Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

En liten havabbor ble det idag...

 

 

 

eihacn er i støtet :D

Glad for litt info rundt ditt fiske, fluer/dybder/vannstand etc...

Takker på forhån

 

Jeg fisker stort sett på de stedene som er bra for sjø-ørret på våren. Jeg fikk på reke og relativt langsom inntrekk ;) Tok på lav vann jeg.

 

Har hatt større uttelling på hav abbor enn sjø-ørret iår så jeg synes det ikke er noe vanskeligere å få hav abbor enn sjø-ørret.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten havabbor ble det idag...

 

 

 

eihacn er i støtet :D

Glad for litt info rundt ditt fiske, fluer/dybder/vannstand etc...

Takker på forhån

 

Jeg fisker stort sett på de stedene som er bra for sjø-ørret på våren. Jeg fikk på reke og relativt langsom inntrekk ;)

 

Har hatt større uttelling på hav abbor enn sjø-ørret iår så er nok ikke noe verre å få hav abbor enn sjø-ørret.

 

 

Hmm :-\ :-\ Det må være geografisk betinget  den påstanden. Men kult at du får de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som har kjennskap til dette prosjektet?

 

http://www.austagderblad.no/lokale_nyheter/article2890059.ece

 

noe å være behjelplig i??

 

Havabborprosjektet ble startet i 2003 mener jeg. Med Coleman og Thrond Haugen bl.a. De satte inn plasttags med nummer og osv. for å finne ut mer om havabboren som fisk. Gjennfangsten har vært så liten at de har sluttet med det, iflg. Coleman. Merking ble gjort i Oslofj. og på vestlandet. En fisk merket i Oslofj. ble faktisk gjenfanget på vestlandet, ca tre år etter merking.  Året 2007 opererte de inn radiosender i 10 stk havabbor i Oslofjorden. De fikk først gå inne i et avstengt område for å se om de overlevde operasjonen før de ble satt ut. Det ble satt ut lyttebøyer for å fange opp fiskens bevegelser. Anne May jobbet med oppgaven sin i 2007 blant annet. Gjorde en strålende oppgave.  Hun er med i "Havabbor på Flue" filmen, hvor bl.a radiomerkingen blir omtalt i bonusmaterialet. 

Besøk www.seabass.no for de som ikke kjenner siden og les om mye spennende stoff og ikke minst Anne May sin oppgave.

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en Havabbor gathering ville vært koselig. Det er jo flere aktuelle plasser her sør, Lyngdal og Flekkejord med flere.

 

Hvis man har fått flere HA enn SØ da betyr det mange HA i farvannet du fisker i, her i Mandal er det nok ikke de tilstander, men så er jo sjøørretbestanden meget stor her nede.

 

Men i sommer blir det mye HA, det er jeg nesten sikker på. Har alldri fått så tidlig før som i år. OK har ikke prøvd så mye heller, men jeg bare innbiller meg at bestanden er økende fremdeles.

 

Multe vil jeg også ta hinna på, må teste den som mat. De sier den er god. Vegetarianer fisk. Nytt navneforslag på Multe: I tyskland heter den Havharr, hva med Havhare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J

Multe vil jeg også ta hinna på, må teste den som mat. De sier den er god. Vegetarianer fisk. Nytt navneforslag på Multe: I tyskland heter den Havharr, hva med Havhare.

 

 

Multekrem skal jo være aldeles nydelig!

Nytt navneforslag: Havepus.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra link det der, de innrømmer masse huller i kunnskapen om denne  invasjonen og det er bare spennende dette her. Målet blir jo hvem som klarer å fange den MINSTE!!!!!!!!!!!!!!

 

Jeg har en venn som fisker med åleruse og han har fått SMÅ havabborer. Fem cm eller noe sånt...........De gyter her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var årets 3. tur etter HA avklart. Fortsetter der jeg slapp i fjor, bomtur igjen. Fikk en fin lyr på ca. 1,5 kg og hadde en fin örret etter, men HA?

Er dette en fabelfisk? :) Ser jo at folk har lagt ut bilder av HA her, men......

Vakkert er det i hvertfall langs Oslofjorden 05.00 :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Skal si Vesfoldkysten er snillere mot meg i år :P

 

Skumring: Ekstreme dønninger, på vei til å gi opp. Fisket av kilometer med strekker hvor jeg ikke er kjent.

Tilbake til en vant plass, men fisker dypt pga alt sjøgresset i vann.

 

Første kast ved en fjellhylle: På ca 2 meters dyp. Lange trekk, drar med dønninger. Gir flua et par solide stopper-så BOMFAST ;D Ahhh, for en følelse. For et "take". Nok engang fikk jeg kjenselen av enorme krefter. Teppesild, streamlineklump og en quadra snelle som jobber. Dette liker jeg godt, ikke uten grunn jeg har holdt meg til havet. Jeg føler flaksen er på min side i år.

 

Det gjelder å ha trua, okke som... Idag gikk jeg og kastet i 5 timer før resulatet kom tilslutt. Og det er verdt å bomme litt, ofre litt. Det er slik man lykkes tilslutt :) Vekta: Ca halvannen kilo.

For å lande den måtte jeg ofre nesten alt, måtte ned i dønninger. Med et fast grep så fikk jeg den opp tilsutt. Livet ved havet smiiiler 8)

post-1259-13949865921406_thumb.jpg

post-1259-1394986592165_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har Kabbe vært på kvelds/nattfiske...med "stangen med det kule snellefeste"...5 stk havabbor mellom 1 og 2.4 likte snellefestet hans så godt at de ville komme helt i hans hender for å kikke nærmere på det :D

 

Håper på bilder og story fra Runar.

 

Så Andreas, de er visst ute i fjorden der borte hos dere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har Kabbe vært på kvelds/nattfiske...med "stangen med det kule snellefeste"...5 stk havabbor mellom 1 og 2.4 likte snellefestet hans så godt at de ville komme helt i hans hender for å kikke nærmere på det :D

 

Håper på bilder og story fra Runar.

 

Så Andreas, de er visst ute i fjorden der borte hos dere ;)

 

hvilken stang er det mon tro? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har Kabbe vært på kvelds/nattfiske...med "stangen med det kule snellefeste"...5 stk havabbor mellom 1 og 2.4 likte snellefestet hans så godt at de ville komme helt i hans hender for å kikke nærmere på det :D

 

Håper på bilder og story fra Runar.

 

Så Andreas, de er visst ute i fjorden der borte hos dere ;)

 

hvilken stang er det mon tro? :D

 

En grønn stang, med blankt snellefeste....sage ville være like stilige som Winston BIIMX...Synest TCX har blitt en stilig stang...klart fisk bryr seg om slikt ;D

Se på 5 kilosen hans fra Bornholm...samme stang den gang. Stor fisk liker tøffe stenger, det må da være bevist en gang for alle nå ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...