Gå til innhold

Nymfefiske 2008, og nå også 2009!


.JB

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Fiske på det dypet er ikke mulig i under klasse 6. 7 (Dive seven) og oppover er å foretrekke :)

 

Hvor dypt er det 'nødvendig' å gå, da?

Skogsvannene i Romeriksåsen og Oslomarka kan være veldig dype, men ørreten jager kanskje ikke rundt helt på bånn?

 

 

Kan godt være at det er nødvendig å gå så dypt, men det klarer du ikke med klasse 4 fluestang :) Veldig mye av fiskens mat befinner seg fra 0-4 meters dyp. På denne dybden er det mulig for oss fluefiskere å ha noenlunde kontroll. Ved å bruke synk IV på klasse 5-6 stang dekkes de fleste behov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

PS. Å jada, ørreten spiser på bånn også. VELDIG ofte..

 

Jepsi pepsi. Faktisk så spises det meste nær bunnen, og kun 10% på eller ved overflaten - sånn ca...

 

 

Jeg fikk voldsomt lyst å dra til lokal bekk nå, å fange noen bånn beitende små ørreter....gøyeste fiske formen som finnes når man kommer i flyt sonen...

Dette synest til og med Hemsedøler er det aller gjeveste fisket...de hemsedøler som er litt over gjennomsnittlig interessert i fiske, og ikke bare er der en uke av året med det nyeste Simms utstyret tredd over ørene ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Å jada, ørreten spiser på bånn også. VELDIG ofte..

 

Hei Pål,

har fått med meg at fisken spiser på bånn, det jeg mente var på hvilke dybder dette foregår. I et vann med stor variasjon i dybden og ingen overflateaktivitet, vil fisken beite på bunn nært land (dvs ned mot de 4 m du nevner) eller kan det være nødvendig å oppsøke de store dypene? På 15-20-30 m er det vel både mørkt og kaldt, og kanskje ikke så attraktivt for hverken fisk eller nymfer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Å jada, ørreten spiser på bånn også. VELDIG ofte..

 

Hei Pål,

har fått med meg at fisken spiser på bånn, det jeg mente var på hvilke dybder dette foregår. I et vann med stor variasjon i dybden og ingen overflateaktivitet, vil fisken beite på bunn nært land (dvs ned mot de 4 m du nevner) eller kan det være nødvendig å oppsøke de store dypene? På 15-20-30 m er det vel både mørkt og kaldt, og kanskje ikke så attraktivt for hverken fisk eller nymfer?

 

Heisan Blowfish

Svarer jeg siden Pål ikke er på akkurat nå.

Det kan også være nødvendig og oppsøke de dypere vannlagene. Dette varierer med årstid. Kaldt vær (vinter gjerne-dypere) varmere årtid (gjerne - høyere i vannlaget) veldig intens varme på sommer (gjerne - dypere).

Vanskelig å beskrive eksakt vanndybde/vannlag. Du må prøve deg fram med ulike synkegrader på line og nymfene.

I UK fiskes det mye med Boobies og DI7 eller DI8 line, f.eks. 2 nymfer (topp dropper og midten) + 1 boobie på enden (point). Du teller deg ned gjerne 5 sek. neste kast 10 sek, neste kast 15 osv. Varierende inntrekk pr. hvert enkelt trekk med gode stopper innemellom osv.

Det som sjer er at synk linen og nymfene trekker dette ned, når du gjør stopp (1-8 sek f.eks) så vil Boobien stige, når du fortsetter inntrekket vil den stupe igjen. Fisken blir ofte aggresiv i denne fasen.

Stig og jeg har gjort denne type fiske på vinteren her hjemme med stort hel. :) Har også fisket dette i en del konkurranser i UK.

 

Det er flere varianter med f.eks. 2 boobies, damsel fluer, fritz fluer, buzzere osv. De fisker Static Line, Washing Line osv. Static Line er helt i overflaten - drifter kun i vindstrømmen med flyte line (husk kontakt med linen). Washing Line - boobie beskrivelsen.

