Gå til innhold

Å låne bort stenger... :-\


Tore M. Nilsen

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært skeptisk til å låne bort favorittstengene mine. Det vil stort sett si dem det står Sage på. De jeg ikke har noe spesielt forhold til låner jeg bort når som helst, hvor som helst og til hvem som helst (nesten). Hvis vi fisker sammen spiller det ingen rolle, da låner jeg bort hva som helst uten å nøle. Men å låne bort til en som skal på langtur er ikke like lett....

 

En kompis av meg var så heldig å bli invitert med til Cuba på en luksustur uten like! Chartertur med privat jetfly, luksusbåt ala Røkke som "basecamp" og et knippe profesjonelle guider med båter gjorde turen til en uforglemmelig opplevelse for min gode venn.

De var manko på stenger før avreise så ble jeg spurt om jeg kunne låne bort noen stenger. Og siden kompisen er nesten like kresen som meg ville han selvfølgelig låne mine Sage Xi2 990 og Xi2 1190, samt en hjemmesnekret saltvanns 8'er. Jeg hadde en litt uggen følelse da jeg så bilen hans forsvinne rundt hjørnet med to av mine barn (den tredje er lausunge). Spesielt siden de var flunkende nye, urørt av illeluktende fluefiskerhender.

 

Og riktignok, da jeg fikk stengene tilbake var 11'er stanga full av merker på samtlige deler. Det var faktisk så ille at jeg ikke skjønner hvordan de har klart å lage så mange og dype merker. Helt inn til grafitten på flere steder!!  >:( >:( Totalt ødelagt.

9'eren hadde også et par merker, men ikke like ille som 11'eren. Lausungen, 8'eren er også ødelagt, men det bryr jeg meg ikke så mye om.

Jeg ble så forbanna at jeg sa rett ut at jeg ikke vil ha stanga lenger. Jeg lot ham beholde den! Han tilbød å gi meg hans 12'er, som visstnok hadde overlevd turen med noen færre arr, men det var uinteressant. Jeg ville aldri føle noen glede med å fiske med noen av de stengene. Tvert imot ville jeg blitt småforbanna hver gang jeg tok den ut av tuben.

 

Det som har forundret meg i ettertid er to ting:

1. Hvem er så dristig at man uten å nøle spør om å låne to slike dyre/eksklusive stenger for å ta med på "ekspedisjon"?

2. Når man først har påtatt seg det ansvaret, hvem i huleste helv*** er så uvøren at han klarer å ødelegge to av de 3 lånte stengene? Svaret er selvfølgelig min kompis, eller eks-kompis. Men er det andre her med samme erfaring??

Er du noen gang lånt bort dyre stenger til kamerater som skal ut på tur? Og, er det noe du gjør uten å blunke?

 

Det var ihvertfall siste gang for meg!!  >:( >:(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven ! Kjenner følgelig sinnet vokser når jeg leser innlegget dit Tore .

Eneste som burde være raske til å spørre om å låne , det er de som har rikelig med cash til å erstatte. Men som grunnet dårlig tid ikke hadde tid til å skaffe dem selv.

Eller så er det bare morro å låne ut ting til kompiser som om de har skadet/forringet enten bevisst eller ubevisst det de har lånt , tropper opp med nye erstatnings gjenstand.Å da uten å bli spurt!

Å levere tilbake noe slik som du her forklarer det . Kvalifiserer til utvisning fra venne listen ,bank og regning på skadet utstyr( den prisen man må ut med for å erstatte produktet ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Jeg hadde IKKE lånt bort de beste stengene  mine. Uansett. De Folk kan får låne et par av stengene mine så mye de vil, men iallefall en av de er hellige.

 

Skjønner frustasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen stenger jeg nødig låner bort, og å låne bort til noen som skal på tur der jeg selv ikke er med er helt uaktuelt.

Å låne bort til noen som skal fiske med kulehode-nymfer er heller ikke aktuelt  :o  ;D

Selv hadde jeg ikke fått meg til å spørre om å låne andres stenger med på tur. Da skulle det vært helt krise, og hvis jeg ikke kunne levere tilbake stanga i samme tilstand som da jeg fikk den, ville jeg heller levert penger til ny av samme modell.

