Gå til innhold

Begynne med fluebinding?


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Hoi

 

I år tok jeg opp igjen fluefiske-hobbyen, og har blitt hekta igjen selv om storfisken har uteblitt. Jeg har kjøpt nytt utstyr og en hel horv med fluer. Jeg har kjøpt dyre fluer og billige fluer, både fra Norge og USA. Jeg har sikkert 250 fluer (fra USA ble det bestilt i dusinvis), men når jeg står i elva eller vannet og studerer flueboksen for å finne noe å sette på, synes jeg bestandig jeg mangler akkurat den jeg ville hatt troen på. Kompisen min har begynt å snakke om å binde selv, og da tenker jeg også litt på det for da vil vel bestandig goflua ligge der og skinne i boksen, og 4-kilosørretene vil vel sprette opp i fiskeveska for å få tak i den.

 

Lager derfor denne tråden i håp om noen gode råd. Vil det bli billigere for meg å lage fluer selv (kjerringa er ikke helt happy over alle pengene som er brukt hittil)? Er det noen ferdig starterpakker der ute med stikke og stæsj nok til å lage en finfin March Brown? Vil jeg bruke lang tid på å lære meg dette? Det finnes vel kurs og slikt? Og så videre...

 

Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere fordeler er at du etterhvert får tak i alle fluer og du får dem nettop slik du vil ha dem.  Du slepper også  å vente på dem i posten :). Jeg ville ikke ha kjøpt noe nybegynnersett, men startet med følgende:

 

1. Kjøp en litt bedre stikke enn de aller billigeste

2. Kjøp en god saks

3. Kjøp en dubbing nål

4. Kjøp en god hackel klemme

5. Kjøp en eller to gode trådhldere

6. Lær deg å bruke Whip finish verktøyet, men halvstikk duger også.

 

Se på bindevideo og se nøye på "step by step" eksempler du finner på forumet her. Lær deg slak løkke metoden som gjør at du fester materialet riktig til kroken. Lær deg litt om kroker, en krok er ikke bare en krok, skill mellom tørrfluekroker og våtfluekroker.

 

Finn deg et ikke altfor komplisert flue mønster du vil binde opp. Kjøp inn materialene du trenger for denne,  ikke start med å fylle skuffer med kjekt å ha. F. eks Wolly bugger er en effektiv flue som er lett å starte med og som fisker i både saltvann og ferskvann. Mye av fluebinding er kunnskap om de ulike materialene du bruker f. eks hva som trekker vann og synker eller hva som lett holder seg flytende. I starten vil du alltid slite med proporsjoner og hvor mye bindetråden holder. Det er fort å bruke for store eller små hackel fjær og ryke bindetråden. De aller fleste sliter også med å proporsjonere flua riktig i starten. Det kan f. eks være at det ikke er plass til hodet og avslutning når du har surret på vingene. Det kan derfor være lurt å ha ferdig eksempel på flua du skal binde.

 

Det viktigste er imidlertid å ha litt tålmodighet med deg selv. Det tar "noen fluer" før du får det i fingrene. Jeg gikk på et bindekurs og angrer ikke på det. Det er alltid trivelig å binde opp fluer sammen med andre.

 

Lykke til!

 

bjorni

 

Edit: la til trådholdere

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan du starte med å lese en del av de 5041 innleggene under fluebinding. Det er utrolig mange gode tips om valg av utstyr, materiale og teknikker. Les og lær. Når du har lest gjennom denne haugen, er du moden for å begynne å spørre  ;D ;D. Det var litt flåsete skrevet, men det ligger et hav av informasjon her allerede. I tillegg til alle steg-for-steg beskrivelsene og Mr. Stokkebekks instruksjonsvideoer. Lykke til med en aldeles herlig hobby, men som bjorni skriver, spare penger? Nei. Hvem har vel spart penger på hobbyen sin?

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det noen ferdig starterpakker der ute med stikke og stæsj nok til å lage en finfin March Brown?

 

Eirik

 

 

Ja det finnes plenty med startpakker. Den jeg ville gått for er den Tundra selger. Om jeg ikke tar feil så hra Andre Brun snikkra den sammen.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn teoretisk så kan det bli billigere, ihvertfall kan du si det til kona. Alle som binder selv vet at det ikke blir billigere, men det er fordi det er så mye tull vi kjøper som aldri blir brukt mer enn til et par fluer.