 

Husk; hvis du fisker med DI 3 / 4 / 5 / 6 / 7 eller 8 så kan disse fiskes i alle vannlag og dybder. Høyt hurtig inntrekksfrekvens. Dybdt hurtige inntrekk, men også saktere inntrekk, men husk du teller deg ned i vannlagene.

Prøv deg frem ut fra dagens forhold med det ene eller andre.

Dette er meget godt beskrevet i UK fiskemagasiner som; Flyfishing and Flytying, Trout and Salmon, Trout Fisherman. Andre interessante magasiner er Fly Fisherman, Flyfishing Jornual osv. Disse bladene kan du abonnere på, kjøpes første gang f.eks i Narvesen.

Håper at det ga noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som nymper litt om vinteren? Fisken eter jo. Er bare å finne den da :rolleyes:

Ser jo der er forskjeld på vår fisken fra plass til plass. Noen plasser jeg vet om er den feit allerede i mars-april. Og den må jo ha spist godt om vinteren. Nå tenker jeg på elv.

 

Fisket litt i slike tusenbrødrebekker når jeg var yngre. Da fikk vi fisk hele året.

 

Tror jaggu jeg skal prøve litt til helga i ei lita lureelv med mang store kulper og loner :)

 

Hvis tempen holder seg over null. Vell og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Små lure" elver inneholder ofte fin fisk.

Vi trener mye nymfe teknikk året rundt. Spesielt om vinteren. Vi har det utrolig lærerikt på denne type fiske. Kan se latterlig ut for mange som ser oss "tullinger" som står ute i elven når det stormer og snør. Men, bryr vi oss, nei for fisken biter og vi lærer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cato,

takk for utfyllende svar!

 

Jeg har lest Flyfishing & Flytying til og fra i flere år (akkurat nå abonnerer jeg) og det er nok artikler derfra som har gjort meg nysgjerrig på å prøve å gå dypere. Den typen Stillwater båtfiske de driver i UK er - såvidt jeg vet - langtfra så utbredt her hjemme. Mitt nymfefiske fra belly har sålangt vært gjort med flytesnøre, og da er det jo begrenset hvor dypt det går. Belly-fiske er tillatt i to vann i Romeriksåsen (som er mitt nærområde), hvorav det ene vannet er svært - og huser stor ørret. Blir spennende å se om jeg oppnår kontakt med dypvannsrigg!

 

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cato,

takk for utfyllende svar!

 

Jeg har lest Flyfishing & Flytying til og fra i flere år (akkurat nå abonnerer jeg) og det er nok artikler derfra som har gjort meg nysgjerrig på å prøve å gå dypere. Den typen Stillwater båtfiske de driver i UK er - såvidt jeg vet - langtfra så utbredt her hjemme. Mitt nymfefiske fra belly har sålangt vært gjort med flytesnøre, og da er det jo begrenset hvor dypt det går. Belly-fiske er tillatt i to vann i Romeriksåsen (som er mitt nærområde), hvorav det ene vannet er svært - og huser stor ørret. Blir spennende å se om jeg oppnår kontakt med dypvannsrigg!

 

RuneW

 

Stillwater fisket er en morsom og utfordrende stil. Vi driver en del med det fra båt. Fordelen da er at du sitter litt høyere, og dermed er det noen mer behagelig enn å fiske fra belly.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Var ute og prøvde tsjekkerteknikk i en lokal liten elv i dag. To små tsjekkernymfer i oliven og brun (farget hareøre + selull) på Knapek str 18 og en micronymfe med kulehode i enden. Lite vann i elva gjorde at stedene jeg hadde sett meg ut tidligere, innløp til kulper var litt tamme, men jeg fant et strekke som hadde kombinasjonen av brukbar strøm og dypde ca. 80 cm. Det gjøres en bra jobb i Bærum med å sette ut fisk (takk til ildsjelene på Hamang Klekkeri  :)), så jeg satte noen rekorder på småttinger i dag ;)  Fisker man variert så er ikke vind noe hinder for å utforske litt, men jeg håper på litt mer vann så det blir fart i inn- og utos ved de større kulpene. 

