje.

Tilbake etter den strabasiøse stivandringa på nesten fire minutter, hadde jeg et fantastisk utgangspunkt:

Strømmen man greit når ved å vade ti/tjue meter ut på en slags morenerygg, og legge et bedagelig femmerkast, er som i ei elv.

På hver side går det passe ned mot en typisk leopardbunn.

Kaster man rett ut, så går det visstnok, etter dykkeres rapporter, passe bratt ned til 12 meter, eller så. Og man har en fin bukt med roligere forhold på hver side.

At strømmen var såpass sterk, helt inne der jeg stod, overasket meg bittelitt. Så uten linekurv, og med synk, så ble det litt mas...

Men jeg hadde et par skikkelige lugg!

Etter litt pannekake(Anbefaler å ta med ruller med blåbærpannekaker!)og kaffe, så tenkte jeg at jeg skulle teste ut femmern litt.

Det gikk nemlig opptil flere SØ til værs bare noen meter fra land...

Så selv med et std. WF flyt, så prøvde jeg Cortzen Speciale, en orange sak.

Hadde et skikkelig høl i vannet etter at en prøvde seg. Men så vart det stilt!

Derfor beveget jeg meg ut mot strømmen.

På det andre kastet, ut mot kanten, sånn ti meter før jeg skulle lade til nytt kast, så smalt det til!

Nå kommer jeg til hvorfor jeg var i tvil om HA-tråden var riktig tråd:

Det røsket snøret ut av hendene mine, selv om jeg hadde en rimelig heftig inntrekksfart!

Det dro brått til høyre, og så til venstre, samtidig som det dro ut. Sprutet vann før det dro litt ned. I det den tok, så jeg noe veldig blankt og fett i kveldssola.

Helt brutalt!

Og så ble det slakt.

Men ... var det havabbor?

Jeg liker å tro det.

Men jeg har jo ikke peiling! Aldri fått opp en slik en.

Men snart ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kom til havbleike igår, i den lokale fjorden. solen varmet og svetten rant. Det var meldt kuling tilstander.

Det dugget på solbrillene. Stor fisk gikk midt i havebassenget ca 500 meter ut, men den nærmet seg.

Så noe som liknet på bass sole seg lengre ut.

Det grusomme vinden kom fra sørvest, en kald en. Jeg brukte clear snøre, gikk over til synk 3 i det vannet steg. Fikk sei på ca 1,5 kilo kjapt, tok dypt. På Tonys angel i rosa. Deretter noen lugg, noen hornis. Ja, de er kåte enda.

Jeg er i modus nu, jeg fisker av områder og teller av dybder. Jeg kjenner lugg i lina på sekund 12.

Der stor det fisk ja, dæven. Det var en bass som fulgte flua helt inntil land. Den var på to ganger.

Prøvde ut igjen, gått over til orange/hvit teppesild(fiskern 35). Jaggu var den der igjen, i en helv.... blåst.

Pulsen steg, faktisk noen hakk. Bass er gøy, det pumper adrenalin. Var etter to ganger, også hadde jeg en liten en på. Jeg traff rett og slett en stim. Så var moroa over.

Vinden ble mer brutal, jeg fikk en makrell på 9 hg og masse hornis. Tror Per og Anders M også fikk "kun" hornis. Var nære idag, men så gøy! Å spotte dem etter. De sto i en strømkant, det luktet bass av plassen. Fisket var brukbakrt på høyt vann, på fjære var det skikkelig dårlig. Kun slang!

Snart treffer vi skikkelig. Tipper temp er på ca 12 grader i vannet mulig 13. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Var på bass safari igår. Fisket med Lars T her inne og Per Suveren. MYE fisk, blant annet 4 sjøørret.

Var kaldt lufttrykk i natt, så en bass oppp rundt 0400 idag morges. Det var igrunn alt, nedtur med hensyn til bassen. Men fikk nesten 40 fisk da, på rosa angel8) (lyr, hornis, SØ og sei)

Artig med så mye liv når bassen ikke er helt i modus. På Mølen nå er det veldig mye drit i vannet, det var ekstreme dønninger i natt. Og fluefiske ble skikkelig hardcore. Runninglinen parrer seg med rullestein, og jeg badet ca 3 ganger.

En topp tur med hyggelige mennesker. Rosa angel er en kongeflue :)

Takk for turen gutter!

post-1259-13949879160003_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en veldig hyggelig tur Toggi!

Makan til generøs kar skal man lete lenge etter  ;) Har en drøss med gode tips med meg videre!

Veldig hyggelig å møte Per Suveren også og ser frem til neste anledning vi får fisket litt sammen. Dessverre fikk jeg ikke blitt med på nattøkten da jeg var ute på nåde av fruen (ble foreldre forrige helg) ;D

Er nok fortsatt litt tidlig mtp. bass på det strekket, men er nok ikke mange dagene før det henter seg opp vil tro  :) Uansett hyggelig og lærerik tur, så takk til dere begge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.. "syklubben" fra larvik drar jo havabbor i bøtter og spann for tida...

Dere er jo godt kjent på spotter så all ære til dere for det. Vi fisker på en plass det mulig går større bass og ikke så mange som dere tar per tur. Snittet i fjor var jo meget bra, kanskje ikke så mange treff per tur. Har begravet stridsøksa. Vi fluefiskere bør kunne kjempe sammen for vår kjære gode venn. Mr bass ;) Snart løsner det på den andre siden også. Snittet lå på ca halvannen kilo, ikke så verst det :P

Skitt fiske! Hyggelig å møte deg Lars T :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er en stund siden jeg har skrevet inn her, har ikke giddet pga av det med førerer en del irritasjon. Ja jeg er en som er satt i båsen sykluben i Larvik.Men nok om det. Jeg og Mriks var uten en kveldstur forleden å det ble en helt rå fiskekveld får man si.

At havabboren er kommet til Vestfold er helt sikkert vi fikk 10 stk til sammen og 2 pene sjøøretter. Var også borti like mange om ikke flere. Hadde også noen helt råe utras. Legge med noen ok bilder av fisk, men litt dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...