 

Er det ørretfluer du skal binde så kjøp verktøy i butikken og send en mail til Staffan Lindstrøm og en til André Brun. Staffan har et knallbra sett med dubbing som funker både til vått og tørt med alle de fargene du trenger, i tillegg har han serafil tråd, polygarn, antron og sikkert noe annet på lur også. André Brun sin microchenille er ihvertfall noe jeg bruker ofte på mine tørrfluer. Enkelt og effektivt å bruke. Og da trenger du bare kjøpe et par poser CdC så har du det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn teoretisk så kan det bli billigere, ihvertfall kan du si det til kona. Alle som binder selv vet at det ikke blir billigere, men det er fordi det er så mye tull vi kjøper som aldri blir brukt mer enn til et par fluer.

 

Kjøpte en startpakke for 600 kroner tror jeg, men det er noen år siden. I starten var det opplagt billigere å binde selv, men så fant man ut mer om alle materialene, krokene og utstyret man "trenger" - og da ble det dyrt. Men likevel, for meg er fluebinding og fluefiske ett og samme. Turene starter ved stikka, og mange turer minnes der (og blir forsøkt glemt).  Kjøper/får noen fluer for å teste ulike mønster/teknikker, og har ikke hang-up på å fiske med egne fluer. Likevel, det er prikk'n over i'en. Helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ryddet nettopp i bindesakene mine. Jeg kjøpte en verktøykasse på OBS bygg og skrueholder/kasse. Det rommer utrolig mye og så har jeg orden i sysakene. Disse kan jeg ta med meg når jeg er ute å reiser og da har jeg med meg alt.

 

Gjør som Oddbjørn sier, kontakt Andre og Staffan da kan du kjøpe masse for nesten ingenting. Det neste du trenger da er hackel, fibrets, CDC og kasje litt Biot.

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det noen ferdig starterpakker der ute med stikke og stæsj nok til å lage en finfin March Brown?

 

Eirik

 

 

Ja det finnes plenty med startpakker. Den jeg ville gått for er den Tundra selger. Om jeg ikke tar feil så hra Andre Brun snikkra den sammen.

 

Sigve

 

Har denne i butikken jeg jobber i, og den ser utrolig bra ut! Masse rart til å binde både tørt, vått og laksefluer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånne startpakker blir som regel ikke noe særlig mye billigere da du fort finner ut at du mangler en drøss for å lage akkurat de fluene du finner ut er best. min erfaring er at man kommer lengere med å spørre seg selv hva man har lyst til å binde og så starte med å kjøpe seg nok utstyr til å lage akkurat disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånne startpakker blir som regel ikke noe særlig mye billigere da du fort finner ut at du mangler en drøss for å lage akkurat de fluene du finner ut er best. min erfaring er at man kommer lengere med å spørre seg selv hva man har lyst til å binde og så starte med å kjøpe seg nok utstyr til å lage akkurat disse.

 

Det blir nok den billigste og mest hensiktsmessige måten å gjøre det på. Finn mønstrene du vil binde og kjøp materialer deretter.

 

Hvis du vil lære deg å binde så er det mange artikler på denne siden som er hjelpsomme. Et annet tips er å gå på biblioteket og låne bøker.

Jeg vil egentlig ikke anbefale deg å kjøpe et sett. Som regel ender du opp med en del materialer du ikke kommer til å bruke, og det er det jo ingen vits i. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyt meg om jeg tar feil, men av de hanenakkene ser det ut som at det bare er Keough-nakken oppe til høyre som er egnet til tørrfluer..

 

edit: En annen finfin løsning er å bestille alt du trenger fra statene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyt meg om jeg tar feil, men av de hanenakkene ser det ut som at det bare er Keough-nakken oppe til høyre som er egnet til tørrfluer..

 

edit: En annen finfin løsning er å bestille alt du trenger fra statene :)

 

Tror du har rett i det. det gir jo mulighet for prutningsmonn....

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Mye rææl der da.... Er ikke så veldig mye som kan brukes til skikkelig fluebinding ( Les : Tørrfluer ;) )

Men skal du lage altmuligslagsfluer, så er det der et greit kjøp det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Takker alle for fine svar. Denne startpakken til Tundra har kanskje noen en link til slik at jeg kan sjekke den ut? Noen anbefalinger til kurssteder (nordisk ser ut til å bare ha saltvannsflue-kurs)?

 

Eirik

 

 

du får meg inn i stua på datamaskina og cd plater du setter i cd-rommet....du lærer det mest elimentære ....så kan du begynne å freake ut så mye du gidder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordisk pleier også å arrangere kurs i markafluer. Mygg, maur, marginata, vespertina og vulgata - vel det er vel det grovste. Kanskje stankelbein og veps også. Pleier å gå på senvinteren. Har ikke sett kurset utlyst på en stund, men du får ringe å purre litt på Rødbergshagen utover høsten så blir det nok kurs og sosialt samvær med andre fluefiskepasienter.   ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...