Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Skulle vært i fjorden idag, jeg også...., men sånn er det når bilen konker... Det var flotte borrer du sendte meg bilder av! Håper du finner ut av påloggingsproblemet via pc´n. Dersom det er som jeg tror, så nekter pc´n deg tilgang dersom du står som pålogget via mobilen... Du må logge av den først. Fint om kun det var problemet. Ellers kan det være at cookies ikke er slått på på den maskina du har hjemme...

 

-Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Gratulerer til fine HA-fangster Fisker og Toggi. Etter en fullstendig katastrofal sesong har jeg nå åter fått tilbake litt av gløden etter å ha lest rapporterne deres. Nå blir det tur! Takk for at dere dro meg opp ur mørke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så imponert over dere gutter, ut å dra havabbor som største selvfølge...vet det ligger mer en noen timer hardt arbeid bak ;)

Sinnsykt inpsirerende, og uvurderlig info.

 

men jeg har ett problem: Det går j... kjapt mot slutten nå/hvis ikke allerede slutt her....og bare drittvær i vente. med unntak av noen få sol timer.

Er det håpløst å fiske bass etter dager/uker med regn og lavt skydekke???

Føler ikke at været har vært i "bass favør" siste to uker...ingen magiske lys/trykk øyeblikk har jeg observert på 2 uker...jeg håper det kan la seg gjøre å oppleve et par slike dager før jeg gir helt opp...

Men til dere som fanger bass: Sol er bra...og regn dårlig? Fanger dere bass i regnvær og vedvarende lavt skydekke?

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lært er bassen mest følsom for endringer i lufttrykk. Den har lukka svømmeblære som sin slektning i ferskvann og kan bli litt satt ut av endringer. Også er den lite glad i sterkt sollys, derfor morgen og kveldsfiske. Folk her i Oslo får jo HA også midt på dagen i sterk sol, så ingenting er absolutt, den går vel bare litt dypere. Tror det kan være bedre dagtidsmuligheter når det er overskya. Vind er heller ikke å forakte. Har dessverre mye mer erfaring med å fiske etter HA enn jeg har med å faktisk få dem, men jeg har fått flere i det siste i skya vær midt på dagen. Ellers har min taktikk nå vært å dra ut så ofte jeg kan og kaste som en gal til jeg bare må dra, og før eller siden vil noe forhåpentligvis skje.  Ikke veldig lett å treffe på men plutselig er de der og nesten like plutselig er de borte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tre havabbor idag som sto konsekvent i skyggen. På krabbejakt ;D For et syn og for noen monstre. En meter fra meg. Svømte elegant bittelitt ut.

Joda, de dukket opp i det jeg måtte på jobb. Det er liksom da man gjerne betaler en lapp eller to for et par timer til. Men jeg er blakk :P

 

Jeg tror mange "trur" at havabboren ikke er tilstede etc grunnet rett og slett fordi ingen fisker ut dybdene nøye nok. Nå skal jeg finne frem krabbefluene og fiske på ekte "torskemaner".

Helt enig i det Pål sier her. Du er jammmen skarp du Pål... he he!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

hei!

 

har en veldig god kompis(tony pedersen) som har flytta fra sitt kjære troms til våler. han er en særdeles god sjøørretfisker men lurer på om det er noen som kan tipse han om havabbor plasser på jæløya .eller i området rundt.

han er ikke på nett, så han har gitt meg oppdraget med å spørre .

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.ngu.no Let etter kanter, fra 1,5meter til 6-10 meter. Jeg selv har best erfaring med bunn med såkalt "trappetrinn". Har funnet ut slike "hyller" med belly. Her tok jeg den første igår. Akkurat samme plass som 2,4 kilosen ifjor. Det er tre trappetrinn pluss meget variert bunn med sand, stein og typiske rev hvor det er særdeles mye krabber og små bergnebb. Har inntrykk av at bassen er glad i bergnebb og andre bytter som lever i typisk "lyr" biotop.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i ettermiddag og ble møtt av et trist syn.

Hele godstrekket mitt var dekket av garn. Talte bortimot 20 garn og de lå på alle grunnene bortover og det er ganske trolig at disse er satt mye for å ta HA. Alle er merka korrekt og er fra en yrkesfisker fra indre oslofjord fiskerlag. Lå visst tilsvarende langs et annet godstrekke rett bortenfor for litt siden. HAr alt i alt sett lite garn ute på mine turer, men dette synes jeg var drøyt.

Møtte en kar som hadde tatt opp et flytegarn uten merking (i samråd med oppsynet vel og merke) for noen dager siden.

Dette synes jeg var triste greier.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i ettermiddag og ble møtt av et trist syn.

