Gå til innhold

Snøre <--> Fortom


Hvordan fester du fortommen til snøret?  

133 stemmer

  1. 1. Hvordan fester du fortommen til snøret?

    • Nåleknute
      36
    • Flettet fortom med strømpe med feltte som går utenpå snøret
      8
    • Surrer egen løkke på snøret (med bindetråd o.l.)
      46
    • Butikk-kjøpt fletteløkke på snøret
      44
    • Snøre med ferdig løkke
      14


Anbefalte innlegg

Gjest bmathies

ser ut til att de kun har i farga. men billig var det. clas ollson er også billig 24 kr for 2m svart.

hvilken diameter er det man bruker til vanilige snører  kl 3-7. de hadde flere størrelser.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

ser ut til att de kun har i farga. men billig var det. clas ollson er også billig 24 kr for 2m svart.

hvilken diameter er det man bruker til vanilige snører  kl 3-7. de hadde flere størrelser.

 

bent

Ca 1,6 - 1,8 mm er passe, om det er løkker i enden på snøret du skal lage.

Til skjøte av snører bør du opp i over 2 mm  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som kunnskapen er "out in the open" tar det nok ikke lang tid for noen pakker de inn fancy fluefiske-emballasje og selger dem for 53,- kroner halvmeteren... :-\

At dette blir en realitet tør jeg nesten vedde på  ;D

Det er en realitet allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine løsninger her.

selv bruker jeg uniknuten. Jeg strammer fortommen hardt slik at den synker litt ned i snøret.

Dette gir en fin og slett overgang mellom fortom og snøre.

Noen ganger hvis fortommen er litt vel tykk/stiv i bakkant kapper jeg vekk de siste 10-15 cm av fortommen, dette gjør det mye enklere å få til en fin knute.

Med denne knuten følger også fortommen samme retning som snøre, man får ingen merklig vinkel.

 

Knuten blir så liten at det er ingen problemer med å "kaste" fortommen ut av stangringene hvis en har dratt snøret litt for langt inn.

 

Kristian 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba av Michael! På tide at dette ble allemnt kjent, har tross allt vært brukt et par sesonger, og vært kjent blant de som har følgt med på fora  ;). Vær forsiktig på snører med mono kjerne og unngå tungsten ultrasink.

 

Også fint å bruke krympeslangen til fluer, eks Nopoxy Surf Candy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dette er en gammel tråd, men det får stå sin prøve.

 

Jeg har med interesse lest hele tråden, og det er mye bra som er skrevet. Jeg lurer imidlertid på en ting, og det gjelder ferdigkjøpte fletta løkker.  De er praktiske ja, men jeg kan ikke fri meg fra følelsen av at det må skje noe galt med kraftoverføringen i utrullingen.  De ferdige løkkene er fletta, og i et lite område mellom fluesnøret og selve løkka er de helt uten stivhet og substans.  Vil det ikke skje noe negativt med kraftoverføringen mellom fluesnøre og fortom?  En form for kollaps - marginalt kanskje, men likevel?  Det må da være bedre å ha sammenhengende "hel ved" hele veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det blir ikke hengsleefekt når man trær snøret helt inn til tanpen va løkkeenden.....de løkkene jeg lager trær jeg bare inn ca. 1.5 cm, selve løkkediameteren er på ca 4 mm.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

never change a winning team......gammel og konservativ.....gjorde eksprimenter i hele vinter.....skeptisk.......vil se noen gjøre det og da slal det testes i hue og ræææææva før jeg går god for det......hvordan ordnes det i felt????? SKEPTISK!!!  ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir ikke hengsleefekt når man trær snøret helt inn til tanpen va løkkeenden.....de løkkene jeg lager trær jeg bare inn ca. 1.5 cm, selve løkkediameteren er på ca 4 mm.......

 

Dønn enig. Gjør det samme selv. Bruker man løkke riktig, er dette etter min mening det beste alternativet UANSETT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Klipper kortere en ferdig løkke, bensler enden med en ca 3mm lang bensling (bindetråd), og limer benslinga med en microdråpe av aquasure. Da blir løkken 3-4cm totalt. Bruker IKKE gummistrømpen som følger med da denne er for tykk, ekkel og jæklig :) Dette ER den beste måten jeg har sett, og den blir mindre en nåleknute, ferdigløkka fluesnøre osv. Den er rett og slett heeelt knutefri........ja....se staffan monterer dere, så skjønner dere hva jeg mener :)

 

http://www.mollanmedia.com/Bilder/Flashfilmer/video.html

 

Dæ...du er et Geni :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir ikke hengsleefekt når man trær snøret helt inn til tanpen va løkkeenden.....de løkkene jeg lager trær jeg bare inn ca. 1.5 cm, selve løkkediameteren er på ca 4 mm.......

 

Jeg skjønner at man kan lage det så kompakt at "hengsleeffekten" uteblir, men da snakker ikke dere om ferdigkjøpte løkker hvor løkka i seg selv er slapp som ..... (sensurert av adm. Are), og har langt større diameter enn 4 mm - gjerne halvannen cm.  Selvfølgelig kan man forminske disse løkkene med bindetråd etc., men igjen - jeg snakker om ferdigkjøpte løkker som ikke bearbeides ytterligere.  Min oppfatning er altså at disse er med på å svekke kasteegenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så avgjort enig med Lillevann her.