 

Legger også ut en link til noen mikronymfeforslag som Ørretbomsen André har laget: http://www.thetroutbum.com/no/fluebinding/fluer/20-femmikronymfer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes to nymfer høres tøft ut, men får det skjelden til å fungere. Selv om jeg er en tilhenger av korte kast i de fleste situasjoner.

Ramler stadig tilbake til single nymph, uten mer om og men, vel en dert med flytefett på tafsen gjør taket tydeligere av og til.

Prøver og å begrense bruken av kulehoder. Spesielt på ørreten, da jeg bestemt mener det skremmer en del fisk.

En favoritt er Sawyers PTN bundet med bare kobbertråd og fasanhalefibre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes to nymfer høres tøft ut, men får det skjelden til å fungere. Selv om jeg er en tilhenger av korte kast i de fleste situasjoner.

Ramler stadig tilbake til single nymph, uten mer om og men, vel en dert med flytefett på tafsen gjør taket tydeligere av og til.

Prøver og å begrense bruken av kulehoder. Spesielt på ørreten, da jeg bestemt mener det skremmer en del fisk.

En favoritt er Sawyers PTN bundet med bare kobbertråd og fasanhalefibre.

 

Enig.

De siste årene har jeg drevet mye med sightfiske, og jeg har mange ganger sett at fisken, både ørret og røye, har ignorert gullhodenymfer totalt. Samme fisk har vært langt mer interessert i nøytrale nymfer i brunt, olivengrønt og grått, gjerne i små størrelser. Spesielt gjelder dette stor, "matlei" fisk i høyfjellsvann/vassdrag med stor marflobestand. Særlig utpreget er dette på storrøya i sånne vann. I lavlandet er fisken oftere mer sugen på glorete ting, det er ihvertfall min erfaring (og selvsagt: ingen regel uten unntak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogsvannnene i mine nærområder er det også en ulempe til med gullhodene; de fungerer som magneter på abbor. Kan være trivelig nok det i starten av fisket, men er man ute etter ørret går man fort lei. Dessuten så skjer det ofte at småabbor bare følger etter nymfa, dytter litt i den og studerer den uten å ta. Fisker dermed ikke så effektivt vil jeg tro....  ???

 

EDIT: Leste en gang at lyden av et plopp, forsterkes fem ganger under vann. Så det er klart at fisker man med kuleholder, så tilsier logikk at fisken bør stå ganske langt unna der flua lander (godt under/nærmere fiskeren). I sterkt strømmende vann, vil jeg tro dette har langt mindre å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den tråden her er utrolig bra. Har fisket med nymfe i over 30 år men det har stort sett foregått på den gamle "våtfluemetoden" med ei nymfe og kast skrått nedstrøms eller på klassisk "tørrfluemaner" oppstrøms på vakende fisk. Lærer veldig mye her og la i går merke til at fluebindebordet mitt var stort sett rent for cdc og annet "tørrsnacks". I steden var det mye bly og kobbertråd, latex og wire og kulehoder :)

Reiser opp til Kvennan i neste uke og da skal det praktiseres nymfefiske på et annet nivå enn det jeg er vant med :)

Så takk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogsvannnene i mine nærområder er det også en ulempe til med gullhodene; de fungerer som magneter på abbor. Kan være trivelig nok det i starten av fisket, men er man ute etter ørret går man fort lei. Dessuten så skjer det ofte at småabbor bare følger etter nymfa, dytter litt i den og studerer den uten å ta. Fisker dermed ikke så effektivt vil jeg tro....  ???