Hele godstrekket mitt var dekket av garn. Talte bortimot 20 garn og de lå på alle grunnene bortover og det er ganske trolig at disse er satt mye for å ta HA. Alle er merka korrekt og er fra en yrkesfisker fra indre oslofjord fiskerlag. Lå visst tilsvarende langs et annet godstrekke rett bortenfor for litt siden. HAr alt i alt sett lite garn ute på mine turer, men dette synes jeg var drøyt.

Møtte en kar som hadde tatt opp et flytegarn uten merking (i samråd med oppsynet vel og merke) for noen dager siden.

Dette synes jeg var triste greier.

Kjetil

 

Det var meg du snakket med idag vedr.flytegarnet. Kan berolige deg med at alle blåsene vi så idag antagelig er Hummerteiner. Sesongen startet nemlig 1.okt. Har også lagt merke til dette tidligere år. Yrkesfisker Krogstad passer nok på å tømme fjorden for Hummer.

Ellers ble det en bass på 1,6 et annet sted i fjorden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ganske klare regler for garn kontra SØ, men lurer på om det finnes noe samme for HA?  Vil tro det kansje ikke er blitt fokusert på dette ennå, i såfall burde vel det være samme reglemang i det minste der.  Men SØ/HA plassene overlapper kansje noe, så da skjærer vel regelverket noe inn her uansett.

 

Får satse på hummerteiner der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Off topic, men burde privatpersoner i det hele tatt ha LOV til å sette garn??

 

 

Støtter den med trykkforandringer og abbor. Kan i perioder være "inaktiv" for å tilpasse seg. Lettere å finne i vindstille og godvær ja :) Silda har lett for å gå høyt under slike forhold, og abboren er da lett å observere i vannflata..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedoppgaven vedr.havabbor i Oslofjorden viser at bassen trekker dypere ved kratig regnvær.

På denne tiden av året vil et regnvær i tillegg kjøle ned overflaten og det er ikke bra.

Lørdagens værmelding ser katastrofal ut for oss :'(

Får håpe litt vind rører om på vannmassene i etterkant av drittværet.

Det er nå mellom 13,4 og 13,9 grader(igår) i indre O-fjord så det er fortsatt gode muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Den hovedoppgaven MÅ innholde "feil". Hvertfall hvis det at abboren går dypere i regnvær er en regel. MEN, jo kaldere i vannet, jo bedre med skikkelig godvær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Snappa!

 

Hekta blir du garantert  ;D

 

Her er utdrag fra forskriften: Fra Sverige til Lista skal krabbeteiner som før settes dypere enn 25 meter,dvs i hummersesongen men gjelder dette hummerteiner også?

Noen som vet..?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Snappa. Kan fort bli avhengighetsdannende det der. Veldig synd med det kalde været her fremover.

 

Har lett men ikke funnet, så mulig jeg tar feil der mht dyp. Det gjelder kanskje bare krabbeteiner resten av året. Jeg dykker og synes det er stas å se hummer. De ligger jo ofte grunnere enn 25m så da har jeg tenkt at de er trygge, men det er de kanskje ikke da. Har skrevet en mail og spurt for sikkerhet skyld.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må teinene stå så dypt i hummer sessongen?

 

Har fulgt med denne diskusjonen i et par uker for å plukke opp

tips til havabbor fiske. Fikk min første i går! 1,6 kilo.

Fantastisk opplevelse. Nå er jeg nok hekta for alltid.

Høres jo flott ut, grattulerer med ny fjær i hatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Snappa. Kan fort bli avhengighetsdannende det der. Veldig synd med det kalde været her fremover.

 

Har lett men ikke funnet, så mulig jeg tar feil der mht dyp. Det gjelder kanskje bare krabbeteiner resten av året. Jeg dykker og synes det er stas å se hummer. De ligger jo ofte grunnere enn 25m så da har jeg tenkt at de er trygge, men det er de kanskje ikke da. Har skrevet en mail og spurt for sikkerhet skyld.

 

 

Har sjekka med Havnepolitiet og de sier at det ikke er regler for dybde under hummersesongen og det forklarer jo saken.

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to middager med Havabbor siste uka, det er jo helt kanonbra mat.

Utrolig tilskudd på fiskemenyen for meg!

Nå er det bare å få fanget endel før de trekker på dypet.

Men så var det å få de....... :)

 

Hvor i huleste får du de?

Har prøvd endel rundt mandalsområdet, men klarer ikke og lure noen.

Har funnet mange plasser med SØ, grei lyr og en og annen sei, men det hadde jo vært gøy og få HA.

Gir snart opp :(

Bra og se at noen får det til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...