De fleste av disse ferdige løkkene man får kjøpt vil jo føre til at man får en "knekk", istedet for at fortommen blir en naturlig forlengelse av snøret, om man ikke bearbeider dem litt.

Nei, takke meg til å lage løkke ved hjelp av krympeslange  ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så avgjort enig med Lillevann her.

De fleste av disse ferdige løkkene man får kjøpt vil jo føre til at man får en "knekk", istedet for at fortommen blir en naturlig forlengelse av snøret, om man ikke bearbeider dem litt.

Nei, takke meg til å lage løkke ved hjelp av krympeslange  ;)

 

Lars

 

Da mener du sikkert også at løkkesystem (line-fortom) lager en knekk/hengseleffekt?

 

Nei, dette er jeg totalt uenig i! Har ikke tall på hvor mange snører jeg har brukt med ferdig minicon, og _aldri_ har jeg opplevd noen hengslende knekk. Krympeslangen vil jo føre til akkurat det samme om man skal følge dine argumenter. Man vil jo uansett buke løkkesystem i løkka laget av krympeslange.

 

Skal man lage en naturlig forlengelse av snøret vil nok nåleknuten være et langt bedre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så avgjort enig med Lillevann her.

De fleste av disse ferdige løkkene man får kjøpt vil jo føre til at man får en "knekk", istedet for at fortommen blir en naturlig forlengelse av snøret, om man ikke bearbeider dem litt.

Nei, takke meg til å lage løkke ved hjelp av krympeslange  ;)

 

Lars

 

Da mener du sikkert også at løkkesystem (line-fortom) lager en knekk/hengseleffekt?

 

Nei, dette er jeg totalt uenig i! Har ikke tall på hvor mange snører jeg har brukt med ferdig minicon, og _aldri_ har jeg opplevd noen hengslende knekk. Krympeslangen vil jo føre til akkurat det samme om man skal følge dine argumenter. Man vil jo uansett buke løkkesystem i løkka laget av krympeslange.

 

Skal man lage en naturlig forlengelse av snøret vil nok nåleknuten være et langt bedre valg.

Jeg sikter til disse flettede løkkene, og min erfaring med slike er at de er langt "slappere" enn butt-enden på en fortom. Løkke i løkke mener jeg vil bidra mer til at fortommen slår over, da mitt inntrykk er at det blir stivere enn fletteløkka.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

n  overgang er det bare en ting å gjøre. gå inn i kjernen på fluesnøretet par cm fra spissen. Nåla må da ut spissen med spissen på en ferdigtapert i "øyet#". Dra fortommen til bare litt av buttener igjen "over" inngangshullet i fluesnøret, ta på superlim og dra den siste delen av buttenden på den taperte fortommen så den akkurat smetter inn i fluesnøret :) Når man får en skikkelig knute høyt opp på den taperte fortommen/og eller den er utslitt, må man gjenta alt på nytt :(

 

NEI, løkke er gull :) Bruker mine fra Hends products (samme som Roman Moser løkker fra slutten av 80-tallet, nesten). Her går fluesnøret helt frem til selve løkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

n  overgang er det bare en ting å gjøre. gå inn i kjernen på fluesnøretet par cm fra spissen. Nåla må da ut spissen med spissen på en ferdigtapert i "øyet#". Dra fortommen til bare litt av buttener igjen "over" inngangshullet i fluesnøret, ta på superlim og dra den siste delen av buttenden på den taperte fortommen så den akkurat smetter inn i fluesnøret :) Når man får en skikkelig knute høyt opp på den taperte fortommen/og eller den er utslitt, må man gjenta alt på nytt :(

 

 

Denne brukte jeg mye for 8-10 år siden.

Da brukte jeg kun én stang (kl.#6), én snelle og ett snøre. Følte ikke behov for å bytte denne ofte, men nå brukte jeg helst litt kraftige 12 ft ferdigtaperte, som jeg taperte videre ned :-)

Løkke er helt klart enklest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltet løkke er tingen. De man lager selv, for da kan du lage de så små du vil ha dem.

 

Men hvis jeg kun hadde fisket tørrflue hadde jeg klart meg lenge med nåleknuten.

 

Og nylonfortommer i dag er gode, og poly. Ingen grunn til å gøre ting vanskeligere enn det de er. Noe vi fluefiskere er flinke til. Flettet, tvunnet, egne knytte med 10 deler++ er totalt overflødig slik jeg ser det  ;).

Men det er jo alltid artig å lære noe nytt, så den ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest alle sidene, så det er sikkert noen som har sagt det før, Men:

 

Jeg drar av coatingen av fluelina og lager løkke på kjernen. Løkkeprodusentene liker selvfølgelig ikke at jeg sier dette men.

Årsak:

1) jeg liker løkke mot løkke i forhold til å skifte fortom, noe som er en av de viktigste suksessfaktorene for å presentere ulike fluer bra.

2) jeg får garantert ei løkke som er like sterk som resten av fluelina

3) jeg får ei svært lita løkke

4) denne løkka trekker vann og synker. Dvs at den tykkeste knuten på fortommen blir dradd under filmen og striper aldri! Jeg tar altså mere fisk med slik løkke.

 

Dere som ikke gjør det på denne måten kan gjerne finne argumenter som er bedre enn de over her! Da blir jeg "positivt" overasket! For da skal jeg gjøre det samme som dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...