Makan . . .  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

hei!

 

låner ikke bort stenger til noen, har sett hvordan enkelte behandler utstyret sitt, og det er ikke pent. eneste gangen det kan skje er hvis jeg er med selv og kan følge med.dårlig behandling og ødeleggelse=ny stang på flekken.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er et par stenger som jeg nok ikke låner bort, vil de ikke låne de andre jeg har kan de heller være fri. Det er stoooor forskjell på å prøve en stang og låne den.  Jeg låner heller ikke ut tannbørsten.

 

Og så er det et prinsipp at dersom noen låner noe, og skader det, skal man selvsagt erstatte gjenstanden 100%. Erstatte betyr enten kjøpe ny eller få gjenstanden tilbake til den tilstanden den var ved utlån, og hvor det ikke skal være mulig å se / kjenne / føle at gjenstanden har vært skadet.  Låner du bilen min og småskader den, holder det ikke at en kompis du har, som kan lakke litt, skal fixe den. Du betaler selvsagt alt som er nødvending for en perfekt jobb... 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir skikkelig sinna...fantastisk at folk klarer å gjøre noe sånt uten å ville gjøre opp for seg.

Hadde det vært meg som lånte og dette hadde skjedd ville det vært en selvfølgelighet å erstatte utstyret!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Som vanlig er det god nok folkeskikk som gjelder. Å låne noe betyr at man har ansvaret for eventuelle skader og/eller tyveri. Alt skal erstattes til fulle dersom ikke lånt utstyr leveres i samme stand som da det ble overtatt. Eneste unntak må være naturlig slitasje. F.eks. at snøret har fått en "krakkring" til (fant ikke noe bedre ord på den grå harddisken).

 

Ellers er jeg ikke fremmed for å låne bort utstyr, men med enkelte unntak. Jeg har bla. 2 stenger som ikke engang jeg får bruke uten å måtte stille spørsmålet om det er nødvendig å bruke dem. Disse får knapt en sjel ta i. Jeg har også 2 sneller i samme kategori. Ellers er jeg ikke særlig nøye på det. Hvis en stakkar tar stanga si i døra og ikke har noe annet så må han jo få nyte godt av vennskapet. Eller om han/henne bare er lysten på å låne. Går fint det ettersom jeg alltid går ut fra at låner har samme oppdragelse - til det motsatte er bevist. Tmags kunne få lånt alt mitt (Unntatt 2 stenger og 2 sneller. Jaja se på og så vidt ta på, that's it.), men ikke rett før VM. Så det kommer også an på når. Ingen låner vel ut bilen sin 2 dager før familien skal bruke den til ferietur?

 

Oppsummert: Folkeskikk og sunn fornuft, ellers bye bye...

 

Tipper forresten jeg hadde fått låne utstyr av deg jeg tmags. Selv med den erfaringen du har fått. Forskjellen er bare at jeg hadde spurt om du har noen reservestenger som du ikke er alt for redd for og som lett kunne erstattes om det skulle bli så ille at et uhell ødela dem. Jeg hadde nektet å låne en stang jeg hadde skjønt du var redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg at man ikke skal låne ut penger, eller selge bruktbil til venner og kjente. Man kan tydeligvis også legge til fluestenger. Når det er sagt, bør man kanskje også vurdere til hva slags anledning utstyret skal brukes og hvor seriøs er den som skal låne utstyret. Er det en bajas som skal ut på en skikkelig rølpetur med ditto kamerater, hadde jeg ikke en gang lånt han slukstanga :D, Er det en god venn som du vet behandler tingen slik du selv ville gjort og som du også vet vil gjøre alt for å reparere en eventuell skade, ville jeg ikke betenkt meg på låne han alt, kanskje med unntak av splitcane-stanga aller innerst i skapet.

Man trenger ikke fiender, når man har slike venner som dette.

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også brudd på Norges eldste lov "Kong Christian Den Femtis Norske Lov" fra 1687.

 

[pre]Laan maa ej fortabis men skal lydisløst hiemkomme og lige saa got,

som mand det annammede, være sig Fæ, Klæde, Vaaben, eller andet Gods.