 

EDIT: Leste en gang at lyden av et plopp, forsterkes fem ganger under vann. Så det er klart at fisker man med kuleholder, så tilsier logikk at fisken bør stå ganske langt unna der flua lander (godt under/nærmere fiskeren). I sterkt strømmende vann, vil jeg tro dette har langt mindre å si.

Vil ikke lyd reise raskere gjennom luft enn vann? Hvor har du lest dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogsvannnene i mine nærområder er det også en ulempe til med gullhodene; de fungerer som magneter på abbor. Kan være trivelig nok det i starten av fisket, men er man ute etter ørret går man fort lei. Dessuten så skjer det ofte at småabbor bare følger etter nymfa, dytter litt i den og studerer den uten å ta. Fisker dermed ikke så effektivt vil jeg tro....  ???

 

EDIT: Leste en gang at lyden av et plopp, forsterkes fem ganger under vann. Så det er klart at fisker man med kuleholder, så tilsier logikk at fisken bør stå ganske langt unna der flua lander (godt under/nærmere fiskeren). I sterkt strømmende vann, vil jeg tro dette har langt mindre å si.

OG når fluesnøret treffer vannflata i sollys tilsvarer dette 10-12 kraftige blitzer under vann :) La være å kaste i hodet på fisken kanskje :) Kulehoder kan selvfølgelig skremme fisk, men ploppet kan like ofte "lokke".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogsvannnene i mine nærområder er det også en ulempe til med gullhodene; de fungerer som magneter på abbor. Kan være trivelig nok det i starten av fisket, men er man ute etter ørret går man fort lei. Dessuten så skjer det ofte at småabbor bare følger etter nymfa, dytter litt i den og studerer den uten å ta. Fisker dermed ikke så effektivt vil jeg tro....  ???

 

EDIT: Leste en gang at lyden av et plopp, forsterkes fem ganger under vann. Så det er klart at fisker man med kuleholder, så tilsier logikk at fisken bør stå ganske langt unna der flua lander (godt under/nærmere fiskeren). I sterkt strømmende vann, vil jeg tro dette har langt mindre å si.

Vil ikke lyd reise raskere gjennom luft enn vann? Hvor har du lest dette?

 

Det trodde jeg også, men hastigheten på lyd under vann er visstnok 1440 m/sek mot 340 m/sek i luft (Flugfiske i Norden nr. 1/2009).

 

Hyggelig at Fluenes Herre har blitt inspirert til å fiske med nymfer (igjen?)!  Håper flere utforsker dette, og ikke slår seg på tørrfluemoten - som med sporadiske vak er noe av det kjedeligste fisket som finnes. Glane på tørrfluer har jeg sluttet med. Purister går bare glipp av utrolig mye morsomt fiske. Selv skal jeg fiske mye tsjekkisk utover sesongen, har akkurat gjort klart to riggger som jeg har liggende ferdig surret rundt patch'r. Ette fluesnøret har jeg en kort stump 0X fluorkarbon med løkke (i påvente av microring), som jeg fester riggen i (1,65 meter rigg med to droppere og et anker). Dersom noe ryker eller går skeis, så er jeg rask på pletten med ny rigg  ;)

 

Nydelig fisk Igor!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogsvannnene i mine nærområder er det også en ulempe til med gullhodene; de fungerer som magneter på abbor. Kan være trivelig nok det i starten av fisket, men er man ute etter ørret går man fort lei. Dessuten så skjer det ofte at småabbor bare følger etter nymfa, dytter litt i den og studerer den uten å ta. Fisker dermed ikke så effektivt vil jeg tro....  ???

 

EDIT: Leste en gang at lyden av et plopp, forsterkes fem ganger under vann. Så det er klart at fisker man med kuleholder, så tilsier logikk at fisken bør stå ganske langt unna der flua lander (godt under/nærmere fiskeren). I sterkt strømmende vann, vil jeg tro dette har langt mindre å si.

Vil ikke lyd reise raskere gjennom luft enn vann? Hvor har du lest dette?

