Gå til innhold

Snøre <--> Fortom


Hvordan fester du fortommen til snøret?  

133 stemmer

  1. 1. Hvordan fester du fortommen til snøret?

    • Nåleknute
      36
    • Flettet fortom med strømpe med feltte som går utenpå snøret
      8
    • Surrer egen løkke på snøret (med bindetråd o.l.)
      46
    • Butikk-kjøpt fletteløkke på snøret
      44
    • Snøre med ferdig løkke
      14


Anbefalte innlegg

har ikke lest alle sidene, så det er sikkert noen som har sagt det før, Men:

 

Jeg drar av coatingen av fluelina og lager løkke på kjernen. Løkkeprodusentene liker selvfølgelig ikke at jeg sier dette men.

Årsak:

1) jeg liker løkke mot løkke i forhold til å skifte fortom, noe som er en av de viktigste suksessfaktorene for å presentere ulike fluer bra.

2) jeg får garantert ei løkke som er like sterk som resten av fluelina

3) jeg får ei svært lita løkke

4) denne løkka trekker vann og synker. Dvs at den tykkeste knuten på fortommen blir dradd under filmen og striper aldri! Jeg tar altså mere fisk med slik løkke.

 

Dere som ikke gjør det på denne måten kan gjerne finne argumenter som er bedre enn de over her! Da blir jeg "positivt" overasket! For da skal jeg gjøre det samme som dem!

 

Denne patenten bruker jeg og.

Stripper av noen cm med coating, og knyter en enkel kirurgløkke med kjernen av fluesnøret. Så er det bare å knyte fortommen fast i denne med en enkel slukknute (eller bruke løkke). Ikke nødvendig med noe lim eller tråd. Dette gjør man uten verktøy på 5 minutter.

Har aldri hatt trøbbel med overganger etter at jeg lærte denne av en laksefiskende kompis for 8-9 år siden.

Bruker forøvrig samme patent i andre enden av fluesnøret også - spesielt fint til klumpsnører, da overgangen glir veldig lett gjennom ringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hva med feks. mastery Stillwater, en av de beste fiskesnørene i verden.. Med MONO kjerne ? Nei, løkke for meg. Blir aldri slitt heller. Det gjør "kjerneløkke uten coating. Dessuten trekker også løkker litt vann, striper ikke de heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Tror ikke dette går på liner med annet enn dacronkjerne......jeg kommer lit å holde meg til veldig korte løkker som bendsles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest alle sidene, så det er sikkert noen som har sagt det før, Men:

 

Jeg drar av coatingen av fluelina og lager løkke på kjernen. Løkkeprodusentene liker selvfølgelig ikke at jeg sier dette men.

Årsak:

1) jeg liker løkke mot løkke i forhold til å skifte fortom, noe som er en av de viktigste suksessfaktorene for å presentere ulike fluer bra.

2) jeg får garantert ei løkke som er like sterk som resten av fluelina

3) jeg får ei svært lita løkke

4) denne løkka trekker vann og synker. Dvs at den tykkeste knuten på fortommen blir dradd under filmen og striper aldri! Jeg tar altså mere fisk med slik løkke.

 

Dere som ikke gjør det på denne måten kan gjerne finne argumenter som er bedre enn de over her! Da blir jeg "positivt" overasket! For da skal jeg gjøre det samme som dem!

 

1) Enig

2) Det gjør jeg og, med sveiset løkke. Husk at jo mer det strammes desto mer låses løkkene i hverandre. Det er derfor det fungerer og flere og flere snøreprodusenter bruker denne metoden.

3) Det gjør jeg og

4) Argumentet er bra ved fiske i vann, men direkte dårlig ved fiske i elv (slik eg ser det). Snøret, og spesielt snørespissen bør flyte så høyt som mulig for å forhindre "drag". Din løsning vil føre til at vann trekker innover kjernen og faktisk gjøre snøret til et "micro-sinktip"  ;D. Så det er en dårlig løsning for MITT fiske. Jeg smører spissen av snøret titt og ofte med tørrfluegelé under fisket for å ha maks flyt = minimalt drag.

 

Jeg vil også tro at den tidligere diskuterte "knekken" blir påfallende ved en slik løkke?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fleste fluekjerner trenger man ikke en gang kirurgknute. Det holder med en vanlig "blåknute"

Sant. Lager en enkel løkke (ikke to ganger gjennom som kirurgløkka). Knuten blir veldig liten, og glipper ikke.

 

Det stemmer sikkert at det ikke funker på flueliner med annet dacronkjerne eller tilsvarende. Men det har vel de fleste flytesnører?

 

Uansett - det er helt sikkert mange løsninger som kan være veldig bra.

 

Den knekken/hengsleeffekten som folk snakker om har jeg aldri merket noe til, men det kan godt hende at andre vil oppleve det annerledes?

 

Styrken med metoden er, slik jeg ser det, primært fire ting:

 

1. Den glipper ikke.

2. Den lages på under 5 minutter, uten verktøy eller lim.

3. Knuten blir veldig liten.   

4. Løkka er holdbar. Pleier å lage en sånn i hver ende når jeg kjøper nytt flytesnøre, og løkkene er like fine når snøret kasseres.

 

Men det er riktig som Nøkken sier: på kjerneløse snører funker det ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine nye snører i år har jeg gått for et lite eksperiment hvor jeg lager en løkke i kjernen med en Locked Brummell Splice (100% styrke) som jeg så forsegler med flere tynne lag Plasti Dip. Det tar litt tid å lage, men så sant coatingen av Plasti Dip har tilstrekkelig slitestyrke, tror jeg absolutt det vil være verdt arbeidet. I hvert fall både ser og kjennes det veldig lovende ut, men om det er noe jeg kommer til å fortsette med gjenstår å se til høsten etter sommerens fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

 

Jeg har vært å fisket med et synk #6 snøre, i fortomsenden av klumpen var det en slik løkke som det nå den utlagte snutten lengre oppe på siden, dersom man snakker om hengsleeffekt på en leaderloop oprimalt festet....da er dere næggu ikke godt vandt.....på de Scierrasnøret er det iallefall bare til å kappe, for makan til drit har jeg aldri vært borti.....så om det er slik det funker så er dette totalt miss i forhold til slik jeg vil ha det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...