End forkommer det, saa at det ikke kand igienskaffis,

da bør dets Værd nøjagtig at betalis.[/pre]

 

Tror oversettelsen ville blitt : Om du har ødelagt noe du har lånt, så må det erstattes.

 

http://www.lovdata.no/all/nl-16870415-000.html

http://www.lovdata.no/all/tl-16870415-000-007.html#Art

 

Mvh

Øystein N

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å se at jeg ikke er alene! Fikk litt dårlig samvittighet etter at jeg reagerte ganske hardt. Nå tror jeg at jeg ikke reagerte hardt nok. Jeg oppdaget merkene selv, etter inspeksjon. Virket nesten som om han prøvde å skjule det.

 

Hadde det vært en av femmerne mine vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Vel, jeg hadde nok ikke lånt bort dem...

 

Hrmpf......  >:( >:(

 

Øystein, NZ er et lovløst land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tropeutstyr kan jeg skjønne folk spør om, da det kanskje er noe man bare prøver en gang livet og helst ikke vil kaste bort penger på "tilfelle" man ikke liker den type fiske, noe som i grunnen er helt usansynlig, går ikke ann å ikke bli hekta på det ;D ;D

Lånte nettop ut stang og snelle til en på forumet som ble levert tilbake uten riper, skader eller rust. :)

Fikk en flaske whisky som takk for lånet. Bedre en det kan det ikke bli. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er denne tråden snart såpass at du kan sende kompisen din en link Tore  ;D

 

Mvh

Rolf JF

 

Bare å reddigere bort dine egne innlegg först, tore.. ;) Tror han tar den uansett...

 

Det er jo faktisk utrolig frekkt av han å ikke erstatte noe! Men, det er jo mulig at han ikke fattet at stengene tok alvorlig skade av alle riper og andre hakk.. Kan jo hende.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også brudd på Norges eldste lov "Kong Christian Den Femtis Norske Lov" fra 1687.

 

[pre]Laan maa ej fortabis men skal lydisløst hiemkomme og lige saa got,

som mand det annammede, være sig Fæ, Klæde, Vaaben, eller andet Gods.

End forkommer det, saa at det ikke kand igienskaffis,

da bør dets Værd nøjagtig at betalis.[/pre]

 

Tror oversettelsen ville blitt : Om du har ødelagt noe du har lånt, så må det erstattes.

 

http://www.lovdata.no/all/nl-16870415-000.html

http://www.lovdata.no/all/tl-16870415-000-007.html#Art

 

 

 

Mvh

Øystein N

 

 

Klog konge! - Dansk forstås ;)

Kona, tannbørste og fluestenger låner man ikke ud!!! :o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har forundret meg i ettertid er to ting:

1. Hvem er så dristig at man uten å nøle spør om å låne to slike dyre/eksklusive stenger for å ta med på "ekspedisjon"?

2. Når man først har påtatt seg det ansvaret, hvem i huleste helv*** er så uvøren at han klarer å ødelegge to av de 3 lånte stengene? Svaret er selvfølgelig min kompis, eller eks-kompis. Men er det andre her med samme erfaring??

Er du noen gang lånt bort dyre stenger til kamerater som skal ut på tur? Og, er det noe du gjør uten å blunke?

Tmags - dette vitner egentlig om litt dårlig skjønn fra din side - du bør kjenne dine kompiser godt nok til å unngå slikt.  Jeg har noen gode venner (tro det eller ei).  Disse er imidlertid høyst forskjellige i forhold til uvørenhet.  Noen ville jeg ikke hatt problemer med å låne hverken stang, lavvu eller kano til - jeg vet at de ville behandlet det 110%, bedre enn meg selv. Andre ville jeg vært skeptiske til - og sagt rett ut at "du er en kjekk og grei kar, men en slubbert til å ta vare på saker og ting, så at du skal få låne min nye ZXL er helt uaktuelt". Perifere venner som jeg ikke kjenner noe særlig ville jeg ikke lånt ut til uansett. (Skia mine ville jeg imidlertid ikke lånt bort under noen omstendighet - et sted går grensen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...