 

Det trodde jeg også, men hastigheten på lyd under vann er visstnok 1440 m/sek mot 340 m/sek i luft (Flugfiske i Norden nr. 1/2009).

 

Hyggelig at Fluenes Herre har blitt inspirert til å fiske med nymfer (igjen?)!  Håper flere utforsker dette, og ikke slår seg på tørrfluemoten - som med sporadiske vak er noe av det kjedeligste fisket som finnes. Glane på tørrfluer har jeg sluttet med. Purister går bare glipp av utrolig mye morsomt fiske. Selv skal jeg fiske mye tsjekkisk utover sesongen, har akkurat gjort klart to riggger som jeg har liggende ferdig surret rundt patch'r. Ette fluesnøret har jeg en kort stump 0X fluorkarbon med løkke (i påvente av microring), som jeg fester riggen i (1,65 meter rigg med to droppere og et anker). Dersom noe ryker eller går skeis, så er jeg rask på pletten med ny rigg  ;)

 

Nydelig fisk Igor!

 

 

Igjen og igjen fru Blom :) Har blitt det denne våren takket være dere. Vært hos "dealeren" i dag og har kjøpt inn mere plastikk og bundet tsjekkere etterpå ;D(fannt forresten igjen et par pakker i skapet som det sto "In the ring of the rise" på. Noen gamle Staffangreier fra 80tallet som skal bli tsjekkere det med.) Forresten JB, er det mulig å få en oppskrift på den "riggen"? Litt usikker på hvordan jeg skal bygge opp fortommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen og igjen fru Blom :) Har blitt det denne våren takket være dere. Vært hos "dealeren" i dag og har kjøpt inn mere plastikk og bundet tsjekkere etterpå ;D(fannt forresten igjen et par pakker i skapet som det sto "In the ring of the rise" på. Noen gamle Staffangreier fra 80tallet som skal bli tsjekkere det med.) Forresten JB, er det mulig å få en oppskrift på den "riggen"? Litt usikker på hvordan jeg skal bygge opp fortommene.

 

Her er det mange som har bedre peiling enn meg, men oppsettet mitt er altså 1,65 meter med Rio Fluorflex 4X (0,18 mm) utapert fortom. På denne binder jeg to opphengere med glideknute i 6X (0,13 mm) med 50 cm mellomrom. Hver opphenger er på ca 10-12 cm's lengde. I enden har jeg ankerfluen bundet rett på fortommen. Har lest at proffene bruker enda tynnere fortommer, men når man er utrent med dette fisket, hekter en del i bunnen, uskånsomme tilslag etc, så satser jeg litt på det trygge. Fra første opphenger og ned til pointflue/endeflue/anker eller hva man kaller det er det altså 1 meter. Fra første opphenger er det 65 cm opp til 20 cm med 0X og deretter fluesnøret (altså totalt 1,85 fra snøret til siste flue). I tillegg har jeg kanskje en meter fluesnøre utenfor stangtuppen, så dette er skikkelig kortholdsfiske. I stedet for nappindikator har jeg farget 10-15 cm av fluesnøret rødt med vannfast tusj. Da har jeg mulighet til å følge eventuelle utslag visuelt i kombinasjon med at jeg holder fluesnøret med tre fingre inntil korken og lar fluesnøret hvile over pekefingeren. Som regel kjenner jeg utslaget på fingeren før jeg ser det (jeg er fersk på dennne teknikken, og den største fisken jeg har fått på tsjekker er en ørret på 400 gram, men jeg kjenner selv små napp ganske godt dersom jeg er konsentrert). Dette fisket er bare dritgøy. Om det regner, snør eller blåser så er det bare å finne seg en god strøm, gjerne rundt store steiner og leke i vei!  ;D

 

Når jeg får feripenger skal jeg kjøpe meg 10 fotsstang som er beregnet for dette fisket, så da ble det jaggu en stang i år også - og jeg som var sikker på at jeg hadde mange nok...  :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...